Suomen Ruotsi ja Venäjä - Suomi muuttuvien maailmanjärjestysten keskellä - Jukka Aminoff (Readme.fi, 2021)
”Kylmä sota päättyi liberaali demokratian voittoon ja uuteen maailmanjärjestykseen. Imperiumit ja etupiirit katosivat. Näin kuviteltiin.”
Tänään halusin jakaa kanssanne lukusuosituksen, sillä harvoin tulee vastaan kirjaa, jonka sanoma on yhtä ajankohtainen ja tärkeä.
Jukka Aminoff avaa uutuusteoksessaan Suomen Ruotsi ja Venäjä – Suomi muuttuvien maailmanjärjestysten keskellä (Readme.fi, 2021) kiinnostavalla tavalla maailmanhistoriaa ja -politiikkaa sekä tulevaisuuden muutosvoimia.
Suomen Ruotsi ja Venäjä on 840-sivuinen mammutti.
Historia on kiehtovaa – varsinkin silloin, kun se on kirjoitettu elävästi. Kirja herättää yli 3500 vuotta vanhan tarinan elämään tavalla, jota ei malttaisi laskea kädestään.
Mikä tärkeintä, Aminoff ei tyydy katsomaan menneeseen, vaan auttaa ymmärtämään nykyisyyttä sekä kannustaa rakentamaan parempaa tulevaisuutta.
Kirjoittajaa lainaten:
”Historiasta on mahdollista löytää paljon odottamattomia voimavaroja. Maa ilman ymmärrystä historian suurista tapahtumista on sieluton ja eksynyt. Historiasta on mahdollista löytää tiekarttoja tulevaan.”
Kirja-arvostelun kirjoitti kirjailija Martti Vaalahti
Laulaja Rihanna on tunnettu henkilöbrändi. Mutta voivatko kaikki matkia häntä?
Keskustelu henkilöbrändeistä kuvottaa monia. Sille on syynsä, koska voiko henkilöbrändi toimia samoin tavoin kuin yritysbrändi?
Yrityksien brändinhallintaan on selvät mittarit, eli kaupan pitää toimia samoin tavoin kaikissa eri maailmankolkissa. On tunnistettava nimi, värit, grafiikka, konsepti, muotoilu, palvelu, hinnat ja tarjonta.
Pikaravintolat ovat hyvä esimerkki brändinhallinnasta, eli sitä saa saman palvelu- ja tuotekokemuksen valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. On kyseessä sitten Burger King tai McDonald’s.
Sama asia koskettaa Coca-Colaa virvoitusjuomana, eli saat saman makunautinnon, olet vaikka sitten Amerikassa tai Australiassa.
Keskustelu henkilöbrändeistä on taas paljon monimutkaisempi. Sanotaan, että jokainen on henkilöbrändi, mutta toiset ovat mielenkiintoisempia kuin toiset.
On olemassa kuitenkin toinen koulukunta.
Heidän mielestään ei ole henkilöbrändejä, on vain ihmisiä, koska ihmiset eivät voi toimia yhtä luonnottomasti ja tasaisesti kuin yritysbrändit. Yritysbrändit on luotu luomaan tasalaatua, eli ostaja tietää mitä tulee saamaan. Ihmiset ovat oikukkaita ja monivivahteisia.
Tiedetään, että Applen uusin iPhone on aina edeltäjiään parempi, mutta käyttäjälleen tuttu. Coca-Cola maistuu aina samalta ja tuo saman virkistyksen.
Onko yksikään ihminen tasalaatuinen ja itseään toistava? Tämä on erittäin suuri ongelma, kun määritellään henkilöbrändejä.
Yksi selvä mittari henkilöbrändien arvioimisessa on se, että ovatko he kiinnostavia suurelle yleisölle, eli ovatko he julkisuuden henkilöitä. Tiedämme, että kokki Jamie Oliver luo kiehtova ruokareseptejä. Barbadosilainen Rihanna laulaa valloittavia musiikkikappaleita. Hollywood-näyttelijä Chris Hemsworth pullistelee lihaksiaan valkokankaalla.
Julkisuuden henkilöt julkaisevat sosiaalisessa mediassa omaan ammattiin liittyviä asioita kuten ruokareseptejä, musiikkikappaleita ja näytteitä elokuvista. Samaan aikaan heillä on omat PR-avustajat, jotka kuvaavat, tuottavat ja julkaisevat valokuvia ja videoita, jotka liittyvät työhön ja vapaa-aikaan. Mutta julkisuuden henkilöillä on yksi ylivoimainen asia, joka luo vetovoimaa, eli suuren yleisön kiinnostus.
Kaikki eivät ole kuitenkaan julkisuuden henkilöitä, eivätkä kaikki sitä halua.
Julkisuuden henkilöiden vapautta joudutaan rajoittamaan, koska he ovat “tuotteita”. Entiseen aikaan julkisuuden henkilöt tulivat esille ainoastaan työasioiden kautta, mutta nämäkin raja-aidat ovat murtumassa koko ajan. Toisten kohdalla ne ovat murtuneet jo aikoja sitten.
Pahin neuvo on sanoa, että kannattaa matkia julkisuuden henkilöitä, eli harjoittaa samanlaista viestintää kuin mitä Hollywood-näyttelijät tai tunnetut supertähtilaulajat harjoittavat.
Sen sijaan yksityishenkilöillä on suurempi vapaus sosiaalisessa mediassa.
Kannattaa unohtaa, että on jäykkä brändi, joka toistaa samaa asiaa kuin papukaija.
Kannattaa olla ihminen, koska ihminen on kiinnostunut monista eri asioista. On inhimillistä ja luonnollista olla kiinnostunut eri asioista ja sanoa oma sanottava julki.
Ole ihminen, äläkä brändi. Brändinhallintaan liittyy aina jäykkyyttä ja rajoituksia. Saa olla vapaa, koska monivivahteinen maailma on sinun. Sosiaalinen media on tuhonnut perinteiset ajattelumallit henkilöbrändeistä jo kauan aikaa sitten. Nykyään saa olla monipuolinen.
Koskettava ja paljastava muistelmateos Yhdysvaltain entiseltä presidentiltä. Barack Obama - Luvattu maa (Otava, 2020)
Yhdysvallat on kerännyt viimeaikoina runsaasti huomiota monella eri tasolla. Tämän vuoden aikana käydyt presidentinvaalit johtivat presidentti Donald Trumpin vaalitappioon ja Joe Bidenin voittoon, joka toimi presidentti Barack Obaman aikana Yhdysvaltain varapresidenttinä. Biden ehti myös vierailemaan Suomessa, mutta Obama ei ehtinyt vierailemaan. Yhdysvaltoja luonnehditaan kuitenkin Suomen tärkeimmäksi kumppaniksi, eli suhteet ovat kunnossa.
Obaman Luvattu maa (Otava, 2020) on hänen muistelmiansa ensimmäinen osa, joka päättyy Osama bin Ladenin vastaiseen sotilasoperaatioon, jossa tunnettu terroristijohtaja sai surmansa vuonna 2011.
Obama on taitava kirjoittaja, joka osaa kuvailla tarkasti elämänsä, poliittisen uransa ja presidenttikautensa tärkeimpiä hetkiä. Kyseessä on yhtä taitavasti kirjoitettu muistelmateos kuin vuonna 2004 ilmestynyt presidentti Bill ClintoninMy Life. Molemmat presidentit ovat myös erinomaisia puhujia.
Obaman piti keskittyä opettamiseen, kansalaisoikeuksien edistämiseen ja hyväntekeväisyyden harjoittamiseen, mutta politiikka ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen veivät nuoren miehen mennessään. Hänet valittiin Illinoisin osavaltion senaatin jäseneksi vuonna 1997 ja samaan aikaan hän toimi luennoitsijana Chicagon yliopiston oikeustieteen laitoksella.
Vuonna 2004 Obama valittiin Yhdysvaltain senaatin jäseneksi ja samana vuonna hän sai kansallista ja kansainvälistä huomiota pitämällä huomiota herättävän puheenvuoron senaattori John Kerryn presidentinvaalikampanjan tilaisuudessa Bostonissa. Obama nousi raketin lailla kohti kuuluisuutta ja vuonna 2004 häntä pidettiin varteenotettavana ehdokkaana vuoden 2008 presidentinvaaleihin.
Obama päätti asettua ehdokkaaksi demokraattipuolueen esivaaleihin vuonna 2007. Häntä olivat vastassa senaattori Hillary Clinton, Biden ja monet muut ehdokkaat, jotka olivat politiikan konkareita, eli Obaman valinta ei ollut läpihuudettu. Obama oli vasta ensimmäisen kauden senaattori, mutta hänen kampanja onnistui käyttämään hyväksi nettiä ja sosiaalista mediaa.
Obamaa pidettiin myös äänestäjien keskuudessa Washingtonin eliitin ulkopuolisena ehdokkaana, joka teki hänestä raikkaan ja nuorekkaan vaihtoehdon muiden ehdokkaiden keskuudessa. Loistavat puhe- ja kirjoituslahjat tekivät hänestä vahvan ehdokkaan. Obama edusti myönteistä muutosta ja amerikkalaisen unelman toteutumista.
Obama voitti demokraattien presidenttiehdokkuuden. Presidentinvaaleissa häntä oli vastassa republikaanipuolueen senaattori John McCain, joka edusti republikaanien maltillista kenttää, mutta amerikkalaiset olivat saaneet tarpeeksi George W. Bushin valtakaudesta, jonka takia McCainin mahdollisuudet voittaa olivat lähes olemattomat. Amerikkalaiset olivat kyllästyneitä Irakin sotaan ja finanssikriisin pahimmat vaiheet olivat jo ovella. Amerikkalaiset kaipasivat muutosta.
Obama kukisti McCainin selvin lukemin vuonna 2008 ja vaalitulos oli odotettu. Obama keräsi 365 valitsijamiestä, kun McCain sai 173. Obama sai myös 52,9 prosenttia kaikista äänistä, kun McCain sai vain 45,7 prosenttia.
Obama nousi Yhdysvaltain presidentiksi Washingtonin piirien ulkopuolelta ja hänestä oli tullut vaalikampanjan aikana suosittu hahmo populaarikulttuurissa. Hänen rento ja myönteinen olemus herättivät vastakaikua väestössä. Oli uuden aikakauden aika.
Irakin sota oli repinyt Yhdysvaltain liittolaisten välisiä suhteita. Obama palautti suhteet liittolaismaihin, Euroopan unioniin, NATO:on ja Yhdistyneisiin kansakuntiin. Yhdysvaltain ulkopoliittiseksi linjaksi nousi siltojen rakentaminen ja yleisesti läntisten liittolaisten rivien tiivistäminen. Obama ei päässyt pakoon politiikan tosiasioita, koska Irakin ja Afganistanin sodat vaativat lisää sotilaallisia panostuksia, jotta maat säilyttivät sisäisen vakautensa. Obaman tarkoituksena oli ollut vetää amerikkalaisia joukkoja pois sotilasoperaatioista, mutta hän joutuikin lisäämään joukkoja.
Sisäpolitiikassa Obama joutui keskittymään siihen, että finanssikriisin liekit saatiin sammutettua. Yhdysvaltain hallinto joutui pelastamaan vaikeuksiin ajautuneita finanssilaitoksia, eli pumppaamaan miljardeja dollareita laitosten taseisiin, jotta New Yorkin Wall Street ei olisi aiheuttanut kansainvälisten finanssimarkkinoiden romahdusta. Obama onnistui pitämään dominopalat pystyssä, jotta ei syntynyt globaalia, tuhon ketjureaktiota.
Harvoin Yhdysvaltain presidentit saavat sellaista tilannetta itselleen, jossa oma puolue hallitsee myös kongressia ja senaattia. Yleensä tapahtuu niin, että toisella puolueella on hallussaan kongressi tai senaatti, eli Yhdysvaltain presidentin pitää kyetä kurkottamaan yli poliittisen keskustan, jotta presidentti saa edistettyä omia toiveitaan. Tämä ei tuottanut Obamalle tuskaa, koska hän sijoittui ajatuksillaan poliittiseen, liberaaliin keskustaan.
Obaman ensimmäisen virkakauden alku ei ollut ihanteellinen, koska Yhdysvaltain ongelmat olivat valtavia. Hän sai ikävän perinnön. Nopeiden toimenpiteiden takia ei syntynyt niin pahaa globaalia finanssikriisiä kuin olisi voinut tapahtua. Irak ja Afganistan saatiin vakautettua parhaimmalla mahdollisella tavalla. Suhteet liittolaismaihin parantuivat. Obama pystyi keskittymään vaikeiden alkuvuosien jälkeen ulko- ja sisäpolitiikkaan. Ulkopolitiikassa Yhdysvaltain haasteina pysyivät Iran, Kiina, Venäjä, Pohjois-Korea ja kansainvälinen terrorismi.
Obama kuvailee kirjassaan sitä, että miten viimeistään vuoden 2008 jälkeen Yhdysvaltain sisäpolitiikkaan syntyi entistä syvempää kahtiajakoa. Konservatiivinen teekutsuliike alkoi käyttämään samoja digitaalisen viestinnän ja markkinoinnin keinoja vuonna 2009. Samoja joita Obama oli käyttänyt omassa presidentinvaalikampanjassaan. Vasenta laitaa edustava Occupy Wall Street nousi esille vuonna 2011. Netti ja sosiaalinen media tekivät entistä helpommaksi uusien liikkeiden perustamisen ja joukkovoiman käytön. Presidentti Trump käytti samoja tekniikoita kuin Obama vuoden 2016 presidentinvaaleissa, eli käyttäen hyväksi netin voimaa ja Washingtonin ulkopuolisuutta.
Obama ja Trump osasivat vastata amerikkalaisten äänestäjien tyytymättömyyteen molempien puolueiden kannattajien keskuudessa. Keskiluokka on ollut pitkän ajan ahdingossa. Teollisuuden työpaikat ovat kadonneet ja vähentyneet. Miten palkoilla voidaan elättää perhe ja turvata kohtuullinen eläke. Huoli tulevaisuudesta on suuri ja sitä se on edelleen.
Suomen kannalta teoksen tekee merkittäväksi sen, että miten Yhdysvallat palautti suhteitaan Eurooppaan ja Venäjään. Obama halusi nollata Yhdysvaltain ja Venäjän väliset suhteet presidentti Dmitri Medvedev kanssa. Obama luonnehtii Medvedeviä nuorekkaaksi ja nykyaikaiseksi presidentiksi.
Obaman Luvattu maa käsittelee siis ensimmäistä virkakautta, joka päättyy Pohjois-Afrikan vallankumouksiin ja bin Ladenin vastaiseen operatioon. Pohjois-Afrikan vallankumouksien suhteen käsitellään erityisesti Libyan ja Egyptin tapauksia. Seuraavassa teoksessa käsitellään Suomen kannalta läheistä aihetta, eli Ukrainan kriisiä.
Obama muistuttaa teoksessaan, että Yhdysvaltain turvallisuusetuna on demokratian, ihmisoikeuksien ja oikeusvaltion ajaminen ympäri maailman. Obama on itse vankkumaton demokraattisten arvojen kannattaja ja puolustaja. Obama on kyennyt kasvattamaan merkittävän määrän hänen tyyliään ja arvojaan seuraavia poliittisia johtajia. Presidentti Biden jatkaa käytännössä lähes samalla linjalla kuin mikä oli Obaman linja.
Obaman teos on tämän vuoden ehdoton kirjasuosikki ja varmasti monien joululahjatoive. Teoksen lukemiseen kannattaa käyttää aikaa, koska Yhdysvaltain entisen presidentin tapa kirjoittaa ja ajatella valloittaa.
Myyntikuningas Mika D. Rubanovitsch tarjoilee ruhtinaallisia oppeja Kukkulan kuningas -uutuuskirjassa.
Näin koronakriisin aikana motivaatio ja keskittymiskyky voivat olla hukassa ja kateissa. Myyntikuningas Mika D. Rubanovitsch tarjoilee kymmentä ruhtinaallista askelta itsensä johtamiseen teoksessa Kukkulan kuningas - 10 askelta itsesi johtamiseen (Mironi, 2020).
Kirjan nimi ei viittaa Kukkulan kuningas -animaatiosarjaan, jonka pääosassa on Hank Hill, vaan leikkiin, jossa kisataan siitä, että kuka kykenee nousemaan kasan päälle ja pitämään muut alhaalla. Tämä oli suosittu kansakoulun ja ala-asteen leikki talvikeleillä.
Ruban teos lähtee liikkeelle 1980-luvun Suomesta jolloin elettiin kasinotalouden kuumimpia hetkiä. Tuohon aikaan miehet olivat solariumin ruskettamia ja pikaveneet lasikuitua. Suuret olkatoppaukset paikkasivat harmaata katukuvaa. Televisiosta katseltiin Dallasia, Miami Viceä, Dynastiaa ja Ritari Ässää. Radiossa soivat Prince ja Madonna. Suomalaiset opettelivat uusia tanssiliikkeitä. Pankit jakoivat rahaa kuin roskaa.
Ruba perusti yhdessä tutkija Sam Inkisen kanssa The Young Professionals -eturyhmän edistämään juppien ilosanomaa ja vaativia etuja. Vanhan valtauksen sijaan vallattiin diskolattioita, muskeliveneitä, urheiluautoja, huippumuotia, aurinkomatkoja, samppanjapulloja ja ylellisiä asuntoja. City-lehti oli jo tuohon aikaan juppipuolueen ylpeä pää-äänenkannattaja ja on sitä vieläkin. Kohti ylellisyyttä ja yli.
Allekirjoittanut vilahtaa teoksen sivuilla Ostovallankumouksen takia sekä vielä kunniapaikalla nimiluettelossa Lenita Airiston vieressä. Ensimmäinen tutustuminen tapahtui Rubaan vuonna 2009, kun olin kuuntelemassa hänen esitystään Helsinki Metropolitan Entrepreneurship Academyn tapahtumassa. OIin juuri saanut valmiiksi tutkintoni saman vuoden aikana ja kyseisen herran teosta oli tullut lainattua lopputyön aikana. Luennon aikana mainittiin esimerkki Brunswick-brändistä, joka on mainittuna uudessa kirjassa. Tuon esityksen jälkeen tutustuimme toisiimme, mutta varsinainen yhteistyö alkoi vasta vuonna 2013 haastattelusarjojen tiimoilta kasinoverkkolehteen ja sitten tulikin useampi yhteisprojekti jälkikäteen. Valvottuja öitä Pelastetaan Stocka -ryhmän ja Ruban Myyntikoulun parissa. Kultaisia muistoja.
Kukkulan kuningas on sekoitus itsensä johtamiseen liittyjä neuvoja ja Ruban henkilötarinaa. Tämä yhdistelmä toimii, koska neuvot tulevat omakohtaisista kokemuksista. Tätä teosta oli rentouttavaa lukea, koska teos on puettu tarinalliseen muotoon. Tässä ei ole tarkoitus paljastaa kymmentä teesiä, vaan kirja kannattaa lukea tai kuunnella läpi.
Exit-opas yrittäjälle – Näin trimmaat firmasi myyntikuntoon - Kim Väisänen, Janne K. Jääskeläinen ja Katleena Kortesuo (Alma Talent, 2020)
Kyseessä on ajankuvaan nähden hieman ristiriitainen teos, koska maailmantalous voi huonosti, eivätkä Suomen yrityskentän tunnelmat ole kovinkaan ruusuiset. Tänään julkaistiin tuorein Pk-yritysbarometri, jonka mukaan yrittäjät elävät suuren epävarmuuden keskellä, liikevaihdon kasvut hiipuvat, investoinnit ovat jäissä ja kassavarat sulavat. On toki muutamia aloja ja yrityksiä, jotka voivat pulleasti, mutta talouden vaikeudet heijastuvat yleensä kaikkiin tavalla tai toisella.
Yrityskauppoja tehdään usein silloin, kun talouskasvu on kovaa, koska tällöin voi saada enemmän rahaa yrityskaupoista. Taantumassa yrityskauppojen etuna on se, että omistajat voivat päästä eroon yrityksistä, jotka raastavat hermoja. Ammattimaisia ostajia on kuitenkin vaikea höynäyttää.
