Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset huhtikuulta 2015.
Seuraava

Mäkinen taival  1

Vastasin tänään varmaan kymmeniin kysymyksiin. En tiedä tilastollisiin tutkimuksiin osallistumisesta kenellekään mitään hyötyä ja nyt tajusin vastanneeni yhteen kysymykseen väärin. Siis sikäli että jos on vahingossa ostettu yhdistelmäkortilla jotain luoton puolta käyttäen niin velkaahan sekin on oli sitten tilillä kuinka paljon rahaa tahansa.

Sen verran tiivistä ollut tahti työmaalla että tänään muistin lukea sähköpostini. Ei muuta ihmeellistä, mutta eräs nainen oli pohtinut antamaani pähkinää, muttei ollut selvitystyöstään huolimatta löytänyt vastausta siihen miksi rakennetulla vesivoimalla ei tuoteta sähköä. Kiitokset kuitenkin.

Eilisen temuamisen jäljiltä sain viimein koneen työmaalle. Pääsee ainakin alkuun ja voi sitten muutaman päivän päästä huoltaa sen ajallaan.

Toinen kone olikin vähän ongelmallisempi kun sen sijoituspaikkaan täytyi ajaa vähän reilut kolme tuntia mäkistä maastoa pitkin. Ei tosin sitä kaameaa Kalkkisten reittiä, mutta kuitenkin.

Menomatkalla vastaan tuli lentävä katto tai siis siinä vaiheessa se oli kiertyneenä bussipysäkin viitan ympärille ja joku suursäkkinostin oli pudotettu päälle ettei kauemmas karkaa. Palasia oli mielestäni muuallakin, mutta en äkkiseltään nähnyt mistä katosta ne oli karanneet.

Kyytiin täytyi lastata mm toisessa koneessa olleet lumiketjut ja kun kerran lavalla tilaa oli niin myös polttopuita. Siinä sitten lähtöä tehdessäni muistin että tiessä on vielä pari öljypohjaa uhkaavaa kiveä, noukin ne ylös ja täytin kuopat murskeella.

Paluumatkalle valitsin pidemmän reitin. Se oli huomattavasti tasaisempi, ei välttämättä nopeampi, mutta ainakin jarruille lempeämpi.

Jos huomenna sit saisi tehdä normaalin työpäivän ilman mitään kymppiuutisiin asti venymisiä.


Voimaton  1

Eilinen oli niin rankka että aamulla ei pystynyt kaukosäädintä kannattelemaan tarpeeksi kauan että olisi saanut digiboxin ajastettua.

Päivällä sitten tietysti siinä vaiheessa kun piti palauttaa EC 20 mekaanisen kiinnikkeen tilalle lähti yksi neljästä soviteholkista tapin mukana liikeelle. Kun se liikkuu niin ei pirullakaan laita välilevyjä paikoilleen eli kone lavetille ja korjaamaan.

No jo silloin kun asensin siiihen rasvaria ja ensimmäisen kerran taistelin sitä edellisen koneen puomiin kiinni totesin sovitteen olevan todella kireä. On tietysti sekin ihan mahdollista ettei korvakkeiden linjaus ole ihan suora, koska irto-osia on tappinen lisäksi 12 kappaletta+ 10 pulttia, 8 lieriösokkaa ja jostain muusta kuin metallista tehdyt 4 välilevyä.

Yritys 1 meni toisen tapin osalta korjauksen jälkeen hienosti, mutta toinen tappi meni ohisektoriin, pää niittaantui ja sitten olikin aika taistelu saada se linkistä ulos. No päivällä pyörähdin kalliolouhoksen kautta. Siellä oli asiat vielä huonommin eli koko ketju seisoi pyöräkuormaajaa lukuunottamatta. Kartio oli rikkoontunut ja näköjään jossain liki puolen yön tienoilla se oli saatu sieltä kuorma-auton lavalle ja ehkä jopa uusi vastaava tilalle.


Luonnonkiviä  1

Paineilmapora on yksi ehdoton inhokki. Toivottavasti ei tarvitse edes nähdä sitä muutamaan päivään. Eikä sekään vielä niin paha ole jos joutuu muutaman lyhyen reijän tekemään vaikkapa ankkurointiin, mutta se ottaa päähän kun uusi terä hajoaa toiseen reikään ja reilut 20 joutuu tekemään liian pitkällä terällä.


Viimeinen pala uunista ulos  1

On jäänyt leipominen ja ruuanlaitto hieman heikoille kantimille. Viime yönä nukuin vajaat neljä tuntia kun yritin paistaa lammaspaistia. Pieleenhän se meni jo lähdössä kun olisi pitänyt antaa sen sulaa ainakin puoli vuorokautta enemmän, poistaa kalvoa ja kenties vähän leikatakin sitä.

Vaan minkäs teet kun jääkaapissa on tasan maitoa ja tulet puolen yön tienoilla väsyneenä ja nälkäisenä kotiin. Uuniin vaan ja odottamaan.

Kyllähän se ihan syötävää oli, mutta jos olisi sitä treffeillä jollekin naiselle tarjonnut niin jälkiruuaksi olisi pitänyt tarjota hammaslankaa.

Jotain hyvääkin tässä päivässä oli eli jo kuukausia sitten tehdyt vessan seinät ovat nyt viimein pystyssä ja kattokin meni paikalleen lopulta ihan mukavasti.

Ongelmia ei tuottanut tuuli, nostokoneen kuski oli ihan hyvä, mutta tuli nuukailtua liinoissa sen verran että ei käsivoimin millään jaksanut vääntää sitä palaa ilmassa oikeaan asentoon. Kun sitten kuski meinasi ruveta keskeyttämään koko nostoprosessia ilmoitin että sidon katon kulman pitkillä liinoilla puuhun ja jälkeen meni kolmisen minuuttia ja eilen valmistuneella pohjalla on nyt puucee pystyssä odottamassa sisuskaluja.

Sen verran tuli kiviä alle että lyhyille tikkailla ei päässyt laittamaan harjapeltiä kiinni. Noin muuten kun ottaa huomioon että en ole tuolla systeemillä mitään rakentanut meni kasaus lopulta aika kivuttomasti maaliin. Tarkkuudessa on parantamisen varaa ja parempaan lopputulokseen olisi päässyt tekemällä kahta eleminttipituutta yhden sijaan.


18 kiveä myöhemmin  1

Poliisi piti puhallusratsiaa valtatiellä. Ihan hyvä että piti, mutta joko siellä osattiin katsoa lautanippuihin sen verran että ne ruuvinkannat näkyi, tai sitten eivät vaan halunneet puuttua kuorman sidontaan. Eivät siis huomauttaneet edes löysästä keskiliinasta- joka siis kireällä olleessaan olisi ollut ainoa liina mitä sen kuorman sitomiseen olisi tarvinnut olla. Ne kolme muuta eivät matkalla löystyneet, mutta sitä yhtä joutui kiristämään kolmeen otteeseen.

Kyllä osasi olla rankka päivä. Toivottavasti huominen on helpompi.

Apuvoimia oli onneksi, mutta sen verran nilkat turvoksissa että vähän näytti heikolta lähteminen. Iltapäivällä onnistui lentämään turvalleen niin että kenkä jäi kiinni saveen.

Muutama rauta unohtui kuormasta ja joutui vähän tekemään omia sovelluksia. Siihen nähden ihan ok päivä, mutta kaikki vaan tuntui sujuvan kuin hidastetussa filmissä.

No sitten kun oltiin jo lähdössä pois talkoista onnistui hyvä apulaiseni kaatamaan kaksi elementtiä suoraan kiinageneraattorin päälle. Onni onnettomuudessa että elementit oli juurikin niin päin ja juurikin sillä kohtaa kun ulkokehän vahvike tömähti suoraan nostokahvaan ja sitä kautta koneen toinen pää meni pyörien akseleita myöden maan sisään. Ne oli onneksi ihan sellaisia pieniä käsin liikuteltavia kirjahyllyn näköisiä elementtejä ja siis juuri hän oli poistanut tuennat ja päätti sitten vähän nojata.

Työn laadusta en osaa sanoa yhtään mitään tässä vaiheessa. Ehkä sadan vuoden päästä tuon puuceen paikalla kasvaa vain koivuja tai sitten se jököttää siinä pihalaattojen päällä edelleen ja joko onnellinen ihmettelee kuinka ne joutsenet taas tulivat rantaan vaikka järvessä on vielä monin paikoin melkein hiihtäjän kestävä jääkansi.


Laiva on lastattu  1

Olipahan taas ikävä keli. Hyvä puolihan huonossa kelissä on se että viihtyy paremmin katon alla suojassa. Sitä ennen oli kuitenkin taas riennettävä rautauppaan että saisi vähän omia hommia tehtyä huomenna.

Rupesin pohtimaan miten saan pihalaatat 9 kpl ja lattiatarpeet mahtumaan samaan kuormaan ja vieläpä sidottua kiinni. On niin ikävän lyhyt vaunu että pakko ottaa pois laita edestä ja takaa. Onneksi ratkaisu löytyi pakkausjärjestystä vaihtamalla.

On taas sellainen pirunnyrkki lavalle kasattuna että ei tarvitse pelätä kuorman purkautuvan tielle omia aikojaan ja itse asiassa varmaan kolaritilanteessakin tuo kuorma olisi sellainen että ohjaamossa olisi suhteellisen turvallista olla. Tietysti kyllähän eristepaalikin tappaa voi kun siihen saa tarpeeksi vauhtia, mutta se ei vaan takalasista tule yhtenä pisteenä läpi, kuten vaikkapa 198x48 täyspitkä painekyllästetty.

Kuorma näyttää isolta, mutta ilmaahan se suurimmaksi osaksi on. Huomenna täytyy sit tutkailla missä kunnossa auto on ja kaivaa betonimylly esiin.


Täryttäjää vailla  1

Eilen meni pitkäksi ja sama trendi jatkui myöhäisen heräämisen vuoksi.

Tänään avasin pohjaa, levittelin suodatinkankaita, siirsin kiviä, laitoin pätkän salaojaa ja tietysti soraa päälle.

Keli on ainoa mikä alkaa pikkuhiljaa ottamaan päähän. Ei sillä etteikö tuossa kelissä olisi hyvä tehdä töitä kun ei ole hyttysiä, ei tule kuuma ja ihan kivasti tarkeni vielä senkin jälkeen kun aurinko painui rorisontin taakse. Ottaa vaan niin pirusti aikaa tuo ajaminen, näkyvyys on heikko, eikä pidossakaan ole hurraamista.

Kaikkein eniten aikaa meni kuitenkin eristekuorman kanssa. En tosin tiedä toimisiko rakenne paremmin ilman mitään eristämistä, mutta luulisi että katon alla eriste pysyy kuivana ja kun ei vaan keskelle mitään monttuja jää niin vesi kyllä löytää tiensä salaojiin.


Yliajalla  1

Ensinnä totean että taas joukossa tyhmyys tiivistyy ja täytyy olla lapsilla vähän leluja että täytyy mennä auraviittoja repimään, asettelemaan niitä poikittain tielle ja sen seuraksi tietysti pussikaljaa.

Vaunun kanssa ei voi voi lähteä tekemään paniikkijarrutuksia ja muutekin valtatiellä kaikki äkkinäiset väistöliikkeet räntäsateessa pitää jättää väliin. Jos en olisi ollut väsynyt, nälkäinen ja ajon ajaksi laittanut puhelinta jonnekin takapenkin nurkkaan äänettömälle olisin saattanut soittaa poliisille, koska tuo oli ilmiselvä liikennetihutyö ja jälleen kerran jos siihen olisi tullut edes rajoutuksen sallimaa nopeutta kaksipyöräisellä niin siitä ei välttämättä selviä muutamalla kolhulla pohjassa.

Ehkä ne on niitä huono-osaisia joiden pitäisi olla kotona nukkumassa, mutta ei voi kun vanhemmat hakkaa ja juopottelee. Vai ovatko kenties niitä joille vanhemmat ostavat kaljaa ja vielä mopon että pääsee sitten paremmin sitä pussikaljaa juomaan. Tietenkään mitään ei kielletä tekemästä, piiskaa ei anneta, eikä tarvitse tulla kotiin ennen puolta yötä kun huomenna ei ole koulua.

Itse asiassa toiseen suuntaan mennessä poliisin Mondeo oli vilkut päällä ilmeisesti kaaharia sakottamassa. Vähän odotin että olisi lähtenyt minun perääni, koska lasti näytti sitomattomalta tai huonosti sidotulta. Kuitenkin jos olisi sattunut pysäytyskäsky tulemaan niin eipä ne 48 mm vahvat painekyllästetyt mihinkään liiku kun on 100 mm pitkillä ruuveilla kiinni lavan pohjassa. Eikä liiku betoniset pihalaatatkaan puiden alla. Täry sentään oli kiinni kahdella liinalla + tuettu ruuvatuilla puilla.

Jos jotain hyvää tästä päivästä voi sanoa niin rautakauppaan oli tullut lisää silmänruokaa- varsinkin tällaisena päivänä mukava nähdä kun muun ajan päivästä näkee tasan sen rautakaupan tai kaksi ja lopun aikaa suunnilleen koneen/auton tuulilasin takaa vilisevän maailman.

En tiedä saisiko niin tehdä, mutta meni paluumatka sen verran pitkäksi että olin näköjään huoltoasemalla vielä 8 minuuttia sen jälkeen kun auton kellon mukaan se oli jo kiinni. Minä tosin olin siellä evästä tilatessani kysynyt että mahtaako sitä ehtiä syömään siellä ja vastaus oli myöntävä. Joten hienoa palvelua ja olihan se ihan juhlavaa syödä valtavassa salissa ihan yksin sivusilmällä seuraten kuinka päivän päätteeksi pöytiä pyyhitään.

Siellä rautakaupassa tämä uusi henkilö ei ilmeisesti ole aivan kauhean kokenut, koska mittanauha oli vielä hakusessa. Taas toisaalta jos kyseessä olisi ollut mies niin ehkä olisi luonnostaan osannut tunkea esineen naisen mielestä liian pieneen, mutta todellisuudessa oikeassa asennossa hyvinkin väljään koloon, kolosta räiskyvään vapaaseen pudotukseen kostaan ulkoilmaan.


Että sellainen päivä  1

Aprillipäivän kunniaksi Kobelco oli päättänyt olla tavallistakin vihreämi ja olla lähtemättä käyntiin.

Oletin että akku on tyhjä ja se oli illalla laturin perässä. Aamulla taas uudestaan laturi hurisemaan. No siinä jossain puolen päivän vähän jälkeen sähköä oli riittävästi, mutta vihreä kone ei edelleenkään käynnistynyt.

Pienen räpeltämisen jälkeen viesti meni virtalukolta startille ja pääsin viimein töihin. Reilut kolme tuntia myöhemmin pistin koneen parkkiin ja lähdin syömään.

Sitten otin polttoainetta, kävin tankkaamassa, viemässä mittavälineet ja hakemassa moottorisahan pois työmaalta. Olisi se sielläkin säilynyt, mutta kun on tuo pitkä viikonloppu tulossa ja jos sitä ennen käy ostamassa muutaman painekyllästetyn aluspuun niin en minä jaksa niitä ruveta käsisahalla jyystämään kuljetuspituuteen. Niin ja se puoltava ketju täytyy huoltaa tai vaihtaa.


Vuoden aprillipilat  1

Sunny car center toteutuu sittenkin. Sambian ex presidentin rahat on paikallistettu ja rakennustyöt ovat täydessä vauhdissa.

Pisaratata valimistuu jouluksi 2017. Suurin osa radasta rakennetaan maan alle. Myös ratapihan kaikki vaihteet katetaan tai sijoitetaan maan alle.

Alkoholi on Halvempaa ostaa ravintolasta kuin Virosta. Kasvaneen kysynnä vuoksi ohran tuottajahinta on noussut vihdoin kannattavalle tasolle.

Suomessa keksittiin että autoveroa ei peritä autosta joka on varusteltu ja ruostesuojattu Suomessa. Käytettyjen autojen tuonti romahti- autokanta nuorentuu viimein.

Kaikilta maahantuotavilta käytetyiltä autoilta vaaditaan sertifioitu ruostesuojaus. Myös katsastuskäytäntö muuttuu siten että uusikin auto katsastetaan joka vuosi. Alle 15 vuotiaille autoille 25 € hintaan sisältyy katsastuksen lisäksi alustan pesu. Myös ruostesuojauksen kulumien paikkaus sisältyy hintaan.

Suomi erosi Euroalueesta ja EU:sta. Ruuan hinta laskee ravintoloissa selvästi alle EU ajan keskiarvon, myös kaupoissa ostoskori on selvästi halvempi kuin kymmenen vuotta sitten.

Vettel hylättiin, Räikkönen kolmas. Sunnuntain kilpailussa Vettelin auton takasiiven avautumisen estävä telemetria ei toiminut oikein. Myös Hamiltonia uhkaa hylkäys liian suuren polttoaineen kulutuksen vuoksi. Rosbergin pelasti sensorivika.

Kovalainen tuuraa Massaa-lähtöruudukon kuuden kärki yllätti vedonlyöjät. Rosberg palasi edustamaan Suomea. Kolmoisvoitto ja sitä oikeaa musiikkia.

Naisten F1 sarjaan kymmenen tallia 20 autoa - Nopein aika riitti miesten sarjassa sijalle 7 ja hitainkin jätti taakseen Manorit ja Alonson. Caterhamin vanha auto ylsi uusilla moottoreilla sarjan avauksessa yllätysvoittoon.

Kaupungit tyhjenevät - videoneuvottelubisnes työllistää kaikki vanhat nokialaistet. Microsoftin kaappaussuunnitelma vuoti julkisuuteen- Elopille elinkautinen. Elop mukana myös Talvivaaraan kaatamisessa.

Useimmat kuntaliitokset puretaan ja kyläkoulut avataan uudelleen.

Myymäläauto toimittaa ruuan, postin, pikkupaketit sekä lääkkeet sähköisellä reseptillä.

Metron automaatio toimii 24/7 ja maailman kallein ydinvoimala käynnistyi Olkiluodossa.

Seuraava