Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on Sebastian Ogier.

Kaikkien aikojen paras rallikuljettaja

KYSYMYS: Kuka on kaikkien aikojen paras rallikuljettaja?

VASTAUS: Edellisen kerran Suomessa juhlittiin rallin MM-sarjan voittoa 14 vuotta sitten. Sen jälkeen MM-sarja onkin ollut pelkkää ranskalaista juhlaa. Vaikka rallin MM-sarjassa ranskalaisvalta yhä jatkuu, kaikkien aikojen rallikuljettajalistalla Suomi on yhä vahvasti edustettuna. Taso on listalla kova, sillä viiden kärkeen ei mahdu edes kahta kovaa suomalaista mestarikuskia (Marcus Grönholm ja Timo Mäkinen). Tuomarin kaikkien aikojen Top 5-kuljettajalista.

5. Hannu Mikkola

Hannu Mikkolan käsittämättömän pitkä ammattilaisura oli menestystä täynnä. Mikkola on ainoa kuljettaja, joka ajoi ralliautoilun terävimmällä huipulla neljällä eri vuosikymmenellä: 1960-, 70-, 80- ja 90-luvuilla. Mikkola voitti rallin maailmanmestaruuden vuonna 1983.

Mikkola kilpaili ajajaurallaan useilla eri automerkeillä ja kesytti ne kaikki. Kaikkiaan nopea suomalainen voitti 18 MM-osakilpailua ja lukuisia pienempiä ralleja, jotka olivat omalla ajallaan suurkisoja. Maailmalla todella arvostettu kuski.

4. Sebastien Ogier

Ranskan Sebastien Ogier varmisti Katalonian MM-rallissa uransa neljännen maailmanmestaruuden. Samalla hän nousi mestaruuksien määrässä Juha Kankkusen ja Tommi Mäkisen rinnalle. 2010-luvulla rallin MM-sarjaa suvereenisti hallinnut Ogier on tämän vuoden viimeisen osakilpailun jälkeen voittanut 36 MM-osakilpailua, noussut palkintopallille 53 kertaa ja ajanut 458 pohja-aikaa.

Ogierin nousu rallin huipulle muistuttaa hyvin paljon samalta kuin toisen ranskalaisen menestyjän Sebastien Loebin. Voitoista voittoihin ajava Ogier löytyy muutaman vuoden päästä listan kärkipäästä näillä otteillaan. Henkisesti vahva kuski osaa voittaa kaikissa olosuhteissa.

3. Juha Kankkunen

Rallin nelinkertainen maailmanmestari(1986, 1987, 1991, 1993) Juha Kankkunen voitti urallaan 23 MM-rallia, sekä keräsi peräti 1140 MM-pistettä, ajoi 75 kertaa palkintopallille ja voitti tasan 700 erikoiskoetta MM-tasolla. Laukaalainen voitti MM-ralleja B-ryhmän, A-ryhmän sekä WRC-luokkien autoilla ja hän on MM-historian ensimmäinen kuljettaja, joka onnistui menestyksellisesti puolustamaan maailmanmestaruuttaan. Kankkunen on edelleen nuorimpana kaksinkertaisen maailmanmestaruuden saavuttanut kuljettaja.

Kankkusen on sanottu olleen malliesimerkki kuljettajasta, joka osasi sopeuttaa ajotyylinsä kulloisenkin työkalunsa mukaiseksi. Viiksivallu oli myös loistava autonrakentaja ja kehittäjä, joka osasi ottaa koneista kaiken irti. Historian viimeinen B-ryhmän maailmanmestari.

2. Tommi Mäkinen

Rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen voitti ajourallaan 24 MM-rallia, ajoi 45 kertaa palkintopallille, keräsi 544 MM-pistettä ja ajoi 362 pohja-aikaa. Todellinen mestari, joka osasi voittaa. Voitti neljä mestaruutta putkeen, jolloin vastus oli myös erityisen kova.

Mäkinen hallitsi hermopaineet parhaiten suomalaisista ja venyi voittoon silloin kuin tarvittiin. Tommi hallitsi omaa aikaansa, meriitit puhuvat puolestaan. Mitsubishilla voitetut neljä maailmanmestaruutta, viisi perättäistä Suomen MM-rallin voittoa tai neljä perättäistä Monte Carlon rallin ykkössijaa sekä voitot asfalttiralleista. Suomen nopein.

1. Sebastien Loeb

Ylivoimainen ykkönen. Sebastien Loeb ajoi Citroenilla vuodesta 1998 ja tehtaan väreissä vuodesta 2001 lähtien. Loeb ja Citroen rikkoivat yhdessä 2000- ja 2010-luvuilla kaikki mahdolliset ralliennätykset moneen kertaan.