Yritysmaailman gurujen, Kim Väisäsen, Janne K. Jääskeläisen ja Katleena Kortesuon teos Exit-opas yrittäjälle - Näin trimmaat firmasi myyntikuntoon (Alma Talent, 2020) on tähän asti kattavin suomalainen teos siitä, että mitä omistajan tulee ottaa huomioon, kun haluaa myydä yrityksensä uudelle omistajalle tai uusille omistajille.
Teoksessa on sopiva sekoitus teoriaa ja käytännön oppeja, jotka auttavat lukijaa ymmärtämään yrityskauppaan liittyvän kokonaisuuden. Kirjassa viljellään taidokkaalla tavalla leikkiä ja huumoria sanojen ja kielikuvien kautta. Kuten vaikkapa seuraavassa otteessa:
"Mentorointi on edelleen aliarvostettua. Mentoroinnin avulla pääsee sellaisten ihmisten pään sisään (yleensä vielä ilmaiseksi!), jonne normaalisti pääsee vain isolla rahalla tai luusahalla."
Exit-opasta voi lukea myös yleisen yritysjohtamisen, markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta. Teos sopii myös aloitteville yrittäjille, jotka haaveilevat äkkirikastumisesta. Teoksen sanoma voi myös tehdä myös lopun yrittäjyyshaaveista, koska yrittäminen karua puurtamista, joka saattaa viedä hengen ja omaisuuden.
Nykyisen heikon ja epävarman taloustilanteen keskellä kirja tarjoaa rahanarvoisia neuvoja siitä, että miten voit saada yrityksesi kaupaksi. Yrityskaupat vaativat kuitenkin paljon töitä ja unettomia öitä.
Lukijoita voi tyynnyttää sanomalla, että suomalainen pääoma on turvassa, koska ostajaehdokkaita on vähän ja vain muutama prosentti yrittäjistä onnistuu myymään yrityksensä eteenpäin. Monet yrityskauppahankkeet epäonnistuvat. Suomea ei olla laittamassa lihoiksi.
Exit-opas yrittäjälle on sinun tiekarttasi kohti rahakkaita kauppoja. Vahva suositus.
Kauniaisten Deli Rasoi -intialaisravintolassa voi kohdata nykyaikaista intialaista suunnittelua.
Kauniainen on pinta-alaltaan Suomen pienin kunta ja pääkaupunkiseudun pienin kaupunki. Tuttavalliselta nimeltään Grania pidetään Suomen Monacona, joka on rikas, koska matala veroprosentti lumoaa kuin seireenin kutsu äveriäitä ja säästöhenkisiä asukkaita. Vuonna 2018 ilmestyneen New York Timesin artikkelin mukaan Kauniainen on maailman onnellisin paikkakunta.
Kauniaisten Deli Rasoi -ravintolassa on tilaa hengittää, rentoutua ja nauttia hyvästä ruoasta ja juomasta.
Kauniaisten historia perustuu varakkaiden kesäasukkaiden houkuttelemiseksi alueelle, koska vuonna 1906 perustettiin AB Grankulla, joka rakensi suuren määrän isoja huviloita. Huvilayhdyskunnan perustaminen ei jäänyt huomaamatta aikansa suihkuseurapiireissä, koska Stockmann-tavaratalon omistajiin kuuluva konsuli Frans Stockmann oli rakentamassa alueelle linnamaista suurhuvilaa, mutta Stockmann menehtyi espanjantautiin, jonka seurauksena huvila jäi viimeistelemättä.
Vuonna 1920 Kauniaisista muodostui itsenäinen kauppala, jonka seurauksena alueesta muodostui itsenäinen kokonaisuus. Tyypillisen 1960-luvun hengessä Kauniaisten keskustaan rakennettiin tyypillinen betonielementtikeskusta, joka ei saavuttanut suuria suosionosoituksia. 1990-luvun loppupuolella alkoi nykyaikaisen Kauniaisten keskustan rakentaminen. Arkkitehti Kai Wartiainen suunnitteli kauppakeskus Granin, eli samainen arkkitehti, joka on suunnitellut Ruoholahden Hich Tech Centerin, jossa F-Secure ja monet muut yritykset pitävät päämajaansa.
Voidaan sanoa, että Kauniaisten uusi keskusta on saavuttanut nykyaikaisen muotonsa vasta vuonna 2020 ja kehitystyö jatkuu edelleen. Kauniaisten keskusta on nykyään toimiva, pohjoismaiseen tapaan hienostunut ja keskustassa on sopiva määrä palveluja, jotka ovat sopivia lähes 10 000 asukkaan kuntaan.
Raikas, valoisa, nykyaikainen ja ylellinen. Kauniaisten Deli Rasoi -ravintolassa voi nauttia lounasta kuin illallista.
Ajattelin vierailla Kauniaisten keskustan uudessa Deli Rasoi -ravintolassa, joka tarjoaa intialaista ruokaa ja ravintola edustaa Granin uutta henkeä. Perinteisesti intialaiset ravintolat ovat valaistukseltaan hämäriä, värikkäät itämaiset matot ja verhoilut tuovat ravintoloihin omat lisänsä. Deli Rasoi on myönteinen poikkeus, koska kyseessä on moderni, valoisa, ylellinen, ilmava ja raikkaan oloinen intialaisravintola, jossa on modernia intialaista tyyliä.
Deli Rasoi kuvastaa nykyaikaisen ja vaurastuvan Intian tunnusmerkkejä.
Ystävällisen ja täsmällisen oloinen tarjoilijatar ohjasi pöytään ja otti tilauksen vastaan. Päätin tilata Beef Jalfrezi -annoksen, jossa on naudanlihaa, paprikaa, herneitä, sipulia, chiliä, tomaattikastiketta, kuminaa, inkivääriä ja korianteria. Kyytipojaksi valitsin veden.
Intialaista ruokaa tehdään kuumalla liekillä ja suurella tunteella.
Brittiläisintialainen lordi Karan Bilimoria olisi voinut olla eri mieltä kyytipoikani kanssa. Muistan lordi Bilimorian vuodelta 2008, kun hän esiintyi Cambridgen yliopiston seminaarisalissa parillesadalle hengelle. Bilimoria on Cobra Beer -olutmerkin perustaja ja hän sanoi, että Cobra Beer on ainoa ja oikea valinta tulisen ja mausteisen curryruoan kanssa, koska olut sammuttaa tulisuuden ja antaa sopivan säväyksen. Bilimorian olutmerkki on nykyään yksi suosituimpia olutmerkkejä Intiassa ja intialaisten keskuudessa. Kyseessä on lager olut, joka tarjoillaan jääkylmänä. Bilimoria tarjoili seminaariväelle Cobra Beer -oluttaan, joka ei ollut lainkaan hullumpaa. Nautin toisen ja kolmannen.
Mausteet ja yrtit ovat intialaisen ruoan sielu.
Deli Rasoissa on tarjolla suomalaista lager olutta, joka sopii varsin hyvin tulisen ja mausteisen curryruoan kanssa.
Kuuman grillin, voimakkaiden mausteiden ja tuoreiden yrttien maun maistaa ruoassa.
Deli Rasoin annokseni oli herkkullinen ja näyttävä. Viisi tähteä. Seuralaiseni valitsivat vegaani- ja kana-annokset, jotka olivat sopivan mausteisia ja kehuivat annoksiaan. Kauniaisten Deli Rasoi on mainio ravintola, jossa kannattaa käydä.
Kauniaisten Deli Rasoi sopii vegaaneille ja lihansyöjille sekä alkoholittomille ja alkoholillisille.
Kauniaisissa on kuljettu kauas 1980-luvusta jolloin pitäjäruoaksi valittiin hernekeitto, punssi, letut ja kuningatarhillo. Kauniaisissa näkyy nyky-Suomen kansainvälisyys, jossa mausteinen intialainen ruoka valloittaa suomalaisten sydämet yhtä suurella vauhdilla kuin intialainen jooga ja meditaatio.
Stockmann on tarjonnut historiansa aikana runsaasti hienoja ostoelämyksiä.
Stockmann on ikoninen ja rakastettu brändi. Muuten Stockmannin tulevaisuus ei nostattaisi niin paljon voimakkaita tunteita. Voimakkaat tunteet liittyvät siihen, että varsin monella suomalaisella on henkilökohtaisia ja rakkaita muistoja, jotka liittyvät Suomen parhaimpaan tavarataloon.
On kyse sitten Helsingin Stockmannin kala-altaasta, jossa kalat uivat vapaana ja kala-altaan reunalla sai jäädä katsomaan kalojen uintiretkiä. Stockmannin kello on ollut monien treffien ja uusien rakkauksien kohtaamispaikka. Vierailut Stockmannilla ovat olleet monien kohokohta, koska vierailujen aikana tavaratalosta ostettiin uutuustuotteita, joita ei voinut saada mistään muualta. Brändien tuotteet olivat saajilleen merkittäviä.
Historioitsija Markku Kuisma ehti kirjoittamaan historiikin tavaratalosta, joka julkaistiin vuonna 2012 juhlistamaan tavaratalon 150-vuotisjuhlaa. Kuisman teos Hulluja päiviä, huikeita vuosia : Stockmann 1862-2012 on paras katsaus tavaratalon historiaan ja auttamaan lukijaa ymmärtämään Stockmannin historiallista kehitystä ja sisäistä kulttuuria.
Pohjoisesplanadin sisäänkäynnistä asiakkaat pääsevät nauttimaan luksuskäsilaukuista.
Vuonna 1862 perustettu tavaratalo on toki kokenut runsaasti haasteita historiansa varrella. Oli kyse sitten ensimmäisen ja toisen maailmansodan tapahtumista, mutta tavaratalon yleissuunta oli ollut aina ylöspäin ja kyseessä oli voittamaton tavaratalo. Stockmannilla oli myös markkinavaltaa sen suhteen, että mitkä brändit pääsivät nauttimaan tavaratalon myyntikanavista.
Kylmän sodan päätyttyä 1990-luvun alussa Stockmann otti isoja askeleita kohti kansainvälistymistä. Venäjän ja Baltian maiden liiketoiminta kasvoi. Stockmann avasi uusia tavarataloja Venäjällä ja Baltiassa. Stockmannista tuli tärkeä myyntiväylä monille amerikkalaisille, englantilaisille, ranskalaisille, italialaisille, espanjalaisille, saksalaisille, ruotsalaisille, skotlantilaisilla ja monien muiden maiden tuotemerkeille erityisesti Venäjällä. Venäjän kasvavat ja kehittyvät markkinat antoivat Stockmannille ja monille muille suomalaisyrityksille mahdollisuuden suuren vipuvarren käyttämiseen, eli huimaan kasvuun. Suomalaiset saivat etulyöntiaseman, joka aiheutti kateutta muissa länsimaalaisissa.
Muutin Britanniasta takaisin Suomeen vuonna 2011. Markkinoinnin tutkijana olin vieraillut paljon Lontoossa, jossa olin nähnyt sen, että miten nykyaikaiset kuluttajabrändit toimivat aina Harrodsista ja Selfridgestä ja moniin muihin brändeihin. Palattuani Suomeen vierailu Stockmannilla aiheutti hämmennystä, koska tavaratalo oli jäänyt jälkeen kansainvälisessä kehityksessä. Monet asiat olivat retuperällä.
Hissitytöt palvelivat asiakkaita Stockmannilla vuonna 1930.
Stockmannilla meni vuonna 2011 erittäin hyvin, eli oletin, että uudistukset tulivat tapahtumaan aikanaan tai uudistuksia oli jo suunnitteilla. Eräs Stockmannin johtaja sanoi, että suunnitelmia oli vaikka paljon vuonna 2013.
Vuonna 2012 järjestetyt 150-vuotisjuhlat Helsingin Stockmannin tavaratalossa olivat huikeat. Kutsuvieraita oli runsaasti, samppanja kuohui ja orkesterit soittivat juhlaväelle. Stockmann vaikutti voittamattomalta. Juhlan yleishenki oli erittäin mukava ja suuri määrä tuttuja tuli vastaan.
Vuosien 2013 ja 2014 taitteessa Stockmann porskutti vahvasti eteenpäin. Venäläisturistit suorastaan kaatoivat rahojaan kaupan kassaan, koska kertaostokset olivat suuria. Kaikki vaikutti hyvältä, mutta odotin vieläkin uudistusten alkamista. Ajattelin kuitenkin, että johtajat tiesivät, että mitä he olivat tekemässä.
Stockmann.comin tarjontaa kesällä 2020.
Vuonna 2014 käynnistynyt Ukrainan kriisi oli käännekohta Stockmannin menestystarinalle. Lännen talouspakotteet, Venäjän vastapakotteet, ruplan romahdus, Venäjän talouden sakkaaminen, venäläisten ostovoiman äkillinen heikentyminen ja venäläisturistien katoaminen johtivat siihen, että Stockmann alkoi tuottamaan rajusti tappiota Venäjällä. Tappiota alkoi kertymään kymmenien miljoonien verran. Idänkaupan romahdus alkoi vetämään koko tavarataloa mukanaan yli jyrkänteen. Oli pakko toimia ja nopeasti.
Stockmannin idänkaupan ratkaisut olivat oikeat, koska harvat osasivat ennustaa Ukrainan kriisiä, eli jälkiviisastelu on tarpeetonta. Stockmann teki kuitenkin varsin nopeasti ratkaisuja Ukrainan kriisin alkamisen jälkeen, eli päätti supistaa toimintoja, myydä osia ja lähteä rohkeiden uudistusten teille. Uudistussuunnitelmia oli ollut olemassa jo vuonna 2013, mutta nyt oli viimeistään käytännön tekojen aika.
