Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Laatuako Suomesta?  1

Nyt alkaa sit kansantalouden kolmanne tukijalan alasajo- Ei se toisaalta ole mikän ihmekään. Kolmen vuoden päästä kysellään mihin kaikki IT ja elektroniikka-alan työpaikat on kadonneet ja miksi kansallisaarre nimeltä Nokia katosi halpamaihin ja rapakon taa.

No ensinnä tyvoimakustannukset, verotus ja pieni kotimainen kysyntä. Toisena hyvä ajoitus- kun on mellakoita ja vallanvaihtoa niin yhden suuryrityksen hurjia vähennyksiä ei juuri noteerata.
Kolmas juttu on logistiikka ja ainaiset kuljetuskustannukset, lakkoilevat ahtaajat ja lentohenkilökunta- Tärkeintähän muutosjohtajalle on lyhyen tähtäimen voitot ja hyvä vuosineljänneksen tulos- oma palli, oma palkka ja hiiten kaikki kalliit tuottamattomat duunarit.

Kun Kari Kairamo aikoinaan teki Nokiasta laaja-alaisen ei kukaan olisi uskonut millainen menestystarina jää tuhottavaksi muutosjohtajan tyyliin. Jorma Ollila oli mies paikallaan ja ansaitsi palkkansa kasvun ja markkinajohtajuuden ohella.

Seuraajilla on mahdottoman tuntuinen tehtävä peitota Kiinalaiset kopiot, Japanin ja korean laatu sekä USA: käyttöohjeet ja helppokäyttöisyys. En väitä että yksikään Nokian puhelin olisi huono tai huonompi kuin kilpailijoilla, mutta se ei auta jos kilpailijat saa tuotteensa kaupaksi ja Nokia ei.

Nokian olisi pitänyt iskeä brändinsä jokaisen Suomalaisen huippu-urheilijan takalistoon, pipoon ja rintaan- Kimi Räikkönenkin voisi hukkailla Nokian puhelimia harrastusten parissa ja ajaa punaisella autolla F1 sarjassa tosissaan. Mitä siitä jos Italialaisen auton kyljessä lukisi Nokia tai nuoremman Rosbergin autossa yhtä lailla. Sekään ei olisi mitään pelastanut, ei edes kaikkien Benefonin innovaatioiden ostaminen- mutta olisi ehkä antanut lisää aikaa muutokselle.

Sisukin tehdään kohta saksalaisista osista- täysin hullua kun Sisudiesel on ihan pätevä tekemään moottoreita ja Saksasta kaiketi Valtrankin nokalle polttoainelaitteet tulevat. Kyl 7 syl ja 500 hepoa pitäisi piisata kun vaan päästönormit täyttyy. Ohjaamokin voisi olla suomalaista valmistetta, osaahan ne ruotsalaisetkin tehdä hytin.

Isokin yritys voi syntyä pienestä innovaatiosta, mutta jos ei ole innovaatioita, työpaikkoja ja pääomaa niin ei ole kohta yrityksiäkään. Varmasti kymmenissä ellei sadoissa yrityksissä on siirretty töitä halpamaihin- kyllä Suomessakin osataan tehdä huonoa laatua. Samoin osataan tehdä myös hyvää laatua, jos jollain on sitä vara ostaa.

Tällä menolla ainoa mikä Suomessa kannattaa on maatalous - ja sekin vain tukien vuoksi tai siitä syystä kun muualla maailmassa katovuodet ja myrkkyrehut nostavat hinnat sellaisille tasoille että kulujen lisäksi viljelijälle jää jonkinlainen palkka ja varaa investoida uusiin koneisiin, tuotantotiloihin ja lisämaahan.

Ympyrä palaisi siis alkuun- ajalle ennen teollistumista ja Nokian eropaketeilla ei ostellakaan autoja ja maksella asuntovelkoja kaupungeissa vaan myydään pois kalliit kaupunkikämpät ja maatiloja tilalle. Sit olisi ainakin luvassa innovatiivisiä ja tekniikan tuntevia maajusseja nostamaan autiotiloja pystyyn.

Alkutuotanto- jatkojalostus ja palvelut- nuo kaikki täytyy olla kunnossa. Nyt vaan tuppaa olemaan että on johto, hallintoa, mutta ei tuotanto, jalostusta, eikä palvelua. Jos alkutuotantoa ei arvosteta, tai jos se ei kannata niin sit loppuu jalostus ja vamiin tuotteen hinta valahtaa ulkomaille kokonaisuudessaan.

Paska juttu kun vallan kahvaan pääsee ihmisiä joilla ei ole työkokemusta kuin korkeintaan opiskeluajalta ja sekin siisteissä sisähommissa- Ei sellainen ihminen saisi jakaa maataloustukia joka ei osaa edes lehmää lypsää tai valtion taloutta hoitaa matematiikkaa osamaton populaatio.

Jos tässäkin maassa oikesti karsittaisin kaikki turhat virkamiehet ja valtoinhallinossa olisi sama palkka niin poliisilla kuin ministerilläkin niin riittäisi poliiseja myös syrjäkylille- vaan ei. Terveydenhoito menee retuperälle kun hallinto syö enenmmän aikaa ja rahaa kuin potilaiden hoito. Hoitajien pieni nousu palkkakuopasta on jo unohdettu, kyllä EU, euro ja inflaatio hoitavat sen ettei maksukyky parane- velanottokyky vaan paraneen kun inflaatio kiihtyy.

Ja sit vielä tuo pohjanoteeraus- Tuetaan niitä maita jotka ovat raskaine hallintoineen ja korruptuituneine virkamiehineen tahallaan ajaneet taloutensa ahdinkoon. Täällä käy kohta ihan samoin, eikä siihen auta verojen kiristäminen. Työpaikkoja ja työvoimaa pitää saada kortistosta alkutuotantoon niin paljon että laatu on varmasti maailman parasta, sit pitää jalostaa niin hyvin että kelpaa vietäväksi minne vaan- Eihän kultakaan raakana harkkona kallis ole kun vertaa johonkin kultasepän uniikkikoruun. Jalostuksen tarkoitus on nostaa arvoa.

Välillä on tuntunut siltä että paras arvo saadaan kaatopaikkana- siis ainakin kun katsoo paikallisen jätehuollon taksoja ja osakekohtaisia tuloksia- Myös ruotsalainen ryöstöfirma tahkoaa voittoja sähkön myynnillä ja siirrolla.

Edit 1.11.2013 - Ennustus tai ei, mutta Microsoft Nokian matkapuhelimet vei.


Pelastuspartio  1

Piti olla rauhallinen pakkaspäivä. Kaunis ilma, joskin vähän viileä kun ehti tottua nollakeleihin. Vaan ei ollut sit rauhallinen:

Onneksi vain muutaman kilometrin päästä tuli puhelu. Ei ollut nosturi/ hinuri lähtenyt yrittämäänkään nostaa kuorma-autoa pystyyn. Kaatumistakin oli vaikea käsittää. Niin loivassa rinteessä ei normaalisti ole mikään ongelma kipata- vaan jotain oli mennyt pieleen ja vajaa kuorma laatikossa ja kyljellään odotti nostoapua.

Kyydissä pelastusosaston lavetilla ollut 7 t kone osoittautui liian pieneksi muuhun kuin lavantyhjennykseen. Uusi lavettireissu ja isompi kaveriksi. Niin kääntyi takaisin pyörilleen


Lisää telepatiaa ja naisen rengastus  1

Voi tätä ilon päivää. Ei soinut puhelin, ei tullut lunta, ei juuri tuulta ja sai nukkua reilut 8 tuntia.

Tälle päivälle oli ohjelmassa lumititilanteen ja television tarkkailua. Sen lisäksi tavoitteena oli testata toimiiko kaverin hevoskopin jarrut ja rasvata kaikki 14 nippaa sekä sivuoven lukko.

sivuoven lukon sain purettua ja kasattua jo eilisen puolella, mutta ei sen askartelun jälkeen enää tehnyt mieli ryömiä kopin alustan alle. Onneksi koppia noutaessani muistin pyytää lääkeruiskun ja neulan- hevoseen käytettykin olisi kelvannut ihan hyvin, mutta ei uudessakaan mitään vikaa ollut. Sillä sai syötettyä öljyä vaijereiden sisään purkamatta suojakumeja.

