Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Kertautumista  1

Päivän päätteeksi suuntana oli havukuorman haku. Ei minulla mitään ongelmia ollut, mutta asiakkaan pojalla tuntui olevan koko maailma tuhon partaalla.

Tokihan pienen ihmisen maailma on mullin mallin kun vuorotahtiin kummankin vanhemman luona. Mutta milläs sit selität vajaa viisivuotiaalle että jäätelöauton pähkinärouhejäätelö on kyl herkullisen näköistä, mutta allerginen kun on niin täytyy ottaa sitä viereistä laatua.

Ei silti mieltä lämmittänyt seuraavan perävaunun koukkuun laittaminen kun sai siirtää monta konetta yhden perävaunun takia.


Ei ihmeitä  1

Tänään oli Suzukin ulkoilutuspäivä. Ei sillä kauas tahdo ajella, mutta Aulangon kierrokseen se on just hyvä.

Multaa oli aamulla iso kasa. Iltapäivällä se oli kokolailla levitelty. Vaunuja oli aamulla yksi, päivällä ei yhtään ja iltapäivällä niitä oli kai neljä jonossa.

Uutiskynnys on tänään korkealla- ei varmaan ketään kiinnosta valtava vesivahinko nuoren toimittaja / kuvaajan kellarissa ukkoskuuron jälkeen.

Voi hyvänen aika sentään. Ottakaa se Sarasvuo pois televisiosta.


Viimeinen kivi ei sammaloitunut  1

Naapurit- juuri kun on oppinut siihen että lähinaapureiden lapsukaiset ovat kadonneet maailman tuuliin- mitä tapahtuu: No ongelmia, lapsenlapset isovanhemmilla ja sit myös kotoa kaikoneet lapset perässä ongelmineen.

Käyttäkää siis hyvät ihmiset ehkäisyä vaikka kumipuku onkin kuuma kesällä, katsokaa ja miettikää kenen sänkyyn hyppäätte ja ennen kaikkea miettikää kenen kanssa lapsia hankitte. "Lisääntykää ja täyttäkää maa", mutta pitääkö mennä yhtä huonosti kuin pääsiäissaarella aikoinaan että tuo muuttuisi muotoon "Lisääntykää harkiten ja täyttäkää maa vain sitä myöten että pystytte elämään uusiutuvien luonnonvarojen varassa"

Nyt on lämmintä ja mukavaa. Vilja kasvaa samoin moni muukin sato. Talvi kuitenkin tulee kuten muinakin vuosina, eikä koskaan voi etukäteen tietää millainen. Vahva veikkaus on kuitenkin kylmä ja keskimääräisen luminen.

Ei tarvi olla kummoinen ennustaja kertoakseen että energian hinta nousee ja bensa on varmaan ensi vuonna tähän aikaan ylittänyt kahden Euron litrahinnan. Olkiluoto 3 ei varmaan silloinkaan toimi.

"Lisääntykää harkiten ja täyttäkää tuuliset paikat tuulimyllyillä ja varastoikaa auringon lämpöä maahan talven varalle"

"Käyttäkää ehkäisyä ja eläkää kuin eläisitte 1700-luvulla" - no se tuskin on vielä tarpeen, mutta parempi kuin toisten ihmisten syöminen ja luolissa asuminen. Sikäli ainakin tällä suunnalla on niin paljon hevosia että varmaan tasajaolla 1700- luvun väestölle riittäisi hevosvoimia metsän ja peltojen hyödyntämiseen, mutta ei työkaluja eikä taitoa niiden valmistamiseen, korjaamiseen tai käyttämiseen, puhumattakaan sadonkorjuusta ilman nykyajan koneita.

Kobelcon uumenista vieri viimeinenkin kivi pestynä. Mukavaa kun voi koskea koneeseen ilman että tarvii saada annosta keskusvoiteluvaselinia.



Leopardikuvioiset pikkarit + verollisia pulloja?  1

"Sanomalehti Karjalainen uutisoi tänään, että pullopalautus-tulot kuuluvat verottajan tietoon, jos palautettava pullo on kadulta tai puistosta noukittu. Vain itse ostetusta pullosta saatu pantti on verovapaa. Pullokeräyksestä saadut tulot pitäisi ilmoittaa veroilmoituksella verottajalle, mutta verottajakaan ei muista, että kukaan olisi ilmoittanut pullokeräyksellä ansaitsemiaan tuloja." // Ruutu.fi.... 22.7.2011.

Tässä on päivän aihe. Kaupan tyttöjä ei niinkään kiinnostaneet suihkun edestä löytyneet leopardikuvioiset alushousut, mutta pullonpalautuksen verollisuus alkaa jo ampua yli. No Hämeenlinnassa on ainakin ollut muutama ansiokas pullomummo joilla varmasti kilahtaa vuosittain satoja euroja siitä pullojen keräämisen riemusta ja valtavasta määrästä askeleita.

