Keskoslapsen isä käyttää Facebook-ryhmäänsä taitavasti hyvän asian eteen

Tuoreimmassa tempauksessa ravintolat ja hotellit haastetaan antamaan alennusta sairaaloissa aikaa viettävien perheiden vanhemmille.

Pieni tyttö syntyi 21. maaliskuuta, 30. raskausviikon kohdalla.

875 grammaa -Facebook-ryhmässä kuhisee. Keskoslapsen tarina koskettaa monia ja positiivista energiaa on jaossa runsaasti. Ryhmän ylläpitäjä, lapsen isä on ehtinyt viikon aikana valjastaa energian hyvään tarkoitukseen.

”Suoraan sanottuna, tämä olisi väärissä käsissä ihan kauhea ryhmä, jota voisi käyttää halutessaan törkeästi hyödyksi. Sanoisi vaan, että laittakaa kirjekuoret tulemaan”, isä sanoo Citylle.

Tätä kirjoitettaessa ryhmässä on yli 54 000 jäsentä. Aikajanalla kerrotaan vain 875 gramman painoisena syntyneen pienen tytön tarinaa. Ryhmästä on muodostunut nopeasti tunteita ja tietoa välittävä vertaistukiverkosto keskosperheille ja aiheesta kiinnostuneille. 

[AD]

Isän viestintälinja tulevien lahjoitusten suhteen on selvä: apua ei haluta ainoastaan omaan kohteeseen, vaan toiveena on saada kasaan konkreettiseen tarpeeseen vastaavia tekoja ympäri Suomen sairaaloiden. Suorat lahjoitukset kanavoidaan Lastenklinikan kummien kautta valittuun kohteeseen, kuten tässä tapauksessa viitteellä 875 grammaa.

Kummien avulla selvitetään myös, missä apua tarvitaan eniten. Ryhmän ensimmäisenä kampanjana käyntiin polkaistussa keskoskaappikeräyksessä isällä on vaikutusvaltaa keräyksen kohteen suhteen, mutta hän aikoo kuunnella päätöksissään asiantuntijoiden neuvoja. Kummit kontaktoivat yliopistollisten sairaaloiden verkoston ja selvittävät, missä tarve on suurin.

”Jos Oulussa tai Tampereella on suurempi tarve kuin Helsingissä, niin laite pitää mennä sinne. Kukaan ei ota mitään kuluja tästä päältä. Jos saadaan 50 000 euroa kasaan, se menee lyhentämättömänä valittuun kohteeseen.”

ERROR

Tuoreimpana tempauksena ryhmässä haastetaan ravintolat ja hotellit mukaan kampanjaan, jossa läheistensä takia sairaalassa paljon aikaa viettäville tarjottaisiin hotelli- ja ravintolapalveluja alennettuun hintaan. Idea syntyi HUS Ravioli -lounasravintolasta, joka tarjoaa keskososaston isille ruoan henkilökunta hintaan.

”Hienoa, että he tarjoavat alennuksen, mutta välillä tulee sellaisia päiviä, ettei ehdi syödä siellä tai kalakeitto ei välttämättä maistu. Tämä olisi yrityksille hyvää pr:ää. Mukaan voisi lähteä sairaalaravintolat ja sairaaloiden lähistöltä löytyvät ravintolat ympäri Suomen. Mukaan lähtevistä hotelleista olisi myös suuri apu monelle”, isä pohtii.

Haaste heitettiin tänään tiistaina aamupäivästä ja heti perään Tampereen Koskikeskuksen Hullun Poron ja Miamin ravintoloitsija Teemu Aaltonen ilmoitti ravintolansa mukaan. Löytyisikö muitakin rohkeita, positiivisesta pr:stä kiinnostuneita?

Suosittelemme