Saavuimme Bosnia-Herzegovinaan Serbiasta reittiä Topola - Valjevo - Sarajevo. Tietä oli mukava ajaa ja se oli suhteellisen hyvässä kunnossa verrattuna vaikkapa Romanian kuoppaisiin ja sata kertaa paikattuihin teihin.
Bosnia - Herzegovina moottoripyörälläSerbia - Bosnia-Herzegovina reitillä näki paljon tuhottuja talojaSodan jälkiä on vielä ympäriinsä.Mutkapätkä, Bosnia-Herzegovina
Sarajevo on vuorten ympäröimä, joten sinne tietkin kulkivat pitkin vuoristoteitä. Saapuminen kulki pitkin upeita maisemia, pitkin mutkaisia teitä ja vuoret lävistäviä tunneleita. Sarajevon halkaisevan joen vartta pitkin kulkeva tie opasti meidät majapaikkaamme Hayat -hotelliin.
Pojat potkivat jalkapalloa Hayat hotellin edustalla.Monet tiet Sarajevossa ovat kapeita ja jyrkiä.Sarajevo, Bosnia - Herzegovina
Majoituttuamme lähdimme kävelylle ja syömään kaupungille. Motoristin majoittumiseen kuuluu nopea perusrutiini: käy suihkussa, pese visiiri, laita radiopuhelin ja kypärämikrofoni latautumaan.
Sarajevossa uskonnot ja kulttuurit kohtaavat.Sarajevon pikkukatuja.
Sarajevo on melkoinen uskonto-, kulttuuri- ja turisti- sekamelska. Toisissa baareissa saa polttaa vesipiippua, toisissa uskonnollisista syistä ei myydä alkoholia, ei edes viiniä. Kaikille on jotain kuitenkin tarjolla ja saamme hyvää ja herkullista Bosnialaista ruokaa vatsamme täyteen.
Tämä lautanen oli vasta lämmittelyä kun eteemme kannettiin monenlaista erinomaista liharuokaa. Sarajevosta löytyy kyllä hyvää sapuskaa.Sodassa 1991-1993 kuoli monta Sarajevossa.
Kävelemme kadulla, sodan haavoja on näkyvillä taloissa: kranaatin sirpaleiden jälkiä ja luodin reikiä taloissa. Kirjaston seinässä on kyltti, missä kerrotaan Serbikriminaalien polttaneen kirjaston vuonna 1992.
Kirjastorakennus on kunnostettu taistelujen jäljiltä.Serbikriminaalit polttivat kirjaston teokset vuonna 1992. Varoitus ja muistutus: älä polta kirjastoa, koska tuli hävittää kirjat ja arkistot.Kirjaston viereinen rakennus on vielä huonossa kunnossa.Sarajevo
Pysähdymme kyltin ääreen: Tältä paikalta Gavrilo Princip ampui Sarajevon laukaukset.
Tältä paikalta Gavrilo Princip ampui Sarajevon laukaukset.
Sarajavon laukaukset oli kesäkuussa 1914 tehty poliittinen salamurha, josta käynnistynyt tapahtumaketju johti kuukautta myöhemmin ensimmäisen maailmansodan syttymiseen. Serbialaisten tukema separatisti Gavrilo Princip ampui Itävallan miehittämässä, slaavien asuttamassa Bosniassa Itävallan kruununprinssi Ferdinandin 28. kesäkuuta 1914.
Kukkulalla voi katsoa auringonlaskua.
Nousemme kukkulalle. Aurinko on laskemassa. Kukkula on täynnä väkeä eväslaatikoiden kanssa. Ramadania on jäljellä enää 10 päivää. Auringon laskettua saa syödä. Kukkulalla on Ramadan festivaalit. Ilotulitus on merkkinä, että eväslaatikot saa avata.
Ramadan Festival, Sarajevo
Jatkamme takaisin hotellille. Kävelemme hautausmaan ohi. Hautausmaa oli joskus puisto. Sodan ja kaupungin saartamisen aikana 1991-1993 puisto muuttui hautausmaaksi. Hautakylteissä on kuolinvuotena sama. On jo pimeä. Viimeinen rukouskutsu kaikuu kaupungilla. Hiljennyn. Sarajevo hiljenee. Ihminen on julma.
Ajoimme Serbiaan Romaniasta Drobeta-Turnu Severin kaupungin läheiseltä rajanylityspaikalta. Meiltä tarkastettiin normaalin passintarkastuksen lisäksi moottoripyörän vakuutusten voimassaolo, tätä varten vakuutusyhtiöstä olimme tilanneet etukäteen green cardin.
Serbiassa ajoimme ensin Tonavan vieressä kulkevaa upeaa tietä.
Rajanylityksen jälkeen ajoimme Tonavan vieressä menevää tietä nro 34 kohti Mosnaa. Ajoimme ennen Mosnaa pienen ylimääräisen mukavan mutkapätkän Mirocin kautta. Tämä alkupätkä Serbiaa oli todella upea ja mieleenpainuva. Tie oli suht hyvässä kunnossa, tai keskimäärin Romaniaa paremmassa. Ajomukavuutta toi myös viileä Tonava, vuorten varjo ja metsiköt, jotka viilensivät muuten niin kuumaa (+34... +40 asteista) ajoa.
Serbialainen täti chillailee varjossa.Serbialaiset herrasmiehet viettävät kesäpäivää meidän taukopaikalla.
Serbia on keskellä montaa maata. Serbian naapurimaita ovat Unkari, Romania, Bulgaria, Macedonia, (Kosovo), Albania, Montenegro, Bosnia-Herzegovina ja Kroatia. Osa Serbiasta on vuoristossa, osa on tasaista.
Serbian tiet olivat suht hyvässä kunnossa. Jotain outoa asfaltissa silti oli.
Jotain outoa Serbian teissä?
Jatkoimme Mosnasta Majdanpekiin pitkin tietä 164. Tämä tie oli varsin kiva ajaa. Jotain outoa alkoi kuitenkin tuntumaan mutkissa silloin tällöin. Asfaltissa oli jotain outoa vaikka se näytti ihan kunnolliselta. Erään kaivoksen jälkeen asfaltti oli hieman mutkalla ja siinä oli syvät urat. Prätkän rengas heittelehti omituisesti. Ajattelin sen johtuvan syvistä ajourista. Vähensin vähän vauhtia ja jatkoimme muuten ajoa normaalisti.
Serbia moottoripyörällä.
Majdabpekistä jatkoimme kohti Kučevoa pitkin tietä 33. Erään pellon jälkeen käännyimme kohti pientä kukkulaa ja takapyöräni lähti irti tiestä mutkassa. En onneksi kaatunut. Ajattelin, että tie on varmaan liukas siitä kohtaa. Vähensin lisää vauhtia. Asfaltti näytti hyväkuntoiselta edelleen, eikä tiessä ollut yhtään paikkausjälkeä. Asfaltti näytti kyllä yllättävän vaalealta ja oudon sileältä. Parin mutkan jälkeen käännyin alamäkeen 90 asteista mutkaa. Nopeus oli ihan normaali sellaiseen mutkaan, nopeusrajoitus 90 km/h, mutkanopeus jotain alle 50. Sitten yhtäkkiä lähti eturengas alta. Ajauduin vastaantulijoiden kaistalle. Eturengas sai jostain pitoa ja sain pyörän takaisin hallintaani. Palasin omalle kaistalle ja katsoin peiliin jossa takana tuleva motoristi pyöri pitkin asfalttia. Minulla kävi tuuri, hänellä huonompi tuuri.
Serbiassa tiet ovat liukkaita.
Serbian tie voi olla yhtä liukas kuin jäinen tie.
Olet varmasti ajanut joskus autolla mutkaan, missä on mustaa jäätä. Näkymätöntä, mutta älyttömän liukasta. Kuvittele ajavasi sellaiseen prätkällä. Niin liukas oli asfaltti tuossa mutkassa. Siinä olisi voinut vaikka laskea pulkkamäkeä.
Juttelen illalla paikallisen Serbin kanssa. Hän muuttaa syksyllä Pohjois-Ruotsiin liikunnanopettajaksi. Hän kertoo, että Serbiassa käytettiin kymmeniä vuosia sitten Jugoslavian aikakautena asfaltissa kovaa kiveä, mikä kulumisen myötä hioutuu sileäksi ja on kuin liukasta marmoria. Tie on erittäin kestävä, mutta tappavan liukas. Ole varovainen kun ajelet Serbiassa.
Hotellissamme Guest House Baikal oli kiva uima-allas.
Guest House Baikal Topola
Yövyimme keittaassa keskellä peltoja. Guest House Baikal on saanut nimensä Venäjä suurimman järven, Baikal -järven mukaan. Hotelli oli loistava: iso uima-allas, herkullista ruokaa, hyvä aamupala ja ystävällinen henkilökunta. Mieleenpainuvaa oli, että tarjoilijalla oli vieressä englanninkielen tulkki, jotta he pystyivät palvelemaan meitä.
Baikal hotellissa oli mainio aamupala, tarjoilijalla oli tulkki mukana, jotta hän pystyi ottamaan tilauksen vastaan :)
Topola - Valjevo - Sarajevo
Maittavan aamupalan jälkeen lähdimme Serbiasta kohti Bosnia-Herzegovinaa ja Sarajevoa. Tie sinne kulki Serbian Topolasta Valjevon kautta, eikä tie ollut yhtä liukas kuin idässä kulkemamme tiet 147 ja 33. Ajoimme kuitenkin varovasti ja vältyimme liukasteluilta. Tietä oli todella mukava ajaa, vaikka lämpöä oli +29.. +36 astetta. Sarajevo on onneksi ylempänä ja reitti sinne vuoristoista, näin ilmakin oli vähän viilempää.
Tie Serbia - Bosnia-Herzegovina oli upea ja kiva ajaa moottoripyörällä.
Serbiasta jäi hyvä fiilis. Ruoka oli erinomaista ja palvelu hyvää. Liukkaat tiet jos asfaltoitaisiin kunnolla, niin tämä olisi motoristiseikkailijan unelmamaa.
Sanotaan, että matkailu avartaa. No niin se kyllä tekee. Kaikki mielikuvani Romaniasta ennen reissua Romaniaan olivat vääristyneitä.
Ensimmäisenä Romaniasta tulee mieleen romanikerjäläiset Helsingin asemalla. Fail! Romani ja romanialainen on eri asia. Romaneista Suomessa käytetään joskus epäsopivaa nimitystä mustalainen tai manne. Niin myös romanian romaneista. Romaneista tulee usein myös mieleen Hurriganesin Remu Aaltonen tai laulaja Rainer Friman joista kumpikin on romani, mutta ei kotoisin Romaniasta eli ei ole romanialainen. Siis hä? Romani ja romanialainen on eri asia. Toki Romaniassa voi myös asua romanialainen romani jos hän on Romanian kansalainen.
Millään näillä mielikuvilla tai henkilöillä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä itse Romanian eli maan kanssa.
Jotta tietää, mikä ero on romanilla ja romanialaisella, täytyy ymmärtää mikä on romani ja mistä he ovat kotoisin. Romanit (romanin kielen sanasta Rom, ihminen ) on nykyisen pohjoisen Intian alueelta aikoinaan lähtenyt indoiranilainen kansa, joka on levittäytynyt eri puolille maapalloa. Osa heistä asuu Romaniassa, mutta sielläkin romani on vähemmistökansa (2,5% väestöstä). Romanit eivät alunperin ole kotoisin Romaniasta.
Romanien tarkkaa kokonaismäärää on heidän kiertolaisen elämäntyylinsä takia vaikea arvioida, mutta arviot liikkuvat yleensä 20 miljoonan tietämillä. Heistä puolet asuu Euroopassa. Lähes joka maassa, vähemmistönä, kiertolaisena, vakiintuneina tai romanikerjäläisinä.
Romanit ovat alunperin Intiasta. Romaniassa asuu vain vähän Romaneja. Romani ei ole sama kuin romanialainen.Romaniassa pääväestö on romanialainen, romani on Romaniassakin vähemmistökansa.
Entä sitten romanialaiset? Romanian väkiluku Wikipedian mukaan on 19 042 936. Väestöstä 89,5 prosenttia on romanialaisia, 6,6 prosenttia unkarilaisia ja vain 2,5 prosenttia romaneja eli noin 475000 romania (tieto Wikipedia, vuosi 2002).
No palataanpa ihmisistä takaisin maantietoon.