Rallihistorian menestynein kuski. Loeb voitti urallaan peräti yhdeksän maailmanmestaruutta, 78 MM-osakilpailua ja nousi 116 kertaa palkintopallille. Pohja-aikoja herra kellotti hurjat 906 kappaletta. Nöyrä kuski, joka huomasi, että jotain rallia hän ei syystä tai toisesta pystyisi voittamaan, Loeb tyytyi kakkossijaan ennemmin kuin olisi nostanut riskikynnyksen liian korkealle. Osasi voittaa maailmanmestaruuksia, jonka voittoprosenttinsa on uskomaton 46,15. Maailman paras, jonka ennätyksiä tuskin koskaan rikotaan.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille.


Suomen seuraavat rallitähdet

Kuva: Jari-Matti Latvala Official Fanclub / Facebook
Kuva: Jari-Matti Latvala Official Fanclub / Facebook

KYSYMYS: Jari-Matti Latvalasta ei ole MM-sarjan voittajaksi, vai onko? Ja onko Suomesta tulossa uusia rallitähtiä jatkamaan suomalaisten hienoa ralliperinnettä?

VASTAUS: Suomi on ollut rallin mahtimaa ja voittanut historian saatossa peräti 13 MM-sarjan kokonaisvoittoa, mutta viimeisimmästä rallin maailmanmestaruudesta on jo kulunut peräti 15 vuotta. Mitaleita tulee edelleen tasaisesti, mutta kirkkain palkinto on mennyt ranskalaisille jo viimeiset 14 vuotta. Mikko Hirvonen yritti ensin Sebastien Loebiä vastaan ja aina ranskalainen oli suomalaista askeleen edellä. Nyt rallissa taistelee toinen ranskalainen Sebastien Ogier ja ainoa todellinen haastaja löytyy totta kai Suomesta: tallikaveri Jari-Matti Latvala. Lopputulos tuntuu olevan jälleen sama, Ranska vie. Ei hätää kotimaan rallidiggarit. Uusia kovia kuskeja on tulossa ja Latvalallakin on vielä sanansa sanottavana.

Kaikki tietävät, että Latvala on yhtä nopea kuin Ogier, mutta kun nopeus ei aina riitä. Pitäisi välillä pysyä tielläkin. Jos ajatellaan viime kautta, niin hopea on kova suoritus, mutta kyllä Jari-Matilla olisi ollut mahdollisuuksia kamppailla mestaruudesta. Jälleen kerran nopean suomalaisen ajosta voidaan jossitella, mutta niin kauan kuin Latvalan ura on vuodesta toiseen vuoristoratamaista menoa, spekulaatioilta ei voida välttyä. Varmuus puuttuu edelleen miehen ajosta. Ei joka kisaa tarvitse voittaa, mutta jämäpisteitäkin tarvitaan enemmän kuin ulosajoja.

Jos Latvalasta ei olekaan maailmanmestariksi, seuraavana listalla on kaksi suomalaista, jotka tulevaisuudessa tulevat tappelemaan kynsin ja hampain kirkkaimmasta pokaalista.

Lähimpänä tällä hetkellä WRC-talli paikkaa on WRC2-luokassa ajava Esa-Pekka Lappi. Toissa vuonna tuli pienemmän WRC-luokan mestaruus tehdas-Skodalla. Tällä kaudella ajoja tuli vähemmän uuden Skodan Fabia R5:n ollessa alkukauden vielä kehitysvaiheessa. Lappi ehti voittaa kaksi osakilpailua tällä kaudella ja Jyväskylässä väliajat olivat todella kovaa luokkaa. Miehen ura on tällä hetkellä kovassa nosteessa ja vuonna 2017 mies nähdään varmasti jonkun WRC-auton ratissa. Ajaako mies tulevaisuudessa Latvalan paikalla Volkkarilla vai nappaako Mäkisen Toyota-talli kuuman suomalaisen riveihinsä?

Toinen mielenkiintoinen nimi on Teemu Suninen. 21-vuotiaaseen Suniseen on ladattu paljon tulevaisuuden menestyspaineita. Mies tuntuu voittavan aina, vaikka mies vaihtaa luokkaa kovaa vauhtia. Nopeasti oppiva Suninen on nopea ja viisas kuski. Päättyneellä kaudella Suninen siirtyi nelivetoiseen autoon ja kotiutui siihen loistavasti. Ensin totutteli SM-sarjan kisoissa, mutta jätti kesäkauden kisat ajamatta keskittyessään niin MM-ralleihin kuin muihinkin kisoihin, missä oppi teki miehelle poikaa. Kausi sai huikean lopun, kun nuori suomalainen ajoi WRC2-luokan osakilpailuvoittoon Britanniassa.

Ei meiltä rallitähdet lopu. Nämä pojat tulevat tappelemaan rallin maailmanmestaruudesta tulevaisuudessa varmasti, sieltä on tulossa muun muassa teinisensaatio, “Harrin poika” Kalle Rovanperä, josta kerroimme jo aiemmin Tuomarin palstalla.

Rovanperän poika voitti juuri Latviassa ensimmäisen rallinsa nelivetoisella autolla ja meno kulki railakkaasti, sillä hän oli jokaista kilometriä kohden vähintään sekunnin kilpakumppaneitaan nopeampi.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille