• Mirja Wuokko

Urputusta pyöräilijöille

Pyöräretki voi paljastaa kumppanin luonteesta uusia puolia. Kuva: Nubia Navarro.
Pyöräretki voi paljastaa kumppanin luonteesta uusia puolia. Kuva: Nubia Navarro.

Olin jäädä tänään suojatiellä pyörän alle Kiasman ja Musiikkitalon välissä – kahdesti! Autoilijoita vihataan, mutta harvoin minulle tulee auto syliin kun jo olen suojatiellä.

Pyöräilijät eivät voi käyttäytyä kuin jokin ylimyslahko, jonka ei tarvitse noudattaa sääntöjä.

Se seepraraidallinen katutaide tarkoittaa peban nostamista satulasta. Pyöräilijä väistää aina jalankulkijaa.

Tässä tulee nyt uutinen monelle pyöräilijälle: fillari on kulkuneuvo, jonka kuljettajan tulee noudattaa tieliikennelakia. Edes autokoulun käyminen ei takaa liikenne- ja väistämissääntöjen muistamista, mutta keskimäärin autoilija tuntee säännöt melko hyvin.

Pyöräilijä on vastuussa oman kulkuvälineensä kunnosta, vaikka pyörille ei ole vielä pakollista katsastusta.

Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Ohittaa voi vasemmalta puolelta, mikäli ohittaminen on muu liikenne huomioiden turvallista.

Punaista valoa päin ei saa ajaa.

12 vuotta täyttäneet henkilöt eivät saa ajaa jalkakäytävällä, eivät edes Alepa-pyörällä.

Jos ajoväylän reunassa on pyörätie, on pyöräily ajoväylällä kielletty.

Yksisuuntaisilla kaduilla ei saa ajaa väärään suuntaan.

Pyörätiet voivat olla yksisuuntaisia.

Pimeällä ajaessa on käytettävä pyörävaloa. Autoilija ei voi nähdä mustiin pukeutunutta ilman valoja liikkuvaa pyöräilijää, etenkään sateella marraskuussa.

Jalankulkija on kuningas. Hänellä ei ole mitään velvollisuutta käyttäytyä jalkakäytävällä järkevästi, vaan hän voi tehdä piruetin tai pysähtyä yllättäen ihailemaan leskenlehteä.

Pyöräilijän on ennakoitava jalankulkijan mahdollinen sekoilu (myös pyörätiellä), etenkin lapsen, vanhuksen, liikuntarajoitteisen, päihtyneen, turistin tai koiranulkoiluttajan kohdalla.

Pyöräilijän tulee opetella väistämisvelvollisuuteen liittyvät liikennesäännöt. Liian moni autoilijakin on epävarma näistä ja väistää ”kohteliaasti” kaikkia ja kaikista suunnista tulevia pyöräilijöitä varmuuden vuoksi, mikä sekoittaa liikenteen.

Kypärä suojaa aivoja.

Spandexit jalassa ei voi ajaa yli kolmeakymppiä tunnissa Helsingin Kauppatorin lähellä heinäkuussa, eikä mieluiten koskaan koko kantakaupungin alueella. Spinningissä voi ajella itsensä tainnoksiin.

Ennen vanhaan kumppaninvalinnassa kehotettiin tarkkailemaan oman rakkaan käytöstä esimerkiksi ravintolassa: miten hän kohtelee tarjoilijaa?

Yhteinen pyörälenkki saattaa paljastaa kumppanin luonteesta jopa ravintolailtaa enemmän.

1 kommentti

NytVittuRiittää

17.5.2018 00:32

Kyllä kiitos, nämä kun saisi turkulaistenkin pyöräilijöiden päähän! Esimerkiksi jokirannan puinen paratiisireitti Verkapihan ja Lonttisten kohdalla (eli kävelytie) on kävelijälle ja varsinkin koiranulkoiluttajille vaarallinen, kun laittomasti pyöräileviä suhaa kahteen suuntaan spandexit jalassa kapeilla puutasoilla.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi