Blogi

Näytetään kirjoitukset elokuulta 2008.

Purppura ranta Ulkoa  1

Autuus pinnan alla
laivaranta, sana
Miehen kädet vetää venettä maalle.
Tämä on hautuumaa
Lapsen ensimmäinen
Mustaa
Vedä henkeä tässä maassa.
"Sinä synnyt Nyt!"
Ulos makea, huuto vedessä verta,
kompuroimisen mielitietty. Mikä maa
on niin suora, ettei sitä koskaan
tarvi kulkea?
Metsässä ruosteisia puita nirskuvat, narskuvat
telakan äänillä.
Purppura ranta ulkoa. Sinä synnyt Nyt!
Kuka muka sanoo, että tämä on yksilöllistä elämää!?
Avataan pulloja talon takana. Miehissä.
Sitten se joki on kuivunut. Kädet on silmän jatke.
Viisaimpia on ne joilta uupuu ymmärrys
siitä mitä muut haluaa.


Osa novellia  1

Silmät auki. Pimeässä. Ei; ei ole niin pimeää. Paljonko kello on? 2.34 aamulla. Liian aikaista nousta. Katselen seinää ja pohdin mikä väri tämä on. Se ei ole harmaa niin kuin väitetään. Eikä se ole niin sininenkään. Se on vihreän siniharmaa. Kaupunkiympäristön väri. Sellainen väri mitä ei löydy mistään luonnollisesta asiasta vaikka kaivaisi kaikki maailman kivet ja joet ympäri. Vaikka löytäisi jotain merkitsevää kaikesta siitä, minkä kokee merkitseväksi. Se on kuoleman, menetyksen, olemattomuuden ja väsymyksen väri. Jotain mitä voi rakastaa tai inhota, mutta suurin osa meistä ohittaa sen kuitenkin olankohautuksella.

Mikä näissä valoissa ja tässä ajassa minut pitää hereillä? Minä ajattelen vittuja. Kauniita vittuja. Erään ystävättäreni kaunista vittua. Se näytti sen kerran minulle ja se todella oli kaunis. Tai sitten minusta vain tuntui siltä. Ehkä minä olin niin puutteessa silloin, että kaikki vitut olisivat näyttäneet minusta kauniilta. Sellaiselta miltä kesäillat, tai kevättalven aurinkoiset, kirpeän pakkasen syleilemät keskipäivät näyttävät
monen valvotun yön jälkeen. Ei sellaista voi tietää ellei sitä ole kokenut. Enkä minä ole siitä varma. Ehkei niitä öitä olisi silloin edes tarvinnut valvoa. Niin siinä vain silloin kävi.

Minua kusettaa. Pian on pakko nousta. Ei vielä; Vielä hetki lepoa.. Ojennan käteni kohti seinää, mutta se ei nouse. Käteni ei nouse. Ehkä minä olen vain puutunut, enkä tunne kättäni. Makaan vatsallani puoliksi kyljellään niin, että toinen jalkani on suorassa ja toinen sivulla. Kumpi jalka on kumpi. Vasen näyttäisi olevan lähempänä rintaani. Ehkä se on siis vasen jalka, joka on sivulla ja oikea suorana vartaloni kanssa. Miksi näin on hyvä olla? Tämä on viileä asento; tässä asennossa on helppoa olla.

Minä näen käteni ja se ei liiku. Minä näen seinän, mutta en saa kättäni koskemaan siihen. Se on liian kaukana tai aivan liian lähellä ja mitään ei tapahdu. Hengitykseni salpautuu. Hengitänkö minä? Olenko minä elossa? Mitä tämä on? Kuulenko minä mitään? Kyllä, koska äsken vielä tunsin kuinka hengitykseni salpautui, tai ehkä se ei ollutkaan hengitykseni joka salpaantui. Minä olen vain unessa. Niin sen täytyy olla. Ei tämä mistään muusta johdu. Niin sen täytyy olla. Untahan tämä on. Mutta kaikki on jollain omituisella tavalla selvää ja liian totta. Liian olevaa ollakseen unta. Mitä tämä on? Kaiken kaikkiaan minulla on hyvä olla. Ei mitään pelättävää. Loputon jano kuitenkin tuntuu täyttävän jokaisen mahdollisen ja mahdottoman sopukan vartalossani. Tuntuu kuin olisin juossut monen kilometrin matkan ja sen jälkeen pysähtynyt juomaan, mutta juotavaa ei ole missään. Enkä puhu siitä tunteesta joka on suussa, kun suu on kuiva. Minä puhun janosta joka tuntuu jaloissa enemmän kuin suussa. Minä puhun janosta, joka tuntuu vapaudenkaipuulta.

Tavoitan katseellani kaiken. Näen seinäkellon, seinävaatteen, sohvan. Näen kuinka autojen valot pyyhkivät sälekaihtimiani niiden ajaessa ohitse, ja kuulen kuinka niiden moottorit lepattavat leppoisasti antaessaan voimaa auton vaeltavalle painolle, matkalla kohti seuraavaa pysähdyspaikkaa. Mutta todellisuudessa; minä en ole varma näenkö minä. Aivan kuin kasvoni olisi upotetut lämpimään nesteeseen ja asiat ympärillänin vain olisivat kaiken liikkuessa niiden ympärillä, mutta kuitenkin niin, ettei mikään liiku. Mutta mihin ovat nämä kaikki autot asuntoni ulkopuolella oikein matkalla? Ne liikkuvat lähes sateen äänellä. Isojen pisaroiden solinana jossain lehtimetsässä kesäiltana. Enemmän lämpimänä sateena kuin rankkana myrskynä. Ei sellaista voi edes pelätä. Nesteestähän me olemme kaikki tänne tulleet.

Yritän uudestaan. Käteni ei edelleenkään liiku. Ehkä minun pitää vain nousta ylös. Ehkä minä unohdan käteni ja nousen ylös muuta vartaloani käyttämällä. Mitään ei kuitenkaan tapahdu. Olen paikallani. En ole varma edes hengittämisestäni. Mitä tämä on? Hieman aikaisemmin tunsin kuinka hengitykseni salpautui, tai jotain sen kaltaista, mutta nyt en ole varma.
Kuulen ääniä itsestäni, mutta en tiedä mitä ne ovat. Pieniä rasahduksia, napsahduksia. Mistä ne tulevat? Jostain kaulan ja rintakehän välistä, jostain silmien takaa. En tunne niitä. Normaalisti tuntisin sen mistä tällaiset äänet tulevat, mutta en tällä kertaa. Ne vain kuuluvat, eikä sekään ole niin varmaa. Sinne minä osaan ne sijoittaa, vaikka en todellisuudessa tiedä tarkkaa osoitetta näille äänille. Ne vain tulevat.. jostain minun sisältäni, enkä osaa sijoittaa niitä mihinkään. Ihan niinkuin joku juoksisi käytävää sisälläni, mutten tarkalleen tiedä missä ja kuka, mikä ja miksi..

Kuinka kauan minä olen tässä maannut. Kello on edelleenkin 2.34. mutta aurinko on jo noussut. Itse asiassa, Aurinko on noussut jo monta kertaa, vai onko se sittenkin vain nuo ohiajavien autojen valot? Ei, kyllä se on jokin muu. Jokin muu nousee ja tuo valoa tähän asuntoon. Äänet ovat voimistuneet entisestään, mutta nyt ne tuntuvat jostain lähempää. Korvan juurelta, mutta samaan aikaan jostain jalkojen suunnalta. Enkä minä todellisuudessa tunne mitään. Miksi minä en tunne mitään? Minä vain kuulen kaiken ja näen. Ja vaikka kuinka yrittäisin huutaa ääntä ei kuulu. Se on kadonnut ja minusta tuntuu, ettei minulla ole kieltä. Huomaan laskeneeni alleni, mutta virtsa on omituisen väristä. Ei lainkaan keltaista, ei kosteaa, vaan ruskeanpunaista tahmaa, ja sitä valuu joka puolelta minusta. Olen hämilläni. Naapurini on lähtenyt ja palannut jo monta kertaa asuntoonsa. Miksi se ramppaa tuolla tavalla? Pitäisi todella nousta ja keittää kahvia. En saa kuitenkaan mitään aikaiseksi. On kuuma ja kylmä. Viileä olo. Vähän niinkuin olisi satanut jo pidemmän aikaa, mutta se on sinänsä mahdotonta, sillä minä olen kotona, sisällä asunnossani.. Naapurini puhuu vakavalla äänellä jollekin oveni edessä. Miksi. Ne aukovat vuoronperään postilaatikkoani. Huutelevat merkityksettömiä sanoja. "Jos olet siellä..Me tullaan sisään myöhemmin.."

(Osa Novellia - Miksi tämä on nyt?)


Halkio vesimuoto  1

Viileä vapaus
Suo - ehkä, mielenvikaisen tautiluokitus.
Mihinpäin ylös, sivulle.. Leijona elää ihmislihasta
ajatuksissa. Vapaa jazz, siinä teille.
Meren alla halkio - vesimuoto?
Sataako tänäkin yönä, vai käveleekö joku käytävää
näillä askelilla ei suuntaa.
Oikeassa. Raiskaava vapaus on sitä
Huolettoman filosofin puhtaat vaatteet?
Me istuimme yössä, kaatosateessa ja puhuimme ajasta.
Minä ajattelin järjestäytynyttä rikollisuutta osaksi
tulevaa,
Kalanhaju pilaa kaiken aamuyöllä, kuollut nainen
vieressä makaa läjä roskia
kissaeläimen jäännökset
suo - ehkä?
Alakerran viileys vangitsee luut niin lähekkäin, että
ne pyrkivät erilleen tärisevin liikkein.
Halkio - vesimuoto. Tässä veistoksessa sanoja
ymmärtääkö kukaan mistä puhun, tässä yössä on kuolema niin
läsnä, ettei sen tuoksua erota pyhäpäivän fiiliksestä.
Minäkin olen raiskannut sanoilla
niin monta ihmistä, kehuskeli juoppo peilikuvalleen.
Sitten se laski alleen toissapäiväisen aamupuuronsa ja
otti kaksi sivuaskelta keittiön suuntaan.
"Näin! Minun nimeni on Samael!"
Missäpäin linnut lentää. Kokoomuksen hallintomuoto
on vapaus. Pieniä askelia isossa maailmankaikkeudessa.
Mylvivä joukko. Leipomosta operetti. Pistävät kroppansa kuulemma
peliin tehdessään palveluksia alati lihovalle väestöllemme.
En ole koskaan nähnyt niin montaa kuollutta
kuin mitä näin televisiossa. Ja lopulta se oli minun vikaani,
että kaikki oli väärin.
Ne nylki luovuuden paksun nahan yltäni. Sanoi, ettet sinä mitään
sellaista osaa, mitä ei oltaisi jo tehty. Sitten me istuttiin hetki paikallaan ja haukuttiin sitä, kuinka kaikki matkii HIM:iä. Telkkarissa neekereiden ruumiit ui läjäpäin alas likaista ojaa. Se oli kuulemma liikaa sellaiselle ihmiselle, joka kokeili "tässä samalla" syödä wieninleikettä munakastikkeessa.
Halkio - vesimuoto?
Vääränlainen Jumala puhuu meitä vastaan.


Supermerkitys?  1

Ajatellaan, että on olemassa asioita, joiden tarkoitus on merkitä vain ja ainoastaan yhtä asiaa, eivätkä ne täten sisällä minkäänlaisia merkityksellisiä lisäosia yhdellä kielellä puhuttuna. Tällainen sana on merkitykseltään sellainen, jota voidaan pitää sanan superilmentymänä; supermerkityksenä jollekin asialle. Supermerkityksen olemus on kuitenkin poikkeuksellinen kaikkien muiden kuvausmerkitysten virrassa. Olemassaoleva, tai olemassa oleva merkitys on supermerkitykselle tällaisessa tilanteessa sisällötön... tai ainakin niin kiinteä kokonaisuus, ettei sen sisällön merkitystä voi millään tavoin jaotella.

Tässä voisi hyvinkin puhua Atomeista. Atomi on alkuaineen kemiallisesti pienin osa. Toisin kuin sanan alkuperäinen merkitys antaa ymmärtää, nykyisin atomien katsotaan koostuvan pienemmistä osista. Eli oikeastaan ei voida puhua Atomista, mutta esimerkiksi se kuitenkin käy, sillä mielipiteeni todellisuudesta on se, että totuus on vain paras mahdollinen vaihtoehto, ja mukailee ehdottomasti ainoastaan ajan henkeä. Atomikin kokee varmasti jossain vaiheessa lopullisen tieteellisen inflaation, salamurhan, jonka jälkeen sitä ei enää muisteta sen merkityksestä, vaan oppimisen kuvana ihmiskunnan järkeistymisessä.. samaan tapaan kuin kaikessa muussakin. Järkeistyminen on vain siinä mielessä ongelmallista, että lajina meidän ei tarvitse kohta tehdä mitään muuta, kuin ajatella. Tämä on askel supermerkitykseen.

