Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset tammikuulta 2016.

Murua pintaan  1

Ei ilmeisesti tänäänkään pääse muuta tekemään kuin sepeliä kylvämään. Ihemettelen vaan taas jälleen kerran mitä järkeä pikkutielle on kylvää liukasta kissanhiekkaa koko pituudelle.

Sepelillä sentään on jotain virkaa liukkauden torjunnassa ja siitä ei keväällä muuraudu monen senttimetrin kerroksia autojen kylkiin ja lokasuojien sisäpuolelle, eikä tien pinta mene kuravelliksi.


Väärä tietön, mihin kipataan?  1

Eilen osuvasti ohjeistuksesta kirjottelin ja tänään sitten sinne samaan kohteeseen ennen kuin kukko lauloi köröttelin jäistä baanaa.

No puolimatkassa kävi ilmi että toinen sorakuski oli aikaisessa- ja mikäs siinä kun kerran oli jo sen verran ajanut että saattoi ensimmäisen lakisääteisen pitää. Sitten tuli toinen, kävin kääntöpaikankin liippaamassa eikä tilaajaa kuulunut sittenkään.

No ihan oikeassa paikassa oltiin kaikki kolme, mutta vaan väärä päivä tai väärä tilaus tai oikeastaan vain työjärjestys.
Kyllä se siitä järjestyy ja onhan se päivä vielä huomennakin ja vieläpä pidempi kuin tänään. Liukaampaa tuskin voi ollakaan.


Tietöntä  1

Johtamisesta ja tilaamisesta hyvä esimerkki ja huonokin tuli vastaan päivän mittaan.

Hyvä esimerkki oli tilata ajoissa, tarkat ohjeet ja huono oli muutos jälkikäteen.

Eilen siis aurausta, tänään liukkauden torjuntaa ja metsätien avaus.

Kun työkaluna on linko niin sinne ei sovi syöttää ihan mitä tahansa. Saa varsinkaan syöttää kantoja ja isoja kiviä kuten juurikin tuon huonon esimerkin kohdalla. Eihän se tietysti asiakkaan vika ole ettei maa jäädy, mutta monta kertaa olen sanonut että se on tampattava ensin että sitten kun lunta oikeasti tulee niin sen pystyy ottamaan lingolla puhtaaksi.

Samoin olen sanonut useamman kerran että sinne ei voi ajaa jos väylällä on puita. Mieluummin kuuntelee moitteet puhelimessa kuin rikkoo istutukset, nurmikot ja vielä sen päälle työkoneet.

Nyt on kuitenkin tilaston mukaan lunta maassa 11 cm. Toki paikallinen vaihtelukin on suurta. Vaikka sen verran tulisi kerralla niin sen ei vielä pitäisi liikennettä pysäyttää, toki vähän haittaa ja toivottavasti hidastaa. Ei vaan ainakaan tunnu keli vähentävän kännykkään puhumista.


Kassa kysyi numeroani  1

Voi mikä päivä. Aamulla oli odotettava, käytävä asiakaskäynnillä ja sitten rauhallista tahtia jäätietä tekemään. Nyt se onkin aika hyvässä mallissa.

Pientä taistelua oli saada generaattori pyörimään. Ei auttanut muu kuin lämmittää öljypohjaa. Sitten lähti kyllä varsin hyvin.

Lounaan syötyäni painelin paikalliseen Tokmanniin. Maksettuani kassalla vuorossa ollut nainen kysyi numeroani ja vastasin siihen, vaikkakin iloitisin enemmän jos kysymyksen olisi asettanut Toisen Tokmannin viereisen kaupan myyjä.

Kysymys oli postinumerosta- jos edessä olisi ollut asiakas jolta olisi samaa kysytty olisin ehtinyt vähän varautua ja todennut että toki voin osoitteeni antaa tietyin ehdoin, mutta annatko sinä sitten puhelinnumerosi vaihdossa?


Kivinen routa  1

Lähes yksitoistatuntiseksi venähtäneen roudan rikkomisen ja kivien/kantojen kiskomisen päätteeksi löysin itseni kauraa säkittämästä. Niinki yksinkertaisessa hommassa voi näköjään sössiä kun ei muista katsoa säkin sisälle ajoissa.

