Nyt pitäisi olla unten mailla. Ehkä hyvin saa nukuttua kun tietää että seiniä ei enää tarvitse oikoa, veneen pohja pitää vettä ja ainakin koeuiton verran kestivät myös hankaimet.
Hyttysiä oli avan parveksi asti kiusana.
Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.
Nyt pitäisi olla unten mailla. Ehkä hyvin saa nukuttua kun tietää että seiniä ei enää tarvitse oikoa, veneen pohja pitää vettä ja ainakin koeuiton verran kestivät myös hankaimet.
Hyttysiä oli avan parveksi asti kiusana.
Ei näköjään auta että laittaa oikean terän koneeseen ja kolmeen kertaan neuvoo sovittamaan hankaimen samalla kun laittaa ulkopuolen listaa. Taas on menty helpomman kautta ja se taas tarkoittaa ettei saanut jättää veneen omistajaa edes tunniksi yksin. Ei sillä etteikö niitä puuttuvia osia kiinni saisi- ottaa vaan päähän kolminkertainen työ ja se ettei osat ole kunnolla kiinni toisissaan.
Toisaalta taas kun ajattelee lähtötilannetta niin nyt on sellainen rakenne että lujuus on paikoin tuplattu alkuperäiseen nähden.
Iltavuorossa sen sijaan oli ihan mukavaa, yllätyksetöntä ja hyvin suunniteltua kapiaalaarikatkon täyttöä. Ainoa heikko puoli tuossa rakennuksessa on se ettei täyttäessä näe yhtään mitään mitä sisäpuolella tapahtuu. Ei ainakaa niin kauan kuin sadevesijärjestelmä ja ulkotäytöt routaeristeineen ovat paikoillaan. Kauhea määrä kantavia väliseiniä ja takan pohjan päälle rakentaisi jo pelkästään yhden pienen kesämökin.
Kun aikonaan moottoritien kattamisesta alettiin puhua niin yksi painotuksista oli ettei siitä tulisi kaupungille juurikaan kuluja vaan mitä nyt vähän liikennejärjestelyitä ja kunnallistekniikkaa.
No nyt sitten saa lukea paikallislehdestä kuinka rakennusliikkeelle maksetaan vielä korvauksia noin 2 miljoonaa vaikka laatupisteiden perusteella jo maksettiin tielle laattoja pudottelevasta sudesta 4,6 miljoonaa enemmän kuin Sorasetin tarjous olisi ollut.
Sillä noin 6,6 - 7,2 miljoonalla olisi varmasti ollut muutakin käyttöä, enkä ole asioinut kertaakaan katteen liikkeissä. Kummallista että viralliseen tekstiin laitetaan noin 2 miljoonaa. 2,499 miljoonaa on varmaan lähempänä totuutta tai sitten vaan kukaan ei oikeasti välitä mikä mitäkin maksaa.
Ihan ensi hätään olisi voinut pyöräyttää samalla rahalla eritasoliittymiä VT 10:lle ja korjata melkoisen määrän katuja ja teitä.
Niin ja edelleenkin jos jollekin tuli yllätyksenä että moottoritien päälle rakentaminen on hankalaa ja että maassa voi olla turvetta ym kantamatonta paskaa niin ehkä kannattaisi uhrata hieman aikaa arkistojen penkomiseen.
Niin ja tästä "Perusteettomasti laskutetuista maankaatopaikkamaksuista ja kuljetuksista" - mitään ei ole opittu 50 vuodessa.
Täänään menin aamupivällä ensimmäisenä katsomaan kuinka hartsi oli asettunut veneen pohjaan. Vastaus oli hyvin ja huonosti, joten ostolistalle meni lisää sitä.
Sitten kaupaan ja ekalla reissulla muistin muun paitsi pelastusliivit ja puhelimen-> toinen muovikerros ja takaisin kauppaan.