No tästä päästään sit sujuvasti siihen millaiseksi tuloksi pullojen keräys katsotaan. Jos kyseessä on työtön tai eläkkeen saaja niin työttömän ei kannata ilmoittaa mitään ylimääräisiä tuloja, koska tuet menee. Sama koskee opiskelijaa. Eläkeläinen saa mielestäni tienata pieniä summia extraa noin vain ilman että menettää mitään tulopuolelta, verottaja toki ottaa ja haluaa omansa.

Mikäli minä nyt rupean keräämään pulloja, muutakin kuin ne jotka muuten hajoaisivat koneen/auton alle niin oletan että se katsotaan työksi. Koskapa omasta pihasta pulloja harvemmin löytyy täytyy lähteä jonnekin niitä keräämään, käytännössä Hämeenlinnaan. No matkan voi toki taittaa jalkaisin, fillarilla tai bussilla ainakin päivällä ja hyvällä säällä, mutta jos nyt lähtisi kohti festareita niin varmaan sit autolla että olisi myös kapasiteettia kuljettaa saalista.

Näin ollen ainakin minulle tulisi pullojen keräämisestä myös kuluja ja minun logiikallani näin ollen jos tulo on verotettavaa niin tulonhankkimiskustannus on verovähennyskelpoinen. Näin ollen kannattaisi ottaa joku tyttö kyytiin, kiertää kaupunkia autolla, kerätä pulloja, ilmoittaa saadut muutama euro rehellisesti verottajalle ja vähentää sit kulut oman auton käytöstä edes julkisen kulkuvälineen mukaan.

Nykyhinnoilla ajatuskin siitä että pullojen keräämisestä pitää maksaa vielä verokin ei paljon mieltä lämmitä. Toki ymmärrän että materriaalien kallistuessa ja inflaation jyllätessä + Eurojen virratessa vaikkapa Kreikkaan täytyy keksiä uutta verotettavaa. Olen jo moneen kertaan ehdottanut pullo-, tölkki- ja purkki/säiliöpanttien radikaalia nostoa. Valtava potentiaali tehdä rahaa tyhjästä. Tölkkipantti suoraan puoleentoista Euroon ja yhtälailla pilkun siirto kaikille muilekin pantillisille pakkauksille.

Silloin oikeasti ahkera kerääjä voi viikossa tienata sellaisen summan että se saattaisi jonkun pienituloisen eläkeläisen tulot tuplata.

Pikkareiden päätyminen miesten suihkun eteen... No festarit on menossa- eikös hyville esiintyjille välillä heitellä mm alusvaatteita. Olisikohan joku harjoitellut pikkarinheittoa rokkiladolla...

Kannot revitty, tiet paikattu, multaa hieman levitetty, lisälaitelinjan alkupää purettu, teetetty uudet letkut, tilattu lisää karoja. Sen verran pitkäksi meni päivä lavettireissuineen ettei kaupassa asioimiseen jäänyt
kuin reilut 16 minuuttia.


Pultteja ja muttereita  1

Liki jokainen työkone on purettavissa kun on vaan työkaluja ja voimaa purkamiseen+ tietty aikaa ja tilaa. Monta kertaa olen ihmetellyt ääneenkin korjattavuuden ja huollettavuuden vaikeutta.

Ehkä vuonna 2011 valmistetut 2. ,3. , 4. , tai n-sukupolven lyhytperäkoneet on rakennettu asentajaystävällisemmin kuin 1E sarjan kone. Toki tuokin korjaus olisi ollut vasta tuhansien tuntien päässä jos varustelussa olisi käytetty parempia osia ja tehty ehkä vähemmän siisti, mutta helpommin korjattava ja pitkäikäisempi kaapeleiden veto.

Ainoa varsinaisesti puhjennut letku tuotti vaivaa sekä irrottaessa että kiinnittäessä. Eilen sen kanssa taisteltiin tosin irrottaessa monta kertaa kauenmmin kuin tänään. Onneksi ukkosen kanssa tulleet rajut kuurot kastelivat kentän varsinaisella työmaakka niin tehokkaasti että pääsin ajoissa pajalle.

Letkut oli tehty eilen, tänään piti sit pujottaa ne paikoilleen. Ylämäkeen ei menneet millään, joten oli vaihdettava vetosuuntaa. Samalla taas kiroilin sitä miksi rakkaat insinöörit sun muut suunnittelijat ovat tehneet niin helvetin monta erilaista liitintyyppiä. Jos olisi vain SAE laipat, normaali BSP ja JIC niin ne oppisi äkkiä. Noilla kolmella liitintyypillä mielestäni kasaa koneen kuin koneen, Sit on banjot- no ei siinäkään mitään vikaa ole, mutta niitäkin on millisinä ja tuumaisina.

Kobelcolla joku järjen riemuvoitto on keksinyt, samoin kuin Komatsulla: Hei laitetaan sellaiset letkukarat että on erilaiset kuin millään kilpailijalla. Kobelco taitaa olla seurannun Hitachia.

