Ennen uudenvuodenvaihdetta ennustetaan aina megatrendejä. Tässä mediaparoni Lavaksen ennustukset.
Mikä mediassa muuttuu vuonna 2016?
1. Some pirstaloituu
Oi niitä aikoja kun riitti pelkkä facepäivitys. Sitten piti opetella Twitter. Google+ piti opetella, mutta se oli liian vaikea useimmille. Osa tipahti kehityksestä tässä kohtaa jo kärryiltä. Pian nousi mukaan Pinterest ja yhtäkkiä LinkedIn:iin piti tehdä päivityksiä ja kannatti tykkäillä toisten bisnesuutisista. Google+ loppui ja Google siirtyi suoriin Tubekommentointeihin. Nuoriso karkasi Instagramiin. Messengerin ja Skypen kilpailijaksi nousivat WhatsApp, KiK, Ask, Telegram ja Snapchat. Tämä on vasta alkusoittoa, sillä videoviestintään ja pikaviestintää tulee uusia sovelluksia kuin sieniä sateella. Juuri kun olet opetellut YouTubettamisen, niin joku kysyy, oletko jo pitänyt oman Periscope lähetyksesi?
2016 vuonna Some pirstaloituu. Jos haluat saada kiinni somesta jengiä, sinun pitää olla kaikkialla. Sometoimistoja tulee lisää ja moni blogaaja alkaa tehdä monikanavaviestintää. Blogiyhteisöt korvaantuvat agentuureilla.
2. Visuaalisuus lisääntyy
Kirjoitus- ja lukutaito mullistivat aikanaan viestinnän. Visuaalisuus on tullut nuorisokulttuuriin mukaan. Jopa vanhemmat käyttävät hymiöitä :)
Tämä on vasta alkusoittoa. Kuvaviestintäsovellus Snapchat on vaikea ymmärtää ennen kuin sitä ymmärtää. Videoviestintä ja kuvaviestintä lisääntyy räjähdysmäisesti. Miksi kukaan kirjoittaisi tai lukisi mitään kun voi puhua, kuunnella tai katsoa? Kirjoitustaidolla on tulevaisuudessakin merkitys, mutta visuaalinen viestintä, tarroilla ja emojeilla viestintä tulee täydentämään itseilmaisumme ja tunneilmaisumme tapoja. <3
Emoji Keyboard Maya Ben-Ezer’s Shift Key
3. Media-alalla tapahtuu ennätysmäärä yrityskauppoja
Vetämäni City Digital toteutti tänä vuonna 4 yrityskauppaa. Tämä on vasta alkusoittoa median konsolidaatiossa. Talentum ja Alma Media ilmoittivat yhdistymisestä. Osa mediataloista tulee myymään osiaan, esimerkiksi MTV myi Radio Novan Bauerille. Osa hankkii itselleen digiosaamista yrityskaupoilla. Ennustan, että media-alalla tapahtuu ennätysmäärä yrityskauppoja vuonna 2016 ja aiomme olla näissä järjestelyissä mukana, ostolaidalla.
4. Sisällöntuottajat muuttuvat monikanavatuottajiksi
Ennenvanhaan sisällöntuottajalle riitti, kun osasi kirjoittaa. Pian media-alalla jokaisen journalistin käteen lyötiin kamera ja käskettiin ottamaan valokuvia. Sosiaalinen media on jo enemmän kuvaviestintää kuin tekstisisältöä. Vastaava murros on perinteisessä mediassa. Visuaalisuus lisääntyy niin, että osa toimittajista tekee videosisältöjä suoraan haastatteluista.
Sisällöntuottaja voi tehdä 2016 vuonna haastattelun yhteydessä tekstin, kuvan, videon, facepäivityksen, tweetin, instapostauksen, Snappiclipin ja julkaisee livenä lähetyksen Periscopeen tai facebookin live videoihin.
Brändit ostavat sometekemistä agentuurien ja sometoimistojen kautta, koska kanavia on niin paljon, että niiden kautta ihmisten kiinni saaminen vaatii moninkertaisen määrän yhteistyötekemistä sometähtien kanssa.
Somelle käy kuin perinteisille digimedioillekin. Mainosverkon kautta ostaminen tulee yksittäisen median ostamisen rinnalle. Tarve agentuureille ja sometoimistoille kasvaa.
5. Top 5 listoja tulee entistä enemmän!
Media-ala kilpailee huomiosta ja huomiohakuisten otsikoiden luominen jatkaa kasvuaan. Klikkijournalismi kiihtyy kunnes tuhoutuu. Onko tämä minun viimeinen top 5 listani? Alanko kenties blogien otsikoihin tuomaan enemmän sisältöä? Klikinsäästäjä tietää vastauksen.
Monikanavaisuutta on se, että tämä blogaus tulee videosarjana Snapchatissani @ilkkalavas . Jos et jaksa lukea, katso sieltä tai Tubekanavastani.
Menestystä elämääsi ja vuoteen 2016!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä, mediaparoni
Kirjoittaja on City Digital mediakonsernin ja Improve Media mainosverkoston toimitusjohtaja sekä advisor Asennemedia agentuurissa. City Digital mediakonserniin kuuluu aiemmin mainittujen lisäksi Vivas, Eat, City-lehti, Ratkojat sekä TableOnline. Improve Media myy mainostilaa suomalaisten suosimiin medioihin, joita mainosverkostossa on yli 300 mediaa.
Holstee Manifesto kuvastaa hyvin menestyvän ihmisen elämää. Holstee manifesto on monen startupin seinällä.
Holstee-firman perustajat Fabian Pfortmüller, Michael Radparvar ja Dave Radparvar kirjoittivat oppeja mentoreilta, seminaareista ja kirjoista ylös. Niistä tuli Holstee manifesto. Kuva lähti leviämään Tumblr:ssa viraaliksi. Nyt Holstee manifestin ovat nähneet jo miljoonat ihmiset ympäri maailmaa ja manifesti on monen kuuluisan firman seinällä esimerkiksi Google, AirBnb, Threadless, Zappos ja TED. Meidänkin seinällä on Holstee Manifesto muistuttamassa elämän tärkeistä asioista.
Holstee manifesto
Holstee Manifesto on julistus, joka kutsuu elämään täysillä, luovasti, intohimoisesti ja yhteistä hyvää luoden.
Holstee manifesti suomeksi
Tämä on sun elämäsi.
Tee mitä rakastat, ja tee sitä usein.
Jos et pidä jostain asiasta, muuta se.
Jos et pidä työstäsi, irtisanoudu.
Jos sinulla ei ole tarpeeksi aikaa, lopeta TV:n katselu.
Jos etsit elämäsi rakkautta, pysähdy; rakkaus odottaa sinua kun ryhdyt tekemään asioita, joita itse rakastat.
Lopeta yli-analysointi – elämä on oikeasti yksinkertaista.
Kaikki tunteet ovat kauniita.
Kun syöt, arvosta jokaista palaa.
Pidä sylisi, ajatuksesi ja sydämesi avoinna uusille asioille ja ihmisille, erilaisuus on rikkautta.
Kysy viereiseltä ihmiseltä, mikä häntä innostaa.
Jaa omat inspiroivat unelmasi hänen kanssaan.
Matkusta usein,
eksyminen voit auttaa sinua löytämään oman juttusi:
Tartu hetkeen,
jotkut mahdollisuudet tulevat eteesi vain kerran elämässäsi.
Elämä on ihmisiä joita tapaat ja asioita joita teet ja luot heidän kanssaan, joten lähde liikkeelle ja aloita heti.
Elämä on lyhyt:
elä unelmasi, elä intohimoisesti
ja anna unelmillesi mahdollisuus toteutua. "
- Holstee Manifesto, suomeksi Ilkka O. Lavas
Alkuperäinen Holstee julistus:Holstee manifesto on täysipainoisen elämän julistus.
“This is your life. Do what you want and do it often.
If you don't like something, change it.
If you don't like your job, quit.
If you don't have enough time, stop watching TV.
If you are looking for the love of your life, stop; they will be waiting for you when you start doing things you love.
Stop over-analysing, life is simple.
All emotions are beautiful.
When you eat, appreciate every last bite.
Life is simple.
Open your mind, arms and heart to new things and people, we are united in our differences.
Ask the next person you see what their passion is and share your inspiring dream with them.
Travel often; getting lost will help you find yourself.
Some opportunities only come once, seize them.
Life is about the people you meet and the things you create with them, so go out and start creating.
Life is short, live your dream and share your passion.” - Holstee Manifesto
Hermes Mansu on maailmankuulu taiteilija, joka on onnistunut pitämään oikean henkilöllisyytensä salassa. Kukaan ei ole häntä tavannut, mutta hänen nerokkaat teoksensa tunnistetaan aina. Herra Mansun tuoreimman teoksen esittelyyn ovat saaneet kutsun vain todelliset merkkihenkilöt, sillä tämä ilta on suomalaisessa kulttuurielämässä ainutlaatuinen ja merkityksellinen. Ilta on tarkoin suunniteltu pienintäkin yksityiskohtaa myöten: arvostetut erikoisvieraat, kokenut juontaja ja huolellisesti valmistetut annokset kaikille vieraille. Mutta teoksen esittely ei sujukaan suunnitelmien mukaan ja taiteen sijaan nousevat sinä iltana valokiilaan aivan erilaiset sankarit.
Murhaava illallinen.
"Murhaava illallinen" on ainutlaatuinen elämysilta, jossa gourmetruoka ja jännitysnäytelmä kohtaavat. Vieraat nauttivat kahden tunnin aikana kolmen ruokalajin illallista ja joutuvat samalla rikoksen silminnäkijöiksi.
Illallisen järjestäjä Sky Catering OÜ lupaa, että ilta on tulvillaan herkullisia makuja ja odottamattomia tapahtumia, sillä vieraiden joukossa on ihmisiä, joiden suunnitelmia ei ole voitu etukäteen arvata.
Miten ilta onnistuu käytännössä?
Paikka
Paikka on ulkoteltta Suvilahdessa. Lämmitys on hyvä eikä kylmä pääse tulemaan. Kuitenkin teltan raoista tulee välillä telttaan kylmää ilmaa ja se häiritsee ruokailu- ja teatterielämystä. Väliajan käymälät on toteutettu bajamaja-ratkaisulla. Ei oikein sovi gurmee-illallisen kanssa samaan lauseeseen.
Toive järjestäjille: Ensi kerralla marras-joulukuiseen Suomeen kannattanee varata joku sisäpaikka. Ei tämäkään mahdoton ole, mutta laatua voisi nostaa ylöspäin.
Murhaava illallinen järjestettiin ulkoteltassa Suvilahdessa.
1) Gurmee ruoka?
Keittiömestarit Matti Jämsen ja Jouni Toivanen osaavat tehdä hyvää ruokaa.
Alkupala oli mainio: Punajuuritattaria ja savustettua vuohenjuustoa. Mainio!Pääruoka oli 24h haudutettua possun niskaa, karpaloita ja hasselpähkinää.Jälkiruoka: Tonkapapuvanukas ja veriappelsiinia. Pöytään saavuttuaan asetelma oli hieman jo lössähtänyt.
En tiedä onko keittiö liian pieni illastajamäärään huomioiden vai mikä meni pieleen, mutta kunnianhimoinen pyrkimys gourmee ruokaan näissä olosuhteissa ei mennyt aivan nappiin. Ruoka oli periaatteessa ihan ookoo, mutta jotain keittiön ja tarjoilun välillä oli ongelmaa, koska kokemus oli aivan jotain muuta kuin mitä odotin. Ei olisi pitänyt selkeästikään odottaa liikoja.
Ensi vuonna ehkä sitten parempi tila, jossa myös parempi keittiökapasiteetti.
Teatteri
Illallisen lomassa esitetty teatteri-esitys oli ihan hauska. Ei se varsinaisesti ollut jännittävä. Ehkä tasoltaan vastasi keskinkertaista tai huonoa kesäteatteria. Olen nähnyt Suomessa parempiakin teatteriesityksiä. Myös interaktiivisuus yleisön kanssa olisi voinut olla aktiivisempaa. Yleisöä aktivoitiin kovin vähän ja jos aktivoitiin, niin aikataulukiireestä ilmeisesti johtuen yleisöä ei kuitenkaan spontaanisti otettu mukaan.
Ensimmäisen vuoden juttuna annettakoon silti anteeksi. Juoni oli ihan hauska ja viihdyttävä ja sisälsi yllätyksiä, vaikka yllätyksistä useimmat olivatkin aika arvattavia.
Innovatiivisuus ja uniikkius
Olen positiivisesti iloissani siitä, että tällaista järjestetään, ideoidaan ja toteutetaan. Illallinen voisi olla ehkä kalliimpi ja paremmassa paikassa tai sitten odotuksia voisi ladata vähän alemmas. Idea on kuitenkin loistava ja toivon, että tällaisia järjestetään jatkossakin. En ehkä menisi itse uudestaan samaan enkä suosittelisi muille, jollei konseptia kehitetä eteenpäin. Ensimmäinen kerta on kuitenkin aina ensimmäinen kerta ja siksi lupaan tulla ensi vuonna uudestaan jos konseptia kehitetään joko niin, että gourmee ruoka on oikeasti gourmee ruokaa tai sitten rehellistä perusruokaa ja teatteri on vähintäänkin tasoa hyvä kesäteatteri.
Murhaava illallinen.
Ohjaaja: Seppo Honkonen
Käsikirjoitus:Diana Leesalu, Veiko Tubin ja Paul Piik
Käsikirjoituksen on suomentanut Varja Arola
Musiikki: Veiko Tubin
Lavastus, visuaalinen suunnittelu: Aigars Ozoliņš
Keittiömestarit: Matti Jämsen, Jouni Toivanen
Kiitos innovatiivisuudesta. Älkää masentuko tästä arviosta vaan painakaa täysillä eteenpäin, kehittäkää toimintaa, ideoikaa ja innovoikaa lisää ja kehittäkää tuotetta eteenpäin. Konsepti on toimiva ja siitä tulee loistava, kun hieman parannatte.
Kiitos illallisesta. Possun niska oli erinomaisesti tehty.
Dubai on vielä 30 vuotta sitten pitkälti autiomaata ja hiekkaa. Alueella oli vain vähän rakennuksia. Liikenne oli sujuvaa eikä turismia ollut vielä nimeksikään.
Burj Al Arab Jumeirah on maailman ainoa 7 tähden hotelli. Kiinnostaako shampanjakylpy? Onnistuu!
Öljyvaltion haaste: kaikki munat yhdessä korissa
Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa asuu 4,5 miljoonaa ihmistä. Kansan ja valtion hyvinvointi ja toimeentulo on ollut pääasiassa öljytulojen varassa. Osan öljylähteistä arvioidaan kuihtuvan jo 10 vuoden päästä. Dubaissa öljyä ei ole, joten Dubain Sheikki on joutunut innovoimaan elantonsa pitkälti muilla bisneksillä.
Uusia bisneksiä turismin, internetin ja median kautta
Dubai on hakenut uusia tulovirtoja turismista. Dubain Sheikki tajusi jo varhain, että pelkkä hiekka-aavikko ei kiinnosta ihmisiä. Dubaissa on kuitenkin takuulämpö: hyvä aurinkoinen sää ja sateita vain harvoin. Turismi vaatii isoja massoja kiinnostavia houkuttimia.