Sitten kun ostokset alkoi olla kasattuna katselin kuinka myyjä heitteli ostoskoriin isoa osaa ylähyllyn tavaroista ja siinä sitten ohimennen kysyin jotain tyyliin "vaihtuuko järjestys" Sitten selvisi että aurinkovoiteita varten tehtiin tilaa ja en tiedä oliko kyseessä aito myyntipuhe, pelottelua vai muuten vaan, mutta tarina kiersi hienosti välillä Nivean videoa siitä mitä aurinko iholle tekee, intialaisen ihon kautta melanoomaan.
Siis minun mielestäni ei yhtään ollut intialaisen tai turkkilaisen näköinen ja varmaankin sekä Intian että Turkinkin aurinkorannalla ei varmasti pitkään saisi olla yksin aurinkorasvapurkkinsa kanssa ennen rantalaijonan saapumista.
No joka tapauksessa poistuin kaupasta mukanani suunnitelma A eli hartsia pohjaan ja suunnitelma B eli uuden pelastusliivit. Muistaakseni minulla on varastossa jo yhdet, mutta jos veneeseen jossain vaiheessa tulee joku muukin niin eiköhän niitä liivejä tarvise olla mieluummin tasamäärä tai vaikka yhdet ylimääräiset kuin yhdet liian vähän ja yksi nimi lisää hukkumistilastoon.
Seuraavaksi oli edessä lankapuhelimen metsästys ja ensimmäinen myyjä oli jäävi sanomaan puhelimesta mitään. Oli siis etsittävä nuori ja kaunis naismyyjä puhelinosastolta. Kun viimein vapautui niin olikin omin pikku kätösin pakannut mallisarjan viimeisen kappaleen erikoistarjous juuri sinulle ja vielä kaksi yhden hinnalla tai siis paketti maksoi alle puolet seuraavaksi halvimman hinnasta ja sisälsi kaksi puhelinta.
Oli vaihteeksi lyhyt päivä tähän asti. Nyt on siis epoksit kuivumassa ja täytyy toivoa että sitä meni jokaiseen railoon ja halkeamaan jo eilen.
Tortillat, jauhelihaa, vettä mausteseos, juustoraastetta, ananasta kurkkua sekä tietysti tulista salsakastiketta. Nyt pärjää hetken aikaa.
En tiedä tuliko tänään ostettua halpaa paskaa vai hyvää ja edullista. Ostin näet poistohyllystä komposiittilautaa elätellen toiveita että niillä saisi korvattua veneen turhanpäiväiset reunalistat. En tietenkään ollut mitannut niitä alkuperäisiä kun rautakaupan reissu tuli niin äkkiä.
Illalla sitten selvisi karu totuus pohjan pitävyydestä tai lähinnä pitämättömyydestä. Korjatut kohdat näyttivät hyviltä, mutta vettä meni läpi ainakin kahdesta muusta kohdasta. Niittauksen kiristäminenkin kävi mielessä, mutta tyydyin sekoittamaan lopun paikkausaineen ja sutimaan sillä niittien kannat, joten aamupäivllä sitten taas jännitetään mihin kohtaan seuraavaksi.
Tänään ruokapaikassa oli varsin täyttä. Minä sitten pöytään istuttuani ajattelin ääneen ja sanoin jonossa seuraavana olleelle miehelle että istuu vaan siihen rohkeasti että minulle ei ainakaan ole ketään seuraksi tulossa.
Ruokani syötyäni ja miehen juttuja kuunneltuani tajusin että tuohan olikin ihan vanha asiakas monen vuoden takaa. Nyt oli siis jo ihan toisessa osoitteessa ja ikää pitkälti yli 80.
Tuolla otsikolla arvellaan että on juhlittu ja ryypätty ankarasti. Pää saattaa olla hieman kaasua saanut kun pari pullollista Argonia tyhjeni veneen pohjaa hitsatessa. Ongelmana vaan sama kuin vanhan Saabin pohjaa tai maasturin lokaria hitsatessa eli kun metallin ainevahvuus on paperin luokkaa se ei enää tahdo oikein pysyä ruodussa hitsatessa.