Venäläisten kulutusjuhlan päättyminen oli kova kirpaisu monille suomalaisyrityksille, jotka olivat laatineet suuria suunnitelmia Suomessa ja Venäjällä. Stockmannin kohdalla venäläisten katoaminen oli suuri kolaus, mutta tilalle tuli kuitenkin kiinalaisia ja muita ulkomaalaisia, koska Suomen maabrändi puhuttelee nykyään ympäri maailman. Venäläiset ovat tokin suurin vierailijaryhmä Suomessa, mutta heidän ostovoima on pienentynyt. Tärkein ostoryhmä ovat kuitenkin suomalaiset.
Tavaratalo ei jäänyt kuitenkaan tuleen makaamaan, vaan päätti aloittaa uudistusten sarjat, jotka vievät aina oman aikansa. Uudistuksia tapahtui monella eri rintamalla ja kaikki alkoi näyttämään hyvältä.
Helsingin Stockmann tarjoaa naisille kenkäparatiisin.
Stockmannin kurssi oli oikea koronakriisiin asti, eli tavaratalo oli pääsemässä takaisin voittoputkeen ja voittamassa takaisin ostajien sydämet. Koronakriisin seurauksena Stockmann hakeutui yrityssaneeraukseen, jotta ikoninen tavaratalotoiminta saisi jatkua.
Stockmann on edelleen elintärkeä markkinointi- ja myyntikanava monille kansainvälisille brändeille, eli Stockmannin pelastamisessa ei ole ainoastaan kyse tavaratalosta.
Nykyaikaiset ostajat shoppailevat netissä ja haluavat digikanavien kautta asiantuntevaa asiakaspalvelua.
Stockmannia pidetään kulttuurihistoriallisesti tärkeänä maamerkkinä ja jokaisen pääkaupungin keskustassa on aina merkittävä tavaratalo, joka häikäisee elämyksillä, kiehtovilla brändeillä ja tuotteilla, hienostuneella ja ystävällisellä asiakaspalvelulla. Tavaratalot ovat ennen kaikkea vierailijoiden ja asiakkaiden olohuoneita, joissa kohdataan ja nautitaan.
Itseäni Stockmannin uudistukset ovat miellyttäneet, mutta leikkisyyttä saisi olla vieläkin enemmän kivijalassa ja digitaalisissa kanavissa. Pidän tavaratalon yleishenkeä hyvänä ja tämä on ostajan näkökulma.
Stockmann on kansainvälisten brändien mekka.
En kuuluu niihin, jotka vaativat, että myyjän pitää lähestyä heti, kun astun osastolle sisään, koska pyydän myyjän paikalle tarvittaessa. Neuvoni myyjien kohdalla on se, että turhat myyntipaineet pois ja keskittyminen ainoastaan hyvähenkiseen asiakaspalveluun. Vaikka ostaja ei osta heti, mutta saattaa ostaa myöhemmin ja kertoa hyvästä hengestä eteenpäin, eli suositella hyvää asiakaspalvelua.
Tavaratalotoiminnassa myyntiä ei voida laskea liikaa myyjien varaan, koska marssijärjestys on usein tämä: tavaratalon brändi ja markkinointi, elämyksellisyys, brändivalikoimat, tuotetarjonnat ja asiakaspalvelu.
Stockmannin brändi on arvokas, koska brändiin liittyy paljon kiehtovaa historiaa ja henkilökohtaisia tarinoita, jotka koskettavat edelleen. Stockmannit asuivat samassa rapussa ja kerroksessa kuin isovanhempani ja äitini Kaivopuistossa. Stockmannit olivat kuuluisia siitä, että he suhtautuivat suurella innolla kaikkeen uuteen ja suhtautuivat suurella lämmöllä ihmisiin. Sama resepti on vieläkin elinvoimainen.
Stockmannin pitää kuitenkin katsoa rohkeasti tulevaisuuteen ja luoda uutta historiaa sekä uusia tarinoita. Rohkea uudistuminen on ainoa tie, mutta juuria ei pidä unohtaa. Toivon, että Stockmann pelastuu.
Ostovallankumous-kirja pääsi Arto Hiltusen ja Matti Alahuhdan kirjojen viereen.
Ostovallankumous-kirja ilmestyi viisi vuotta sitten lokakuussa vuonna 2015. Kirja nousi tietokirjojen kärkeen ja teos on saanut paljon myönteistä palautetta. Eräs kokenut suomalainen yritysjohtaja kuvailee kirjaa täydelliseksi, koska teos kertoo käytännönläheisesti sen, että mistä uudesta taloudesta on kyse.
Ostovallankumous upeasti esillä Helsingin Akateemisessa Kirjakaupassa vuonna 2015.
Teos on kirjoitettu yhdessä myyntikirjailija Mika D. Rubanovitschin kanssa ja taustamme sopivat hyvin yhteen. Ruba on kokenut myyntivalmentaja, kun itse taas olen nuori markkinoinnin tutkija ja kirjoittaja. Siksi teokseen tuli sopivasti markkinoinnin ja myynnin näkökulmia aina suuresta kuvasta ruohonjuuritasolle.
Kokenut suomalainen toimitusjohtaja kuvailee Ostovallankumous-kirjaa täydelliseksi.
Ostovallankumous lähtee liikkeelle siitä, että miten internet, älylaitteet, digitalisaatio ja ostajien käyttäytyminen ovat muuttaneet markkinoita, bisnesmalleja, myyntiä ja ostamista. Kirjassa on paljon esimerkkejä siitä, että miten kuluttajabrändit voivat harjoittaa kaupankäyntiä verkossa ja kivijalassa. Kirjassa käsitellään keinoälyn vaikutusta kivijalkakauppaan, vaikka käytämme termiä kasvojentunnistusteknologia.
Kirjassa esitellään myös uusia toimintatapoja yritysmyynnin maailmaan, eli miten tehdään kauppoja hyödyntäen digitaalisen maailmaa.
Kirjassa on paljon esimerkkejä eri brändeistä ja teollisuuden aloista. Stockmann, Amazon, Zalando, OP, SOK, Nordea, InterContinental CItystars Cairo, Google, Alibaba, Facebook j monia muita brändiesimerkkejä.
Helsingin Akateeminen Kirjakauppa suositteli Ostovallankumous-kirjaa ykköskirjana.
Ostovallankumousta voidaan kuvailla nykyaikaisen kapitalismin ja markkinatalouden käsikirjaksi. On selvää, että vuoden 2015 jälkeen eri numerot ja prosentit ovat muuttuneet. Markkinoille on ilmestynyt uusia brändejä ja teknologisia ominaisuuksia, mutta Ostovallankumouksen teoreettinen ja käytännönläheinen rakenne on pysynyt samana, eli miten teet kauppaa uuden talouden keskellä.
Usein tapahtuu se, että liiketalouden kirjat vanhenevat hetkessä käsiin, mutta Ostovallankumous on nykyisen taloudellisen kriisin keskellä ajankohtaisempi kuin koskaan aikaisemmin. Vuonna 2015 Ostovallankumousta esiteltiin yritysten pelastussuunnitelmana ja sellainen se on vieläkin.
