Contour

Vähän harrastuksia, paljon töitä ja nukkumisesta on turha runoilla. Blogi on alkanut sinkkuuntumisen jälkeen ja varmaan loppuu kunnollisen naisen iskiessä.

Näytetään kirjoitukset joulukuulta 2011.

Tenua  1

Montako ravintola-annosta tulee kun 360 metriä noin 36 mm putkea täytetään piripintaan alkoholilla? En tiedä minäkään, ja varmaan denaturoitua tavaraa ettei paikalliset juopot käy yön aikana ainakaan kaikkia juomassa. En tiede edes sitä onko putken sisähalkaisija 36 mm. 40 se ei voi olla koska se on ulkohalkaisija. 38 tarkoittaisi millin seinämää, 36 taas kahta millimetriä jne. Se on kuitenkin yli 32 koska 32 mm putki mahtuu 40 mm muoviputken sisälle.

Bunkkerissa siis tenupäivä tänään. Ei haissut vanha viina vaan ihan uusi viina. Työjärjestyksen kannalta osui ihan hyvään hetkeen kun pääsi heti putkien täytön jälkeen avaamaan kannaksen kaivon ja seinä väliltä ja jopa sisätäyttöäkin meni muutaman neliömetrin alalle.

Ei tappiota, eikä edes häkämyrkytysoireita.


Seuraavat särkyneet 26  1

Bunkkeripäivä alkoi bunkkerin katon ristikon hitsauksella. Ei varmaan mikää hirvittävän luja ristikko, mutta lujempi kuin katto jota kannattelee holvitukien poiston jälkeenkin. Todella epäkiitollista hitsata 10 cm katosta ja vaihelevat ilmaraot. Varmasti ajaa asiansa kun oli jo valmiiksi kiilattu kattoa vasten. jänniityy viimeistään torstaina kun takkamuurari pääsee vauhtiin.

Tappioita tuli sen verran että jo vuosia palvellut- liekö jo vaarin peruja ollut muurauslapio meni rikki eli halki. Ruoka tuoksuu vaihteeksi hyvältä. Toki osasyynä bunkkerin sisäpuolisen täytön valmistelu. Huomenna sit rappaukset rapisee kun pääsee nykimään täryä käyntiin.

Nuohoojakin oli jäljistä päätellen käynyt ja katollekin päässyt. Piti ainakin olla kun viime yönä tein uudet luonnonväärät "massiivipuiset" tikapuut.


Pukkipyyntö  1

Joku tilaili erinäisiä asioita Joulupukilta, enkä tarkoita "Halutaan vuokrata himonussijan luola". Pukkikeikkaa kyseltiin, mutta vaikka parta kasvaa, töistä saa harmaita hiuksia ja näin räntätalvena punaiset MF talvihaalarit on olleet ahkerassa käytössä - en siltikään lupautunut.

Tähdenlennon kun näkee niin sopii toivoa, kerran se toivo ja toivomisen hetki osui jouluna kohdalleen ja se onkin ainoa kerta kun jo edesmennyt pukki jakoi kuusen alta sen kaikkein suurimman Stiga paketin ja se on tälläkin hetkellä kovassa käytössä naapurin lapsilla tosin.

"Halutaan vuokrata himonussijan luola"- nyttemmin tähdenlennon tullen on toivonut lähinnä loton täysosumia ja sehän ei osu kohdalle koskaan. Seuraavana listalla vieläkin epätodennäköisempi toive eli himonussijanaisen kohtaaminen. Ilmeisesti viime viikolla tähdenlennossa oli niin paljon seksuaalista voimaa että epätodennäköisempi toive oli aivan toteutumaisillaan. Tontuksi tunsin itseni siinä vaiheessa kun olisi pitänyt se luola vuokrata ja rakastella kunnes aurinko nousee.

Ilmeisesti kuitenkin tieto lisää tuskaa ja näin ollen edes klassinen kaunotar ei käy jos on toisen avokki. Jos tätä nyt kukaan ylipäänsä lukee niin veikkaanpa että ehkä prosentti terveistä miehistä vastaavassa tilanteessa pystyy hillitsemään itsensä.

Seuraavana aamuna tullut suora pukkipyyntö osui huonoon hetkeen. Kyllä mieli teki laittaa rukkaset naulaan ja lähteä pukkihommiin. Tiedä taas koska kerkiää yhtään mihinkään.