13 nippaa toimi, yksi ei- joko kanava on ruostunut umpeen tai sit on vaan niin kireä nivel ettei sinne mahdu edes rasvaa.

Koskapa hevoskopin omistaa nainen ja havaitsin että vararenkaassa on kudokset näkyvillä- (syystä että yhdessä navassa oli käynyt jarrukengän täystuho)- päätin että vaikka ystävänpäivä on vasta ensi viikolla niin hoidetaan sekin kuntoon. Rengastin siis naisen hevoskopin uudella nokialaisella vararenkaalla.

Vastoinkäymisiä oli vähän, painemittari ei liikkeessä toiminut ja sit kun toimi niin venttiili vuoti, mutta kyl nyt on komea vetää- toivottavasti kukaan kateellinen ei varasta sitä kun yleensä varakumi on se huonoin eikä paras.

Tämä tosin vasta sen jälkeen kun olin muut kohdat saanut kuntoon ja piti ilmoittaa että en ainakaan päivällä pääse palauttamaan sitä kun ei ole veturia käytettävissä. Samalla hetkellä puhelin kertoi viestiä kyseiseltä naiselta- soitin heti takaisin ja kerroin tilanteen.

Juuri ja juuri tortain puolella koppi on siellä missä pitääkin ja pääsee omistajineen ja hevosineen huomenna tositoimiin eli raveihin.


Telepatiaa ja minuuttiaikataulua  1

Kiitos tästä lumisesta talvesta ja kauniista ajokelistä. Olisi saanut nukkua pitkään vaan kun ei- vähän stressiä kaiketi kun ylipitkän päivän ja kuuden tunnin yöunien jälkeen herää pirteänä.

Missäänhän ei ollut mitään hätää, vaikka tuuli kinoksia kasvattaakin. Ei ainakaan aamulla, mutta koska iltapäivälle oli tarjolla loistavaa seuraa. En halunnut että lounas häiriytyy, joten kinokset tieltä väistyköön.

Puhelin kuitenkin hidasti matkantekoa ja piti mennä tekemään tilaa ratsutallin asiakkaiden autoille. No ei ollenkaan paha homma. Isommat kotimaisen rodun hevoset olivat kiltisti tarhoissaan koko ajan, mutta loppusuoran jo häämöttäessä ja kengittäjänkin siirrettyä autonsa oli pihalla punapäinen lumikki ja seitsemän pientä kääpiötä. Tasisivat olla shetlannin poneja, pala puuaitaa maassa ja jonossa pihan poikki katsomaan onko ruoho tosiaan vihreämpää aidan toisella puolella- no olihan se kun aitauksessa sisällä ei vielä ollut ruokinta-aika ja lumityö oli paljastanut paalinpohjia.

Puolisen tuntia meni kun ponit oli tarhassaan ja aita paikallaa. Sit taas liikkeellä, viimeisen kohteen viimeisellä postilaatikolla tuli viesti että olisi aika valmistautua lähtöön-

Harmittavasti ensimmäinen vaihtoehto lounaspaikaksi oli remontissa- näin ollen kello kävi ja oli vielä asioita hoitamatta. Ruokaa löytyis onneksi kulman takaa, ihan riittävästi ja varsin hyvää lounasruokaa salaatteineen. Yhteinen aika jäi hieman lyhyeksi, mutta hyvässä seurassa aika menee nopeasti. Paluumatkan ja tankkauksen jälkeen oli taas käytävä purkamassa kinokset. Lunta on jo nyt paljon, eikä lumipeitteen kasvulle näy loppua. Seuraavaksi sovitellaan ketjuja myös etupyöriin.

