Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on moottoriurheilu.

Suomalaisten mitalitulvaa ei voi estää!  2

Kuva: nskyr2 / Fotolia
Kuva: nskyr2 / Fotolia

KYSYMYS: Olemmeko me suomalaiset enää missään yksilölajissa hyviä?

VASTAUS: Suomalaiset ovat menestyshullua kansaa ja täällä fanitetaan ainoastaan maailmanmestaruuksia, siksi suomalaisten pitäisikin seurata kilpaveneilyä.

Jos meidän perinteisissä yksilölajeissa ei enää menestystä tule, kulkee suomalaisella kilpaveneilyllä sen sijaan todella lujaa. Tämän vuoden aikana kilpaveneillä ja vesijeteillä on otettu jo viisi maailmanmestaruutta ja yhteensä peräti 14 arvokisamitalia. Lisäksi veneiden kuninkuusluokassa F1:ssä ja ainoassa lajissa, jossa media on edes vähän mukana, tuli Sami Seliö kolmanneksi ja tallikaveri Filip Roms kuudenneksi. Valmistajien mestaruussarjassa suomalais-italialaistiimi Mad-Croc Baba Racing sijoittui kauden päätyttyä hienosti toiseksi.

Monessa pienemmässäkin lajissa omia arvokisamenestyjiä nostetaan jopa puoliväkisin esille. Kun ajatellaan, että veneet ja jetit ovat tuottaneet pieneen Suomeen tämän kalenterivuoden aikana jo huimat 14 arvomitallia, tilanne on vielä hullumpi. Monelle lajille sellainen menestys olisi valtavan iso asia, jota rummutettaisiin mediaan vaikka väkisin. F1-miehet näkyvät kyllä mediassa, mutta näiden kärkinimien takaa löytyy useampi arvomitalisteja, joista kukaan ei ole koskaan kuullutkaan.

Suomalainen moottorikilpaveneily on ollu korkealla tasolla kansainvälisestikin mitattuna jo monen vuoden ajan. F1-veneiden parhaisiin kuuluva Sami Seliö on voittanut kuninkuusluokan maailmanmestaruuden kaksi kertaa vuosina 2007 ja 2010. Tänäkin vuonna Seliö taisteli vaikeuksien kautta lopulta itsensä hienosti MM-loppupisteissä kolmanneksi. F1-miesten takana mentiin vieläkin lujempaa tänä vuonna. Vai mitä sanotte seuraavista suomalaisista onnistujista. Lista on komeaa luettavaa.

F4-luokassa: Juho-Matti Manninen, MM-kultaa ja EM-kultaa. Kalle Viippo, MM-pronssia. Magnus sederholm, EM-pronssia.

Formula 350: Ilkka Rytkönen, MM-hopeaa.

Offshore 3C-luokka: Marcus Johansson ja Jussi Myllymäki, MM-pronssia, EM-hopeaa.

Offshore 3B-luokka: Tom ja Samuli Vuorihovi, MM-hopeaa.

GT30: Sara Packalen, MM-ja EM-pronssia.

Jos kulkevat kilpaveneet suomalaisten alla lujaa, samoin kulkevat vesijetitkin. Pohjoismaiden mestaruuskilpailuista ja Baltic Cupista tuli viisi mitalia. Lisäksi Pancho Marjak ja Feetu Rajajärvi voittivat luokissaan maailmanmestaruudet. Rajajärvi voitti myös Euroopan mestaruuden.

Menestyshullu kansa tarvitsee mestareita ja niitähän moottoriveneilyssä riittää. Suomalaisten menestys tuntuu uskomattomalta, varsinkin kun otetaan huomioon, että meillä täällä Suomessa on pitkä talvi, jolloin meikäläiset eivät edes pysty ajoharjoittelemaan omaa rakasta lajiaan.

Voisiko joukosta löytyä jopa vuoden urheilija?

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille.


Suomen seuraavat rallitähdet  1

Kuva: Jari-Matti Latvala Official Fanclub / Facebook
Kuva: Jari-Matti Latvala Official Fanclub / Facebook

KYSYMYS: Jari-Matti Latvalasta ei ole MM-sarjan voittajaksi, vai onko? Ja onko Suomesta tulossa uusia rallitähtiä jatkamaan suomalaisten hienoa ralliperinnettä?

VASTAUS: Suomi on ollut rallin mahtimaa ja voittanut historian saatossa peräti 13 MM-sarjan kokonaisvoittoa, mutta viimeisimmästä rallin maailmanmestaruudesta on jo kulunut peräti 15 vuotta. Mitaleita tulee edelleen tasaisesti, mutta kirkkain palkinto on mennyt ranskalaisille jo viimeiset 14 vuotta. Mikko Hirvonen yritti ensin Sebastien Loebiä vastaan ja aina ranskalainen oli suomalaista askeleen edellä. Nyt rallissa taistelee toinen ranskalainen Sebastien Ogier ja ainoa todellinen haastaja löytyy totta kai Suomesta: tallikaveri Jari-Matti Latvala. Lopputulos tuntuu olevan jälleen sama, Ranska vie. Ei hätää kotimaan rallidiggarit. Uusia kovia kuskeja on tulossa ja Latvalallakin on vielä sanansa sanottavana.

Kaikki tietävät, että Latvala on yhtä nopea kuin Ogier, mutta kun nopeus ei aina riitä. Pitäisi välillä pysyä tielläkin. Jos ajatellaan viime kautta, niin hopea on kova suoritus, mutta kyllä Jari-Matilla olisi ollut mahdollisuuksia kamppailla mestaruudesta. Jälleen kerran nopean suomalaisen ajosta voidaan jossitella, mutta niin kauan kuin Latvalan ura on vuodesta toiseen vuoristoratamaista menoa, spekulaatioilta ei voida välttyä. Varmuus puuttuu edelleen miehen ajosta. Ei joka kisaa tarvitse voittaa, mutta jämäpisteitäkin tarvitaan enemmän kuin ulosajoja.

Jos Latvalasta ei olekaan maailmanmestariksi, seuraavana listalla on kaksi suomalaista, jotka tulevaisuudessa tulevat tappelemaan kynsin ja hampain kirkkaimmasta pokaalista.

Lähimpänä tällä hetkellä WRC-talli paikkaa on WRC2-luokassa ajava Esa-Pekka Lappi. Toissa vuonna tuli pienemmän WRC-luokan mestaruus tehdas-Skodalla. Tällä kaudella ajoja tuli vähemmän uuden Skodan Fabia R5:n ollessa alkukauden vielä kehitysvaiheessa. Lappi ehti voittaa kaksi osakilpailua tällä kaudella ja Jyväskylässä väliajat olivat todella kovaa luokkaa. Miehen ura on tällä hetkellä kovassa nosteessa ja vuonna 2017 mies nähdään varmasti jonkun WRC-auton ratissa. Ajaako mies tulevaisuudessa Latvalan paikalla Volkkarilla vai nappaako Mäkisen Toyota-talli kuuman suomalaisen riveihinsä?

Toinen mielenkiintoinen nimi on Teemu Suninen. 21-vuotiaaseen Suniseen on ladattu paljon tulevaisuuden menestyspaineita. Mies tuntuu voittavan aina, vaikka mies vaihtaa luokkaa kovaa vauhtia. Nopeasti oppiva Suninen on nopea ja viisas kuski. Päättyneellä kaudella Suninen siirtyi nelivetoiseen autoon ja kotiutui siihen loistavasti. Ensin totutteli SM-sarjan kisoissa, mutta jätti kesäkauden kisat ajamatta keskittyessään niin MM-ralleihin kuin muihinkin kisoihin, missä oppi teki miehelle poikaa. Kausi sai huikean lopun, kun nuori suomalainen ajoi WRC2-luokan osakilpailuvoittoon Britanniassa.

Ei meiltä rallitähdet lopu. Nämä pojat tulevat tappelemaan rallin maailmanmestaruudesta tulevaisuudessa varmasti, sieltä on tulossa muun muassa teinisensaatio, “Harrin poika” Kalle Rovanperä, josta kerroimme jo aiemmin Tuomarin palstalla.

Rovanperän poika voitti juuri Latviassa ensimmäisen rallinsa nelivetoisella autolla ja meno kulki railakkaasti, sillä hän oli jokaista kilometriä kohden vähintään sekunnin kilpakumppaneitaan nopeampi.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille