Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on rallikuski.

Sujuvasanaiset rallikuskit

Kuva: Jakub Strzeszewski / Fotolia
Kuva: Jakub Strzeszewski / Fotolia

KYSYMYS: Mitkä ovat suomalaisten rallikuskien parhaat letkautukset?

VASTAUS: Suomalaiset rallikuskit tunnetaan hyvin sujuvasanaisina ja rentoina vitsiniekkoina. Tässäpä on listattuna parhaita vastauksia toimittajien kysymyksiin MM-ralleissa.

Jyväskylän suurajot 1966:
Rauno Aaltonen: "Yleisöstä ei ole ollut mitään haittaa, ei ole esimerkiksi näkynyt mitään aineiden vaikutuksen alaisena olevia miehiä käyskentelemässä keskellä tietä."

Jyväskylän suurajot 1969:
Toimittaja: "Kuinka pitkiä hyppyjä teitte tuolla erikoiskokeilla?"
Hannu Mikkola: 
"Meillä oli sen verran kiire tuolla pätkällä, etten ehtinyt laittaa Anssia mittaamaan." (kartturina oli Anssi Järvi)

Lontoo-Meksiko -rallin maali 1970:
Toimittaja: "Miten on mahdollista että viiden parhaan joukossa on kolme suomalaista?
"
Timo Mäkinen: "Kun meitä ei ollut useampia mukana!"

Monte Carlo 1986:

"Sanovat, että tämä Monte Carlo on aika vaikea kisa ensikertalaiselle tavallaan - tosin niinhän ne väittivät Afrikan kisoistakin, mutta eivät ne sitten niin vaikeita olleetkaan...
"(Juha Kankkunen voitettuaan edellisvuoden Safarin ensimmäisellä ja Norsunluurannikon toisella yrittämällään.)

Jyväskylän suurajot 1986:
Matti Kyllönen pätkän maalissa: 
"Sinä, Markku ja Timo ajoitte kaikki saman ajan, miten se on mahdollista?"
Juha Kankkunen: 
"Kato kun tätä pätkää ei voi kovempaa ajaa."

Jyväskylän suurajot 1986:

Toimittaja Timo Pulkkinen: "Meinaat kuitenkin huomenna yrittää?
"
Timo Salonen: "No kai se on jotain tehtävä tai lähettävä sitten himaan täältä."

Monte Carlo 1989
:
Toimittaja: "Minkälaista taktiikkaa sovellat viimeiselle lenkille?"

Juha Kankkunen: "Ajellaan ja vedellään välillä tupakkia.

"

Monte Carlo 1989:

Toimittaja: -"Minkälaisella taktiikalla lähdet yön pätkille?"

Juha Kankkunen: "No kun pysyis hereillä, niin se olis hyvä."

Jyväskylän suurajot 1994:
Juha Kankkunen kaadettuaan autonsa ja jäätyään kauas kärjestä: "Ajellaan ja morjestellaan tutuille."

Jyväskylän suurajot 1999:
Toimittaja kysyi Kankkuselta, onko merkitystä, kuinka hänen asuinpaikkansa kuuluu sanoa: Laukaalla vai Laukaassa.

Juha Kankkunen: "Onhan se ihan eri asia olla kusella kuin kusessa."

MM-kauden päätös 1998:

Toimittaja: "Tommi, nyt on selvinnyt, että Carlos on mestari. Millaisin tuntein olet tätä tietoa odottanut?"

Tommi: "No eihän nyt mikään ole muuttunut. Toiveet oikeastaan romuttui ensimmäisenä päivänä ja kyllähän se harvinaisen selvä tilanne oli."
 (Prrrrr…) 

Tommi: "Niin haloo. Mitää! Mitää?! Carloksen auto syttyi palamaan puoli kilometriä ennen maalia…"

Jyväskylän suurajot 1999:
Toimittaja: "Congratulations!"
Juha 
Kankkunen: "Kiitos, kiitos.
"
Toimittaja: "It was raining what kind of tyres you had?"
Kankkunen: "Black round pirelli."

Safari-ralli 1999:
"Pyssykö siinä olisi pitänyt olla?" (Tommi Mäkinen hylkäyksestä Safari-rallissa ulkopuolisen avun saamisesta, kun paikalliset katsojat ryntäsivät "auttamaan" renkaan vaihdossa.)

Turkin ralli 2006:

"Up into the ass of Timo!"
 (Marcus Grönholm, kun kartturi Timo Rautiainen loukkaantui.)

Saksan ralli 2007:
Toimittaja: "Minkälainen sää tulee olemaan seuraavalla erikoiskokeella?"
Marcus Grönholm: "I´m not a meteorologist."

Neste Rally Finland 2008:
Toimittaja erikoiskokeen maalissa: "Vaikuttaako tuo alkanut sade jotenkin tien pintaan? "
Mikko Hirvonen: "No se on paikoitellen märkä."

Ja tämä on hyvä päättää Markku Alenin mietelauseeseen: Jos ei yritä täysillä, ei voi menestyä. Jos ei aja ulos, ei yritä täysillä, siinä se opetus.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille


Rallilupaus kaahailee Latviassa, koska Suomessa tarvitsee ajokortin

Kuva: Rally Emotions
Kuva: Rally Emotions

KYSYMYS: Näin pari vuotta sitten videopätkää nuoresta Kalle Rovanperästä. Joko Kalle saa ajaa kilpaa miesten kanssa?

VASTAUS: Miehenikään Kalle Rovanperä ei ole vielä tullut, mutta rallia hän saa jo ajaa, ja ajaakin kuin vanha tekijä.

Nyt puhutaan todella kovasta lupauksesta. Entisen ralliammattilaisen Harri Rovanperän poika Kalle on vasta 15-vuotias ja rökittää jo nyt aikuisia miehiä Latvian rallisarjassa. Moottoriurheilupiireissä on jo pitkän aikaa kohistu uudesta suomalaisesta rallilupauksesta.

Pikku Rovanperä on kisannut tällä kaudella läpi vuoden Latvian rallisarjan kaksivetoisten autojen mestaruudesta. Viimeisimmässä osakilpailussa Rallijs Latvijasta tuli LRC3-luokan voitto alitehoisella autolla ja yleiskilpailussakin tuli hieno kahdeksas sija. Bonuksena tuliaisina tuli vielä yhden päivän kisana ajetusta sprinttirallista kaikkien yllätykseksi peräti voitto.

Miksi Kalle sitten ajaa Latviassa, eikä Suomessa? Hyvin yksinkertaisen säännön takia. Nuorella lupauksella kun ei ole vielä ajokorttia. Latviassa rallikilpailuihin voi osallistua ilman kyseistä korttia. Pikataipaleen saat kyllä ajaa, mutta Latviassakin siirtymät pikataipaleelta toiselle vaatii korttia, koska siirtymäpätkät ovat tavallisia teitä. Ja siirtymät Rovanperän-team:ssa hoitaa kartturi Risto Pietiläinen, joka toimi myös Harrin kartanlukijana aikanaan.

Pistäkää nyt loputkin rallidiggarit nimi mieleen. Tämä nuori herra tulee lopettamaan tulevaisuudessa ranskalaisten vallan Rallin MM-sarjassa ja piste.

Videolla Kalle antaa kyytiä perhetutulle, joka istuu kirjaimellisesti pelkääjän paikalla.

Seuraa Tuomaria myös Facebookissa ja Twitterissä @casinosportsbar tai klikkaa tästä Sports Bar Casino Helsingin sivuille