Woke Up Like This

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on luonnonkosmetiikka bisnes.

Kivvi - latvialaista luonnonkosmetiikkaa

Maa, jonka parhaat luonnonvarat löytyvät ravinnerikkaista marjoista suoraan luonnonmetsistä. Jossa neljä eri vuodenaikaa tuovat nautintoa kaikille asukkaille ja vierailijoille. Jonka luonnetta kuvaavat parhaiten mustikat, puolukat ja tyrnimarjat – metsän parhaat superfoodit.

Ei, tässä ei puhuta Suomesta. Maa on Latvia, ja puhumme latvialaisesta luonnonkosmetiikkamerkki Kivvistä.

Kivvi perustettiin vuonna 2011, ja se on kasvanut viime vuosina hurjasti. Kuudesta tuotteesta ja kahdesta työntekijästä kasvoi menestyksekäs, runsaasti kansainvälistäkin huomiota saanut brändi. Suomessa Kivvi sai enemmän huomiota vuonna 2015, mutta merkki on jostakin syystä jäänyt Cityn toimitukselta pimentoon. Tähän asti.

Kivvin tuotteet ovat käsintehtyjä, ja suuri osa niistä on Ecocert-sertifioituja, vegaaneillekin sopivia tuotteita, joissa on ylellinen tuntu ja miellyttävät tuoksut. Kaikki tuotteet sisältävät kiivinsiemenöljyä (ei liene yllätys, kun katsoo brändin nimeä), jonka on todettu olevan arvokas ja tehokas öljy ihonhoidossa. Pääosa kivvin tuotteista on tehty sataprosenttisesti luonnollisista raaka-aineista, ja niistäkin suuri osa on luomua. Jokaisen tuotteen merkinnät kannattaa kuitenkin tarkistaa erikseen – sertifikaatit ja luomuprosentit on painettu paketin kylkeen.

Kivvin filosofiana on, että yksi tuote on niin hyvä, että se auttaa moniin iho-ongelmiin. Silloin kaappeja ja pussukoita ei tarvitse täyttää tuubeilla ja purnukoilla, vaan yhdellä tuotteella pärjää pitkälle. Ihovoiteet sekä kosteuttavat, hoitavat että ravitsevat ihoa, edistävät solujen uudistumista ja vähentävät tulehdusriskiä.

Erityistä iloa tuottaa Kivvi-tuotteiden design: vesivärimaalaukset purkkien kyljessä ovat niin kauniita, että niitä laittaa mielellään esille. Eivätkä itse tuotteet tietenkään jää varjoon: täällä on jo jääty koukkuun Kivvin ravitsevaan silmänympärysvoiteeseen. Suosittelemme lämpimästi!

(P.S. Latviassa muuten osataan nämä luonnonkosmetiikkahommat. Sieltä tulee nimittäin myös maailmanlaajuiseen suosioon noussut Madara, kosmetiikkamerkki, jonka tuotteita on löytynyt jo pitkään myös tavarataloista erikoisliikkeiden lisäksi.)


Luonnonkosmetiikka-ala kasvaa: markkinoiden uskotaan tuplaantuvan

Kuva: Anna _ok / Fotolia
Kuva: Anna _ok / Fotolia

Luonnonkosmetiikan suosio on kasvanut viime aikoina huimasti, eikä ihme. Kemikaaleihin, lisäaineisiin ja syntettiisiin ainesosiin kyllästyneet ihmiset kaipaavat lähemmäksi luontoa ja luonnollisuutta kaikessa kulutuksessa: ruoassa, käyttötavaroissa, asumisessa ja tietenkin myös kosmetiikassa.

Pro Luonnonkosmetiikka ry on luonnonkosmetiikan yhdistys, joka täyttää tänä vuonna 10 vuotta. Sen perusti neljä luonnonkosmetiikan maahantuojaa, jotka halusivat lisätä tietoisuutta ja tunnettuutta. Nykyisin Pro luonnonkosmetiikka ry:n jäsenet edustavat jo yli viittäkymmentä Suomessa myytävää tuotesarjaa.

Luonnonkosmetiikka-ala on siis kasvanut huimasti Suomessa viime vuosien aikana. Pro Luonnonkosmetiikka ry:n tiedotteessa kerrotaan, että luonnontuotteiden markkinointi- ja tietopalveluyritys Organic Monitor arvioi luonnonkosmetikkamarkkinan tuplaantuvan vuoteen 2021 mennessä: vuoden 2014 14 miljoonasta eurosta ja 29 miljoonaan euroon.

Syynä on luonnonkosmetiikan suosion kasvu. Siinä, missä luonnonmukaisia tuotteita sai ennen metsästää hampuntuoksuisista erikoisliikkeistä, on valikoima nykyisin jo markettien hyllyillä melko kattava.

"Luonnonkosmetiikan viherpiiperrysmaineesta on 2010-luvulla päästy eroon. Luonnonkosmetiikka kuuluu nykyään kaikille ja on valtavirtaa. Markkinoilla on myös laaja valikoima tuotteita, joista jokainen löytää varmasti tarvitsemansa", kertoo Pro luonnonkosmetiikka ry:n puheenjohtaja Ann-Mari Patshijew.

Luonnonkosmetiikka siis on täällä pysyäkseen - ja hyvä niin. Tykkäämme!