Illalla luin taas ties kuinka monennen kerran viestilistaani. Jos viesti alkaa "Hei Nimeni on C_____ keskikorkeus hoikka ja hyvännäköinen olen nähnyt profiilisi tänään päällä ja kiinnostuin sinua".... Mitä voi päätellä? Ensinnäkin sen että viesti on käännetty. Samoin vahva veikkaus on ettei käännöksesssä ole käytetty sanakirjaa tai edes mitään kunnollista ohjelmaa.

Jopa minä kääntäisin paremmin suomesta englantia tai ainakin ymmärrettävää tankeroa.

"että voimme siirtyä täältä muistaa väri taito vamma tai etäisyys ei ole väliä, mutta rakkaus ja hoito asioita paljon elämässä paras minun terveisin"

Toinen vahva veikkaus on ettei viestin alkuperäinen kieli ole edes englanti vaan joku aivan muu.

Toki on ihan mahdollista että näitä viestejä tehtailee keskimittainen ja sopusuhtainen, mutta vahvemmin veikkaan huijausyritystä kenties vaikka sinne samaan suuntaan minne Sunny Car Centerinkin rahoja on kadonnut.


Jäällä ja vähän sen allakin  1

Aikaisin aamulla kello soi ja huoltoauto oli pakattu kohtuullisen täyteen tavaraa. Oli syytä ollakin, koska oikeastaan nosto/sidontaliinoja lukuunottamatta koko se tavaramäärä kävi autosta ulkona+ koneen omia työkaluja jne jne.

Muuten meni ihan ok, mutta ilmeisesti jonnekin koneen panssarin uumeniin kilahti minisarjan väännin ja tietysti myös työkaluadapteri.

No toinen tappio tuli sitten lämmitys/sulatusvaiheessa eli lasikuppi meni särölle. ilmeisesti se on sen verran jännityksellä että ei vaikuttanut mihinkään, mutta vaihdettavahan se tietysti on ja vieläpä mahdollisimman pian. Nyt vaan näyttää että lunta sataa torstai aamuun asti. toivottavasti ei sentään 74 cm per päivä. No parempi kai sekin kuin maakaasuvuoto.


Onneksi ei sentään tuullut  1

Päiväohjelmassa oli pieni korjaus. On siis kaukana kotoa ja vielä kauempana korjaamosta vanha kotomainen kaivinkone ajalta ennen Webastoja. Sen saa käyntiin periaatteessa kelillä kuin kelillä kun moottorin esilämmittää kaasupolttimella- siihen on siis oma lisälaitteensa jostain vuodelta 1986 tai jopa vanhempi.

Kuten Webastossakin niin itse lämmittimellä ei tee mitään jos neste ei kierrä. Lämmityksellä ei tee mitään jos polttoaine ei liiku ja jos jos polttoaine jäätyy viimassa niin työskentely käynnistymisenkin jälkeen jää haaveeksi.

Tänään tiedossa oli ettei kiertovesipumppu pyöri. Uusi vastaava oli jo mukana paketissa, mutta -20 asteen keli ei todellakaan ollut se paras ilma ruveta remontoimaan. Kun sitten viimein sormet kohmeisina sain ensimmäisen kontaktin tökättyä kiinni liitinrunkoon oli miinus plussassa. Onni onnettomuudessa että varakontakteja oli pussillinen ja pienellä väkivallalla ja veilä pienemmällä ruuvimeisselillä sain kontaktin irti ensin johtimesta ja lopulta myös liitinrungosta.

Sen tumpuloimisen jälkeen itse pumppu vaihtuikin paikalleen sujuvasti, lämmitys kävi ihan mukavasti ja nopeasti ja töihin päästiin noin vartiksi jonka jälkeen Kubotan laulu kuin seinään.

Taas lämmitys ja ilmaus, käyntiin ja viiden minuutin päästä pysähdys. Onneksi kummallakin kertaa kovalla maalla. Toki voi olla että tankista on lähtenyt liikkeelle jokin muru, mutta vahva epäilys on että vika on Nesteen jalostamassa polttoaineessa. -29/-34 kaiketi luvataan, mutta kai se tuulettimen viima vaikuttaa tuossa pahemmin. Tuon koneen seuraajassa asiat on sikäli fiksummin että polttoaineputket eivät ole jäähdyttimen edessä pahimmassa viimassa vaan jokseenkin suojassa samoin tankki.


