Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset lokakuulta 2011.

Seuraavat särkyneet 20  1

Vuosi ja kolmas takalasi

Verkkopääte pimeni

Harjateräksellä omaan otsaan, mutta ei se mitään.

Korttitalo on ulkoseiniensä varassa suht tukevasti ja täytyy mennä kaivamaan seuraava metri muotin paikkaa näkyviin.

Viime viikkoina tuli todistettua että joskus epäonnen ja onnen tasapaino on hämmästyttävä. Juuri ennen verkkopäätteen hajoamista tulostettu ajo-ohje vei etelään ja siellä saatu ajo-ohje pohjoiseen.

Nyt oli sit aika poistaa merkintä "vieteltävissä" profiilista.


Korttitalo  1

Sää suosi tänään. Etenemä oli oikastaan ihan hyvä. Tekniikka alkaa löytyä ja vain yksi seinä on enää täysi arvoitus.

Illan tullen sää sitten ei suosinut ja vaikka betonin lapiointi kuntoilusta käykin niin paremmalla kelillä olisi ollut selkeä lenkkipäivä. Toivottavasti vettä ei tulisi ihan valtavasti aamuun mennessä.

Tällaisten päivien vuoksi talon ympärysten kaadot, rännit, sadevesiputken ja salaojat pitää olla kunnossa. Työmaalla niin ei ole kun minikoneen kuski kaivoi salaojan ensi töikseen poikki ja jos sen korjaa niin menee viimeistään silloin poikki kun minkoneen on aika lähteä talon suojista.



Pullahdus  1

Päivän anti: Lavettireissu kokolailla huutoetäisyydelle, kahden alarullan asennus, yhden vanhan alarullan purku, vaunun siirto, 4 suursäkkiä rautakaupasta ja kahden laatikon valu. Korkeampi muotti ei ihan pysynyt muodossaan vaan vähän pullahti- ei ollut omaa tekoani.

Märkää oli, kohtuullisesti kuraa ja talkooväkeä liian vähän.


Ilmaa alla  1

Useampi päivä pientä seinän tai koko talon kaatamisen pelkoa jatkui tänään. Betoniportaat syrjään ja seinänmitta poteroa sunnuntai-iltapäivän ratoksi.

Varmaan sydän jätti jonkun lyönnin välistä kun penkka seinän alta puhkesi tahattomasti. Ihmeesti vähäkin maa puristusta kantaa. Toivottavasti on aamullakin kasassa.

4,4 km iltalenkki. Ilmeisesti idioottiautoilu puiston parkkipaikoilla on tarttuvaa tai bensa ja renkaat on liian halpoja. Kaupungissa on sentään moottoriratakin niille jotka oikeasti osaa ajaa.


Perustukselliseksi  1

Menin sanomaan että valan sen tukipilarin vaikka itse- no onneksi sain sentään rakentajan vaimon ja pojan lapiointiavuksi.

Eikä siinä mitään työtähän se vaan on ja ensimmäine muotti meni aika hyvin pienestä aamupalasta huolimatta. Oli vielä siinä vaiheessa energiaa joten ehdotin että että valetaanko myös seuraava muotti.

No onneksi soiteltiin ensin muotintekijälle. Muotista oli yksi kulma auki ja ulkopuolelta puuttui tuenta. Ei vaativaan kun vaan työkalut ja tarvikkeet löydettii. Ei vaan siinä vaiheessa pärähtänyt mieleen että se muotti oli juurikin se kaikkein isoin muotti.

Reilun suursäkillisen betonia myllättyämme ei ollut tarvetta lähteä lenkille, eikä kuulemma kuntosalillekaan.


Perustukseton  1

Päivän anti oli varsin niukka. Perustuksen sisältä raahattiin valtava kivi ulos. Liukuhihna vaati remonttia ja myös minikone meni sähköttömäksi. Remonttien ja latausten ohella maata saatiin ulos ja ajotie auki, portaat timantilla poikki eikä oman kaluston osalle tappoita tänään.

Talo näyttää oudolta kun alla on suurelta osin ilmaa.

Aikaisin kotiin ja loppupäivä synttäreillä.


Villiä menoa liukuhihnalla  1

Olisi selkeäsi pitänyt nukkua enemmän. Vähistä unista huolimatta kahdeksalta liikkeellä ja pitkä työpäivä.

Päivän suurin ongelma oli liukuhihnan hajoaminen. Toisen firman minikoneella ei pysty eikä yletä nostamaan maata rakennuksen sisältä penkalle. Taitava kuski rakennuksen sisällä ja liukuhihna välissä ja mulle jää sit lastaus kuljetuslavalle.