Dubai Downtown kuvattuna Burj Khalifalta. (by Citizen59 CC BY 3.0)
Massiiviset investoinnit maailman upeimpiin, isoimpiin, korkeimpiin ja huikeimpiin turistielämyksiin
Dubain Sheikin yksi projekteista on 20 miljardin dollarin Dubai Downtown –hanke. Nostureita alueella näkyy yhä, mutta jo nyt alue on huikea: pelkästään maailman korkeimpaan rakennukseen – Burj Khalifaan – upposi 1,1 miljardia dollaria rahaa. Alueen suihkulähteellä pidetään upeita vesisuihkunäytöksiä joka ilta puolen tunnin välein. Dubai Mall:sta löydät kaiken tarvittavan ja tarpeettoman luksustuotteen. Turismi tuo rahaa Dubain hotelleille, ravintoloille, kaupoille ja liike-elämälle.
Dubai oli ennen aavikkoa. Nyt turisteja houkutteleva suurkaupunki. (Cc by sa 2.0 Chronus)Turisteja houkutellakseen Dubain Sheikki rakensi maailman korkeimman rakennuksen: Burj Khalifan.Dubaihin on rakennettu turisteja houkuttelemaan maailman suurin sisälaskettelurinne.Dubai on kolmessakymmenessä vuodessa kasvanut investointien avulla miljoonakaupungiksi ja noussut turistien suosioon.Atlantis Dubai on yksi kohteista, joka on rakennettu turisteja houkuttelemaan.
Jotta Arabiemiirikunnat voivat menestyä öljyn loppumisen jälkeenkin, valtion tulee saada tuloja muualtakin kuin öljystä. Turismi on hyvä mahdollisuus. Internet ja media ovat myös hyviä veikkauksia. Toivottavasti Sheikkien bisnekset onnistuvat. Dubai on kiinnostava paikka ja mukava kohde turismille.
Kehittäminen tarvitsee investointeja. Rohkeutta investointeihin! Menestystä elämääsi!
Musta Lexus -taksi pysähtyy Giorgio Armanin mukaan nimetyn luksushotellin turvaporteille. Ilmoitamme turvamiehille, että olemme menossa maailman korkeimpaan ravintolaan, At.mosphereen. Nimi löytyy listalta, joten pääsemme eteenpäin.
Armani Hotel Dubai piha on täynnä hienoja autoja. Kyllä kelpaisi.
Dubai on superlatiivien kaupunki. Vaurautta, luksusta ja Giorgio Armanin kädenjälkeä hehkuvassa viiden tähden hotellin aulasta meidät saatetaan hisseille.
Assistentti opastaa meidät hissille.
Assistentti painaa maailman korkeimman rakennuksen kerrospainiketta numero 122 ja lähdemme kiitämään mailman nopeimmalla hissillä ylöspäin yli 10 metriä sekunnissa. Korvat paukkuvat, hissi huojuu. 44 sekunnin kuluttua olemme matkustaneet 442 metrin korkeuteen. Hissin ovet aukeavat, eteemme aukeaa mahtava näköala Dubain yli.
At.mosphere ravintola sijaitsee Dubai Downtownissa, joka on yksi Dubain Sheikin kunnianhimoisista projekteista. Dubai Downtownin huippunähtävyys on 829.8 metriä korkea Burj Khalifa rakennus. Olemme vasta rakennuksen puolessa välissä, mutta näkymä on jo huikea.
Dubai. Burj Khalifa on maailman korkein rakennus.
Burj Khalifa rakennettiin vuosina 2004-2009. Sen rakentamiseen käytettiin arviolta 1,5 miljardia dollaria rahaa. Toimistotilat rakennuksessa nousivat mm. huimaan 43 tuhannen dollarin neliöhintaan.
Burj Khalifassa löytyy maailman kolmanneksi korkeimmalla oleva näköalatasanne, mutta paikalliset suosittelevat menemään mieluummin At.mospheren ravintolan tai At.mospheren loungeen nauttimaan näköaloista, hyvästä ruoasta, rauhallisesta ilmapiiristä ja herkullisista drinkeistä.
Näköalaravintola At.mosphere Dubai Burj Khalifa
At.mosphere ravintola
Tarjoilija opastaa meidät ikkunapöytään. Ravintolan varaussivulla tehdään selväksi, että ravintolaan ei tulla pelkälle kahville: Jos haluat syödä ikkunapöydässä, sinun on käytettävä rahaa ruokaan vähintään 500 dirhamia (125 euroa) per henkilö – siis lähes yhtä paljon, mitä Spotify maksaa vuodessa. Toisin sanoen ravintola on ilmainen, jos suostut ottamaan Spotifyn mainoksia vastaan vuoden ajan.
At.mosphere alkupala: Hand dived scallops.
Ruoka
Ravintolan menun on suunnitellut Michelin luokitelluissa ravintoloissa ja monessa maanosassa 20 vuoden ajan kokemuksensa hankkinut ranskalainen Jerome Lagarde sekä hänen oikea kätensä Milanosta kotoisin oleva Giorgio Maggioni. St.Moritzissa, Genevessä ja ranskan Mentonissa huippuravintoloissa työskennellyt Giorgio kertoo, että he suunnittelevat yhdessä ja päivittävät ruokalistaa kuukauden välein. Giorgio oli aikaisemmin töissä Armani Hotellin alakerran ravintolassa ja on nyt vuoden verran työskennellyt yläkerrassa 122 kerroksessa. Giorgion suosikkeja listalla ovat Lobster Carpaccio alkupala ja pääruoista liha ja kala. Kotonaan hän kokkailee mieluiten pastaa ja risottoa, mutta niitä ei ranskalais-eurooppalaisen tyylisen At.mospheren listalta löydy.
At.mosphere Dubai. Pääruoka: Wild sea bass
At.mospheressä ruoka on mainiota, eikä ihme, sillä pääkokki Jerome Lagarde on aiemmin ollut taikomassa ruokia pääkokkina Kiinan ensimmäisessä kolmen Michelin tähden hotellissa, Sens & Bund Shanghaissa. Ruoka oli mainiota, kalan olisin kyllä jättänyt vähemmän kypsäksi, mutta muuten oikein mainio kokemus, upea näköala ja hyväksyttävä hinta-laatutaso.
Jälkiruoka.
Erinomainen paikka. Jos käyt Dubaissa ja pidät ranskalais-eurooppalaistyylisestä ruoasta, suosittelen lämpimästi ruokailua. Jos taas haluat drinkeille ja pientä purtavaa, niin loungen puoli kannattaa kokeilla. Siellä on myös paremmat näköalat. Jos rahaa on, niin ravintolan voi varata vaikka kokonaan yksityistilaisuuteen. Erinomainen kokemus. Suosittelen.
At.mosphere ravintolassa on myös yksityinen kabinetti 14 hengelle.
Ravintolamestari Giorgio Maggionin Dubai luksus -vinkit
1. Ranta on todella kiva - Beach very nice
2. Aavikko safari - Desert safari
3. Atlantis - Hotelli
4. Burj al Arab – maailman ainoa 7 tähden hotelli
5. Armani Hotel ja tietenkin At.mosphere.
Ilkka Lavas ja At.mosphere ravintolan keittiömestari Giorgio Maggioni
Giorgio lähettää Cityn lukijoille terveisiä: "Dubai on todella mukava ja kivan iso kaupunki. Ihmiset täällä rakastavat ruokaa ja ravintoloita. Dubai on monikulttuurinen kaupunki. Tervetuloa nauttimaan!"
Faktoja At.mosphere ravintolasta
- Maailman korkein ravintola
- 210 asiakaspaikkaa, näistä ravintolan puolella 80, loungen puolella 130.
- Ravintolassa yksityinen kabinetti 14 hengelle.