Maailma on valmiina.. ja maailma on valmiina ainoastaan meidän käytössämme. Ja tässä on todellinen ongelma; Valmiiden mallien soveltaminen kannattaa, sillä niihin on mukauduttu jo valmiiksi. Miksi siis tehdä mitään muuta? Tietenkin. Meidän ei tarvitse olla ihmisiä silloin kun haluamme sulkea itsemme lajikilpailusta; yhteiskunnalla on työkalunsa tämän puolen hoitamiselle. Materiaalinen merkitys luo kuitenkin ison ongelmakohdan, jonka ylittäminen soveltuu hyvin ongelmakohtien ylimmäiselle osalle.

- Aine eli materia määritellään usein substansseiksi, joista kaikki havaittavat fysikaaliset objektit ja maailmankaikkeus koostuvat. Valo, energian aiheuttamat ilmiöt ja voimat eivät ole ainetta, mutta niiden olemassaolo tarvitsee materiaa ymmärryksemme tueksi. Ilman materiaa ei voi olla aineettomia tiloja, ja tämä on fakta. Substanssin esimerkkinä voidaan ajatella poikamiestä. Poikamiehen substanssi on naimattomuus, sillä naimisissa oleva poikamies ei olisi poikamies. Substanssin vastakohtana pidetään aksidenssia, joka vaatii jonkun substanssin ollakseen olemassa. Ongelmaksi kuitenkin muodostuu juuri se, jonka pitäisi luoda merkitykselle arvolähtöinen olemus, sillä Substanssi on olio joka voi olla olemassa itsenäisesti, muista olioista riippumatta.(Keskeneräinen kritiikki olemassaolosta - 27.7.2008 22:28)

Mitä tälle asialle voi enää tehdä? Ei kai mitään, mutta lopulta; en ole tätä mieltä. Odotan, että asia ei jossain vaiheessa enää ole näin. Ja silloin olen mielestäni oikeassa.. ainakin pienen hetken. Kronologisesti ajatellen, olen oikeassa kuitenkin tässä asiassa jatkuvasti, mutta vain siitä syystä, että osoitan oman olettamukseni vääräksi. Kieroa. Tähän ei pidä pyrkiä. Mutta tätä on supermerkitys. Supermerkitys on eikä muuksi muutu. Sen merkitys on siinä, että se kuvaa yhtä ja samaa olemassaolevaa asiaa aina ja uudestaan. Se ei koskaan muutu sisällöllisesti mihinkään, vaikka se pystyttäisiinkin todistamaan vääräksi, sillä silloin supermerkityksestä tulee enemmän pitävä todiste omasta pätevyydestään. Mutta voidaanko supermerkitystä pitää oikeana päätelmänä asiossa, joissa on mukana aika? Historia. Mitä se on? Historiaa ei toden totta ole olemassa missään muussa muodossa kuin itse sanan merkityksessä. Kaikki mikä on tapahtunut, lienee tapahtunut. Voidaanko historiaa koskaan määritellä paremmin? Historia tarkoittaa siis jotain, mutta mitä? Samaa voidaan tietenkin sanoa Hedelmistä, kaloista ja kaikesta muusta, jolla määritellään lajityyppiä yksinkertaisemmin. Ei ole olemassa erikseen Hedelmää, vaan sillä on jokin merkkiperuste. Hedelmä voi olla appelsiini, omena, päärynä jne. Mutta itse hedelmää ei ole olemassa. Tai on, mutta sinänsä ole olemassa; on vain hedelmänimikkeen alle punottuja lajikkeita. Sama pätee myös kaloihin. Entä sitten historia? Historiaa ei siis sinänsä ole, mutta on olemassa monenlaisia tulkintoja historiasta; jotkut väittävät, että historiaa kirjoittavat vain hallitsevat mielipiteet ja voittajat. Käykö näin myös hävinneiden kohdalla? Käykö näin myös kritiikin kohdalla? Mikäli historiaa kirjoitetaan ainoastaan hallitsevan mielipiteen mukaisesti, niin miksi kritiikki säilyy halki aikojen eräänlaisena mahdollisuutena ilmaista mielipiteensä juuri näiden hallitsevien mielipiteiden joukossa?