Lämmin laakso  1

En tiedä mistä pakastimesta Foreca havaintonsa ottaa, mut + 3 on ihan eri juttu kuin - 2 tai - 8 . Toki koneen mittakaan ei ole erehtymätön, mutta lumen olomuoto on.

0400 lähtö, onneksi ei tullut enempää lunta. Mustaa ja loskaista seuraavaa kymmentä päivää olisi tulollaan.

Betonibunkkerissa alkaa olla turvallisen tuntuista ainakin muutamassa huoneessa. Saunan katto on vähän heikon oloinen. Timanttileikkaaja oli tehnyt portaita varten seinaan ja kattoon vähän aukkoa. Saunassa betonilaatat maassa likimain kokonaisina- vaan eivät ole enää. Kaivamaton moreeni uuden anturan alla oli palkon kovempaa kuin vanha seinäbetoni.

Laatan pienennyksen jälkeen huomasin raahaavani tukipalkkia kohti saunan kattoa. Edelliset lyhemmät palkit oli nosteltu kahden tai kolmen miehen voimin, mut tuon pistin paikalleen ihan yksin. Toki holvituet vielä puuttuu.

Teknisen tilaan katon tukipalkkien alla ei ollut valut onnistuneet ihan täydellisesti, joten pursotin ne sit joutessani muovipussin avulla muurauslaastilla kokolailla täyteen. Uusi työmenetelmä ja nyt jos vaan lämpöpuhallin pysyy yön päällä pääsee huomenna hitsaamaan ja sen jälkeen saa teknisen tilan tyhjäksi, holvituet saunaan ja ehkä vähän sepeliä ikkunasta sisään.


Miten tulkita Forecaa?  1

Kun talvinen elanto tulee suurelta osin lumen mukana olisi kiva tietää etukäteen milloin on mentävä ja milloin ei. Juurikin nyt ennusteen mukaan piti sataa lunta oikein kunnolla ja piti sataa kunnolla vielä useamman tunnin. Taivaalta on kuitenkin tullut lähinnä vettä ja räntää harvakseltaan.

Yöksi piti tulla kunnon pakkanen että pääsisi huomenna hakemaan työmaalta ison kuusen polttopuusavottaa varten, mutta ei tuo viitisen astetta riitä kovettamaan loskakerroksen alta löytyvää savivelliä. Vinssillä voisi onnistua, mut kyllä sitä pakkasta sit riittää viimeistään kuukauden päästä.

Nyt varmaan ehtisi kauppaan ja hoitamaan vähän tuota tulopuoltakin. Näkee sit paluumatkalla onko betonibunkkerin päällä jo takkakivet lämpimässä ja kuivassa. Toivottavasti ei tarvi muutamaan kuukauteen edes nähdä kuivabetonia. Toiveajattelua.

1750 tunnin huolto tarvis tehdä- ei mitään ihmeellistä. Talviöljyt meni jo koneeseen, rasvattavaa edessä ja suodattimia vaihtamatta. Jos Forecan ennuste nyt edes yön osalta osuisi niin ei tarvis lähteä töihin silloin kun yökerho sulkeutuu.


Rauhaa  1

Ei tullut kutsua hautajaisiin. Ei sillä että kyseessä olisi ollut sukulainen tai mikään sydänystävä, mutta ikäihmiseksi vielä monta vuotta sitten oikein mukava ihminen. Mut alkoholi maistui vähän liikaa ja lopulta yleiskunto heikkeni, maksa meni huonoon kuntoon, ja la sit päätyi maan uumeniin- La aamun voisi viettää paremminkin kuin viemällä adressin. Aamupalakin jäi syömättä kun oli niin paljon tekemistä päivälle. Jos ei tuotakaan ukkoa olisi pistetty liian aikaisin eläkeputkeen niin olisi varmaa vieläkin elossa ja hyvissä voimissa. Jos on tottunut työelämään, tekee parhaansa ja pysyy raittiina on paremmat mahdollisuudet päästä hoitoon ajoissa.

Tietyn aikaa ihminen pitää itseään kuolemattomana, kun terveys ja fyysinen kunto on hyvä niin ei sitä ajattele ja varjele niin paljon kuin pitäisi. Sit kun sisuskalut pettää se on myöhäistä.

Samalle päivälle osui käteen myös muuttoimoitus. Niin ikään vuosia hyväkuntoinen ja touhukas ihminen vaimoineen muutti maalta kerrostaloon happipulloineen. Onneksi elossa olevista lapsista edes toinen on saanut elämänsä raiteilleen.

Vettä ja räntää- lunta ja loskaa, eikä oikeastaan lumityöt paljon auta. Raidetangonpäätä vaihtamaan, onneksi katon alle.

Muinoin raidetangonpäissä oli rasvanipat, sittemmin keksittiin kestovoitelu. Tarkoittaa käytännossä että muutaman vuoden laakerointi toimii oikein hyvin, sitten rasva kuivaa, laakeri kuluu nopeasti loppuun ja varaosaliike saa liikevaihtoa.

Nyt sit lähteeä parivetailu liikkeelle: 2 samanlaista konetta, toiseen raidetangonpäät ns kestovoideltuina ja toiseen jälkiasennetuilla rasvanipoilla.

Periaatteessa rasvanipallisen version pitäisi kestää luokkaa 3 x pidempään. Joku roska tai lastu jos meni jälkiasennuksessa tai menee rasvauksen mukana niveleen niin vaaka tilanne muuttuu. Mitta piti laittaa muistiin mut ei hitonkaan hyötyä kun teleskoopilla voi mitata monella tapaa. 258,5 ei siis ole todellinen lukema vaan kahdella pätkällä lyhennetyn teleskoopin suhteellien lukema.

Kaikenlaisia kaheleita sitä on liikkeellä korvessakin. Varastaa nyt pyöräkuormaaja ja ajaa se tuhotöiden päätteeksi pohjavedenottamon viereen järveen. + sitten että lehtitiedon perusteella suunnitelmallinen teko. Toivottavasti tekijät saadaan kiinni ja korvausvastuuseen.

Tutun kuorma-autoilijan vakuutusyhtiö ei suostunut korvaamaan kääntöpaikalla kipatessa kaatunutta autoa. Onhan se toki mahdollista että tien ollessa epätasainen oli lisäakselin kiinnityssinkilä mennyt poikki muutamia kymmeniä metrejä ennen kippausta, mutta jos auto ei olisi kipatessa yhtään liikahtanut sivutain se olis jäänyt pystyyn ilman lisäakseliakin. Käsittämätön tapahtuma koko kaato ylipäätään.

Tällä logiikalla Viita ei saa korvauksia kun kone oli arvatenkin viety avaimilla. No en tiedä pyöräkuormaajista, mut työkoneissa on ylipäätään aika huonot lukot ja voi jopa olla että yksi avain sopii tuhansiin koneisiin. Eipä ole kai pyromaaniakaan saatu vastuuseen. Tarvitaan kovempia rangaistuksia ja lisää poliiseja.


Perustajaiset  1

Viimeinkin- ties kuinka monta kertaa rautakaupat kuivabetonista tyhjäksi ostaneen talossa on perustukset ympäri ja väliseinien alla kuivumassa.

Tänään oli ennetyksellinen päivä kun muotteja oli peräti 6 kpl, joista 5 tehtiin tänään. Yli 2 tonnia kuivabetonia meni myllystä läpi ja sen varmaan huomenna tuntee lihaksissa. Korttitalosta tuli betonibunkkeritalo. Vielä kun tekniseen tilaan saadaan jostain raahattua hitsauskone ja tukipalkit saumattua kiinni

Öisen ajokeliä lukuunottamatta yllättävän miellyttävän ajomatkan jälkeen yöunet jäi alle neljään tuntiin. Tänään ei tuntunut pahalta, mutta huomenna varmaan tuntuu.


Seuraavat särkyneet 25  1

Voiko huonommin päivä alkaa: Täry, eli maantiivistäjä mallia pieni on juuri onnellisesi saatettu ramppia pitkin kellarikerrokseen ja yli viemäristä kun puhelin soi. Vanhemmasta tärystä kaasuvipu poikki- no kun tiesi kuka sen työmaalle vei niin ei yllättänyt.

Päivä siis alkoi huonosti ja työt meni sinällään OK, mutta päivän päätös oli täyttä vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Täysi vauhti oli siis vajaat 70 kilsaa tunnissa moottoritiellä ! Kun sitä saatanan suolaa kylvetään niin saadaan mukamas pinta sulamaan- no sit kun lämpötila laskee niin paikoin tie on sula, pakoin jäässä ja paikoin suolavesijäässä.

Ilmeisesti YIT:n sirotin on kesäterässä kun samasta lämpötilasta huolimatta Riihimäeltä etelään tie oli loistavassa kunnossa. Ne tiet minne suolaa ei ole kylvetty ollenkaan on hyvässä jäisessä kunnossa-

Miksi siis ajaa moinen matka ja vieläpä kirjaimellisesti keskellä yötä... Voin silti hymyillä ja todeta että kannatti ajaa.


Roikkuva pilari  1

Mahtoikohan tänään olla viimeinen pelottava päivä korttitalon työmaalla. Teknisen tilan keskellä jökötti pilari maan päällä. Muuten hyvä pilari, mut 8 reikäinen hormi kahden kerroksen läpi katollesaakka painona päällä ja pilari alapäästään noin puoli metriä liian lyhyt.

Siinä sitä oli pähkinää purtavaksi, Ensin timantilla seiniin aukot ja kattoon teräspalkit aukkojen läpi. Palkkien kiilaus paikalleen ja isojen palkkien väliin 100 mm korkeat rst profiiliputket 4 kpl joista 2 lyöntiankkureilla pilariin kiinni. Koko teräsrakenteen alle holvituet jännitykseen ja sit se jännitys vasta alkoi.

Jännittävää oli pysyykö pilari + hormisto paikallaan, vai tuleeko kellarikerronkesta paikallinen Ground Zero siinä vaihessaa kun pilarin alta kaivetaan pois kaikki maat. Niin sitten tapahtui pilari jäi roikkumaan luonnottonan näköisenä kuin karmeasti kasvanut kattolamppu, vaan ei pudonnut. Mikään ei toki takaa etteikä koko komeus voisi romahtaa yön aikana tai painua usempia senttejä siinä vaiheessa kun holvituet poistetaan.

Helpotuksen huokaukset varmaan siinä vaiheessa kun viimeiset 2 isoa muottia valmistuvat. pieniä muotteja jää vielä kuusi kappaletta kuivabetonia odottamaan.


VR  1

Mitä yhteistä on junalla, bussilla ja ravintolalla?

No jos on jokaisesta jotain kokemusta niin kaikissa ihmisillä on tiettyjä käyttäytymismalleja. Kaikkiin jonotetaan, kaikissa istumapaikat täyttyvät samoilla kuvioilla- siis silloin jos ei ole paikkalippua. Kaikista olen nähnyt jonotettavan myös ulos.

Juna poikkeaa kuitenkin näistä muista siinä että tietyille ihmisille varsinkin aamulla välillä Pasila Helsinki oli vain yksi asia millä oli merkitystä: Vaikka oma istumapaikka olisi ollut junan viimeisessä vaunussa niin viimeistään pasilassa alkoi kauhea kiire kohti junan veturia tai ekaa vaunua. Varsin monta kertaa vaunusta 3 tai 4 ehti aseman ovelle ihan kävelle samaa vauhtia kuin ensin tunkemalla kaikkien vaunujen läpi.

Ilmeisesti ruuhkaan hakeutumisen halu ylittää mukavuuden halun. Siis halu olla lauman keskellä, seisoa käytävällä laukkuineen kun senkin ajan voisi istua omalla mukavalla tietokoneen arpomalla paikalla. VR junissa on sitäpaitsi yleensä ovet kummallakin puolella, mutta harvemmin edes päätepysäkillä laituria molemmin kiskoja. Tuskin juna sen nopeammin kahdelta puolelta täyttyisi tai tyhjenisi mutta antaisi tuplamäärälle ihmisiä mahdollisuuden olla ensimmäisenä jonossa. Puhumattakaan väliasemista kun junavaunuun voisi puskea täydeltä laiturilta jonoa sisään samaan aikaan kun poistuvat matkustajat täyttävät toisella puolella tyhjää laituria.

Bussihan periaatteessa toimii niin että edestä sisään ja takaa ulos, mut junassa ja ravintolassa saman oven kohdalla on liikettä molempiin suuntiin. Pahimmassa tapauksessa asiakkaita varten vain yksi ovi - harva haluaisi ostaa yksiovisen auton, siitäkin huolimatta että kaksiovisessa kuljettaja tuskin ajon päätteeksi poistuu muusta kuin kuljettajan ovesta ilman pätevää syytä.