Romaniaan moottoripyörällä
Ajoimme Romaniaan moottoripyörillä. Reitimme kulki ensin laivalla Viroon. Sieltä reissu kulki reittiä Viro - Latvia - Liettua - Puola - Slovakia - Unkari - Romania. Ajoimme Romaniaan 5 päivää. Lentokoneella pääsee tietysti nopeammin, mutta meidän matkan tarkoitus on moottoripyöräily Romaniassa.
Romaniassa on hienoja pätkiä moottoripyöräilyyn.
Ennen rajaa oli mustalaisleiri. Jännitti hieman. Onkohan koko maa täynnä epämääräisiä leirejä? Millaistakohan Romaniassa on? Onkohan siellä turvallista? Kaikki uusi ja tuntematon on aina pelottavaa. Siksi omat ennakkoluulot ja pelot on hyvä kohdata, nimetä ja näin ne muuttuvat pienemmiksi tai häipyvät kokonaan. Matkailu avartaa ja hyvin pian saimme huomata, että Romaniassa ei ole mitään pelättävää.
Hotellimme Satu Maressa oli ulkoisin puolin ok. Paljon pientä parannettavaa kuitenkin on vielä.
Satu Mare
Olimme ensimmäiset 2 yötä Satu Maressa, joka on noin 100 000 asukkaan kaupunki Unkarin rajan lähellä. Romanian muita naapurimaita Unkarin lisäksi ovat Ukraina, Moldova, Bulgaria sekä Serbia.
Satu Mare on 100000 asukkaan pieni kaupunki Romaniassa..
Satu Maressa oli ihan sivistynyt tunnelma. Ei mikään turistipaikka, mutta turistimeininkiä emme tulleet täältä hakemaankaan. Taksilla oli edullista kulkea, ruoka oli ihan ookoo, juomat maittavia ja paikalliset ystävällisiä. Eihän tämä nyt mikään Lontoo ole, ehkä lähempänä Bangkokia, mutta sata kertaa pienempi.
Instagramissa tätä ottamaani kuvaa eräs romanialainen kommentoi: "this side of Romania I don't want people to see"
Kuuma täällä ainakin näin kesällä on. Vähän liikennettä. Ei luksuskauppoja. Muutenkin kauppoja on vähän ja nekin ovat pieniä sekatavarakauppoja. Walmart, Prisma tai Lidl ei ole vielä tänne onneksi löytäneet. Kaikki on ihanan persoonallista ja samalla yhtä hankalaa kuin ennenvanhaan Suomessa, kun piti käydä hakemassa eri tavarat eri erikoiskaupoista. Leipäkauppa ja vesimelonikauppa on omia firmojaan. Supermarketteja tai länkkäribrändien liikkeitä ei ole ainakaan tässä pikkukaupungissa. Ei me kyllä niitä onneksi tarvitakaan. Me tulimme Romaniaan seikkailemaan.
Romanialainen sekatavarakauppa / kahvila. Löytyy mitä vaan voit kuvitella.Hilpeä hautausmaa, Romania
Hilpeä hautausmaa
Lähdimme toisena Romania päivänä käymään pohjois Romaniassa päiväreissulla. Ajoimme metsän poikki lähellä Ukrainan rajaa. Aloin hämmästellä, kun en ollut nähnyt Romanian puolella kuin yhden mustalaisleirin. Eikö tämä sittenkään ole superköyhä kerjäläismaa!?!!
Romaniassam näki silloin tällöin ihmisiä kulkemassa hevosilla pitkin autoteitä. Moottoripyörällä ajaessa piti varoa ettei mutkassa ollut hevosen tai lehmän jättämää liukumiinaa.Romaniassa on paljon hienoja taloja. Moni on panostanut aitoihin ja näyttäviin portteihin.Maalari maalaa taloa Romaniassa.Heinät leikataan viikatteella käsityönä ja kuljetetaan hevoskuljetuksella. Koneellinen maatalous ei ole vielä tänne jokapaikkaan löytänyt.Mies pyöräilee Romaniassa.Matkalla hilpeälle hautausmaalle.
Ajelemme pienten kylien ja kaupunkien läpi. Monet talot ovat hienompia ja isompia kuin mikään Westendin huippukiinteistö. Hienon talon vieressä on usein huonompikuntoinen vanha talo. Välissä on vielä viljan tai lehmien rehun kasvatusta. Kontrastit ovat isoja. Pikkukylissä talot ovat usein vanhoja kivitaloja. Talojen väritys on pirteä: välillä näkyy jopa punaisia kivitaloja. Osa taloista on keskeneräisiä ja osasta puuttuu vähintään rappaus.
Romaniassa oli isoja hienoja ja pirteän värisiäkin taloja välillä.
Ruoka
Usein ulkomailla käy joko niin, ettei löydä kunnollista paikallista ruokaa tai joutuu turistiravintolaan höynäytetyksi. Näin kävi meillekin tai sitten Romanialaiset eivät vaan osaa tehdä ainakaan minun makuuni hyvää ruokaa. Ihan ookoo, mutta 5 päivänä yksikään safka ei ollut täysi kymppi. Korkeintaan kasin tai kasipuolen suorituksia. Pihvi oli joko sitkeä, tai tehty huonosta raaka-aineesta tai paistettu miten sattuu. Keskiarvo mun ravintolakokemuksista on Romaniassa seitsemän ja puoli asteikolla neljästä kymmeneen. Toivottavasti Tripadvisor tai Yelp alkaa rekisteröimään pian tämän maan paikkoja. Antaisin heti palautetta. Selvisimme silti hengissä, mutta täytyy kyllä sanoa, että kulinaristin ei kannata Romaniaan sännätä, jollei sitten pidä Romanialaisesta sapuskasta. Ainakin minun kokemusten mukaan palvelussa, raaka-aineissa ja esillepanossa voisi parantaa huomattavasti, jos haluaa länsimaista huippulaatua ja kokemusta.
Tätä sitkeää pihviä odotin 2 tuntia. Nälkä lähti, mutta en tule tähän ravintolaan ikinä uudelleen.
Surkein ravintolakokemus oli ensimmäisen hotellin ravintolassa. Siellä jouduimme odottamaan ensimmäisiä ruokia 2 tuntia. Viimeinen ateria tuli 2 h 45 min odottelun jälkeen. Romaniassa ei tunnu olevan kiire mihinkään. Onneksi kaupungista löytyi nopeampaa ja parempaakin palvelua: ruoka jopa tunnissa.
Hotellimme ravintolassa oli kiva takapiha. Aamupala oli ihan ok, mutta ruokailu oli pettymysten pettymys.