Ahtoputki  1

Eilen mietin korjausvaihtoehtoja. Tänään sitten aikani liikenteessä oltuani menin Motonettiin ja rupesin haalimaan osia. Kuinka ollakkaan niin taas osui ostoslistalle sellaista tavaraa jolle oli hyllypaikat vaan ei itse tuotteita. Olisin siis kaivannut supistuskappaletta ja 90 asteen kulmia kokoa 2".

No kun ei löytynyt, enkä halunnut lähteä Pirkkalaan menin pakoputkiosastolle ja sieltä sitten aloin kaivella hyllyjä ja löysinkin viimein kaksi teräskäyrää ja hyllyn toisesta päästä löytyi supistava putkikin, mutta tietysti hieman väärää kokoa.

Vaan ei hätää- putki poikki, prässillä sellaiseen muotoon että sopii moottorille menevään kovaan muoviputkeen napakasti ja sitten hitsauskone laulamaan. Ei siitä putkesta mikään kaunotar tullut, mutta kyllä ajaa asiansa ja nykiminen loppui.

En sit mittaria kiinni laittanut- muuta väliähän tuolla ei ole kun vaan pysyy katsastuksen ajan nipussa. Sen jälkeen varmaan on alkuperäinen putki käynyt alumiinihitsauksessa.

Mietin jopa sellaista vaihtoehtoa että jättäisin koko välijäähdyttimen pois. Tuolla autolla kun ei kuitenkaan pitkiä matkoja kaasu pohjassa ajeta ja käytännössä edes moottoritiellä ei ole kuin puolikaasu kesälläkään. Näin talvella taas moottori tai ainakin kansi varmaan voisi lämmetä hieman nopeammin ilman välijäähdytystä. Ylipäätään tuo alkuperäinen välijäähdytin on pieni ja huonossa paikassa. Liekö sit vaan lyöty sinne siksi ettei virittäjien tarvitse muutoskatsastaa välijäähdyttimen lisäämistä.


Laina-auton varaan  1

kello nolla nolla. Takana jokseenkin pitkä päivä, lattialla paketti varaosia ja auto toista sisälokasuojaa vailla.

En siis tälläkään kertaa kolaroinut autoani. Näyttää kuitenkin siltä ettei kannata lähteä sitä ihan ensimmäiseksi katsastukseen viemään.

Niukasti viime vuoden puolella asensin autoon ahtopainemittarin ihan vaan ikkunan kautta letkuttamalla. Se näytti sitkeästi korkeintaan lukemaa 0,3 ja siinä vaiheessa kun paineen piti alkaa nousemaan kone nyki.

Lauantain puolella sitten nappasin etupyörän irti ja tietysti pyöränmuttereiden löysäämisen jälkeen auto oli jo siinä vaiheessa tunkin varassa.

Oli varattuna purkki vuodonilmaisijaa, mutta se jäi avaamattomaksi. Jäi avaamatta, koska sisälokasuojan irroittamisen jälkeen ahtoputkessa erottui niin iso halkeama ettei vikaa tarvinnut ruveta kauempaa etsimään.

Täytyy antaa tunnustusta hämeenlinnalaiselle jäähdytinpalvelulle, koska edellisen kerran korjattu saman putken toisen puolen korvake oli edelleen ehjä.

Nyt en vaan oikein tiedä mitä tehdä. Vaihtoehto A käynti samaisessa korjaamossa samaisen putken kanssa ja arvoitus koska tulee kuntoon, B välijäähdytin pois talveksi ja sen tilalle putki siksi aikaa kun tulee korjauksesta ja vaihtoehto C uusi putki. Noin periaatteessa voisin koittaa sitä itsekin hitsata kun vaan olisi Argonia. Tigillä vaan näyttää tulevan huomattavasti parempi lopputulos. sit olisi vielä vaihtoehto D eli pistää se putki poikki ja tehdä vain liitoskorvakkeen ja ensimmäisen mutkan verran uutta putkea. Ikävää on se että liitoskohdat ovat sen verran eri kokoiset että pelkällä tarvikeliikeen valmiskäyrällä ei saa tiivistä lopputulosta.