Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on autourheilu.

Latvalan ikimuistoisimmat ulosajot

KYSYMYS: Onko Jari-Matti Latvalasta maailmanmestariksi vai vieläkö tulee typeriä ulosajoja?

VASTAUS: Jari-Matti Latvala on ollut jo kauan ”tulevaisuuden tähti” ja hän on kiistatta nopea kuski. Ulosajoja ja omia virheitä on vaan uralle sattunut turhan paljon. Latvala on kaikkien aikojen nuorin suomalainen MM-rallissa ajanut kuski, kun hän ajoi RAC-rallissa 14. marraskuuta 2002. Ikää oli tuolloin 17 vuotta.

Fordin ykköstalliin Latvala nousi Marcus Grönholmin lopetettua uransa kauden 2007 jälkeen.

Latvala otti ensimmäisen voittonsa heti toisessa kisassa tehdastallin Fordilla Ruotsin rallissa 10. helmikuuta. Hänestä tuli kaikkien aikojen nuorin rallin MM-sarjan osakilpailun voittaja. Latvala oli voittaessaan vain 22 vuoden ja 313 päivän ikäinen.

Sen jälkeen on odotettu kiivaasti Latvalan nousua mestariksi tai edes todelliseksi haastajaksi ensin Sebastien Loebille ja sen jälkeen Sebastian Ogierille. Näin ei ole kuitenkaan käynyt yksittäisiä hienoja rallivoittoja lukuun ottamatta. Sen sijaan Latvala muistetaan monista ikimuistoisista töppäyksistä ja ulosajoista.

Latvalan ja Toyotan alkukausi on ollut menestyksekkäämpi kuin varmaan kukaan tallilainen märissä päiväunissaan osasi odottaa. Mutta kausi on vasta alussa. Jari-Matti on jo 31-vuotias ja nyt pitäisi suurimpien virheiden olla tehty ja kaasujalan hieman kevyempi. Tallikuviot saatiin viime kauden jälkeen niin sekaisin, että tasaisella ajolla maailmanmestaruustaistossa ollaan tiukasti mukana.

Latvalan ikimuistoisimmat töppäykset
Vuonna 2009 Puolan rallissa koko Fordin talli odotteli jo edessä siintävää kaksoisvoittoa ja kunnon juhlia. Viimeisellä yleisöerikoiskokeella Latvala oli toisena lähes minuutin edellä Daniel Sordoa. Latvala töppäsi autonsa kaiteeseen ja Fordin kaksoisvoitto mureni sen mukana.

Kauhunhetkiä koettiin viime kaudella Monte Carlossa, kun Latvala dippasi ojanpohjaan, törmäsi katsojaan ja jatkoi matkaansa. Auton ripustus kuitenkin vaurioitui ja Latvala keskeytti rallin.

Vuonna 2008 Jyväskylässä Latvala kolautti tienreunassa olevaan kiveen, jonka jokainen Pihtiputaan mummokin olisi nuotittanut.

Uudessa-Seelannissa 2012 Latvala ajoi rahtusen leveäksi ja kisa jäi siihen.

Saksan MM-rallissa 2006 Latvala ei vaan löytänyt jarrua ja pamautti suoraan kaiteeseen. Tunnereaktio kertoo kaiken pettymyksestä: ”Miikka, auta mua”, sopersi Latvala kartanlukijalleen.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille.


Kaikkien aikojen paras rallikuljettaja

KYSYMYS: Kuka on kaikkien aikojen paras rallikuljettaja?

VASTAUS: Edellisen kerran Suomessa juhlittiin rallin MM-sarjan voittoa 14 vuotta sitten. Sen jälkeen MM-sarja onkin ollut pelkkää ranskalaista juhlaa. Vaikka rallin MM-sarjassa ranskalaisvalta yhä jatkuu, kaikkien aikojen rallikuljettajalistalla Suomi on yhä vahvasti edustettuna. Taso on listalla kova, sillä viiden kärkeen ei mahdu edes kahta kovaa suomalaista mestarikuskia (Marcus Grönholm ja Timo Mäkinen). Tuomarin kaikkien aikojen Top 5-kuljettajalista.

5. Hannu Mikkola

Hannu Mikkolan käsittämättömän pitkä ammattilaisura oli menestystä täynnä. Mikkola on ainoa kuljettaja, joka ajoi ralliautoilun terävimmällä huipulla neljällä eri vuosikymmenellä: 1960-, 70-, 80- ja 90-luvuilla. Mikkola voitti rallin maailmanmestaruuden vuonna 1983.

Mikkola kilpaili ajajaurallaan useilla eri automerkeillä ja kesytti ne kaikki. Kaikkiaan nopea suomalainen voitti 18 MM-osakilpailua ja lukuisia pienempiä ralleja, jotka olivat omalla ajallaan suurkisoja. Maailmalla todella arvostettu kuski.

4. Sebastien Ogier

Ranskan Sebastien Ogier varmisti Katalonian MM-rallissa uransa neljännen maailmanmestaruuden. Samalla hän nousi mestaruuksien määrässä Juha Kankkusen ja Tommi Mäkisen rinnalle. 2010-luvulla rallin MM-sarjaa suvereenisti hallinnut Ogier on tämän vuoden viimeisen osakilpailun jälkeen voittanut 36 MM-osakilpailua, noussut palkintopallille 53 kertaa ja ajanut 458 pohja-aikaa.

Ogierin nousu rallin huipulle muistuttaa hyvin paljon samalta kuin toisen ranskalaisen menestyjän Sebastien Loebin. Voitoista voittoihin ajava Ogier löytyy muutaman vuoden päästä listan kärkipäästä näillä otteillaan. Henkisesti vahva kuski osaa voittaa kaikissa olosuhteissa.

3. Juha Kankkunen

Rallin nelinkertainen maailmanmestari(1986, 1987, 1991, 1993) Juha Kankkunen voitti urallaan 23 MM-rallia, sekä keräsi peräti 1140 MM-pistettä, ajoi 75 kertaa palkintopallille ja voitti tasan 700 erikoiskoetta MM-tasolla. Laukaalainen voitti MM-ralleja B-ryhmän, A-ryhmän sekä WRC-luokkien autoilla ja hän on MM-historian ensimmäinen kuljettaja, joka onnistui menestyksellisesti puolustamaan maailmanmestaruuttaan. Kankkunen on edelleen nuorimpana kaksinkertaisen maailmanmestaruuden saavuttanut kuljettaja.

Kankkusen on sanottu olleen malliesimerkki kuljettajasta, joka osasi sopeuttaa ajotyylinsä kulloisenkin työkalunsa mukaiseksi. Viiksivallu oli myös loistava autonrakentaja ja kehittäjä, joka osasi ottaa koneista kaiken irti. Historian viimeinen B-ryhmän maailmanmestari.

2. Tommi Mäkinen

Rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen voitti ajourallaan 24 MM-rallia, ajoi 45 kertaa palkintopallille, keräsi 544 MM-pistettä ja ajoi 362 pohja-aikaa. Todellinen mestari, joka osasi voittaa. Voitti neljä mestaruutta putkeen, jolloin vastus oli myös erityisen kova.

Mäkinen hallitsi hermopaineet parhaiten suomalaisista ja venyi voittoon silloin kuin tarvittiin. Tommi hallitsi omaa aikaansa, meriitit puhuvat puolestaan. Mitsubishilla voitetut neljä maailmanmestaruutta, viisi perättäistä Suomen MM-rallin voittoa tai neljä perättäistä Monte Carlon rallin ykkössijaa sekä voitot asfalttiralleista. Suomen nopein.

1. Sebastien Loeb

Ylivoimainen ykkönen. Sebastien Loeb ajoi Citroenilla vuodesta 1998 ja tehtaan väreissä vuodesta 2001 lähtien. Loeb ja Citroen rikkoivat yhdessä 2000- ja 2010-luvuilla kaikki mahdolliset ralliennätykset moneen kertaan.

Rallihistorian menestynein kuski. Loeb voitti urallaan peräti yhdeksän maailmanmestaruutta, 78 MM-osakilpailua ja nousi 116 kertaa palkintopallille. Pohja-aikoja herra kellotti hurjat 906 kappaletta. Nöyrä kuski, joka huomasi, että jotain rallia hän ei syystä tai toisesta pystyisi voittamaan, Loeb tyytyi kakkossijaan ennemmin kuin olisi nostanut riskikynnyksen liian korkealle. Osasi voittaa maailmanmestaruuksia, jonka voittoprosenttinsa on uskomaton 46,15. Maailman paras, jonka ennätyksiä tuskin koskaan rikotaan.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille.


Ruotsalaiset formulasankarit, osa 1: Bertil Roos

KYSYMYS: Mikseivät ruotsalaiset osaa ajaa autoa?

VASTAUS: Ruotsalaiset juuri ja juuri pysyvät tiellä, mutta sen enempää heiltä on turha odottaa.

No, myönnettäköön sen verran, että formuloiden aika-ajoihin tai kisoihin asti on suoriutunut yhteensä peräti yhdeksän ruotsalaista. Heistä kovin oli Ronnie Peterson, joka kaudella 1978 taisteli jopa mestaruudesta Mario Andrettin kanssa. Petersonin ura sai kuitenkin traagisen päätöksen, kun hän menehtyi joukkokolarissa kauden kolmanneksi viimeisessä kilpailussa. Peterson ehti napata kunnioitettavat kymmenen voittoa ja 26 palkintopallisijaa. Hän on edelleen viimeinen formulakisan voittanut ruotsalainen.

Petersonia lukuunottamatta naapurimaan formulamenestys on ollut sen verran vaatimatonta, että alkavan formulakauden kunniaksi Tuomari ottaa käsittelyyn kourallisen ruotsalaisia formula“sankareita”. Heistä ensimmäisenä esittelyvuorossa Bertil Roos.

Ruotsalainen formulasankari Bertil Roos
Ruotsalainen formulasankari Bertil Roos

Kuten kuva kertoo, Roosin formula 1 -tilasto on vakuuttavaa luettavaa: yksi startti Shadow’n riveissä vuonna 1974. Kisa jäi kesken.

Näillä meriiteillä ruotsalaiskuski perusti heti seuraavana vuonna Yhdysvaltain Pennsylvaniaan oman formulakoulunsa. Koulun kotisivuilla mainitaan Roosilla olleen “valtava maine läpi Euroopan”. Muualta ei löydy mainintaa vastaavasta. Jenkeissä, missä oltiin totuttu jyystämään ovaalin muotoista rataa, kelpasi opettajaksi kuka tahansa, joka oli tottunut ajamaan oikeissa mutkissa.

Itse asiassa Roosin unelma Amerikasta taisi olla hänen formulaunelmiaan suurempi, sillä tarina kertoo kuinka hän oli siirtynyt jenkkeihin jo vuotta ennen mahdollisuuttaan F1-ringeissä. Formulauransa ainoan esiintymisen hän kuitenkin teki Ruotsissa kotiyleisön edessä. Ehkä paikka heltisi kotiyleisön miellyttämiseksi.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar