Vikalasku

  • licence27

Päiväohjelmassa oli kaluston pesua, käynti konekiertueen grillin ääressä ja täytyipä vielä vetää yksi lavettireissukin. Tietysti juurikin lastauspaikalle ajaessa perään tuli tukkirekka ja kääntöpaikalla täytyi pyytää että päästäisi meidät alta pois ja tulisi sitten perässä.

Matka meni ihan ok vaikka jyrkin ylämäki olikin osittain jäässä. Huomasin sitten kärryä vaihtaessani että jotain outoa on pistokeessa. Lavetin pistoke oli mennyt kahteen osaan ja piikit siis veturin pistokkeessa, kuori siellä missä lavettikin.

Nyt osaan sit myös vaihtaa esiohjaussuodattimen. Kobelcosta se on jätettty pois jo suunnitteluvaiheessa. Nyt ei enää huoltoilmaisin hohda punaisena ja huuda, mutta seuraavaksi tarvii opetella ilastoinnin ja tuloiman suodattimien vaihdot.

Moni pitää Caterpillaria maailman parhaana kaivinkoneena. Se on makuasia, mutta aika edullisesti tarvis saada jos seuraavaksi tulisi sitä merkkiä. 235 oli helvetin vanha ja paljon ajettu siis yli 21000 tuntia, siltikin ottaisin mieluummin takaisin sen yksilön kuin kymmenen vuotta uudemman 315 B:n jossa ei ollut edes 8000 tuntia mittarissa ja se tuntui kertakaikkiaan loppuun ajetulta. Se oli maahantuojan mukaan vanha huoltosopimuskone- Ehkä oli ollut hyvässä hoidossa sen 5000-6000 tuntia, mutta moottori oli loppu, välijäähdytin tukossa, lämmityslaite, varoitusvalojärjestelmä ja muutama muukin sähköjuttu temppuili. Hydrauliikka toimi hienosti kun vaan koneessa oli vähintään 3/4 kaasu päällä, eikä puomistossa ollut välyksiä, vuotoja tai halkeamia. Se ei vaan paljon lohduta kun moottori ei käynnisty kunnon pakkasella eikä edes huoltomies saanut lämmityslaitetta/ilmastointia kuntoon.

Ilmeisesti laatu on lämmityslaitteen ja ilmastoinnin osalta parantunut. Oletan myös että uuden sukupolven moottorit kestävät vanhoja paremmin ainakin kunnollisilla öljyillä ajettaessa.

Mikä sitä ilmastointia sitten vaivasi- no kaikissa lämmityskanavissa oli senttimetrin verran paskaa pohjalla eli alimissa kanavissa yksikään läppä ei liikkunut kunnolla. Ei mitään vaikutusta vaikka sai kaikki kanavat purettua, käyttömoottorit vaihdettua ja läpät liikkumaan. Vaikka kennot puhdisti, suodattimet vaihtoi ja kylmäainetta lisättiin oli ohjaamo edelleen kesällä kuin sauna. Viimein sitten kyllästyin ja kävi lopulta ilmi että se ainoa osa mikä puhaltimen ohella liikkui ilman puhdistamista (eli lämpöhana) olikin sisältä kappaleina ja päästi aina kyymaa nestettä kennoon, joskus enemmän joskus vähemmän- olis siis talvella varsin viileä ohjaamo välillä.

Tänään posti ei tuonut huoltomiehen laskua, mutta sen verran outo lasku tuli että soitin välittömästi liikkeeseen. Oli siis kyse 13,6" x 28" sisärenkaista ja ne sopii tasan perintökalleuden etuakselille. Sen renkaat on kuitenkin ehjät ja ovat olleet siitä saakka kun loistava harjoittelija "tyttö" käytti sen rengasliikkeessä ja siitä on useita kuukausia.

Kävi sitten ilmi että ne oli menneet vastaavaan koneeseen josta ilma pakeni renkaan ja vanteen välistä- niin kuuluukin käydä kun se saakelin tumpelo painelee kannokossa liian pienillä rengaspaineilla ja ilman ketjuja.

1 kommentti

Anonyymi

5.12.2021 10:33

Täältä löydät pian seksiä, suhteita, Deittailua --> http://dating24.me

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Jos sinulla ei ole vielä tunnusta Cityssä tai Facebookissa, luo tunnus Cityyn. Se käy käden käänteessä ja on täysin ilmaista.

Luo ilmainen tunnus