Nyt se pohja on kuitenkin kasassa, muodossaan ja tietää jo valmiiksi että seuraavan karilleajon jälkeen täytyy suosiolla hakea isompi pullo suojakaasua, esilämmittää, tehdä alumiinista reikää huomattavasti suurempi paikka ja ennen kaikkea hioa vielä paremmin.
Jotain tuottavaakin ehdin tänään tekemään, mutta tähän väliin muutama vitutuksen sana: Kertakäyttöpullossa on hyvä idea, mutta miksi helvetissä se ei voi sopia sillä adapterilla koneen mittariin. Nopalla/korvakuulolla säätämällä kaasua menee hukkaan ja sen kilohinta on aika kova.
Tuottavaa oli parin seinän ulkopuolisten routaeristeiden peittäminen ja autokatoksen lisätäyttö.
Piti nukkua pitkään ja tehdä paperitöitä. Aina ei vaan käy kuten toivoo. Ei mennyt alumiinin hitsaaminen kuin elokuvissa vaikka koneessa oli oikea ohjelma. Ilmeisesti spiraali on tullut tiensä päähän....
No sitten kolme tuntia myöhemmin jarrulevyjen pesuainetta putkeen ja paineilmaa perään tapahtui avautuminen ja vaikka koneen suositus käskeekin vaihtamaan muoviohjuriin, chili-teflon sisäputkeen jne niin lanka alkoi rullata hienosti- siis jopa niin hienosti että suojakaasu loppui.
Eilne kirjoitin varsin pitkään kun tiesin että aamulla ei ole 6:30 herätystä. Sen sijaan olin kuitenkin jo kahdeksalta aamulla jatkamassa tukkikouran remontoimista.
Nyt se sitten on kasassa, jatke liikkuu koko liikeradan eikä voi sanoa että liikkuisi väljästi. Sen palautettuani jätin vaunun kouran viereen ja painelin turbo punaisena peittämään yhden sähkökaapelin, tekemään pari seinustallista pohjaa eristeitä varten ja sen perään vielä peitin pätkän viemäriä.
Sieltä sitten maatalousajoon eli siemenperunoita ostamaan. Ennen punakuorinen peruna oli muistaakseni rosamundaa, nykyään pussissa lukee Mozart. Sitä en sitten tiedä ristytyykö peruna kukkiessaan lajikkeesta toiseen, mutta nyt on ainakin neljää lajiketta.
No sitten se raparperien istuttaminen ja perunan kylväminen... Oli siis ensimmäinen kerta kun tuolla koneella ajettiin. Viime vuonna sitä rakentelin ja remppailin ja kiroilin sitten lapion kanssa kylväessäni koneen puuttumista. Ei se kone välttämättä mitään pelasta jos maa tai sää tai siemen on huonoa, mutta kyllä meni kivuttomasti sitten kun sen vaan sai kytkettyä traktorin perään. Ryömintävaihteet kun perintökoneessa on niin se vielä helpottaa hommaa entisestään.
Ongelmia tuotti lähinnä pellon epätasaisuus ja tietysti se että koneeseen itse suunnittelemani ja valmistamani etuterät ovat hieman liian ronskit kaikkiin suuntiin ja taas siitä seuraa säätövaikeuksia.
Kone kyllä toimi ja sille kylvettiin perunoiden perään vielä maissitkin- saa sitten nähdä tuleeko niidenkin osaksi hallan kohtaamien, peuran suuhun joutuminen tai naapurin koiran käpälöinti. Tokihan sinne maahan meni pienempiäkin siemeniä, mutta saa nähdä moniko niistä itää saati tuottaa satoa.
