Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Pihojen evoluutio  1

Noin 20 vuotta sitten pihan teossa pääpaino oli nurmikolla, kaikki kivet piti poistaa, haudata, räjäyttää, pyöritellä rajalle.

Sitten tuli kukkakauppiaspariskunta- Oli valmis piha, mutta liian sileä- Kaikki kivet mistä vähänkin kärkeä näkyi ja kaivuri jaksoi nostaa otettiin ylös ja niistä tehtiin asetelmia.

Sittemmin nurmikkopihoja ei ole juuri ollut, nurmeakin, mutta niin ikään loputtomasti kiviä. Jos ei luonnonkiviä niin betonia tai keinokiveä, jos ei kiviaitaa niin sitten kivetty keinopuro kolmella vesiputouksella altaineen. Betoniportaita ratapaaluista... Mutta mikään näistä ei vedä vertoja naapurin puutarhurin keltaharjaiselle lohikäärmeelle

Sen väriloisto oli aivan upea ja muutenkin visuaalinen toteutus kuin sadusta


Himohamstraajat  1

Nyt kun talvi kolkuttaa ovea ja joulukin jo lähestyy, ainakin siltä näytti lähimmässä ostoskeskuksessa kun viimeksi kävin. Kaikkea ylivuotista tavaraa oli kannettu aulaan saakka mm. Kuntopyöriä, peittoja, pajukoreja ja muovilaatikoita.

BB:n ja V:n lisäksi tänne on tuotu himohamstraajat. Siis yksinkertaisuudessaan sarja ihmisistä joilla on liikaa tavaraa, pakko ostaa lisää ja lisää ja kauhean vaikea luopua mistään. Vielä joku pari-kolme sataa vuotta sitten paperia, lehtiä, kirjoja ym tavaraa oli niin vähän että tuollainen käytös oli mahdollista vain rikkaille. Nykyään kuka tahansa voi kantaa asuntonsa tavaraa täyteen, oli se sitten sillan alunen, pahvilaatikko, savimaja tai kivilinna.

Noin varmaan 20 vuotta sitten esitin toivomuksen ettei jouluna tulisi yhtään pehmeää pakettia, jopa noppakiville, tiilille ja leca harkoille olisi enemmän käyttöä. Edelleenkin olen aivan samaa mieltä, koska sukkia lukuunottamatta tuntuu että vaatteita olisi ainakin kymmenen vuoden tarpeisiin. Mutta milläs sen sitten sanoo tutuille ihmisille loukkaamatta? Hyvin säilyviä herkkuja olen toivonut ja myös antanut.

Valtavasta tavaramäärästä huolimatta puutteitakin tulee vastaan. Äidin primeran lasinpyyhkimiä korjatessa ei löytynyt sopivaa hylsyä, väännintä ja kierretappia, ei toki sitä rikkoutunutta osaakaan, mutta sen pystyi teräksestä tekemään. No talvirenkaita vaihtaessani totesin että kesäkumeja on kertynyt pari ylimääräistä ja kohta toinen sarja. Näköjään liian vähän tehoa kun ei kumit sula. Ylimääräinen sarja talvirenkaitakin ja tietysti niin hankalaan paikkaan varastoituina että niitä kukaan enää muista.

Onko siis ollut kyse himohamstrauksesta... Talvirenkaiden osalta kyse oli siitä että renkailla olí enemmän arvoa kuin autolla. Nykyään autoliikkeet ei uskalla ottaa/maksaa vanhoista autoista juuri mitään, vaikka kuinka olisi hyvin pidetty yksilö. Se sit johtaa siihen että niitä jää pelloille, metsiin ja pihoille kun korjaaminen maksaa enemmän kuin itse auto.

Japanissa 70-90 luvulla tuotetuista autoista vain murto-osa on pelleiltään alkuperäisiä. Tekniikka on ollut luotettavuudeltaan parempaa kuin. nykyautoissa. Paskaa saa tehdä ja paskaa saa myydä kunhan menee törmäystestistä läpi ja pysyy liikenteessä takuuajan. Valitettavasti myös japseissa on alkanut olla tyypillisiä britti/ranska autojen ongelmia.

Nyt siis autot hamstrataan jo tehtaalla täyteen tavaraa, esim jos kori painaa 200 kg alustan osat ja voimansiirto+ moottori 400 kg ja kokonaisuus 1400 kg tyhjänä- mitä sit on 800 kg? Muovia, verhoilua, eristeitä ja turvavarusteita, viihde ja mukavuusvarusteita.