- Sijainti maailman korkeimman rakennuksen, Burj Khalifan kerroksessa 122
- Pääkokki ranskalainen Jerome Lagarde
- Pöytävaraus etukäteen pakollinen.
- Hyvä paikka katsoa auringonlaskua.
- Rakennuskustannus 43000 dollaria per neliö.
- Hinta 3 ruokalajia noin 125 euroa per henkilö.
- Www: http://www.atmosphereburjkhalifa.com/
Uima-allas. Habtoor Grand Beach Resort & Spa, Autograph Collection
Saavumme hotellin aulaan ja kirjaudumme sisään. Habtoor Grand Beach Resort & Spa huokuu historiaa ja hieman luksusta.
Viiden tähden hotelli lupaa asiakkailleen paljon ja sen mitä lupaa, Habtoor haluaa myös toimittaa. Ruotsista kotoisin oleva hotellinjohtaja Fredrik Reinisch kertoo, että Habtoor Grand Beach Resortin kohderyhmänä ova parit, sinkut ja perheet: jokaiselle löytyy jotakin. Lapsille uima-altailta löytyy vesiliukumäki ja hieno hiekkaranta. Resortilta löytyy tenniskentät ja iso puutarha. Hotellilta on lyhyt 5 minuutin kävelymatka kauppakeskukseen, marinaan ja hiekkarannalle. Lapsille on tulossa pian brittiläinen kids club. Huoneita hotellissa on 445. Osa huoneista on torneissa, osa puutarhassa. Hotellissa on uima-altaan lisäksi yökerho ja vain aikuisille tarkoitettu rauhallisempi uima-allas.
Aula on aamuvarhaisella vielä hiljainen. Päivällä väkeä riittää. Habtoor Grand Beach Resort & Spa, Autograph Collection
Dubai on kehittynyt valtavasti 30 vuodessa
29 vuotta sitten Habtoor Grand Beach Resort & Spa oli Dubai Marinan ainoita hotelleja. Muutaman muun hotellin lisäksi luonnonkauniin sataman ympäristössä oli silmänkantamattomiin pelkkää hiekkaa ja rantaa. Dubaita ei oltu vielä rakennettu näin pitkälle. Huoneista huokuu vanha design. Uudistustyöt ovat käynnissä ja osa huoneista on jo nykyaikaistettu Autograph Collection laatulupauksen tasolle.
Kuva hiekkarannalta resortille päin. Habtoor Grand Beach Resort & Spa, Autograph Collection
Hotellinjohtajan haaste
Ennen Ukrainan kriisiä hotellissa vieraili paljon venäläisiä. Venäjän talouden romahdettua Ukrainan kriisin jälkeen 29 vuotta vanha hotelli joutui miettimään uudestaan asiakashankintaa, Hotellilla oli kaikki munat yhdessä korissa ja kriisin jälkeen venäläisiä ei ole lähes yhtään. Hotelli aloitti mittavat uudistustyöt: aula uudistettiin, huoneiden sisustuksia aloitettiin uudistamaan ja hotelliin palkattiin uusi johtaja, jonka tehtävänä on saada upealla sijainnilla, Dubai Marinassa ja beachin tuntumassa oleva viiden tähden hotelli jälleen menestymään.
Hotellinjohtaja Fredrik Reinisch on innoissaan kertoessaan, miten aikoo kehittää hotellia. Työ on jo aloitettu, mutta paljon on vielä tehtävää. Habtoor Grand Beach Resort & Spa on lisätty vastikään Autograph Collection –hotelliketjuun, jossa tarkoituksena on tarjota vierailijoille hieman luksusta. Luksus tarkoittaa resortilla olevaa monipuolista spa –palvelua, 15 ravintolaa ja baaria, 3 uima-allasaluetta, hiekkarantaa ja monipuolisia huonevaihtoehtoja.
Tenniskenttä, Habtoor Grand Beach Resort & Spa, Autograph CollectionHotellihuone. Habtoor Grand Beach Resort & Spa, Autograph Collection Dubai
Hotellinjohtaja Fredkik tietää, että työtä on vielä jäljellä. Jotta 5 tähden hotelliin kirjautuva vierailija voi olla täysin tyytyväinen kokemukseen, pitää jokaisen huoneen ja palvelun olla 5 tähden tasolla. Minulle bookattiin harmikseni tupakoijien huone kun en maininnut savuton huone -toivomusta. Dubaissa on nimittäin vielä ihan normaalia, että sisällä tupakoidaan. Sain kuitenkin vaihdettua huoneen non-smoking –huoneeksi helposti ja uusi huone oli mainio.
Vinkki: Mikäli olet missään hotellissa tyytymätön huoneeseen, kannattaa pyytää huoneen vaihtoa, sillä siitä ei ole hotellille useimmiten mitään lisäkuluja. Olen kuullut joidenkin vaihtaneen kolmekin kertaa huonetta, kun on ollut aiemmissa jotain vikaa.
Dubaihin kulkee nopea suora lento Helsingistä
Finnairin suorat lennot Helsingistä ovat lisänneet Habtoor Grand Beach Resort & Spa:n suomalaisten asiakkaiden määrää. Lento kestää vain noin 6,5 tuntia. Illalla lähtiessä olet perillä jo varhain aamulla.
Hotellinjohtaja Fredrik Reinischin Dubai vinkit
- Creek area, Al Bastakiya District, paljon historiallisia rakennuksia
- Abra vesitaksi - Abra water taxi (1 dirham)
- Aavikkosafari - Desert safari in the evening (meal etc)
- Illallisristeily - Dinner Cruise in the evening to see new Dubai and old Dubai
- Ostoskeskukset: Dubai Mall, Mall of the Emirates, Dubai Marina Mall
- Atlantis
- Aquaventure Waterpark Vesipuisto
- Habtoor Grand Beach & Resortin lähellä on myös laskuvarjohyppyä (sky dive), Dubai Marina satama
Ilkka Lavas ja hotellinjohtaja Fredrik Reinisch
Haastattelun lopuksi Fredrik toivotti kaikki suomalaiset tervetulleeksi Habtoor Grand Beach & Resortiin nauttimaan rantaloman ja kaupunkielämän parhaista puolista Dubaissa.
Dubai on iisi kaupunki. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
Sarjayrittäjä
Disclaimer: Tiedoksi, että Hotelli piffasi yösijan, muttei maksanut tästä arvostelusta enkä siis tietenkään antanut ilmaisen yön vaikuttaa arvosteluun.
Resortilla ja lähistöllä on lukuisia baareja ja ravintoloita. Habtoor Grand Beach Resort & Spa, Autograph Collection DubaiHotellihuoneen ikkunasta aukeaa näkymä Dubai Marina satamaan. Habtoor Grand Beach Resort & Spa, Autograph Collection DubaiHiekkaranta ja resortin puisto-alueet. Habtoor Grand Beach Resort & Spa, Autograph Collection Dubai.
Ennen vanhaan miljardi oli paljon rahaa, nyt pitää olla 3 tai 5, vitsailee lastminute.com:in perustaja Brent Hoberman, joka loi firmalleen 2 miljardia kumuloitua liikevaihtoa ja myi firmansa 1,1 miljardilla.
Brent Hoberman, lastminute.com perustaja
Brent Hoberman, lastminute.com tarina
Brent aloitti uransa nettifirmassa 1997. Hän ei osannut yhtään nettijuttuja, mutta oppi nopeasti. Brentille kaikki mitä Internetissä pystyi tekemään oli innostavaa, upeaa ja inspiroivaa. Hän näki netissä paljon mahdollisuuksia.
Töissä ollessaan Brentiä alkoi kutkuttamaan oman nettifirman perustaminen. Hän tapasi yhtiökumppaninsa ja kuukaudessa loivat bisnesplanin.
Bisnesplänissä tärkeää oli, että bisnes on skaalautuva ja että markkina on riittävän iso ja uskottava. Päätimme laajentaa bisnesideaa lastminute.com:ssa lentolippujen varaamisesta myös mihin tahansa viime hetken varauksiin. Näin sijoittajat uskoivat paremmin, että meillä on mahdollisuuksia luoda bisnestä useasta toimialasta ja saada markkinaosuutta monesta bisneksestä itsellemme.
Älä anna dumaajien dumata: Eksperttien mielestä bisnesideamme oli paska
Brent kävi näyttämässä ideaa matkailualan eksperteille. Kaikki ammattilaiset haukkuivat bisnesidean surkeaksi ja mahdottomaksi. Ammattilaiset olivat sitä mieltä, ettei kukaan anna lentoja myyntiin eikä kukaan osta lentoja netin kautta. Se oli aikaa, jolloin nettiostaminen oli vasta alussa. Brent sanoo opiksi tästä: “Most innovation comes when you don’t know too much”, eli parhaat ideat syntyvät, kun et ole aikaisempien ajatustesi ja tottumustesi vanki.
Tämän bisnesplanin kanssa Brent kuitenkin haki rahoitusta. Brent oli innostunut ja sijoittajat innostuivat. Innostus tarttuu ja on tärkeää, että rakastat bisnesideaasi. Brentin bisnes sai rahoitusta.
Palkkaa vain parhaita
Brentin ensimmäiset rekrytoinnit olivat vaikeimmat. Brent päätteli, että sijoittajat sijoittavat helpommin firmaan, kun hän ehdottaa rekrytoivaksi niin fiksuja tyyppejä, joita sijoittajat ja asiakkaatkin haluaisivat palkata. Hänen onnekseen hän tajusi palkata itseään fiksumpia tyyppejä ja tästä muodostui loistotiimi.
Pörssiin 18 kuukaudessa
Brent listasi yhtiön 18 kk päästä pörssiin. Nostimme 220 miljoonaa euroa rahoitusta. "Koko ajan olimme sillä rajalla, olemmeko menestyjä vai epäonnistuja. Olin jatkuvasti sillä rajalla olenko sankari vai nolla, hero or zero.", kertoo Brent Hoberman.
"En suosittele kenellekään listautumista 18 kk sisällä yhtiön perustamisesta. On karmeaa olla listatun pörssiyhtiön toimitusjohtaja kun yhtiöllä ei ole juuri ollenkaan liikevaihtoa ja tulos on karmeasti pakkasella.", Brent muistelee.
Digitaalisessa pitää investoida käyttökokemukseen ja teknologiaan
Investoimme teknologiaan 25 miljoonaa puntaa vuodessa (35 Meuro). Brent muistelee: "Meitä syytettiin rahojen tuhlaamisesta, mutta uskon edelleen, että ne rahat kannatti sijoittaa teknologiaan. Jos emme olisi investoineet teknologiaan, kilpailijat olisivat ohittaneet meidät paremmilla tuotteilla ja palveluilla."
Kehitä innovatiivisia tapoja saada isot toimittajat mukaan
Yksi nerokkaista ideoista oli, kun aluksi emme saaneet isoja lentoyhtiöitä mukaan, niin saimme pieniltä kuitenkin hyviä diilejä. Samaan aikaan menimme kertomaan isoille yhtiöille, esimerkiksi British Airwaysille, että teidän ei tarvitse tehdä monimutkaisia järjestelmiä. Me hoidamme kaiken puolestanne. Lähettäkää meille vaikka faksilla viime hetken tarjouksia, mutta niiden pitää olla erinomaisen hyviä, parempia kuin muualla. Lupasimme isoille lentoyhtiöille, että myymme lentoja "brändäämättöminä", jolloin myynti ei kannibalisoi lentoyhtiön brändiä, hintatasoa tai lentoyhtiön omaa myyntiä.
Tällaista ei kukaan tehnyt silloin eikä kukaan ajatellut, että voisi edes myydä lentoa ilman, että kuluttaja tietää millä lentoyhtiöllä lentää. Loimme innovatiivisen bisnesmallin. Sijoittajiksi meille lähti pian KLM, Deutche Telecom yms isoja pelureita. Tämä antoi meille uskottavuutta. Uskottavuuden ja innovatiivisten bisnemalliemme ansiosta saimme mukaan muutkin isot lentoyhtiöt.
Kasvua orgaanisesti ja epäorgaanisesti
Kasvoimme paljon myös yrityskaupoilla (=epäorgaaninen kasvu). Ostimme 14 firmaa. Saksasta mm. lastminute.de, Ranskasta vanhanaikaisen minitel firman. Yrityskauppojen myötä pääsimme laajentumaan uusille markkina-alueille.
Orgaanista kasvua (lisämyyntiä, lisää asiakkaita) saimme kun selvitimme, mitkä meidän bisneksen pullonkaulat on, Brent kertoo. Hän sanoi, että ostoskorin uudelleenkirjoittaminen oli miljoonaprojekti, mutta sen jälkeen pystyimme kasvamaan entistä nopeammin.
Miljardin EXIT
7 vuoden päästä yhtiön perustamisesta Brent kumppaneineen myi yhtiön 1,1 miljardilla dollarilla Sabrelle. Vanhoina hyvinä aikoina se oli paljon rahaa. Ennen vanhaan miljardi oli paljon rahaa, nyt pitää olla 3 tai 5.
Innostava ja opettavainen tarina. Menestystä elämääsi!
Ilkka O. Lavas
sarjayrittäjä
City Digital, Improve Media
"Älä mene sinne. Siellä on vaarallista.", varoittaa taksikuski kertoen, että Christianiassa ammuskelevat huumekauppaa pyörittävät Helvetin Enkelit ja muut huumekauppiaat eivätkä ampujat välitä sivullisista vaan ammuskelevat ympäriinsä miten sattuu. Christiania on aina jakanut Tanskalaisia kahteen kategoriaan: niihin, jotka haluaisivat "siivota ongelman pois" ja niihin, joiden mielestä "on ok, että Christianiassa voi ostaa mietoja huumeita". Kolme kertaa naimisissa ollut ja jälleen eronnut taksikuskimme on ilmeisesti tottunut siivoamaan aikaisemminkin ongelmia elämästään pois.
Christianian vapaakaupunki
Christiania ei ole varsinaisesti vapaa Tanskan laeista, vaikka sitä sellaisena on vuoden 1971 valtauksesta lähtien pidetty. Christiania perustettiin vuonna 1971 Kööpenhaminan keskustaan, vanhalle armeijan kasarmialueelle. Erään tulkinnan mukaan armeijan alueet eivät kuuluneet siviilihallinnolliseen kuntaan, vaan muodostivat oman hallinnollisen alueensa. Tanskassa on silti kiellettyä myydä, ostaa ja pitää hallussa hassista ja muita huumeita ja siksi alueella on ehdoton kuvauskielto. Jos valokuvaat, menetät vähintään kamerasi, pahimmillaan henkesi. Erityisesti Pusher streetillä kuvaaminen on vaarallista. Periaatteessa muualla voi kuvata, mutta kannattaa silti kunnioittaa alueen erityisluonnetta ja kuvaamattomuuden kulttuuria.
Kuvauskieltoa kannattaa noudattaa, sillä huumekauppiaat eivät halua tulla kuvatuksi ja jos kuvaat heitä, niin siitä ei hyvää seuraa.Christiania Green Light District rules.Pojat pössyttelee.