Romaniassa saa tupakoida missä vaan ja sisällä syödessä makunautintoa häiritsee tupakan savu. Tulee mieleen 80-luvun Suomi, tosin silloinkin oli erilliset tupakkapuolet. Romaniassa ei ole mitään rajaa tupakointiin.
Romaniassa hyviä ravintoloita joutuu etsimällä etsimään. Tässä oli kiva näköala. Kuva Drobeta-Turnu Severistä.Yritys hyvä, lopputulos semi.
Jos Romaniassa haluaa syödä hyvin, kannattaa kokeilla keittoja. Romaniassa keitot on loistavia ja jälkkäreissä jäätelöt ovat herkullisia. Muut ruoat olivat sitten vähän mitä sattuu.
Gulassikeitto oli hyvää.Jäätelö toimii aina, myös Romaniassa.
Autolla ja moottoripyörällä helppo liikkua
Autoilijan ja motoristin on hyvä tietää, että bensaa saa ostettua useimmiten myös Visa ta Mastercard -kortilla. Huoltoasemaverkosto on suht kattava. Pienemmissä paikoissa kaikki kortit eivät tietenkään toimi, joten kannattaa varata käteistä mukaan. Kylissä on pieniä kivoja aika alkeellisia kahviloita. Niissä korttia on turha tarjota ja kuittia turha pyytää. Harmaa talous ruokkii Romaniassa varmasti monta perhettä.
Huoltoasemalla jäätelötauolla juuri Transalpinan eteläpäässä.
Teiden kunto Romaniassa
Tiet ovat vähän mitä sattuu. Osa teistä on hyväkuntoisia, mutta yhtäkkiä tiestä saattaa puuttua metrin pala asfalttia. Asfalttia paikataan välillä myös pelkällä soralla. Tiet ovat usein aika kuoppaisia ja asfaltti saattaa olla ihan mutkalla. Kannattaa ajaa varovasti ja motoristin kannattaa pitää kunnon suojavaatteet päällä.
16 km pitkä mutkapätkä Romaniassa. Tosi jees :)Romaniassa löytyy upeita teitä moottoripyöräilyyn.Tämä tie kulki kanjonissa, joen vartta pitkin. Metsän puut varjostivat kivasti. Ei ollut liian kuuma. Tien kunto oli paikoin kyllä aika hirveä tai oikeastaan surkea, mutta välillä taas ihan täydellinen.Tulvat ja sateet tuhoavat teitä silloin tällöin. Saa olla varuillaan. Usein tällaiset paikat on hyvin merkitty, muttei aina.
Romanialaiset ovat ystävällisiä
Romaniassa tapaamamme ihmiset olivat pääsääntöisesti ystävällisiä. Nuoret osaavat hyvin englantia, vanhemmat hyvin elekieltä. Viidessä päivässä ei kyllä kovin kattavaa otosta saa, mutta ensivaikutelma oli positiivinen.
Romanialaisia poikia.Romanialainen poika. Transalpina tien korkeimmassa kohdassa.Romanian katuelämää. Drobeta-Turnu Severin kaupungissa.Romanialainen istuskelee kahvilassa. Televisiosta tulee paikallista musiikkia.
Romaniassakin on näpistelijöitä
Vaikka pääsääntöisesti joka maassa ihmiset ovat rehellisiä, niin 19 miljoonaan romanialaiseen mahtuu myös pahiksia. Kannattaa siksi olla varuillaan, sillä viattomankin oloinen pikkupoika saattaa napata lompakkosi huomaamattasi.
Käsityö on kunniassa ja maatalous ruokkii oman perheen
Romaniassa ihmiset tekevät pientiloilla vielä paljon töitä käsin. Niityillä ja pelloilla heinät leikataan vielä usein viikatteella ja se riittää usein oman perheen tai suvun tarpeisiin. Leikkuupuimureita ei paljoa näkynyt.
Romanian teillä törmäsimme lampaisiin, aaseihin, hevosiin, lehmiin, kanoihin ja jopa kalkkunoihin. Usein myös kulkukoirat juoksentelivat miten sattuu.Romaniassa käytetään vielä paljon hevosia ja heinää leikataan usein käsin viikatteella.Viikate on käytetty ja näkyvä työkalu Romaniassa.
Teillä ja teiden varsilla näkyi paljon lehmiä, hevosia, aaseja, lampaita ja kanoja. Usein ne olivat ihan vapaina. Kerran jouduin odottamaan, että kalkkunalauma ylittää tien.
Romanian upeimmat tiet
Kaksi reissumme upeinta tietä olivat Transalpina ja Transfăgărășan. Kolmas upea ja hyväkuntoinen tie oli tie 19 Livadasta Săpânțaan. Săpânțassa kävimme hilpeällä hautausmaalla ja ajoin takaisin upeaa, vaikkakin huonokuntoista tietä nro 18 Baia Mareen.
Jos vertaa Alppeja, Norjan teitä ja Romaniaa, niin ei voi oikeastaan edes verrata sillä jokaisella alueella on oma luonteensa. Romania on seikkailu.
Romania on ihan eri luokan moottoripyöräilyä. Täällä teillä tiellesi saattaa juosta hevosia, koiria ja jopa kalkkunoita. Varsinkin kulkukoirat ovat välillä aggressiivisia.
Transfăgărășan
Transfăgărășania on kehuttu maailman upeimmaksi tieksi, mutta se on aika huonossa kunnossa. Italian, Itävallan ja Sveitsin rajalla oleva Stelvio on ajamiseen paljon parempi, mutta tosiaan Transfăgărășan on ihan oman luokan seikkailua. Kannattaa kokeilla. Jos tänne vedetään joskus uusi asfaltti, niin tulen varmasti takaisin.
Transalpina oli paljon paremmassa kunnossa kuin Transfăgărășan. Pidin itse todella paljon Transalpinasta. Osa meidän porukasta taas päinvastoin. Makuasia. Upeita teitä molemmat.
Matkailu avartaa. Romania on seikkailu, joka muuttaa käsityksesi romanialaisista täysin. Romania on hieno maa ja 19 miljoonaa asukkaaseen mahtuu kaikenlaisia ihmisiä.
Aivot on sun paras kaveri. Ne auttaa sua puhumaan, kirjoittamaan, kävelemään ja motoristeja myös ajamaan moottoripyörällä. Aivoja kannattaa oppia rakastamaan.