Iloitkaa te joilla on nelivetoauto tai liikutte jolkisilla/kävellen. Suksillakin pääsee melkein missä vaan, jopa valtaojat on niin täyteen lunta ettei ylitystä juuri huomaa. Tämän päivän reissun olisi pärjännyt täysin takavedolla ja vanohoilla kitkakummeilla, mutta tarkoituksena ei ollut aiheuttaa pelkoa/läheltä piti tilanteita

Vaan eikä mitä- kiitos lumivallien parkkipaikalle ilmeisesti väärästä sisääntulosta- no ei ollut ketään muita. Lounaspaikassa nainen Mondeo Farmarilla peruutti päin etuskuria niin että rutisi- Ilmesesti pysäköintitutka ei talvella siinä yksilössä. Käsittämättömintä oli että sillä parkkipaikalla oli reilusti tilaa- joskin olihan lumivallejakin enkä työntänyt laina-autoa lumipenkaan.

Mutta yksinkertainen perusjuttu: ahtaaseen parkkiruutuun peruuttamalla- jos ei mahdu niin sit johonkin toiseen lumen peittämään ruutuun- niin tuli maasturikin parkkiruudusta helposti pois kun oli helposti pakilla laitettu. otanta 10 autoa ja ainoa pakilla parkkiin laitettu. Sikäli koominen tilanne kun uudehko farkku ja vanha maasturi. Lohkolämmittimen pistoke puskureiden välissä. Jos olisi tullut vahinkoa niin olisi tarvinnut soittaa poliisit ja vahinkoilmoitus. Vieläpä näin että kohta osuu ja kun mondeon kuski lähti ajamaan eteenpäin niin täytyi käydä sanomassa että "Eipäs häivytä mihinkään sen jälkeen kun osutaan toisen auton keulaan". Jos olisi ollut oma auto ja vastaava kosketus niin puskuri ja etuvalo olisi mennyt säleiksi- niin luulen, toivottavasti kukaan hullu ei kokeile.

Toisaalta taas nauratti kun Mondeossa oli parkkitutka ja automaattilaatikko ym lelut. Ulosmittaako noi apuneuvot ajotaidon ja maalaisjärjen. Samaa autoa on ennekin kolhittu parkkipaikalla ja ihan samasta syystä. Jos ruudusta ei pääse menemään läpi tai helposti pakilla pois niin mikä pakko mennä keula edellä. Tässä alkaa kummasti himottaa SAAB, siis jo senkin takia että kumipuskurit ei moisista Fordeista heti hätkähdä. Toinen syy himoita on lounasseura.

Vaan tilanteet muuttuu joskus parempaan, joskus taas ei.

Sit vielä yksi jarruvaijerin rakennus ja asennus ja tässä taas ollaan. Muutama päivä poutaa ei tekisi pahaa, mieluusti tuuleton ja aurinkoinen.



Hydraulihalkojan anatomia  1

Mikäköhän siinä on että kun oppositio on aina vastaan joka ideaa ja jokaista kehitysaskelta ja jopa niin paljon että tuhoaa ne viimeistään koekäytön aikana.

Varmaan 10 vuotta sitten rapaaisin pikapikaa kasaan kahdesta Vanaja/Sisu runkopalkinpätkästä halkaisukoneen- no oppositio piti sitä turhana. No se ei ensimmäisellä yrittämällä toiminut vaan ainoa liikkuva osa jumiutui kesken liikkeen. Se korjautui pidentämällä liukupalaa

Jossain välissä pisimmän väliin mahtuvan puun pituutta lyhennettiin etteivät lyhyet puut pomppaa kesken halkaisun- muut pitäisi olla oikeassa järjestyksessä mutta tätä muutosta en osaa sijoittaa oikeaan kohtaa vaikka sen itse teinkin.

Sit jo varhain havaittiin että kahteen osaan halkova on hyvä, mutta tarvisi mennä neljään osaan- vähempi työtä. Oppositio ei malttanut olla syöttämättä ristikkoterään kaikkia monioksaisia vinoonsahattuja käppyröitä ja rikkinnäisenä tuli.

Seuraavaksi oppositio kytki letkut väärin ja rikkoi tiivisteet käyttöventtiilistä.
Muutamaan kertaan terän kiinnityspultit.

Uuden venttiilin myötä tuli automaattipalautus ja se venttiili on kestänyt kun väärinkytkentämahdollisuus on omasta kalustosta poistettu.