Aloin jo miettiä siihen koneeseen muutamia parannuksia ja niistä yhden tai kaksi varmaan toteutan ennen seuraavaa kylvöä.
Kun kone on aikonaan valmistettu niin traktorissa on ollut 10-50 kw konetehoa, painoa korkeintaan pari tai kolme tonnia ja tyyliin 13 tuumaa leveät takarenkaat. Nykykoneen 16, 18, 20 tuumaa tai jopa yli 540 mm leveät renkaat, nostolaitteen säätövaarat ym tekevät vetogeometriasta sellaisen että joko pyörä tallaa edellisen vaon tai väliin jää puolikkaita vakoja. Raideväliä voi toki nykyäänkin säätää tai hankkia riviviljelysrenkaat, muttta helpompikin ratkaisu on eli vetää konetta vaon sijaan tasamaalta, kuten ilmeisesti kaikki uudet koneet toimivatkin.
Risujen kerääminen on sen verran tympeää hommaa että erehdyin kuuntelemaan radion tarjontaa suurimman osan ajasta. Väliin mahtui hallitusohjelman uusia verotuskohteita.
Nyt on siis päätetty alkaa verottamaan ihmisten vapaa-aikaa. Tänään kerrottiin vapaa-ajan asuntojen hintojen romahtamisesta.
Jos heitän tästä ilmaan pari ajatusta. 1 nyt kun naapurissa vallitsee epävarmuus niin ei ole rupioita, taaloja, kruunuja, puntia ja jne nostamassa markkinahintoja ja lyhentämässä myyntiaikoja- kupla puhkeaa ja aletaan arvottaa mökit sen mukaan. Ilmeisesti edelleenkin jos on omaa rauhaa ja hyvä sijainti niin arvo säilyy paremmin.
Sitten tulee vielä yksi asia mitä ei ole kauheasti huudeltu: Alkaa tulla vastaan jo melko nuoria pareja jotka sanovat suoraan vanhemmilleen tai isovanhemmilleet että eivät halua mökkiä riesoikseen kun asumiseen uppoaa muutenkin niin suuri osa tuloista. Eikä välttämättä kyse ole puhtaasti rahasta vaan yhtälailla ajasta ja ajasta matkalla mökille ja sieltä pois.
Jopa minun oli vaikea käsittää ihmisiä jotka ensin puoli päivää valmistautuivat, sitten piti väkisin päästä mökille, puurtaa siellä sitten minuuttiaikataulun mukaan ja juuri kun muutaman tunnin olleet niin sitten oli taas kaahattava kaupunkiin nukkumaan tai viemään lempilapsi ratsastamaan.
Eli rekisteröityjen moottoriveneiden ja moottoripyörien verottaminen. Ensimmäinen ajatus oli että voi vittu mitä paskaa. Toinen ajatus oli että nytkö joutuu tyhjentämään tallin ja mitä helvettiä rannalla tekee jos moottoriveneestäkin joutuu maksamaan jotain vuosittaista veroa kaikkien vakuutusten, huoltojen ja polttoaineen päälle. Osuvasti uutinen siis tuli muutamaa päivää sen jälkeen kun alumiinihitsausta kaipaava projektiaihio pihaan saapui. Ehkä sitä pitää pienentää sen verran jotta kulkee soutamalla tai pienellä moottorilla ja jää rekisteröintirajaa pienemmäksi.
Seuraavaksi verolle joutunevat jalkapallot, hevoset, marsut, minipossut, tietokoneet, älypuhelimet ai niin se yle-maksu meneekin jo, mopoautot eli kevyet nelipyörät, ruohonleikkuukoneet, puutarhajyrsimet, risteilyt ja lomamatkat ylipäätään.
Jääkiekko ja golf joutavatkin verolle pantaviksi ainakin siihen saakka kun A tehdään jäähallit sellaisiksi että ne tuottavat käyttämänsä energian ja B golfkenttien valtavat ruohovarannot hyödynnetään.