Hämeen linna on yksi Suomen suurimmista linnoista. Keskiaikaisen kivilinnan alueet ovat säilyneet yhtenäisinä.
Kotimaan matkailu on nyt suosiossa. Hämeenlinna ja Hattula ovat ovat Hämeen helmiä. Paikkakunnat ovat naapurikuntia, jotka sisältävät paljon kiehtovia asioita aina historiasta nykyaikaiseen elämäntyyliin. Vain tunnin matkan päässä Helsingistä on mahdollisuus vierailla keskiaikaisissa kohteissa, koko kansan paikoissa ja luksuskohteissa. Hämeen keskiaikainen kivilinna ja suuret keskiaikamarkkinat, Kantolan megakonserttialue kansainvälisine supertähtineen, ja Aulangon ja Vanajanlinnan luksuspalvelut vetävät puoleensa. Hämeenlinna ja Hattula sijaitsevat Suomen kasvukäytävässä Helsingin ja Tampereen välimaastossa. Molemmat paikkakunnat kasvavat kovaa tahtia ja paikkakuntien keskeiset sijainnit vetävät puoleensa. Hämeenlinnassa ja Hattulassa on nähtävillä Ruotsin ja Venäjän vallan aikaista historiaa ja suomalaista romantiikkaa.
Hämeenlinnan keskiaikamarkkinat ovat Suomen suurimmat ja keräävät vierailjoita Suomesta ja ulkomailta. Pitäisi enemminkin puhua keskiaikaisesta maailmasta, koska linna, kentät ja puistot ovat kokonaisuudessaan markkinoiden käytössä monen päivän ajan.
Häme on ollut Ruotsin vallan ajoista lähtien Suomen ruoka-aitta ja alueella on runsas määrä kartanoita. Hämeen Härkätietä pitkin on aikoinaan kuljetettu ruokaa Turun alueelle. Siksi alueella on tehty keskiaikaisia löytöjä. 1200-luvulla perustetulla Lepaan kartanon alueella sijaitsee yksi Suomen julkisista salaisuuksista. Nimittäin täällä voi suorittaa viininvalmistajan tutkinnon. Lepaa sijaitsee Hattulan kunnassa, joka on Hämeenlinnan naapurikunta. Kartano päärakennuksessa on nykyään ravintola-, -kokous ja saunapalveluja.
Lepaan kartanon viinitilalla voi opiskella myös viininvalmistajaksi.Kuin olisi ulkomailla. Lepaan kartanon viinitarhassa silmä lepää.Lepaan kartanolla on myös tarjolla kuplivaa ja kuohuvaa.Lepaan kartanolta voi ostaa kukkia mukaan.Lepaan kartanon alueella tapahtuu paljon. Tilan viinejä voi ostaa mukaan, pelata golfia ja nauttia kartanon ravintola- ja saunapalveluista.
Laajemmin koko Lepaan alue on HAMK:n hallinnassa. Hämeen ammattikorkeakoulu tarjoaa mahdollisuuden opiskella puutarhanhoitoa ja maisemasuunnittelua. Opiskelijat ovat muotoilleet Lepaa Golfin kentät. Hämeenlinnan ja Hattulan alue tunnetaan Suomen Tiilaaksona. Hattulan, Aulangon ja Vanajanlinnan golfkerhot ovat alueella.
Hämäläistä luksusta. Ruhtinaskunnan aikainen vaatimaton metsästysmaja. Vanajanlinnassa on suuren maailman tuntua ja englantilaistyyppisen kivilinnan on suunnitellut sama arkkitehti, joka on piirtänyt Helsingin Stockmannin tavaratalon.Vanajanlinnan pääsisäänkäynnin käytävä on näyttävä. Vanajanlinnassa voi nauttia yöpymisestä, ravintoloista, baareista, golfista, luksustason henmottelupalveluista ja monista muista.
Vanajanlinnan kartano sekä Aulangon hotelli-, puisto- ja kylpylä ovat hyviä kohteita. Aulangon huikeita maisemia on kiittäminen tehdaspatruuna Hugo Standertskjöldiä, joka teki Aulangosta romanttisen englatilaistyyppisen puistoalueen, josta löytyy monia maamerkkejä aina Joutsenlammesta, kivilinnaan ja huvimajoihin. Standertskjöld oli ruhtinaskunnan aikana Suomen rikkain mies ja rikkaudet tulivat Venäjän ja Britannian markkinoilta. Standertskjöld kaupunkiasuntona toimi presidentilinnan naapurissa oleva kaupunkipalatsi, joka toimii nykyään korkeimman oikeuden talona. Aulanko oli Standertskjöldin vapaa-ajan paikkansa, jossa järjestettiin suuren maailman juhlia, joissa samppanja kuohui ja ilotulitukset valaisivat taivaan. Aulankoon toimitettiin myös Suomen ensimmäinen Rolls-Royce. Nykyään Aulanko toimii hotellina, kylpylänä ja golfkeskuksena.
Vanajanlinna on taas Rosenlewin teollisuussuvun rakennuttama englantilaishenkinen kartanollinna, joka oli tarkoitettu metsästysmajaksi. Vanajanlinnan arkkitehtinä toimi Sigurd Frosterus, joka suunnitteli myös Helsingin Stockmannin tavaratalon. Vanajanlinnassa on hotelli, ravintoloita, baareja, golfkeskus ja luksustason hemmottelupalveluja.
Haarniskataistelun aika. Hämeenlinnan keskiaikamarkkinoilla tapahtuu paljon.
Hämeessä on keskiaikaista historiaa kuten Hämeen linna ja kivikirkkoja. Tämän vuoden keskiaikamarkkinat ovat virtuaaliset, mutta ne ovat Suomen parhaimmat keskiaikamarkkinat, tai pitäisi enemminkin puhua keskiaikaisesta maailmasta, koska linna, kentät ja suuret puistot ovat käytössä. Hämeenlinnan keskiaikamarkkinoilla on koettu haarniskatappeluja, hevosturnajaisia ja sotilasparaateja. Keskiaikamarkkinoilla on ollut tarjolla keskiaikaista olutta, ruokia kuten grillattua possua ja juureksia, koruja, miekkoja, haarniskoja, vaatteita, musiikkia, sekä paljon muuta. Keskiaikamarkkinoista tekee ainutlaatuisen sen, että Hämeen linnan alue on kokonaisuudessaan käytössä ja innokkaimmat voivat pukeutua keskiaika-asuihin ja majoittua teltoissa nauttien keskiaikaisesta ritaritunnelmasta.
Hattulassa sijaitseva Parolan leijona on komea näky.
Parolan panssarimuseo on myös auki, jos sotahistoria kiinnostaa. Panssarimuseossa on nähtävillä uusia ja vanhoja panssarivaunuja aseita. Parolan panssariprikaatin alueella on myös Parolan leijona, jonka alueella tsaari Aleksanteri II katsasti Suomen sotaväkeä. Parolassa on ollut Ruotsin vallan ajoista lähtien suuri varuskunta ja ruhtinaskunnan aikana Hattulaan ja Hämeenlinnaan rakennettiin suuria määrä kasarmirakennuksia, joissa sotilaat asuivat. Paikkakuntien asema koheni, kun Hämeenlinnaan rakennettiin Suomen ensimmäinen junaratayhteys 1850-luvun puolivälissä.
Hämeenlinnan keskustan arkkitehtuuri on komeaa. Torin laidalla sijaitsee Ruotsin kuningas Kustaa III suunnittelema kirkko.
Hämeessä on mahdollisuus harrastaa urheilua. On kyse sitten golfista, uinnista, moottoriurheilusta, jääkiekosta, jalkapallosta tai monista muista urheilulajeista. Ahveniston maauimalassa voi käydä uimassa ja moottoriradalla voi paahtaa autojen kanssa.
Guns N' Rosesin kitaristi ja supertähti Slash soittamassa Kantolan konserttialueella Hämeenlinnassa vuonna 2017.
Hämeenlinnan verkatehtaalla on paljon kulttuuria aina elokuvista, teatteriin ja taidenäyttelyihin. Kantolan supertähdillä varustetut jättikonsertit ovat tuoneet paljon uusia vierailijoita viimeisten vuosien aikana. Kantolan megakonserttia ei tänä vuonna järjestetä. AC/DC, Metallica ja Guns N' Roses olivat hyviä ja konsertit ovat keränneet satojatuhansia vierailijoita yhteensä.
Vuonna 2016 Hämeen linnassa järjestettiin kansainvälinen haarniskanäyttely.
Häme on sisämaassa, mutta alueella on erinomainen vesistö. Vanajavettä pitkin voi seilata Hämeenlinnasta Tampereelle asti, mutta monet jämähtävät “puolimatkan” krouviin nimittäin Mierolan sillalle ja satamaan, jossa on grilliravintola ja nykyaikainen terassialue. Ravintolasta voi seurata vesiliikennettä. Pienet ja tehokkaat moottoriveneet ja vesiskootterit ovat alueella tuttu näky. Suomen ensimmäisellä junaraideyhteydellä pääsee nopeasti Hämeenlinnaan, koska matkaa on vain sata kilometriä Helsingistä. Autolla pääsee perille moottoritietä pitkin alle tunnissa. Hämeenlinna ja Hattula nostavat suosiotaan.
Lisäys 22.7.2020:
Hämeen linnan keskiaikafestivaalit järjestetään sittenkin 14.-16.8.2020 muuttuneen koronatilanteen takia.
KISS-rokkiyhtyeen amerikkalainen perustajajäsen ja basisti Gene Simmons tuotteistaa ja kaupallistaa kaiken.
Amerikkalainen KISS-rokkiyhtye on legendaarinen ja maailmankuulu, mutta kyseessä on ollut myös edelläkävijä siinä, että bändi on kaupallistanut melkein kaiken.
Vuonna 1973 New Yorkissa perustettu rokkiyhtye on jättänyt rokkimaailmaan niin suuren jalanjäljen, että monet suuret rokkiyhtyeet ovat ottaneet yhtyeestä esimerkkiä. Yhtyeen alkuperäiskokoonpanossa olivat Gene Simmons, Paul Stanley, Peter Criss ja Ace Frehley.
KISS-yhtyeen kaupallistamisen takapiruna on yhtyeen perustajajäsen ja basisti Simmons, kun taas yhtyeen solisti Stanley keskittyy hölkkäilyyn ja venyttelemiseen.
Simmons entuudestaan on tunnettu monille suomalaisille Gene Simmonsin sukukalleudet -televisio-ohjelmasta, jota ryhdyttiin esittämään JIM-kanavalla vuonna 2007. Sen sijaan KISS-yhtyeen tuntevat tietävät toki kuka Simmons on, koska hän on luonut yhden maailman tunnetuimmista populaarikulttuurin brändeistä. Simmonsin ansiota on myös se, että Van Halen -yhtye nousi kuuluisuuteen.
KISS soittamassa vuonna 2013 Monster World Tourilla. KISS-yhtyeen kasvomaalaukset ovat osa populaarikulttuuria.
KISS-yhtyeen tavaramerkkinä ovat supersankarihahmoja muistuttavat kasvomaalaukset, näyttävät asut, tajunnanräjäyttävät lavashowt ja menevät musiikkikappaleet. Nykyään kaikki bändit ja laulajat yrittävät tuotteistaa ja kaupallistaa omat brändit eri tuotteisiin ja palveluihin, mutta KISS on yhtye, joka vei kaupallistamisen kaikista pisimmälle ja tämä oli mahdollista supersankarihahmojen kautta, joista voitiin luoda sarjakuvia, leluhahmoja, McDonalds'in Happy Meal -aterioita, peliautomaatteja, rantasandaaleja, aurinkolaseja, baseballpalloja, lautapelejä, polkupyöriä, lippalakkeja ja monia muita tuotteita. Simmonsin Kalifornian koti on täynnä bändin tuotteita, jotka myyvät edelleen kuin häkä. Unohtamatta maailmanlaajuista faniarmeijaa, jonka nimi on KISS Army.
Simmons ei juo alkoholia, mutta hänellä on oma vodkamerkki, koska hän rakastaa viihdyttää.
KISS sai aikoinaan arvostelua joltain musiikkikriitikoilta, että KISS oli mennyt kaupallistamisen suhteen aivan liian pitkälle, koska "aidot" artistit keskittyvät vain musiikin myymiseen ja siihen vain "kohtuudella". 1990-luvulla alkanut internetin nousu ja musiikin laiton jakelu aiheuttivat suuria menetyksiä musiikin myynnille. Musiikin hinnat tippuivat muutenkin ja nykyään musiikkia voi kuunnella maksutta YouTuben, Spotifyn ja muiden musiikkipalvelujen kautta. Internetin tuomat haasteet pakottivat monet artistit tekemään entistä enemmän konsertteja ja kaupallistamaan omia brändejään. KISS:llä oli tämän suhteen etulyöntiasema, eli muut ovat joutuneet seuramaan yhtyeen bisnesvainua.
Simmons on myös yhteiskunnallisesti aktiivinen. Hän äänesti Yhdysvaltain presidentti Barack Obamaa vuonna 2008, mutta sitä ennen ja jälkeen Simmons on tukenut republikaanipuolueen ehdokkaita kuten George W. Bushia, Mitt Romneya ja Donald Trumpia, koska kyseessä on Yhdysvaltain bisnespuolue ja puolueen ulkopolitiikka on jämäkämpää kuin demokraattipuolueen. Simmons on tunnettu Israelin ystävä.
KISS on kuitenkin malliesimerkki siitä, että voidaan luoda kiehtova brändi, joka voidaan kaupallistaa moniin eri tuotteisiin ja palveluihin. Siksi kannattaa katsoa alle oleva video.