Oppositio taas keksi muuttaa käyttövivun paikan 30 cm- no muuten hyvä, mutta sit ei enää automaattiventtiili toiminut, joten jouduin korjaamaan eli turhat vivut pois ja venttiili oikeaan kohtaan

Sit oppositio rupesi oikein urakoimaan ja joka kerta saama juttu- kun palautuu niin aina on huoltamatta/rikki. Perusmekaniikka kesti noin 6 vuotta, jonka jälkeen runkopalkin alla ollut liukuri irtosi- syynä olematon huolto eli runkopalkkien väli oli pakkaantunutta purua täyteen

Siihen ei auttanut muu kuin purkaa kone polttoleikkaamalla, puhdistaa rako, korjata liukuri ja kasata sillä erotuksella että nyt ei tarvinnut polttoleikata että väliä pystyi avaamaan= kasattu pulteilla.

No mitä teki oppositio- Nosti väärästä kohtaa vaikka koneessa on selvä nostokorva painopisteessä materiaali RST, vaan ei ja venttiilin kiinnitysrauta vinoon.

No sitä en millään jaksanut korjata nun kone muuten toimi, joten otin pillin taas käteen ja poltin palkkeihin sen kokoiset kolot että trukkipiikit voi työntää niistä läpi ja pysyy kyydissä kun varmistaa pienellä ketjulla tai vaihtoehtoisesti liikuttaa halkaisumäntää sen verran että alatuki puristuu kiinni piikkiin.

Oppositiolla riitti siitäkin valitusta vaan taas lähti urakoimaan, eikä yllättänyt kun taas tuli ristikko solmussa kotiin. No ristikon malli ei ole kopio vaan oma rakenne, näin ollen se ei vuole kuten PalaX tai Hakki pilkekone, joten jotain tarvi tehdä.

Tein siis mahdollisimman yksinkertaisen tärän korkeussäädön- vaan ennen kuin ehdin koeajamaan ja vahvistamaan sen parannuksen jäljiltä oli kone hävinnyt pihalta urakointiin, ja korkeussäätö murjottu rikki. Kuulemma sen vuoksi kun terä otti maahan kiinni säätäessä

No laitoin halkaisuterän alle korokejalan ja pyysin korjaamaan ristikon ja korkeussäädön vivun- ei vaikutusta. Vivun korjaaminen tuntui olevan ylivoimaisen vaikeaa.

Seuraavaksi poistin ristin, koska sillä tuli vain tuhoja- No oppositio osti kaupasta kuuteen osaan halkovan terän. Ei tietoakaan korkeussäädöstä ja valitti että halkaisumäntä on liian korkea.

Pillillä pala pois ja kuuten osaan halkova terä mahdollisimman kauas

Tietysti vähemmällä vaivalla olisi voinut hakea kaupasta sähköisen koneen tai traktorin perään laitettavan, vaan ei oppositio päätti että saatava tukkikouraan kiinni kuljetuksen ajaksi. Oikeastaan ainoa kerta kun opposition toimista ei ollut suurta haittaa- ei tosin mitään hyötyäkään.

Poinnina ostamattomuuteen on se että jos nurkissa lojuu hyvää terästä ja riittävän paljon niin turhaa ostaa kaupasta täydellä hinnalla mitään noin yksinkertaista. Halkaisuterän korkeussäädön mekanismi ja vipu olisi ehkä kannattanut kopioida/ostaa valmiina, mutta noin tuo ajaa asiansa

Konstrukstio kesti jopa kuusiteräistä puolilahoa visakoivua. Kesti ja hautautui syksyllä syvälle lumeen kaukana kotoa. Sieltä jouduin sen kaivamaan esiin ja taas oli palkkien väli täyteen kovaa pakkaantunutta purua- olisin voinut tyytyä tilanteeseen tai valittaa, mutta koska asetyleeniä sattui olemaan niin pistin pari reikää palkin kylkeen ja ties kuinka monennnen kerran korjasin ristikon ja tein periaatteessa samanlaisen korkeussäädön kuin alkujaan suunnittelin. Eroksi tulee vaan se että vivun materiaaliksi tulee todennäköisesti 55 mm nuorrutusteräs ja päähän työntövarrenpään pallolaakeri- saa sit koko koneen käännettyä katolleen ennen kuin se vipu menee solmuun