Näyttää kuitenkin vahvasti siltä että yhteiskunta menee kertaheitolla eriarvoisempaan suuntaan, enkä siis tarkoita suunniteltuja koulutussäästöjä. Mitä sellainen ihminen pääasiassa autolla tai moottoripyörällä tekee joka asuu kolmen minuutin kävelymatkan päässä työpaikastaan ja kaikista tarvisemistaan palveluista- no ei välttämättä yhtään mitään, mutta sitten kun sinne lähimpään kauppaankin on vartin matka autolla, kolme varttia kävellen oikopolkua ja kaikki muut palvelut vielä kauempana esimerkiksi venematkan päässä.
Kyllä minä pärjään ilman Suzukiani- täytyy kai vaihtaa se mopoon jos sitä ei ole vielä pantu verolle. On vaan helvetisti kätevämpää kun on joku vara-ajoneuvo silloin kun oma auto on joko lainassa, työmaan pihassa tai vaikkapa sisävalo unohtunut muutamaksi päiväksi palamaan.
Näinkö sitä ajoneuvokantaa sitten nuorennetaan? Ainakin minulle selvisi juurikin tänään että en tule ostamaan uudempaa, isompaa ja hienompaa moottoripyörää jos siitä joutuu maksamaan ehti sillä sitten ajamaan tai ei.
Toisaalta jos moottoripyörien käyttömaksu perustuisi ajomäärään kilometreissä se kävisi minulle oikein hyvin. Ei sitä enää tule ajettua tyyliin 350 kilometriä vuorokaudessa. Veneissä ilmeisesti täytyisi mitata käyttötunnit.
En vaan tiedä miten Suzukin sähköjärjestelmässä riittäisi virtaa johonkin GPS- seurantalaitteeseen ja kyllä se ainakin nollaisi minun uskoni vapaaseen maahan jos joka reissuun pitäisi lähteä jäljityslaitteen kanssa.
Nyt kun niitä pirun jäljityslaitteita kuitenkin on muutassa käyttötarkoitukessa ollut ja on edelleenkin niin niitä huomaa muuta kuin silloin on maksun aika tai sitten kun taas jälleen kerran seurantalaite on tyhjentänyt akun keskelle ei mitään 27 asteen pakkasessa.
Eihän noilla seurantalaitteillakaan ollut mitään virkaa ennen rajojen avautumista. Nykyään kiitos vaan EU:n niin edes Jopoa ei voi jättää vahtimatta jos meinaa ettei se kiidä kahta tuntia myöhemmin pakettiautossa rapakon taa pahimmassa tapauksessa romumetalliksi.
Tänään viemässä vaunun, avaamassa tukkeutuneen salaojan, peittämässä vaunun kanssa eristeitä, peittämässä salaojan jne.
Mutta siis tuo romumetalli: Tänään kynsin ihan vaan kaksisiipisillä, äestin noin 2,8 metrisellä ja olisin vielä kylvänytkin 2-rivisellä, mutta kun nuo saatanan vikakytkentäkourat eivä mahdu edes ilman palloja paikoilleen.
Mikä noita kolmea konetta ja varpajyrää yhdistää: Kaikki kolme olivat menossa romumetalliksi ja sitten ihmetellään missä on kilpailukyky. Tietysti lainatuilla nelisiipisillä Variomateilla tai kolmisiipisillä kääntöauroilla jälkeä syntyisi nopeammin, mutta kun huomioin siirtymät ja työkalujen vaihtoajan niin noin pienessä hommassa nuo työkalut kestävät kymmeniä vuosia ja ensi vuonna ovat tienanneet hintansa pelkästään säästettynä polttoaineena.
Minähän en tiedä tuleeko maasta satoa, mutta kuten viime vuonnakin jos ei kylvä mitään niin ei varmasti tule satoakaan. Sitten kun jotain kylvää niin voi jotain jopa saadakin.