Hihnaan tuli kuitenkin reikä ja hihnan alaohjuri meni hihnasta läpi ja koko komeus pysähtyi. Pitkä halkeama, mutta millä pirulla sen korjaisi.

Ei tarvittu lopulta kuin oma idea ja sen toteutus. Puoli metriä salaojaputkea, puukko, puukkosaha ja kaivinkone. Putkeen koukun mentävä reikä, kaivinkoneella lyttyyn ja sitten koukku reijästä sisään. Se ei sinällään toiminut vaan hihna meni jumiin. Ongelma ei ollut iso vaan putki piti saada epätasapainoon eli rautakiila ja pieni puunpalanen sisään ja sit pelasi loppupäivän ja pelaa varmaan huomisenkin. Ikuisesti ei pelaa, koska hihna alkaa olla kulunut loppuun ja siinä on useampikin minikoneen kauhan kuva ja piikin iskemä.

Ei ole hetkeen pelottanut työmaa, mutta kyllä tänään hirvitti kaivaa kolmesta kohtaa perustusten alta kaikki maat pois. Päällä vanhaa raudoittamatonta betonia ja alla kiviä kiinni savessa. Nyt on sit perustusten alla 30 cm ilmaa ja puoli taloa on nejän pienen lapiolla perustusten alle kaivetun jatkovalun varassa. Muotteja sekä seuraavia valuja odotellessa.


Päivän anti  1

Tankkaus, koneen siirto, muutaman maakuorman siirto ja veneen nosto. Tällä kertaa ehdin syömään samaan paikkaan kuin viimeksikin ja kyllä ranskikset tänäänkin maistui, muttei likikään yhtä herkullisilta kuin 8,5 h paaston jälkeeen.

Illalla lenkki ja idioottiautoilijan ihmettelyä. Kumma että isit ja äidit ostaa lapsilleen pieniä ja vähän isompia autoja että lapsukaiset saavat sit pyörittää paskarinkiä bemarillaan hiekkakentällä. Tuhoaminen on helppoa oli sit kyseessä sileän kentän muuttaminen perunapelloksi tai liikennemerkkien töhriminen, mutta eipä tuokaan poika tyttö- tai poikakaverilleen kovaa kuskia esittäessään mieti miten paljon turhaa työtä niiden jäkien tasaaminen teettää. Sikäli ironista että ajotyyli on ihan sama kuin paikallisen suurkoulun rehtorin pojilla ja vielä alakoulun pihassa.

Voisin sitäpaitsi lyödä vetoa sanotaan vaikka 1000 € ettei tuokaan paskaringinpyörittäjä A ole maksanut leikkikaluaan omalla työllään- ellei sitten ole käynyt huumekauppaa tai Helsingissä myymässä itseään 120 € alennusmyynnissä B ettei saisi sitä kenttää sileäksi edes haravalla ja lapiolla puhumattakaan mistään isommasta työkoneesta.

Yksi ilmeisesti linnassakin lusinut suurisuu talvella uhosi" Olen minä noita ajanut"- todellisuudessa ei ollut koskaan ajanut- olisi varmaan saanut liikeelle, mutta ei olisi saanut kytkettyä yksinkertaisintakaan työkonetta, puhumattakaan sit siitä että olisi pysynyt liukkaalla viettävällä tiellä. Suuri suu, suuri firma ja suuret toleranssit näköjään. Samaa siltaa korjataan nyt kolmatta tai neljättä kertaa, mutta edelleen lätäköitä kannen päällä ja kaadot poskellaan- Asfaltti ei ole pulverihiekkaa eikä lumi asfalttia, mutta jos ei osaa mitään noista tasoittaa edes lapiolla niin turha tulla minulle uhomaan. Asfalttia en ole koskaan tehnyt- öljysoraa levittänyt ja asfalttikenttiäkin pohjannut.


Kreikan malliin  1

Telkkaria sivukorvalla kuunnellen: Kova väite että 300 kreikkalaista poliitikkoa olisi uransa aikana kerännyt niin paljon korruptiorahaa että ne kun palautuisi valtiolle niillä maksaisi puolet Kreikan veloista. Siihen jos sitten lisätään kaikkien pikkuvirkamiesten pimeät ansiot niin huppista vaan ollaan äkkiä selvitetty koko saakelin budjettivaje.

Siitä taas sit mennään eteenpäin eli jos huippupoliitikkojen viekkaudella ja vääryydellä kynimät rahat saadaan takaisin niin kyllä kateus viimeistään johtaa siihen että korruptio vähenee. Jos rikkaat voi huoletta ottaa lahjuksia ja tehdä mitä huvittaa joutumatta vastuuseen niin millä saat sit keskiluokan ja köyhemmät maksamaan veroja.