En silti kaipaa katukuvaan vanhoja syöppöjä autoja, mutta joku kevyt ja kestävä 80 lukulainen nykyaikaistetulla moottoritekniikalla. Esim Golf 1 ja siihen 1.4 Tsi keulaan, tai datsun Cherry Juken tekniikalla.

Autotehtaiden ei kannata tehdä liian hyvää laatua- jos autot on hajoamattomia niin uusia ei mene kaupaksi samaan tahtiin.


Ihan tavallinen kauppareissu  1

Viimeinen päivää sulaa tietä, vähän lehtiä, vähän kosteutta, ja vähän liikennettä. Tietysti eteen tulee se ainoa autoilija joka ei nosta nopeutta kun rajoitus vaihtuu ja alamäki alkaa. Silloin voi ohittaa hyvällä omalla tunnolla ja suht rajoituksen mukaan ja jättää sen verran rakoa ettei kurat roisku ohitettavan tuulilasiin. Kolme mutkaa myöhemmin edessä on seisova jono ja kaksi seisovaa poliisia pilleineen. - Just tyypillistä idioottiautoilua, ensin ohi ja sitten tien tukoksi. Vika ei ollut minun eikä poliisien, vaan ilmeisesti jollain oli vielä perjantain jäljiltä selviäminen kesken. Jos oli promilleja yli sallitun niin toivottavasti lähti kortti samoin tein ja vaikka autokin määräajaksi. Muutenkin tiellä tuppaa olemaan kamikaze meininkiä niin sinne sit vielä humalaisia joukkoon ajamaan miten sattuu.


Veden melkein kaikki olomuodot  1

Kiinteä , neste, kaasu- kun lämpömittari näyttää + 5, maa on valkoinen ja sataa. Ilmassa on vesihöyryä, sade tulee vuorotahtiin räntänä, vetenä ja lumena ja kun aurinko pilkahtaa + 8 vettä haihtuu siihen tahtiin ettei huurteenpoisto meinaa pysyä mukana.

Tänään oli moneen kuukauteen ikävin ilma olla töissä. Ei sade, ei kylmyys vaan kura ja liimasavi.


Puhdistamo joka kotiin  1

Olishan se hienoo jos olis oma jätevesilaitos, vesilaitos ja monopoli. Niin hulluksi on maailma mennyt että jos omalla tontilla on 17 metriä syvä rengaskaivo kaupungin parhaalla pohjavesialueella niin vettä ei saa käyttää, eikä varsinkaan laskea kunnalliseen viemäriverkkoon. Ei vaan pitää suurella vaivalla kaivaa vesijohto 2.2 m syvyyteen, laittaa mittari, maksaa vesiliittymä ja ostaa samaa vettä samasta harjusta pumpattuna kilometritolkulla 10 % vuotavasta järjestelmästä.

Maalaisjärjen käyttö on siis totaalisesti kielletty. Kumpi nyt sitten on pahempi: asianmukainen viemäröinti puhdistamolle saakka vai oma kaivo pohjavesialueella? Voihan se viemärikin pettää keskellä soraharjua tai vesijohtoverkosto saastua muuallakin kuin Nokialla.

Tokihan kaivoista, varsinkin porakaivoista voi tulla veden mukana epäpuhtauksia ja myrkkyjäkin, mutta aika harvoin mitään konetiskiainetta pahempaa- ja jos tulee niin sen kyllä tyhmempikin huomaa juodessaan. Nyt kun porataan lämpökaivojakin mihin sattuu niin kyllä kohta virtaa viinaa maan uumeniin.

Ymmärrän ja kannatan täysin että kaikkiin uusiin taloihin vaaditaan kunnollinen jätevesijärjestelmä. Samoin jos tehdään putkiremppa tai peruskorjaus. Mutta ei millä hinnalla hyvänsä. Ecolaattorilla on ymmärretään rahan päälle- Myydään joko puhdistamo tai kokonaispalvelu. Kokonaispalveluna voi olettaa että puhdistamo jotain puhdistaakin, mutta maksaa. No mitä puhdistamiseen tarvitaan- No kemikaaleja. Jos ei ota kokonaispalvelua saa puhdistamon ja uuden harrastuksen. Sit kun ei jaksa harrastaa niin puhdistamo ei kauan toimi.

Unkarissa murtui alumiinitehtaan lieteallas- sinne meni myrkyt alamäkeen ja asuinkelvoton maa alennusmyyntiin. Ihan on kuin suomalainen lääketiede, yritetään hoitaa näkyvät oireet, mutta perussyytä ei edes etsitä. Tehdään paskaa varastoon ja sit joku kaljatölkki kaupassa 0,15 € pantti ja tuontitölkit ei mitään. Tehdään siis alumiinista kertakäyttötuote jolla ei ole mitään arvoa. Toki muutakin, mutta yhtä lailla mehutetrallakin voisi olla pantti, öljykanisterilla, loisteputkella, ja ikean kertakäyttöhuonekaluilla. Vedellä on päin vastoin, Täytyy maksaa esim euro kuutiolta että saa vettä ja kaksi että siitä pääsee eroon , tai kaivo 2000€ ja jätevesijärjestelmä 5000 € plus huollot ja korjaukset. Näin siis paskallekin saadaan parempi arvo kuin käytetylle viron tuliaiselle.

Täällä parempaan vesistöjen puhdistustulokseen päästäisiin hankkimalla jokaiselle eläintilalle multain.


Tuleeko luminen talvi  1

Ihan olisi kiva kun lunta tulisi Riihimäeltä etelään ja Tampereelta pohjoiseen. Näinhän ei koskaan käy vaikka. Sit kun tulee paljon lunta niin BKT nousee- niin ainakin koulussa opetettiin.

Pääkaupunkiseudullahan lumisade tarkoittaa seuraavaa. 1 cm ei juuri mitään 5 cm 50 peltikolaria vuorokaudessa 15 cm 150 peltikolaria 50 cm ei juuri mitään kun autot jää parkkiruutuihin niin pitkäksi aikaa että kuljettaja ehtii herätä ja ymmärtää että talvi on tullut yllättämättä. Metri kerralla, se olisikin kivaa. Jos vuotuinen sademäärä tasoittuu niin yli puoli metriä sataa, mutta sitähän ei tiedä kuinka monessa erässä ja montako kertaa sulaa.


Vaihtareita  1

Kylläpäs oli kauniita naisia. Kaikkein vähiten kun osaa odottaa niin saa silmiensä eteen saksalaisen ja ranskalaisen polkupyörineen. Keskellä maaseutua, keskellä ei mitään.

Luokattomassa saksalaisessa pornofilmissähän vastaavassa tilanteessa olisi tehty maisemakierros läheiseen heinälatoon ja kynnetty useampaa kuin yhtä vakoa. Valitettavasti tosielämässä pyöräilijöiden oli mentävä ennen pimeää ja minun jatkettava hommia.

Jos olisin ollut yhtään nuoremppi niin varmasti olisin kysynyt numeroita tai mailiosoitteita, mutta kun tällä ikää jo ymmärtää elämän realiteettejä niin jäi väliin.


Virallinen Kiina  1

On se hienoa että rauhanpalkinto meni kaukoitään. Olisihan voinut antaa vaikka Ahtisaarelle toisen. Täällä iloitaan kun saadaan maahan Nobel.

Kiinassa on kuitenkin sisäistetty se mikä Suomessa on unohtunut: Kansalla pitää olla työtä, työllä pitää olla joku tarkoitus ja kaikista kalleimpia ovat ne koneet joita ei käytetä ja ne työläiset jotka ei tee töitä. Jos ei ole töitä, ei rahaa, ei ruokaa niin siitä tulee sota. Jos on töitä ei ehdi sotia.

Näin ollen marjanpoimijoita ei mielestäni kannata lennättää tuhansia kilometrejä ees taas, eikä kivenhakkaajiakaan. Mutta huonoja johtajia toisensa perään kun on joka valtiossa niin jos ei sodita, niin sit tuhotaan maan talous ja nostetaan hirmu palkkaa.

Kyllä Suomessakin voidaan valmistaa heikkolaatuista tavaraa. Erona on vaan se että kun on kovempi palkkataso niin tuotteesta tulee kallis oli sitten laatu mikä hyvänsä.


Junalla Venäjälle  2

Hulluja nuo venäläiset... Sanoa nyt televisiossa että uudet Allegrot soveltuvat yhtä hyvin liikenteeseen kuin Pendoliinot... Se siis tarkoittaa että hyvissä olosuhteissa 3 tuntia ja risat. Käytännössä Helsinki-Pietari juna tulee olemaan jännittävä kokemus-montako tuntia keskimäärin myöhässä ja montako suunnittelematonta pysähdystä.

Onneksi ei ole mikään pakko matkustaa junalla mihinkään, varsinkaan ulkomaille.

Kaverini jonka meriiteiksi voidaan lukea myös paperinkeräyslaatikossa yöpyminen talvisessa Espoossa meni Helsingistä junilla jonnekin Kiinan nurkille asti. Muuten hyvä reissu, mutta erehtyi juomaan junan vessasta.