Anna aivoillesi treeniä
Aivot tarvitsevat tietoa, oppia ja virikkeitä, jotta ne toimivat. Aivo on vähän niinkuin lihas: jos et käytä niitä, ne surkastuvat. Lue, kirjoita, puhu, keskustelele, kuuntele, pohdi, laske, navigoi ilman navigaattoria ja treenaa aivojasi niin aivosi kehittyvät paremmiksi.
Anna aivoillesi lepoa
Aivot tarttee unta joka yö. Kroppa tarttee enemmän unta kuin aivot. Aivojen pitää anyway levätä ja varsinkin lomalla on hyvä antaa aivoille välillä vähän muuta ajateltavaa kuin työasiat. Kun treenautat aivoillasi myös ei-työasioita, niin vahvistat niitä synapseja, jotka mahdollistavat työssä sitten luovan ajattelun.
Aivot tarvitsevat lepoa ja uusia virikkeitä, jotta aivojen synapseihin saadaan uusia kytkentöjä eli mahdollisia oivaltamisen reittejä.
Treenaa aivojasi ja muista, että treenijaksojen välissä pitää olla aina palautumisjakso.
Terveiset Puolasta moottoripyöräreissulta. Täällä mun aivot lepäävät ja saavat uusia oivalluksia.
Innovointi lähtee aivojen hyvästä kunnosta. Treenaa aivojasi, jottet jämähdä menneisyyteen niinkuin tämä puhelin.
Tee elämästäsi seikkailu. Kuva cc by sa Filip Pticek. Menestyjän 13 salaisuutta.
1. Tee elämästäsi seikkailu.
2. Hallitse omaa elämääsi.
3. Tiedosta, että sinulla on aina käytössäsi valinnan mahdollisuus.
4. Ymmärrä, että matka, ei päämäärä, on tärkein.
5. Tunne onnistumisen tunne jo ennen onnistumista.
6. Älä anna muiden vetää sinua heidän tasolleen.
7. Tiedosta, että muuttaaksesi maailmaa sinun tulee muuttaa itseäsi.
8. Synnytä mahdollisuuksia (älä odota niitä).
9. Laita raha työskentelemään puolestasi.
10. Määrittele tulevaisuutesi nyt.
11. Hallitse aikaasi.
12. Muuta pelkosi onneksesi.
13. Ruoki rakkautta elämää kohtaan.
Roger Dawsonin kirjasta The 13 Secrets of Power Performance (Prentice Hall, 1994).
Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyydessä on Suomen ilmailumuseo. Ilmailumuseo on ilmailun valtakunnallinen erikoismuseo. Museon kokoelmissa on noin 80 lentokonetta sekä runsaasti muita ilmailuun liittyviä esineitä, kuten moottoreita, potkureita, mittareita, viestintävälineitä ja pienoismalleja.
Museon lentosimulaattoreita voi kokeilla myös itse
Ilmailumuseon elämyspalveluiden lentosimulaattoritarjonnassa on 4 simulaattoria. Simulaattoreita löytyy Finnairin lentokoulutuksen Boeing 757 simulaattorista aina Jatkosodan Messerchmitt Bf109 hävittäjäsimulaattoriin. Ilmailumuseon järjestämät opastuskierrokset tarjoavat nostalgiaa ja aikamatkoja Suomalaiseen ilmailun historiaan.
Ilmailumuseon historiaa
Ilmailumuseon markkinointipäällikkö Henri Äijälä avaa ilmailumuseon vaiheita.
Ilmailumuseoyhdistys ry perustettiin 4.12.1969 ja ensimmäinen pysyvä näyttely avattiin Helsinki-Vantaan lentokentän alakerrassa sijaitsevassa käytävässä 12.6.1972.
Yhdistyksen hallitus päätti kesäkuussa 1977 Museoviraston kehoituksesta nimetä käytävänäyttelyn virallisesti ilmailumuseoksi.
Nykyiselle paikalle museon rakentaminen aloitettiin 8.5.1980. Ensimmäinen näyttelyhalli valmistui seuraavana syksynä ja avattiin yleisölle 24.9.1981.
Seuraavaksi rakennettiin ns. välihalli joka vihittiin käyttöön 15.3.1985. Toinen suuri näyttelyhalli arkisto- ja työtiloineen otettiin käyttöön 26.9.1989.
Vuonna 1995 välihallia laajennettiin, jolloin saatiin mm. erikoistapahtumia varten pieni kahvilatila, Café Coupé sekä alakertaan museovaatimukset täyttävää arkistotilaa. Laajennuksen vihki käyttöön 29.11.1995 silloinen liikenneministeri Tuula Linnainmaa.
Viimeisin laajennus valmistui 15.4.1998 jolloin käyttöön otettiin uusi toimistosiipi, jossa on työtilojen lisäksi nykyaikainen 215 hengen auditorio, viihtyisä kahvila sekä museon kirjasto. Alakerrassa on lisäksi museovaatimukset täyttävää arkisto- ja työtilaa koko laajennuksen pituudelta.
Opetusministeriö nimitti Suomen Ilmailumuseon valtakunnalliseksi erikoismuseoksi 1.1.1997 alkaen.
Ilmailumuseon taustalla ilmailumuseosäätiö
Suomen Ilmailumuseosäätiö perustettiin vuonna 1996, jota ennen museon omisti museon perustanut Ilmailumuseoyhdistys ry. Säätiön yhteisöosakkaina ovat Ilmailumuseoyhdistys ry, Finnair Oyj, Finavia Oyj, Suomen Ilmailuliitto ry, Patria Oyj sekä Vantaan kaupunki. Myös Ilmavoimat osallistuu säätiön hallintoon, vaikka ei olekaan säädekirjan allekirjoittajayhteisö. Säätiö merkittiin säätiörekisteriin 11.11.1996.
Säätiön hallintoelimiä ovat 13-jäseninen edustajisto, hallitus ja museonjohtaja. Edustajisto valvoo ja tukee säätiön toimintaa. Säätiön asioita hoitaa ja säätiötä edustaa virallisesti hallitus jonka edustajisto valitsee. Käytännön toimintaa johtaa museonjohtaja.
Museolla on myös aktiivinen ravintola ja muuta toimintaa
Museon yhteydessä toimii kahvila-ravintola Gate 1, joka on oiva paikka erilaisille tilaisuuksille. Nykyaikainen 215 henkilön auditorio sekä 6, 8 ja 30 hengen kabinetit tarjoavat hyvät puitteet yritystilaisuuksille, yhdistysten kokouksille ja yksityishenkilöiden juhlille jne.