Sinänsä tuo Kobelco JIC liitin on fiksu kun siihen pääsee edes kierteen osalta kiinni BSP kierteisillä nipoilla, mutta tänääkin niinkin yksinkertaiseen hommaan kuin letkun paikalleen vetämiseen tarvi rakentaa oma erikoisnippa jolla sai BSP letkun kiinni Kobelco JIC letkuun. Se syntyi tällä kertaa katkaisemalla 1/4" BSP läpivientinippa ja avaamalla kierre. Erikoisnippa jossa on vain pelkkää kierrettä. Itse asiassa vanhan herran katkaistua nipan 3 mm paksulla katkaisulaikalla meni kierteen aukomisessa melkoisesti aikaa. Sen avulla letkut sai yhdistettyä ja veto meni kivuttomasti. Nyt jos laittaa akut takaisin niin pitäsi kauhan ja rototiltin jälleen toimia+ pääsee näyttämään jälleen painepesuria.

Melkoinen projekti jo tähän saakka. Nyt saapui ensimmäinen kunnon sumu.

Päivän piristävät kuurot: Korjasin ekan kuuron jälkeen tietä. Eka vaunuilija Transitillaan jäi kiinni mäkeen. Parisen tuntia tie oli hyvä ja hieno, sit tuli likimain yhtä kova kuuro ja tie on just yhtä paskana kuin eilen aamulla. Vettä ei siis saa sujuvasti ohjattua tieltä pois. Ei uskalla kanaaleja kaivaa kun muuntajan ja pääräkennuksen välissä.

Kannot sentään nousi kivuttomasti. Ravintolassa oli hämmästelty mitä kaivurilla paviljongin vieressä tehdään- No Molok otettiin tänään käyttöön ja että sen luo vaunulla pääsee tarvi ottaa muutama iso kanto sekä täyttää kolot soralla. Kierrätyssoraa tuli muistaakseni 11 autokuormaa- nyt ei ole kasalla enää mitään soraa.

Kievarissa oli ekaa kertaa ranskanperunoita- siis tosi hyviä vielä ekalla yrittämällä ja leike lisukkeineen kiitettävän hyvää. Siltikin makaronilaatikko ehkä kahdella oolla oli siltikin yllättävin makunautinto. Niinkin yksinkertaisista aineista voi tehdä lounaan jota teki mieli syödä itsensä ähkyyn.


Molok  1

Aamupäivä tien sorastusta. Siitä sujuvasti vaunupaikkoja tasaamaan ja lounaan jälkeen tekemään reikää Molokille. Tietty kohta oli suuren keväällä kaadetun koivun kannon keskellä.

Se kanto nousi pienen houkuttelun jälkeen routapiikillä kokonaisena kyytiin ja kannon kohdalle alkoi aukkoa syntymään. Neljän jälkeen Molokki jökötti montun pohjalla ja parisen tuntia myöhemmin oli soralla ympärykset suunnilleen täytetty. Maa oli kovaa ja kivistä. Metrin jälkeen kaikista nyrkkiä suuremmista kivis irtosi paloja ennen kuin irtosivat maasta. Ei kaikkein kovinta moreeniä lähialueella, mutta iloitsin silti kun ei tarvinnut kaivaa millään museokoneell

Kobelco tuottaa vaikeuksia. Jos pyytää että ota 2 letkua irti lisäpedaalin alta niin johtaja itse ottaa ajon hengettömäksi ja siinä samalla on rusonut yhden pilottiletkun ruttuu. Liikaa turhaa työtä, mutta oikeatkin letkut saatiin toki irti. Uudekin on jo tehty, vaan eivät ole vielä paikoillaan.



piip piip  1

Aamupäivä meni hienosti. Iltapäivälle suunniteltu nopea lavettireissu taas ei. Piip kuului ja STOP paloi kirkkaana. Ei sen isompaa vikaa, mut vaihteistosta uupui öljyä ja tietty just lavetin veturi on se mihin on paskamaista öljyä lisätä. Vartin hommaan meni reilu tunti, mutta kyl sit alkoi tapahtua.

Kaikki edellisinä päivinä kaivetut kaapeliojat on ummessa ja jopa osa tänään kaivetusta pätkästä. Juuri niin kävi kuten arvelin: isompi kone työmaalle niin jo loppuu kivinen maa. Toki sarkaa vielä riittää, mutta varmaan nopeimmat ja helpoimmat metrit heti kärkeen.


Takapihalla tapahtuu  1

Kun asuu korvessa niin harvemmin tarvii mennä naapuriavuksi ohjaamaan liikennettä keskellä päivää. Eilisen kovat harjoitukset olivat kuulemma kestäneet nelisen tuntia ja tänään aamulla kertasivat vielä vähän.

Minä sen sijaan sain puut katon alle tai katon puupinon päälle, mutta kyllä hiki tuli ja kahden viimeisen pellin laitto hirvitti.

Juuri ja juuri ehdin raivata pihaan parkkitilaa sekä käydä pikapikaa vaunualueella viemässä perälevyn kun piti mennä naapuriin. No elävää musiikkia, kuoro ja vajaat 100 henkilöä- pihalla jonka laitoin konetöiden osalta nykyiseen muotoonsa.

Toista tekemääni pihaa kävin katsomassa- kuivaa on ja kovaa. Ei paljon tarvi vaivata päätään ja jalkojaan nurmikon leikkaamisella. Vihreyttäkin, vaan ei halutussa määrin.