Spider-Man 3, Ohjaus: Sam Raimi
Lupaan, että tämä on melko pitkälti viimeinen elokuvakommentti, jonka kirjoitan Marvelin sarjakuvaan perustuvasta elokuvasta, jos en sitten tosiaan törmää johonkin ilmiömäisen hyvään rainaan, jota syvästi epäilen. Tällä en tahdo sanoa, että maininnan alla oleva elokuva olisi ollut huono, mutta tulen kyllä vielä siihen, että miksi on näin ja siksi myöskin tästä nyt ehkä tulee hiukan pitkä teksti, kun sanon sanasen ylipäätään tästä genrestä.
Sam "The Evil Dead" Raimi on nyt siis ohjannut kolme hämähäkkileffaa. Marvelin sarjakuviin perustuvat elokuvathan eivät ole koskaan olleet mitään suuria tunne-elokuvia eikä niitä sellaisiksi toki ole pyritty tekemäänkään. Niistä ei kukaan odota suurta draaman kaarta eikä häikäisevän hyvää metodinäyttelemistä. Kyllä kait jokainen elokuvaa alkaessaan katsoa, tietää suunnilleen, mitä ruudulle on kehkeytymässä. Tehostetta tehosteen perään, jotka on kiedottu jonkin melko löyhän juonen ympärille. Sitähän tämäkin oli. Ehkä ainoa pieni ero Raimin hämisleffoilla moniin muihin tehostepläjäyksiin on se, että niissä on kuitenkin ollut aina jonkinlainen teema ja niin oli tässäkin.
Ensimmäisissä kahdessa elokuvassa käsiteltiin hiukan naiivisti suuren voiman tuomaa suurta vastuuta ja niin edelleen. Naiivisti sikäli, jos niin tahtoo ajatella, koska kuitenkin asiaa käsitellään jonkin fiktiivisen miltei puberteetti-ikäisen pojan näkövinkkelistä. Tällä pojalla nyt sattuu siis vain olemaan ultimaattiset voimat ja näkö- ja reaktiokyky. Mutta kuitenkin näitä teemoja voi, jos vain tahtoo, myöskin käsitellä ihan noin ylipäätänsä. Eri juttu on sitten tietysti se, että kuinka moni niin tekee ja näinollen voi kyseenalaistaa sen, että onko jonkin moraalikäsityksen paasaaminen järin fiksua jonkin efektipläjäyksen välityksellä.
Näin nyt kuitenkin on ja tässä kolmannessa osassa sitten pohdittiin sitä, että kerta rakas hämiksemme on suosionsa huipulla ja selkääntaputtelijoita, tyttöystäväehdokkaita sun muita on vaikka muille jakaa, niin miten pystyy supersankarimme välttämään tilanteen, jossa ego ei pullistuisi trikoiden läpi ja keltainen neste valuisi korvistakin jo ulos. Ja varsinkin kun oma tyttöystävä on vielä omassa henkilökohtaisessa elämässään vastoinkäymisissä, niin tekemistä riittää ja kuten arvata saattaa, niin päin persettähän hommat menevät. On siis itsetutkiskelun paikka.
Ja kun sankarimme pitäisi vielä kosia naistaan ja isoäidin ohjeistus oli, että mies ei voi kosia naista eikä siis todella rakastaa häntä, ennen kuin on valmis pistämään kaiken muun toiselle sijalle. Onko nuoresta hämiksestämme siihen? Isoja kysymyksiä, alkaa jo housut tutista. Nojoo, kuten tuli jo todettua, niin eihän kaiken sen tehostemylläkän keskellä ole välttämättä kovin fiksua alkaa pohtimaan kovin syvällisiä, mutta nyt kuitenkin ainakin yritettiin hiukan tuoda noita ajatuksia esille. Ei onneksi liikaa, koska sitä elokuva ei olisi kestänyt. Kyse kun lopulta kuitenkin on enemmän siitä, että miten hämiksemme tällä kertaa pistää isoja pahoja poikia turpaan. Mutta se teema siinä kuitenkin oli ja hyvä niin, koska parituntinen elokuva ei kyllä kanna millään pelkällä mättämisellä.
Elokuva ei meinannut kyllä kantaa heti alun alkaenkaan, koska jonkin aikaa katsottuani aloin jo miettiä, että mitenhän tämä oikein kestää, mutta loppua kohden hiukan meno parani ja intensiteetti nousi juurikin näiden teemojen myötä. Eräs kohtaus elokuvassa, jossa sankarimme pisti todella egonsa haisemaan, oli kieltämättä jo vähän överiksi vedetty, mutta tavallaan se kuitenkin toimi. Sai siitä ainakin hyvät naurut. Vaikeahan näistä on tehdäkään mitään mestariteoksia ja siinä tullaankin siihen seikkaan, että miksi sanoin alussa, että tämä jää viimeiseksi kommentiksi Marvel-elokuvista. Onhan nämä jo niin nähty.
Siis kyllä näitä katsoo viihdykkeenä, mutta jotenkin itsestäni alkaa tuntua siltä, että ihan takuulla tulee vielä aika, jolloin ei yksikään box officen myyntitykki vuoden sisällä Pohjois-Amerikassakaan tule olemaan mikään tämänkaltainen tehostemylläkkä. Kaikkeen turtuu. Koneilla voidaan tehdä ihan mitä vain ja mikään ei enää yllätä ja mikään ei ole enää julmetun massiivista. Kaikki on sitä samaa. Jos näistä elokuvista tahtoo tehdä mielenkiintoisia, niin niihin pitää saada sisältöä. Raimi on yrittänyt kaikissa kolmessa sitä tehdä ja on niihin sitä hieman saanutkin, mutta ei tällä tasolla kuitenkaan ihan hirveän pitkälle pötkitä enää jatkossa. Nelososaa nimittäin odotellessa, kait minä sen kuitenkin katson, mutta en siitä kyllä tule mitään kirjoittamaan, se on melko varma.