Vuorokausi loppuu. Shoppailu on joskus ihan mukavaa, varsinkin silloin kun on oikeasti tarvis ostaa jotakin ja tietää että ostoksista on iloa vuosiksi eteenpäin- niin ainakin toivon. Vielä kun pääsee upean naisen seuraksi ja ostaa ison läjän turvavälineitä niin ilta saapuu äkkiä. Auringonlaskuun jäi ajamatta ja eväsjuoma oli väärää, mutta noita kasvoja, käsiä, varpaita, silmiä, korvia ja päätä kannattaa suojella, ihan kuten kaikkea muutakin siltä väliltä.

Edit 29.10.2013 silloinen ostosseuralaiseni on nyt sitten ollut miehensä kanssa naimisissa muutaman kuukauden. Turvakengille, suojalaseille ja kuulosuojaimille on varmasti ollut käyttöä taloa rempatessa ja polttopuita tehdessä.


Toiset 38 minuuttia  1

Päivä olisi voinut mennä paremminkin. Ei sillä että mitään olisi särkynyt, mutta olisin iloinnut jos kaikki olisi mennyt suunnitelmien mukaan. Onneksi sentään soitin ennen kuin lähdin lavettia vetämään. Tulihan lava puhdistettua ja Kobelcoakin vähän ulkoilutettua

Pelkkä koneen ulkoiluttaminen ei paljon kuntoa nosta. Saatuani päivän työt päätökseen ja kun hevoskoppia ei kuulunut niin arvelin että olisi hyvä hiihtokeli. Pistin webaston laulamaan ja umpihankeen pari kilsaa alkulämpöä. Valoisalla olisi nähnyt tulla samoja jälkiä takaisin, mutta eläkkeellä jo monta vuotta olleen opettajan loppuunhiihdetyt retkisukset kun oli alla niin ei juuri upottanut.

Pari kilsaa umpparia ja sit lämpimällä autolla valaistun ladun ääreen. Päivällä katselin töistä tullessani peltolatua- oli varmaan 20 henkeä samaan aikaan ladulla ja se on aika suuri osa pienen paikan popolaatiota. Ei ihan vauvasta, mutta vaariin kuitenkin.

Mut itse valaistu latu ei tänään ollut likikään niin liukas kuin eilen. Syytä en tiedä, mutta en usko että voitelulla/ voitelemattomuudella olisi paljon parempaan pystynyt- eilen oli vaan niin loistava keli alamäkien osalta. Kuitenkin hiihtoaika lenkin ympäri oli aivan sama ja mikä uskomattominta- ilman haarakäyntiä kaikki ylämäet vapaalla ylös asti. Raskasta oli, mutta kyllä sen päälle sauna tällä kertaa haisemattoman kiukaan lämpö teki hyvää


38 min liukas kliimaksi  1

Päivä olisi voinut päättyä paremminkin. Työt tehty, messengeriä käytetty, syöty ja vihdoin uusi kiuas paikallaa, lämmitetty ja testattu.

No taas vastoinkäymisiä: Jostain kumman syystä pikkuastioilla kun vievät koneisiin polttoainetta niin aina roiskuu. Roiskuu näköjään isollakin astialla en sit tiedä miksi. Kiuaskiviä laittaessani totesin että joko A poltto pihalla oli liian lyhyt tai kivissä on jotain vikaa. No kohta A oli täysin mahdollinen koska polton aikana ulkona riipoi lunta. Kohta B- tuli ensimmäisenä mieleen että kiuaskivet olisi ammuttu kalliosta irti sellaisella räjähteellä joka aktivoituu polttoöljyllä ja pesty huonosti.
Vasta sitten välähti käydä taskulampun kanssa hakemassa perävaunusta toinenkin laatikollinen kiuaskiviä- ei ollut lumi ihan valkeaa, joten ilmeisesti tankatessa tankkauspumpun letku oli mennyt juuri siltä kohtaa yli. Sit siihen oli nostettu rautakaupasta kivilaatikot- kuiva pahvi oli imenyt kuin pesusieni

No toinen laatikko haisi vähempi ja ne meni ensin. Toinen enempi ja kivet pois laatikosta ja pesuun. ei Niistä mitään öljyä irrioonut, mutta paketti kyllä haisi.

