Suhteet & seksi

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on ilmansuunta.

Naisten matematiikkaa  14

Naisen logiikka, naisten jalkapallo ja naisten parkkipaikat. Mitä yhteistä näillä kaikilla on? Usko naisen huonommuuteen analyyttisissä tai avaruudellisissa (hahmotus)tehtävissä. Olen nauranut youtuben naisten ajotaitonäytteille ja tiedän naisia, joiden mielestä matematiikka ei kuulu yleissivistykseen. Toisaalta tunnen aika monta erittäin hyvää taskuparkkeeraajaa, suunnistajaa, päässälaskijaa ja suunnittelijaa. Mimmejä siis.

Naisten matematiikan osaaminen on sitä parempaa, mitä vähemmän kukaan on uskotellut heidän olevan siinä miehiä huonompia. Tyttökoulun käyneet naiset ovat muita parempia matematiikassa ja muutenkin itsevarmempia.

Sukupuolierot matematiikassa pienenevät, mutta yksi linnake pysyy: avaruusmatikka, väittävät tutkijat. Miehet ja naiset hahmottavat tilan eri tavoin. Virtuaalisessa labyrintissä naiset suunnistavat maamerkkien avulla, miehet ilmansuuntia hahmottamalla. Miehellä aktivoituvat sekä vasen että oikea aivopuolisko, naisella vain oikea. Korkeat testosteronitasot korreloivat paremman avaruudellisen hahmottamisen ja heikomman sanallisen ilmaisukyvyn kanssa.

Yksi syy miesten kolmiuloitteisten toimintojen paremmuudessa on sen pienen eron vahvistamisella. Tyttöjen ja poikien erot ovat varsin pienet tai lähes olemattomat elämän alussa. Poikien leikit harjaannuttavat tilan haltuunottoa. Kaivinkoneleikit auttavat oikeasti kauhakuormaajan käyttöä isona. Tai pallonheitto, liaanissa flengaaminen, palikoiden rakentelu. Samoin kuin nukke- ja perheleikit hiovat sosiaalisia taitoja. Kulttuurissamme on jotakin, mikä voimistaa jakaantumista sukupuolileireihin (Suomen työmarkkinat ovat huippuluokkaa naisten ja miesten töihin jakautumisessa, tasa-arvon mallimaassa).

Kehittyneissä maissa naiset menestyvät matematiikassa yhtä hyvin kuin miehet.

http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiedeuutiset/matematiikan-osaaminen-ei-riipu-sukupuolesta

Suomessa on tutkittu paljon nuorten äidinkielen taitoja. Tytöt ovat rutkasti edellä poikia, arvosanoissa vain noin numerolla, mutta oikea suorituskyky jää pojilla kahden numeron päähän. En usko että kaikki suomalaiset miehet ovat jotenkin autistisia. Tytöiltä vaaditaan enemmän ja heitä kannustetaan paremmin kielen ihmeelliseen maailmaan.

Matematiikassa pojilta vaaditaan enemmän. Taidoiltaan vaatimattomammat joutuvat ehkä liian koville, mutta lahjakkaammat hyötyvät tästä. Vaadin tiukempaa matikkaa tytöille. Mm.: http://www.oph.fi/lehdistotiedotteet/2006/002

Jos jotkut naiset eivät opi taskuparkkeerausta, voi syy toki löytyä naisen älyn rajoittuneisuudesta, mutta myös itseluottamuksen ja harjoittelun puutteesta. (Etenkin vanhemmissa ikäluokissa löytyy myös miehiä, jotka menestyvät loistavasti työelämässä, mutta eivät osaa keittää kananmunaa tai ottaa omia sukkia laatikosta.) Jos naiset eivät saa fysiikan Nobel-palkintoja, voi syy olla huonommissa kyvyissä, mutta voi se olla jossain muuallakin. Syy-seuraus -suhteiden tarkastelu ei aina osoita kaikkien naisten logiikalla ilkkuvien miestenkään mahtavia logiikan taitoja. Vai johtuuko naisten pidempi tukka siitä, että heillä sukupuolena on parempi hiustenkasvu?