Christianhamnin 36 hehtaarin alueella asuu pysyvästi noin tuhat ihmistä. Huumekauppaa pyöritetään "muutaman rikollisliigan toimesta", jotka käyvät joskus taisteluja keskenään. Silti Christiania on yksi Kööpenhaminan suosituimmista turistikohteista ja siellä on pääsääntöisesti turvallista, jos vain noudatat kuvauskieltoa etkä rettelöi. Paikalliset pitävät kovaa kuria ja alueelta saa nopeasti häädön jos riehuu. Christianian vakiasukkaat eivät hyväksy kovien huumausaineiden kauppaa alueella, sillä siellä asuu myös paljon lapsiperheitä. Alun perin hippien valtaama paikka on nyttemmin tullut tunnetuksi anarkistien, taiteilijoiden ja huumeidenkäyttäjien alueena. Christianiassa vierailee vuosittain noin miljoona turistia.
Kauppa on auki. noin 100 kruunulla saa ostaa gramman kukkaa, ruohoo ja hasista eri muodoissa. Isommista eristä voi saada alennusta.
Kuvaamisen lisäksi myös yksityisautoilu vapaakaupungissa on kielletty. Paikallisten omien sääntöjen mukaan ei myöskään kannata juosta, sillä juokseminen saattaa aiheuttaa yleistä paniikkia. Alueella järjestetään usein konsertteja ja siellä on paljon kahviloita ja ravintoloita.
Christianian alkuperäiset hipit eivät kuulemma ole kauhean ylpeitä siitä, minkälainen alueesta on tullut. "Vapaa rakkaus" on muuttunut vapaaksi rikollisten pyörittämäksi teolliseksi kovan pelin huumekaupaksi.
Arvokas maa-alue
Christianian maapohjan arvoksi lasketaan satoja miljoonia Tanskan kruunuja. Tanskan valtio on tarjoutunut myymään sen asukkaille alihintaan 76 miljoonalla kruunulla (10 miljoonaa euro). Tarkoitusta varten on laskettu liikkeelle erityinen "Christiania-osakkeiden" anti. Summasta on kerätty (29.8.2015) vasta 12 322 551 kruunua (1,6 miljoonaa euroa).
Christiania sijainti Kööpenhaminassa. Kartta (c) Google Maps.Ihmisiä kahvilassa, Christiania, Kööpenhamina
Vapaaehtoisia vuokria alueen asukkaat maksavat yhteisölleen noin 20 miljoonaa kruunua vuodessa.
Asunto joen rannalla Kööpenhaminassa Christianiassa. Ei hassumpi asuinpaikka.Asunnon takapiha joen rannalla Kööpenhaminassa Christianiassa. Ei hassumpi paikka.Taidetta.Christianian alue on aidattu vanha kasarmialue.Wonderland, Christiania, KööpenhaminaChristiania Green Light DistrictChristianian säännöt.Christianiassa on kahviloita. Niissä voi ihan juoda kahviakin, mutta pilvenkäryä on pääsääntöisesti joka pöydässä.Christianian menoa on kiva katsella kukkulalta.Christianiassa on kivoja puistoja, joissa voi kävellä.Christianian rannan puolella on kivoja metsäisiä polkuja joita voi kävellä.
Poliisi käy Christianiassa päivittäin ja kadulla saattaa silloin kuulua huuto "ost" eli juusto. Se on merkki siitä, että poliisi on lähellä.
2014 vuoden maaliskuussa poliisi teki jättiratsian Christianiaan. Kuulustelujen seurauksena 83 ihmistä pidätettiin kannabiksen hallussapidosta. Pidätetyiltä takavarikoitiin aseita ja lamauttimia. Pidätetyiltä löytyi tutkinnan aikana pankkitililtä miljoonia dollareita, 3,5 kiloa kultaharkkoja sekä käteistä 3,5 miljoonaa tanskan kruunua (noin 460000 euroa). 13 pidätetyn epäillään myyneen 40-740 kiloa hasista marraskuu 2013 - maaliskuu 2014 aikana. Yhdeksästä epäillystä päätekijästä 5 on Helvetin Enkelien jäseniä. Yksi heistä - 41 vuotias Michael Brokside - löytyi hirttäytyneenä tutkintavankeuden ensimmäisenä päivänä.
"Älä mene sinne. Siellä on vaarallista.", varoittaa taksikuski kertoen, että Christianiassa ammuskelevat huumekauppaa pyörittävät Helvetin Enkelit ja muut huumekauppiaat eivätkä ampujat välitä sivullisista vaan ammuskelevat ympäriinsä miten sattuu. Christiania on aina jakanut Tanskalaisia kahteen kategoriaan: niihin, jotka haluaisivat "siivota ongelman pois" ja niihin, joiden mielestä "on ok, että Christianiassa voi ostaa huumeita". Kolme kertaa naimisissa ollut ja jälleen eronnut taksikuskimme on ilmeisesti tottunut siivoamaan aikaisemminkin ongelmia elämästään pois.
Christianian vapaakaupunki
Christiania ei ole varsinaisesti vapaa Tanskan laeista, vaikka sitä sellaisena on vuoden 1971 valtauksesta lähtien pidetty. Christiania perustettiin vuonna 1971 Kööpenhaminan keskustaan, vanhalle armeijan kasarmialueelle. Erään tulkinnan mukaan armeijan alueet eivät kuuluneet siviilihallinnolliseen kuntaan, vaan muodostivat oman hallinnollisen alueensa. Tanskassa on silti kiellettyä myydä, ostaa ja pitää hallussa hassista ja muita huumeita ja siksi alueella on ehdoton kuvauskielto. Jos valokuvaat, menetät vähintään kamerasi, pahimmillaan henkesi. Erityisesti Pusher streetillä kuvaaminen on vaarallista. Periaatteessa muualla voi kuvata, mutta kannattaa silti kunnioittaa alueen erityisluonnetta ja kuvaamattomuuden kulttuuria.
Kuvauskieltoa kannattaa noudattaa, sillä huumekauppiaat eivät halua tulla kuvatuksi ja jos kuvaat heitä, niin siitä ei hyvää seuraa.Christiania Green Light District rules.Pojat pössyttelee.
Christianhamnin 36 hehtaarin alueella asuu pysyvästi noin tuhat ihmistä. Huumekauppaa pyöritetään "muutaman rikollisliigan toimesta", jotka käyvät joskus taisteluja keskenään. Silti Christiania on yksi Kööpenhaminan suosituimmista turistikohteista ja siellä on pääsääntöisesti turvallista, jos vain noudatat kuvauskieltoa etkä rettelöi. Paikalliset pitävät kovaa kuria ja alueelta saa nopeasti häädön jos riehuu. Christianian vakiasukkaat eivät hyväksy kovien huumausaineiden kauppaa alueella, sillä siellä asuu myös paljon lapsiperheitä. Alun perin hippien valtaama paikka on nyttemmin tullut tunnetuksi anarkistien, taiteilijoiden ja huumeidenkäyttäjien alueena. Christianiassa vierailee vuosittain noin miljoona turistia.
Kauppa on auki. noin 100 kruunulla saa ostaa gramman kukkaa, ruohoo ja hasista eri muodoissa. Isommista eristä voi saada alennusta.
Kuvaamisen lisäksi myös yksityisautoilu vapaakaupungissa on kielletty. Paikallisten omien sääntöjen mukaan ei myöskään kannata juosta, sillä juokseminen saattaa aiheuttaa yleistä paniikkia. Alueella järjestetään usein konsertteja ja siellä on paljon kahviloita ja ravintoloita.
Christianian alkuperäiset hipit eivät kuulemma ole kauhean ylpeitä siitä, minkälainen alueesta on tullut. "Vapaa rakkaus" on muuttunut vapaaksi rikollisten pyörittämäksi teolliseksi kovan pelin huumekaupaksi.
Arvokas maa-alue
Christianian maapohjan arvoksi lasketaan satoja miljoonia Tanskan kruunuja. Tanskan valtio on tarjoutunut myymään sen asukkaille alihintaan 76 miljoonalla kruunulla (10 miljoonaa euro). Tarkoitusta varten on laskettu liikkeelle erityinen "Christiania-osakkeiden" anti. Summasta on kerätty (29.8.2015) vasta 12 322 551 kruunua (1,6 miljoonaa euroa).
Christiania sijainti Kööpenhaminassa. Kartta (c) Google Maps.Ihmisiä kahvilassa, Christiania, Kööpenhamina
Vapaaehtoisia vuokria alueen asukkaat maksavat yhteisölleen noin 20 miljoonaa kruunua vuodessa.
Asunto joen rannalla Kööpenhaminassa Christianiassa. Ei hassumpi asuinpaikka.Asunnon takapiha joen rannalla Kööpenhaminassa Christianiassa. Ei hassumpi paikka.Taidetta.Christianian alue on aidattu vanha kasarmialue.Wonderland, Christiania, KööpenhaminaChristiania Green Light DistrictChristianian säännöt.Christianiassa on kahviloita. Niissä voi ihan juoda kahviakin, mutta pilvenkäryä on pääsääntöisesti joka pöydässä.Christianian menoa on kiva katsella kukkulalta.Christianiassa on kivoja puistoja, joissa voi kävellä.Christianian rannan puolella on kivoja metsäisiä polkuja joita voi kävellä.
Poliisi käy Christianiassa päivittäin ja kadulla saattaa silloin kuulua huuto "ost" eli juusto. Se on merkki siitä, että poliisi on lähellä.
2014 vuoden maaliskuussa poliisi teki jättiratsian Christianiaan. Kuulustelujen seurauksena 83 ihmistä pidätettiin kannabiksen hallussapidosta. Pidätetyiltä takavarikoitiin aseita ja lamauttimia. Pidätetyiltä löytyi tutkinnan aikana pankkitililtä miljoonia dollareita, 3,5 kiloa kultaharkkoja sekä käteistä 3,5 miljoonaa tanskan kruunua (noin 460000 euroa). 13 pidätetyn epäillään myyneen 40-740 kiloa hasista marraskuu 2013 - maaliskuu 2014 aikana. Yhdeksästä epäillystä päätekijästä 5 on Helvetin Enkelien jäseniä. Yksi heistä - 41 vuotias Michael Brokside - löytyi hirttäytyneenä tutkintavankeuden ensimmäisenä päivänä.
Tubecon on tubettajien suurtapahtuma. Tubecon järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2014. 2015 vuonna Hartwall Areenalla järjestetty Tubecon oli jo ensimmäistä kertaa loppuunmyyty. 10500 osallistujaa tietävät mitä tahtovat. Ensimmäiset olivat ovella jo kolmelta aamuyöstä.
Ensimmäiset olivat ovella jo kolmelta aamuyöstä.Yli 10000 ihmistä osallistui Tubecon15 -tapahtumaan.
Parhaat tubettajat 2015
Tubeconissa palkittiin parhaita tubettajia. Tube Awardsit jaettiin yhdessätoista kategoriassa ja palkitut olivat:
Tulokas - Pernilla Böckerman
Lifestyle - Mariieveronica
Moto - Stunt Freaks Team
Musa - Steve ´n´Seagulls
Tubettajaryhmä - Stunt Freaks Team
Huumorikanava - Papananaama
Pelikanava - Lakko
Vloggaaja - Pinkku Pinsku
Yleisöäänestyksen voittaja - Niilo22 (toim huom: onkohan tuloksia manipuloitu tai onkohan otos varmasti ihan kattava ???)
Miestubettaja - Lakko
Naistubettaja - Mmiisas
Tubeconin Tube Awardseissa palkittiin vuoden parhaat tubettajat.Vuoden paras Lifestyle tubettaja: mariieveronica eli Veronica Verho
Miksi Tubeconiin?
Tubeconissa voi bongata livenä YouTubessa seuraamiaan tähtiä, siis tubettajia. Kun Facessa ja Instassa seurataan, niin tubessa subataan (subscribe) tai tilataan. Tubessa videoita myös kommentoidaan ja niistä voi tykätä (laikkaa, likettää, like) tai antaa peukkua alaspäin (dislike, dislaikkaa).
YouTubessa ammattimaisia tubettajia oli viime vuoden Tubeconin aikaan vasta noin 3, nyt ammattimaisia tubettajia on noin parikymmentä. Harrastajatubettajia onkin sitten enemmän ja juuri suureen mikroyleisöjen massaan tämän uudenlaisen "television" suosio perustuukin. Tubettaminen kasvattaa suosiotaan ja uusia tubettajia on tullut suomeen viimeisen vuoden aikana 58000. Kilpailu huomiosta kovenee ja vain harvoilla suosituilla tubettajilla on Suomessa yli 100000 tilaajaa.
Vuoden parhaan huumorikanavan palkinnon sai Papananaama eli Sini Laitinen. Papananaama nimi tulee pisamista kasvossa.
Median pirstaloituminen näkyi myös Tubeconin ohjelmassa. Pieniä meet&greet mikrotapahtumia oli jatkuvalla syötöllä joka puolella Hartwall Areenaa. Piti tietää missä pitää olla ja mihin aikaan, jotta sai nimmarin siltä omasta mielestä parhaalta tubettajalta. Päälavalla ohjelmien kestot olivat nopeatempoisia ja nopeasti vaihtuvia. Jos Flow festareilla bändin keikka kestää tunnin, niin Tubeconissa tubettaja on lavalla 10 minuuttia, korkeintaan 20 minuuttia. Vanhempien mielestä ohjelma vaikuttaa poukkoilevalta, sekavalta ja pirstaleiselta, nuorille se on uutta normaalia.
Kulutuskäyttäytyminen muutoksessa
Terhi-Anna Wilska, sosiologian professori Jyväskylän yliopistosta kertoo, että
"nuorten keskittymisaika on lyhentynyt paljon liittyen erityisesti median kulutukseen. Myös kaikenlainen vuorovaikutteisuus on lisääntynyt siinä mukana. Eli oli kyse mistä tahansa kuluttamisesta, niin halutaan osallistua, jakaa kokemusta ja kuulla muiden kokemuksia ja mielipiteitä. Kulutus on siis paitsi lyhytjänteisempää, myös paljon kollektiivisempaa kuin aikaisemmin. Urheilun katsominen on toinen hyvä esimerkki; kukaan (nuori) ei tee sitä enää ilman sosiaalisen median "seuraa"."
Tubecon on kulutuskäyttäytymisen lisäksi myös esimerkki siitä, että tulevaisuuden tähdet tulevat aivan uusista kanavista esille. Perinteinen Idols tai Big Brother julkisuus saa jatkuvasti rinnalleen uusia kanavia. Kanavia joissa fanikulttuuri syntyy ja syvenee uudella sosiaalisen median tavalla. Flowssa ihmetellään, että mikä ihme on Tubecon ja samaan aikaan Tubeconissa ollut sukupolvi ei ole kiinnostunut Flown artistikattauksesta pätkääkään.
Selfiesukupolvi kerää Tubeconissa nimmareita sekä selfieitä julkkisten, esim kuvan Prinssi Jusufin kanssa.
Maailma muuttuu reaaliaikaiseksi. Lineaarisen television aikakauden kasvaneille on ollut luonnollista odottaa jotain ohjelmaa. Diginatiivit taas ovat tottuneet siihen, että kännykkä on aina mukana ja heti voi instata, viestittää tai soittaa kaverille heti, kun olet saanut oman tubetähden nimmarin.
YouTube on suosittu varsinkin 12-20-vuotiaiden joukossa ja se kasvattaa jatkuvasti suosiota kaikenikäisten suomalaisten keskuudessa.
Tubettajaryhmä Twice As Nice, eli Noora ja Nea jakamassa nimikirjoituksia.
Mitä Suomen YouTubessa tapahtuu?