No sit kun viimein kiuas oli paikallaan ja lämpöäkin niin ulkolämpömittari näytti -3. Vaikka kello oli aika paljon niin arvelin että ehtii 6,5 km vielä kiertää. Voitelu kun on huono ja mäkinen reitti niin eka kerta vei liki tunnin tyypillinen noin 50 minuuttia, mutta tänään oli luistoa, ehkä paremmin kuin koskaan aikaisemmin. Alkumatkalla jo hymyilytti joka alamäessä kun pääsi monta metriä pidemmälle kuin normaalisti ja tasamaallakin kulki. Pisin nousu ei tällä kertaa ollut ihan helppo- ei ole koskaan, mutta vain jyrkin osa haarakäyntiä.

Muu lenkki menikin niin kevyeen että harkitsin että pitäisikö näin bileillan vaihtoehdoksi tempaista toinen 6,5 km. Lenkki vei siis aikaa epätyypilliset 38 minuuttia autosta autoon. Kello oli kuitenkin sen verran paljon että valot olisivat ehtineet kaiketi sammua toisen lenkin loppuosalla ja siellä on sen verran vauhtiosuuksia että ei taida uskaltaa hiihtää pimeässä kun ei ole kirkasta kuutamoa. Mutta 38 min kliimaksi ohi


Talviominaisuudet mallia Pendoliino / VR  1

Ensinnä täytyy todeta että retkivaunu- Rovajärven reissu ja ennätyspakkaset. Ei makuupussissa palellut ja kaminasta riitti lämpöä vaikka makkaran paistoon

Sit makuuvaunu- ei siinäkään mitään vikaa. Kaikki toimi, mutta olihan ne vanhojen junien vessat aika ankeat ja kylmät talvella.

Sit tuli IC no ei merkittävää parannusta vanhoihin 2 luokan vaunuihin, Mutta IC 2 yläkerta. Hiljaisuus, mukavuus ja vessat. Ainoa miinus se että matkapuhelimet yleistyivät räjähdysmäisesti samoihin aikoihin.

Sit tuli hiljainen vaunu- upeaa matkustamista

Mutta Pendoliino- Lakkasin pitämästä kirjaa myöhästymisistä jo muutaman ensimmäisen talvikelin jälkeen. Se oli hämmästyttävää miten kauan kestää päästä tikkurilasta helsinkiin. Aika oli muutaman kerran pidempi kuin luokkakaverini matka polkupyörällä hakuninmaalta Bulevardille.

Vaihteet jäässä- eikö edes luotijunaan saisi mukaan harjaa tai puhallinta. Pohjimmiltaan Helsingin ongelma ei pisararadalla ratkea. Sillä voisi ratketa jos tehtäisiin samanlainen ratkaisu kuin Gotham Cityssä. Tai vain yksi lähijuna / tai kaksi junaa joka /jotka ajaa väliä Helsinki-Pasila ja kaikki muut raiteet kaukojunille. Tuo väli voisi jopa olla ilmainen niin pääsisivät ihmiset messukeskukseen ja areenaan.

Näin ollen ruuhka siirtyis pasilaan ja sinnehän on helppoa rakentaa raiteita kun ei tarvi sääliä vanhaa asemaa, eikä tarvi pelätä metrotunneliin osumista. Yölöspäin on tilaa. JUNAN /metron vaihtaminen on esimerkiksi Prahassa itsestäänselvyys. Liikenne sujuisi paremmin kun

Mut kun ei niin ei. Jos juna ajaa pussinperään, eikä sitä saa sieltä ulos niin seuraava odottaa. Kun se juna on jäätynyt Bendoliino niin muut junat odottaa kun S 220 sulaa. En tiedä paljonko italialaisen VR ihmisä lahjoivat että noin epäkelpo tuote tänne pääsi. Olisi ollut parempi ajaa ne suoraan venäjälle tai sulattaa. Ainoa vaan että ne on niin huonoja ettei venäläisille kelpaa.