Museonkin on uudistuttava
Museolla on lakisääteisten tallennusvastuiden ohessa halu kehittyä. Ilmailumuseon tarkoituksena on edistää oman alansa toimintaa tallentamalla alan historiaa ja tuoda suuren yleisön tietoisuuteen alan historiallisia faktoja ja tarinoita. Tätä missiota museo toteuttaa vuokraamalla lentosimulaattoreita ja luomalla upeita näyttelyitä.
Ilmailumuseo.
Museon uudistumisprojekti on käynnissä. Ilmailumuseon tavoitteena luoda kansainvälisen tason museokohde ja kävijämäärätavoitteena noin 100 000 kävijää. 2014 vuonna kävijöitä oli 45 000 kävijää (mukaan laskettu Terminaali 2:ssa pidetty PopUp-näyttely).
Lentosimulaattorit
Ilmailumuseolla on yhteistyössä Aeropole Oy:n kanssa viranomaishyväksytty Diamond DA42 koulutuslentosimulaattori, 60-luvun klassikko, kaksimoottorinen Piper Pa-23 Aztec,
Jatkosodan paras hävittäjä Messerchmitt Bf109 ja näiden ennakkovarattavien simulaattoriden lisäksi museon pääsylipulla ja ilman ennakkovarausta lennettävä, entinen Satakunnan lennoston Saab J35 Draken simulaattori. ilmailumuseo tarjoaa kenelle tahansa mahdollisuuden kokea liikennelentäjien arkea, aidossa koulutuslentosimulaattorissa.
Otamme testiin ilmailumuseolta Boeing 757-200 -matkustajakoneen koulutussimulaattorin. Simulaattori on Finnair Flight Academyn tiloissa. Samoissa tiloissa koulutetaan kaikkia Finnairin lentäjiä.
Vuosina 1997 - 2014 Finnairilla palvellut konetyyppi Boeing 757 on monelle suomalaisille tuttu lomalentojen kulkuväline. Simulaattoria käytetään edelleen ammattilentäjien koulutukseen ja tarkastuslentojen lentämiseen. Simulaattori vastaa täysin aitoa Boeingin ohjaamoa, ja kaikki laitteet ovat tarkalleen samat kuin lentokoneessakin.
Lentosuunnitelma
Meidän lento lähtee 20.00, sitä ennen on puolen tunnin briefing, eli koulutus, missä opetetaan kyseisen lentokoneen ohjaimet.
Suunniteltu lentoreittimme lähtee Helsinki-Vantaan lentokentän kiitotieltä 04L/22R Tikkurilan yli kohti Helsinkiä ja Helsingin keskustan yli. Keskustan yli lennettyämme kaarramme Lauttasaaren jälkeen takaisin Helsinki-Vantaan lentokentälle. Jännittää.
Boeing 757 simulaattori liikkuu hydraulisten nostimien varassa. Lennon aikana kävelysilta on nostettuna pois tieltä, jotta lentokone voi lentää vapaasti..
Ennen lentoa
Ennen lentoa käydään ensin puolen tunnin koulutus koneen ohjaimista ja mittaristosta. Mittareita tuntuu olevan vaikka millä mitalla ja aluksi pelkään että pää menee pyörälle enkä opi kaikkia mittareita. Onneksi kaikista nappuloista ei tarvitse tietää sillä lentokoneen liikkeelle saamiseen riittää kaasukahva, ohjaamiseen riittää ohjain, kiitotiellä renkaiden suuntia säätävät jalkapolkimet, loppuja nappeja painelee opettaja.
Briefingissä opiskellaan lentokoneen tärkeimmät ohjaimet ja käydään läpi lentosuunnitelma.
Lentoon lähtö
Jännittää ihan sikana. Muistankohan nyt varmasti, että ohjainta vetäessä lähtee ylöspäin, ja työntäessä alaspäin. Mitenköhän nämä jalkapolkimet toimivat. Laitan vähän kaasua, automaattikaasu huomaa heti, että nyt mennään ja nappaa kiinni kaasukahvasta. Moottorit alkavat ulista ja lentokone täristä kiitotiellä. En ehdi katsoa nopeusmittaria. Sydän hakkaa kahtasataa kun koitan pitää lentokoneen kiitoradan suuntaisena jalkapolkimilla. Kouluttaja sanoo "rotate", jolloin lentokoneen nopeus on riittävä ja nokan voi nostaa ylös. Vedän kahvasta ja tunnen, kuinka kone nousee ilmaan.
Lentoon lähtiessä kaasutetaan pitkin kiitotietä kunnes nopeus on riittävä lentoon lähtöön. Boeing 757 ohjaamo.
Ilmassa
Lentäminen ilmassa on helppoa. Ohjailee vaan suuntaan ja toiseen. Maisemat ovat upeita ja tähyilen ohjaamon ikkunasta tuttuja maamerkkejä. Ilmasta katsottuna ihmetyttää puheet tonttipulasta, kun koko Helsinki näyttää yhdeltä metsältä. Pian olemmekin jo lentäneet Helsingin keskustan yli ja kaarramme Lauttasaaren yli oikealle kohti pohjoista ja Helsinki-Vantaan lentokenttää.
Boeing 757 lentosimulaattori Helsingin yllä.
Laskeutuminen
Lentokoneen lentämisessä vaikeinta on lentoon lähtö ja laskeutuminen. Itse lentäminen on varsin helppoa. Lähestymme kiitotietä ja kouluttaja on suunnat valmiiksi. Tähtäilen Helsinki-Vantaa lentokentän kiitotielle 04L/22R.
Laskeutuessa tähtäillään kohti kiitotietä sopivassa kulmassa. Ennen kiitotiekosketusta pitää muistaa nostaa nokka ylös, jottei Boeing 757 laskeudu nenä edellä maahan.
Kiitotien lähestyessä sydän hakkaa taas kahtasataa. Koetan ohjata rauhallisesti, mutta silti vähän väliä lentokone menee liian ylös tai liian alas. Kiitotie lähestyy ja koetan muistella monenko jalan korkeudella nokkaa piti viimeistään nostaa, ettei tulla nenä edellä maahan. Onneksi kouluttaja opastaa ja kertoo kun on hyvä oikaista konetta laskeutumiseen. Olemme melkein maassa, vedän kahvasta ja nostan nokkaa hieman. Koneen renkaat osuvat maahan ja eturengaskin laskeutuu maahan. Jarrutamme ja olemme laskeutuneet Boeing 757 lentokoneella turvallisesti Helsinki-Vantaan lentokentälle. Pulssi on edelleenkin kova. Kouluttaja onnittelee hienosta laskeutumisesta. Lentokone on ehjänä ja kuvittelen, että matkustamosta voisi kuulua aplodit. Wau! Upea kokemus!
Katso video lentosimulaattorin koelennolta
Lentosimulaattoria ohjaa suhteellisen massiivisen oloinen tietokonejärjestelmä.
Ilmailumuseolta vuokrattavista simulaattoreista Boeing 757-200 -matkustajakoneen koulutussimulaattori on Finnair Flight Academyn tiloissa.
Lentokoneiden turvallisuusmääräykset ovat nykyään niin tiukkoja, ettei lentokoneen ohjaamoon pääse lähes koskaan katsomaan millaista lentäminen on. Vielä vaikeampaa tai jopa mahdotonta on, jos haluat kokeilla isolla lentokoneella lentämistä. Tarvitset lentolupakirjan ja ison tukun rahaa, että voit vuokrata koneen. Monelle se on liian pitkä ja kallis prosessi. Onneksi on olemassa lentosimulaattoreita joihin pääsee vaikkei olisi aiempaa lentokokemusta.
Boeing 757-200 -matkustajakoneen simulaattori vastaa täysin aitoa Boeingin ohjaamoa, ja kaikki laitteet ovat tarkalleen samat kuin lentokoneessakin.
Lentäjäkin treenaa simulaattorilla
Finnairin ja muiden lentoyhtiöiden lentäjillä on säännöllisesti koulutusta lentosimulaattoreissa. Simulaattori on aidon lentokoneen ohjaamosta rakennettu lentokonetta ja lentämistä simuloiva laite. Laite on kuin liikkuva huvipuistolaite ja se on rakennettu niin, että tuntuu ja näyttää siltä kuin olisit aidossa lentokoneessa.
Lentosimulaattorin voi vuokrata kuka tahansa
Lentosimulaattoreita voi vuokrata esimerkiksi ilmailumuseolta. Suomen Ilmailumuseo on Helsinki-Vantaan lentoaseman läheisyydessä sijaitseva ilmailun erikoismuseo. Ilmailumuseolla voi itse hypätä lentokoneen puikkoihin.
Ilmailumuseolla on neljä simulaattoria käytössä:
- OH-IMS -simulaattori
- Messerschmitt Bf 109 -simulaattori
- Diamond DA42 -simulaattori
- Boeing 757 -simulaattori
Boeing 757 lentokoneen simulaattori kallistuu, nousee ja laskee kuten oikea lentokone.
Boeing 757 lentosimulaattori Cityn testissä
Otamme testiin ilmailumuseolta Boeing 757-200 -matkustajakoneen koulutussimulaattorin. Simulaattori on Finnair Flight Academyn tiloissa. Samoissa tiloissa koulutetaan kaikki Finnairin lentäjät.
Vuosina 1997 - 2014 Finnairilla palvellut konetyyppi Boeing 757 on monelle suomalaisille tuttu lomalentojen kulkuväline. Simulaattoria käytetään edelleen ammattilentäjien koulutukseen ja tarkastuslentojen lentämiseen. Simulaattori vastaa täysin aitoa Boeingin ohjaamoa, ja kaikki laitteet ovat tarkalleen samat kuin lentokoneessakin.
Meille on varattu lentotunti Boeing 757 simulaattorista. Tunti lentoaikaa riittää kuulemma hyvin. Siinä ehtii tekemään 3-4 kierrosta Helsingin yllä.
Lentosuunnitelma
Meidän lento lähtee 20.00, sitä ennen on puolen tunnin briefing, eli koulutus, missä opetetaan kyseisen lentokoneen ohjaimet.
Suunniteltu lentoreittimme lähtee Helsinki-Vantaan lentokentän kiitotieltä 04L/22R Tikkurilan yli kohti Helsinkiä ja Helsingin keskustan yli. Keskustan yli lennettyämme kaarramme Lauttasaaren jälkeen takaisin Helsinki-Vantaan lentokentälle. Jännittää.
Boeing 757 simulaattori liikkuu hydraulisten nostimien varassa. Lennon aikana kävelysilta on nostettuna pois tieltä, jotta lentokone voi lentää vapaasti..
Ennen lentoa
Ennen lentoa käydään ensin puolen tunnin koulutus koneen ohjaimista ja mittaristosta. Mittareita tuntuu olevan vaikka millä mitalla ja aluksi pelkään että pää menee pyörälle enkä opi kaikkia mittareita. Onneksi kaikista nappuloista ei tarvitse tietää sillä lentokoneen liikkeelle saamiseen riittää kaasukahva, ohjaamiseen riittää ohjain, kiitotiellä renkaiden suuntia säätävät jalkapolkimet, loppuja nappeja painelee opettaja.
Briefingissä opiskellaan lentokoneen tärkeimmät ohjaimet ja käydään läpi lentosuunnitelma.
Lentoon lähtö
Jännittää ihan sikana. Muistankohan nyt varmasti, että ohjainta vetäessä lähtee ylöspäin, ja työntäessä alaspäin. Mitenköhän nämä jalkapolkimet toimivat. Laitan vähän kaasua, automaattikaasu huomaa heti, että nyt mennään ja nappaa kiinni kaasukahvasta. Moottorit alkavat ulista ja lentokone täristä kiitotiellä. En ehdi katsoa nopeusmittaria. Sydän hakkaa kahtasataa kun koitan pitää lentokoneen kiitoradan suuntaisena jalkapolkimilla. Kouluttaja sanoo "rotate", jolloin lentokoneen nopeus on riittävä ja nokan voi nostaa ylös. Vedän kahvasta ja tunnen, kuinka kone nousee ilmaan.
Lentoon lähtiessä kaasutetaan pitkin kiitotietä kunnes nopeus on riittävä lentoon lähtöön. Boeing 757 ohjaamo.
Ilmassa
Lentäminen ilmassa on helppoa. Ohjailee vaan suuntaan ja toiseen. Maisemat ovat upeita ja tähyilen ohjaamon ikkunasta tuttuja maamerkkejä. Ilmasta katsottuna ihmetyttää puheet tonttipulasta, kun koko Helsinki näyttää yhdeltä metsältä. Pian olemmekin jo lentäneet Helsingin keskustan yli ja kaarramme Lauttasaaren yli oikealle kohti pohjoista ja Helsinki-Vantaan lentokenttää.
Boeing 757 lentosimulaattori Helsingin yllä.
Laskeutuminen
Lentokoneen lentämisessä vaikeinta on lentoon lähtö ja laskeutuminen. Itse lentäminen on varsin helppoa. Lähestymme kiitotietä ja kouluttaja on suunnat valmiiksi. Tähtäilen Helsinki-Vantaa lentokentän kiitotielle 04L/22R.
Laskeutuessa tähtäillään kohti kiitotietä sopivassa kulmassa. Ennen kiitotiekosketusta pitää muistaa nostaa nokka ylös, jottei Boeing 757 laskeudu nenä edellä maahan.
Kiitotien lähestyessä sydän hakkaa taas kahtasataa. Koetan ohjata rauhallisesti, mutta silti vähän väliä lentokone menee liian ylös tai liian alas. Kiitotie lähestyy ja koetan muistella monenko jalan korkeudella nokkaa piti viimeistään nostaa, ettei tulla nenä edellä maahan. Onneksi kouluttaja opastaa ja kertoo kun on hyvä oikaista konetta laskeutumiseen. Olemme melkein maassa, vedän kahvasta ja nostan nokkaa hieman. Koneen renkaat osuvat maahan ja eturengaskin laskeutuu maahan. Jarrutamme ja olemme laskeutuneet Boeing 757 lentokoneella turvallisesti Helsinki-Vantaan lentokentälle. Pulssi on edelleenkin kova. Kouluttaja onnittelee hienosta laskeutumisesta. Lentokone on ehjänä ja kuvittelen, että matkustamosta voisi kuulua aplodit. Wau! Upea kokemus!
Katso video lentosimulaattorin koelennolta
Lentosimulaattoria ohjaa suhteellisen massiivisen oloinen tietokonejärjestelmä.
Lentosimulaattori on mainio elämys, joka sopii vaikka lahjaksi. Suosittelen! Kiitos ilmailumuseolle ja Finnair Flight Academylle.
Lisätietoja lentosimulaattoreista
- Suomen Ilmailumuseo
- Suomen ilmailumuseon lentosimulaattorit
- Suomen Ilmailumuseo, Tietotie 3 01530, Vantaa
- Finnair Flight Academy, Pyhtäänkorventie 11, 01530 Vantaa
Ilmailumuseo myy simulaattoriin elämyspaketteja Elämyslennot sisältävät noin tunnin ohjeistuksen ja tunnin lentoaikaa. Lennoille mahtuu kolme asiakasta, jolloin jokainen saa 20 minuuttia lentoaikaa - lento-osuudella tehdään lentoonlähtö, nousuvaihe, laskukierros, lähestyminen ja laskeutuminen. Yhden asiakkaan lentäessä muut voivat seurata tilannetta tarkkailijapenkiltä.
Menestystä elämääsi ja hyviä lentotunteja!
Ilkka O. Lavas
City
Ilkka O. Lavas ja Boeing 757 lentosimulaattori
ps. lentäjävitsi:
Lentokone nousi ilmaan, mutta palasi saman tien takaisin kentälle.
– Mikä hätänä? tiedustelivat matkustajat.
– Lentäjän mielestä moottorista kuului epäilyttäviä ääniä. Mutta ei hätää, saamme tuota pikaa uuden lentäjän.
Usko tai älä. Menestyneilläkin ihmisillä on huonoja päiviä. Kuitenkin iso ero on siinä, miten suhtautuu omiin fiiliksiin ja tunteisiin. Annatko tunteillesi ylivallan vai osaatko tunnistaa ja hallita niitä. Tunteet ovat onneksi vain tilapäisiä ja menestyjillä on yksi tärkeä tavoite ja isompi visio, jota kohti he etenevät eivätkä anna tilapäisten tunteiden häiritä etenemistä.
Kun pidät tähtäimen maalissa, niin nouset ylös aina kompuroinnin jälkeen ja jatkat kohti maalia. Tässä hulluja ja inspiroivia sanontoja menestyjiltä:
1. Motivaatioperusta pitää kerrata päivittäin
Ihmiset usein väittävät, että motivaatio ei ole pysyvää. No eipä ole peseytymiselläkään pysyvä vaikutus ja siksi pitää joka päivä peseytyä uudelleen.
"People often say that motivation doesn't last. Well, neither does bathing - that's why we recommend it daily." - Zig Ziglar
2. Pysy liikkeellä
Jos sä et pysty lentämään, niin juokse. Jos et pysty juoksemaan, niin kävele. Jos et kykene kävelemään, niin ryömi. Mutta joka tapauksessa pysy liikkeellä.
“If you can't fly then run, if you can't run then walk, if you can't walk then crawl, but whatever you do you have to keep moving forward.” -Martin Luther King Jr.
Mika Häkkinen: Unelma maailmanmestaruudesta sai jatkamaan. Kuva André Zehetbauer
3. Tavoittele unelmaasi
1995 päättäneen Australian GP:n ensimmäisissä aika-ajoissa Adelaiden katuradalla Mika Häkkinen ajoi rajusti ulos vasemman takarenkaan tyhjentymisen takia. Häkkisen auto päätyi noin 200 kilometrin tuntinopeudella rengasvalliin. Häkkisen pää paiskautui valtavalla voimalla auton ohjauspyörään ja poukkoili holtittomasti edestakaisin. Häkkinen sai vakavia niskavammoja sekä kallonmurtuman. Hän vajosi koomaan. Häkkinen kuitenkin selvisi onnettomuudesta ja toipui jo seuraavan kauden ensimmäiseen, Melbournessa ajettuun kilpailuun. Neljä vuotta myöhemmin Häkkinen voitti toisen maailmanmestaruutensa.
"Jos olen rehellinen, se (lopettamisajatus) alkoi jo onnettomuuteni jälkeen. Ei ehkä ihan suoranaisesti, mutta ajattelussani tapahtui jotakin.", kertoo Mika Häkkinen ja jatkaa "Unelma maailmanmestaruudesta sai kuitenkin Häkkisen jatkamaan uraansa. "
Chase the vision, not the money, the money will end up following you. - Tony Hsieh. Zapposin perustaja ja toimari