Suomitubessa on vuodessa on tapahtunut paljon. Tubeconin luova johtaja Pauli Kopu kertoo että viimeisen vuoden aikana Suomitubeen on tullut 58000 uutta tubettajaa. Samaan aikaan Suomitubettajat ovat ehtineet julkaista jo 945000 videota. Pauli kertoo, että kommentointi YouTubessa on ahkeraa ja suomitubettajien videoita onkin kommentoitu 4,7 miljardia kertaa viimeisen vuoden aikana.
Suomitubettajien videoita on katsottua yhteensä 2,7 miljardia kertaa viimeisen vuoden aikana.
Vuoden pelikanavan palkinnon voitti Lakko (oikea nimi Eric Savolainen). Kuvassa selin Herbalisti (oikea nimi Juuso Karikuusi)
YouTube on mainosrahoitteinen
YouTube on Googlen omistama alusta ja sovellus. YouTube myy mainoksia tubettajien videoiden alkuun ja ottaa tästä oman siivunsa. Tubettajat tienaavat myös promoamalla tuotteita: Pelikanavilla näkyy pelejä, pelikonsoleita, energiajuomia. Meikkikanavilla näkyvässä roolissa ovat sponsorien meikit. Urheilukanavilla tubettaja saa rahansa usein lisäravinnekauppiailta. Tubettajien sponsorointia voi verrata urheilusponsorointiin. Tässä vielä toistaiseksi tuotteet ovat paita- ja lippislogojen sijaan isommassa roolissa.
YouTube haluaa lanseerata tilaajamaksut
Tuben mainosrahalla ei Suomessa elä juuri kukaan. Vain muutama (1-3) pääsee kunnollisiin 50-150k vuosiansioihin. Hekin satunnaisesti. Useimmat tekevät tubettamista harrastuksena ja vain harva (20-50 henkeä) elää tubettamisella.
Matalan palkan vuoksi mediatalot pysyvät ahkerasti YouTubesta poissa. Youtube vaatii kansainvälisen yleisön. Suomen kielellä on harvinaista, jos saa yli 100000 tilaajaa. Parhaimmilla suomalaisilla tubettajilla onkin englanninkielinen kanava ja englanninkielisiä videoita. Vasta miljoonasta videosi katselusta saat nimittäin noin 3000 euroa.
Lisätuloja tubettaja saa makeis-, juoma-, vaate-, meikki-, brändi yms sponsoreilta, mutta kunnon tuloihin pääsee vasta kun saa kansainvälistä näkyvyyttä ja menestystä. 40 miljoonaa katselukertaa tarkoittaa silloin jo 120000 euron tuloja. Siksi moni tubettaja siirtyy nopeasti tekemään tubettamista kansainväliselle yleisölle.
Moni tulee tubeconiin tapaamaan tubettajia, keräämään nimmareita ja ottamaan selfieitä tähtien kanssa.Moni tulee Tubeconiin tapaamaan tubettajia, keräämään nimmareita ja ottamaan selfieitä tähtien kanssa. Kuvassa Minecraft pelaaja JKokki faniensa kanssa.
Tubettamisessa jokainen voi kasvaa tähdeksi
Tubettajilla on tilaajia, joille puhelimiin menee automaattisesti tieto, kun kanavalla on uusi video. Pienet 1000-5000 ihmisen yleisö voi keskittyä jonkin tuotteen tai aiheen ympärille. Massamedian sijaan keskitytään pieniin kiinnostusaiheisiin. Tubettajista osa tekee videoita yksin, osa porukalla. Jokaisella on oma fanijoukkonsa.
Tubecon 2015 kommenttiseinä.
Tubecon on melkoinen sekoitus päälavalla tapahtuvaa liveshowta, mutta tärkeimpiä tapahtumia ovat tubettajien tapaamiset, sillä mikään ei ole upeampaa kuin nimmarin saaminen tubekanavan pitäjältä. Haastattelen muutamia osallistujia ja kysyn:
Miksi tulit Tubeconiin?
"Haluun nähdä cessupetshopsin ja muita petshop -tubettajia"
"Tulin kattoo stuntsfreakteamia"
"Haluun nähdän Herban (herbalisti) n ja Lakon"
"Emmätiiä. Kaikkee. Haluun mentaalisavukkeen nimmarin."
"Haluun nähä mariaveronican ja saada ainaki siltä ja ehkä soikkun nimmarin"
"Haluun nähdä ku Wildeem pelaa"
Tubecon on siis täynnä genrejen tapaamisia, tilaisuuksia, kilpailuja ja livepelaamista sekä muuta hauskaa tekemistä.
Me ei kiusata -kampanjassa mukana Duudsonit sekä muut Töttöröön tubettajat. #meeikiusata
Esiintyjien joukossa nähtiin muun muassa Soikku, Eetu, Justimus, Mmiisas, Herbalisti, Lakko ja Mentaalisavuke sekä kymmeniä muita kotimaisia ja kansainvälisiä YouTube-tähtiä.
Tubecon #meeikiusata
Duudsonit ja muut Töttöröön tubettajat pitivät Tubeconissa esillä #meeikiusata kampanjaa.
"Kiusaajan pitäis kattoa peiliin. Usein kiusaaja pelkää ja suojautuu itse kiusaamista vastaan kiusaamalla. Ei tartte pelätä. Kiusaaminen ei ole mitenkään hyvä puolustautumismuoto.", sanoo MariaVeronica ja jatkaa: "Ei pidä välittää kiusaamisesta. Rakastakaa itseänne."
MCN:t ovat Tubettajien managereita
Youtubessa on Suomessakin aktiivisena muutamia MCN:iä, eli multi channel networkejä. Suomessa aktiivisia MCN:iä ovat suomalainen Töttöröö, ruotsalainen Splay sekä ruotsalainen United Screens. Nämä keräävät tubettajia yhteen ja myyvät mainostajille mainoksia. Töttöröö Networkin tallissa on Duudsoneiden lisäksi paljon maailmankuuluja tekijöitä, mm Stuntsfreakteam ja suomen tähtinimiä. Töttöröön idea onkin etsiä talentteja ja tuottaa laatuvideota YouTubeen, mutta myös muihin jakelukanaviin. MCN:t ovat siis digimaailman tuotantoyhtiöitä. MCN:stä seuraava vaihe on MPN, eli Multi Platform Network. MPN julkaisee videoita usealla alustalla: Facebookissa, Youtubessa, Instagramissa sekä medioiden julkaisualustoilla. MPN:n etu on, että se tavoittaa myös YouTuben ulkopuolisen maailman.
Tubettajilla on tärkeitä yhteishankkeita, esimerkiksi pienempikuin3 eli <3 hyväntekeväisyysyhdistys www.pienempikuinkolme.fi
Tubettajilla on yhteishankkeita: #meeikiusata sekä Pienempikuinkolme ry. www.Pienempikuinkolme.fi yhdistys haluaa auttaa niitä, jotka tarvitsevat apua. Hankkeessa mukana
Tubecon on uudenlaista kulttuuria ja tapahtuman suosio osoittaa, että tällaiselle on kysyntää. Tubecon tuplasi vuodessa kävijämäärän 5000 kävijästä 10500 kävijään ja laajenee vuonna 2016 myös Ruotsiin. TubeConiin kiteytyy yksi tämän hetken nuorisokulttuurin suurimmista ilmiöistä. YouTube tubettajineen on tullut jäädäkseen. Yli 1,2 miljoonaa suomalaista katselee YouTube-sisältöjä päivittäin ja jopa 2,2 miljoonaa viikoittain. Maailmalla YouTube-tähdet menevät suosiossaan jo ohi perinteisten julkkisten, kiteyttää TubeConin vastaava tuottaja Eevamaria Vassinen.
Hienoa toimintaa! Tubeconin järjestäjille ja tubettajille hatunnosto! Menestystä elämääsi!