Tästä tulee mieleen Pentagon Wars- elokuva jossa kehitettiin teloilla kulkevaa miehistönkuljetusvaunua. Rahaa upposi tolkuttomasti, suunnittelijalle annettiin mahdottomia vaatimuksia ja testit tehtiin vanhentuneilla aseilla. Tuloksena vaunu joka lahjonnan ja salailun jälkeen täytti kaikki vaatimukset.

Kuitenkin yhden suunnittelijan omatunto kolkutti niin pahasti että halusi paljastaa jutun. Syytä olikin koska kyseinen vaunu oli vaarallinen sisällä olevalle miehistölle. Samaa vaunua tehtiin mallia USA ja mallia vienti. Vientiyritykset tekivät tilaajien vaatimat muutokset ja vaunu näytti ulospäin ihan samalta, mutta oli ihan ok turvallinen- USA:n vaunu ei kelvannut kuin kotimarkkinoille.

Tässä tapauksessa Suomi on Italian kotimarkkina ja VENÄJÄ ilmeisesti se fiksu maa joka testaa kunnolla eikä ota paskaa vastaan vaikka ilmaiseksi saisi- no voi toki nykyään lantakin kelvata kun lannoitteiden hinnat on korkealla. VR johto voisikin kysellä toisiltaan kuka laati testit ja kuka Pendoliinot tänne hyväksyi, vai oliko Italialaisilla vain niin satumainen tuuri että talvitestien keli oli niin leuto ettei ollut ongelmia tai lumeton tai selkeä pakkanen. Joka tapauksessa Pendoliinoseikkailu varmasti on yksi osasyy matkalippujen hinnakorotuksiin kaikissa junatyypeissä- Jollainhan ne korjaukset täytyy maksaa


Palauttakaa Pendoliinot valmistajalle  2

VR uutisia- Pendoliinot eivät kestä suomen talvea- jumille miljoonien eurojen remontti- Ei yllätä yhtään.

Jo sillon kun selvisi että niitä ei valmisteta suomessa tiesin että isoja ongelmia tulee. Ei voinut kuin nauraa myöhästymistilastoille. Jos olisi enempi tarvetta liikkua junalla niin ottaisi varmasti päähän. Toissapäivänä hain yhden ihmisen junalta ja myöhässähän se oli.

Jokapäiväistä myöhästelyä ja kun Pendoliinot koko ajan pettää niin muutkin junat myöhästelee. Senkin sanoin että voi niitä poloja jotka joutuvat saman valmistajan juniin Venäjällä- ero vaan siinä että jos ne on yhtä paskoja Venäjälläkin niin edes lahjomalla ne ei muutu hyviksi vaan ne korjautetaan valmistajan piikkiin (toivotavasti Suomessa)

IC 2 on Suomeen ihan riittävän hyvä junatyyppi siihen saakka kun kiskot on venäjän raideleveydellä. Sit kun saadaan oikeaa luotijunakiskoa ja sellaista rataa että kestä ajaa neljää sataa niin sit nitä luotijunia kiitos.

No valtiolla on ylimääräistä rahaa näköjään 100 M€ laittaa sähköiseen potilastietojärjestelmään, sellaiseen järjestelmään joka ei vieläkään toimi. Koskapa satuin ohi kuulemaan miten eräässä isoja rahoja liikuttelevassa valtion laitoksessa homma toimii- en ihmettele yhtään. Jos yhden ihmisen pitää yhtä ihmistä tai sen papereita vartan käydä 20 tietokantaa läpi, joskus likimain 120 niin ei se varmaan sairaalassakaan helppoa ole.

Olisiko siis helpompaa tehdä kaikista sairauskertomuksista julkisia kerralla. Selaimella näkisi suoraan mitä kukin naapuri sairastaa niin voisi hakea Virosta tai Epsanjasta halpoja rinnakkaislääkkeitä. Puhumattakaan siitä että ei olisi enään yhtään "yllätysvauvaa", jos äiti on käynyt neuvolassa.

Sit jos vielä Finnair siirtää huoltoja halpamaihin niin kohta ei uskalla edes kävellä kun taivaalta sataa pultteja ja muita irronneita laskutelineen kiinalaisosia