Einsteinin mukaan "Aika on yksi avaruuden ulottuvuus joka ei virtaa. Se poikkeaa muista kuitenkin siinä että sitä pitkin on pakko liikkua alati ja pakollinen ajosuunta on vain tulevaisuuteen. Liikkuvilla kappaleilla on jokaisella omat ”nyt” hetkensä ja kellonkäyntinsä.". Mutta voidaanko tätä soveltaa historiaan? Voidaan. Mutta miten? Vain sillä tavalla, että uskotaan Einsteinin päätelmään asiasta. Todentaminen on kuitenkin vaikeaa, sillä Einsteinin logiikka oli varsin pettämätöntä, vai oliko sittenkään? Mikä on ajan merkitys fysiikalle? Fysiikassa perussuure aika (lat. tempus, tunnus t) määritellään tapahtumien välisenä etäisyytenä aika-avaruuden neljännellä akselilla. Suppean suhteellisuusteorian mukaan aikaa ei voi esittää muuten kuin aika-avaruuden osana. Tapahtumien välinen etäisyys riippuu tapahtumia tarkkailevien havainnoitsijoiden suhteellisesta nopeudesta tapahtumaan nähden.

Yleinen suhteellisuusteoria muutti ajan määritelmää vielä enemmän esittämällä kaareutuneen aika-avaruuden käsitteen. Eristetyssä systeemissä ajan kuluessa eteenpäin entropia kasvaa aina, joten entropian kasvusta voidaan päätellä ajan suunta. Normaalisti kausaliteetin mukaisesti syy on myös aina ennen seurausta. Mutta voidaanko koskaan lopulta ajatella niin, että normaalin kausaliteetin mukaisesti syy on todellakin aina ennen seurausta? Ja miten määritellään syy seurausta arvioitaessa? Onko taustalla kulttuurisia tekijöitä, kun määritellään aikaa ja syytä.. ja ennenkaikkea seurausta? Tämän maailman aikaan nojaten on vaarallista väittää mitään muuta, mutta kokeillaan silti; mikäli mies tappaa toisen miehen syystä, että toinen mies on harrastanut seksiä toisen miehen vaimon kanssa, niin tekeekö hän tämän asian syystä vai seurauksesta? Tai; mikäli ihminen tappaa toisen ihmisen, niin voidaanko tappoa pitää inhimillisenä vai epäinhimillisenä tekona? Tätä ei tietenkään voida soveltaa aikakäsitykseen sinänsä, mutta syy - seuraus - suhdetta määriteltäessä tästä saattaa löytyä jotain. Ainoa miten tämä liittyy aikaan on tietenkin tapahtumien järjestyksen nimeäminen. Eikä välttämättä sekään, mutta kausaliteettia puitaessa päästään asioissa kuitenkin asioiden selittämisen kannalta tärkeään pisteeseen; mitä todella tapahtuu ja missä järjestyksessä merkitysarvon kannalta.

Tosiasiahan on, että mies tappaa toisen miehen siitä syystä, että toinen mies on harrastanut seksiä hänen vaimonsa kanssa, mutta onko tämä todellakin syy, vai seuraus.. siitä että toinen mies on harrastanut seksiä hänen vaimonsa kanssa? Onko pakollinen liike siis aina "tulevaisuuteen", vai tapahtuuko joissain kohdin merkitysarvoltaan itseään jatkuvasti toistavaa liikehdintää. Mikäli Einstein on oikeassa, kaikki menee eteenpäin. Jopa aika, joka sinänsä ei kuitenkaan tee mitään muuta kuin toistaa itseään. Tätä on supermerkitys. Sillä miten tahansa pystyisi osoittamaan aukkoja Einsteinin teorioissa, ne osoittautuvat oikeiksi ajassa. Voidaan sanoa, että Einstein tiesi mitä hän oli tekemässä silloin, kun hän löysi omassa teoriassaan ajasta puutteita, sillä mitä tahansa löydetään Einsteinin teoriaa vastaan, se korjaa itseään näiden virhekohtien kautta. Toeria sinänsä "ui" ajan hengessä mukana, eikä koskaan sitä vastaan.