Suhteet & seksi

Näytetään blogin kirjoitukset, joissa aiheena on hyvä.

Menestyjän merkki  6

Naisten väitetään suosivan miehiä, joilla on korkea itseluottamus. Seurauksena mahtavasta itsevarmuudesta on menestys: hyvä ura, isot tulot ja suosiota.

Väite hyvän itseluottamuksen tuottamasta menestyksestä on talouspsykologian suurin cliché, väittää Tomas Chamorro-Premuzic Harvard Business Review -blogissaan. Chamorro-Premuzic on business-psykologian professori University College Londonissa. Hän on opettanut mm. London School of Economicsissa, ja häntä pidetään yhtenä rekrytointimaailman parhaina asiantuntijoina.

Chamorro-Premuzic väittää, että menestyksen takaa parhaiten matala itseluottamus. Todella matala itseluottamus ei tietenkään auta. Silloin ihminen ajautuu liialliseen stressiin ja surkeuteen, mutta sopivan kehno itsetunto auttaa asettamaan realistiset tavoitteet ja tekemään töitä niiden eteen.

Matalampi itseluottamus auttaa kiinnittämään huomiota negatiiviseen palautteeseen, ja tuo tervettä itsekritiikkiä. Samaan aikaan omahyväiset ihmiset kelluvat omassa erinomaisuudessaan, eivätkä huomaa muuta kuin positiivista palautetta.

Chamorro-Premuzicin mukaan suurin osa ihmisistä elää muutenkin positiivisen itseharhan vallassa. Saavutukset ovat hänen mukaansa vain 10-prosenttisesti itse suoritusta, mutta jopa 90-prosenttisesti valmistautumista. Ja epävarmempi varautuu paremmin kuin itsevarma. Mitä enemmän tiedostat heikkoutesi, sitä paremmin pystyt valmentautumaan.

Proffan mukaan pessimismi yhdistettynä kunnianhimoon tuottaa usein loistavia suorituksia. Ollaksesi paras missään, on sinun oltava itsesi kovin kriitikko, mikä on lähes mahdotonta, jos lähtökohtana on korkea itsetyytyväisyys.

Chamorro-Premuzicin mukaan parhaat aikaansaajat ovat yleensä heikon itsetunnon omaavia, mutta he harjoittelevat kovaa ja jatkuvasti, kunnes saavuttavat hyvän kompetenssin. Menestys on paras lääke epävarmuuteen!

Vähän heikomman itseluottamuksen omaava on usein muita valmiimpi tekemään paljon työtä tavoitteidensa eteen. Hän ei luulottele pääsevänsä helpolla mistään. Moni haluaisi olla poikkeuksellisen erinomainen omalla alallaan, mutta harva on valmis ponnistelemaan tämän ylivertaisuuden eteen.

Hieman heikommalla itseluottamuksella varustettu henkilö ei tule yhtä helposti ylimieliseksi paskiaiseksi, eikä elättele harhaluuloja omasta erinomaisuudestaan. Esimerkiksi yli 60 prosenttia yhdysvaltalaisista inhoaa työtään, suurimpana syynä mainittiin narsistinen pomo. Tällaisen omahyväisen ja aina muita syyttelevän johtajan alaiset eivät ole valmiita antamaan työssään parastaan. Vähemmän itsetyytyväinen työntekijä tai esimies saa koko työpaikan toimimaan paremmin, koska hän on valmis myöntämään virheet omikseen ja ottamaan opiksi jatkossa.

Hieman heikko itseluottamus on siis Tomas Chamorro-Premuzicin mukaan ennemminkin hieno asia. Tutkimukset ovat toistuvasti osoittaneet, että naiset ovat miehiä paljon itsekriittisempiä. Proffan oppien mukaan kannattaa vaan ryhtyä hommiin ja hankkia kompetenssia. Jos oma ura ei sytytä, kannattaa satsata sellaiseen mieheen, joka ei luule omistavansa koko maailmaa. Hänen kanssaan on mukavampi elää. Hän on miellyttävä, keskusteleva ja työteliäs. Chamorro-Premuzicin mukaan hänellä on myös parhaat eväät menestykseen. Arrogantti heppu päätyy ehkä sohvalle makaamaan ja syyttelemään muita idiooteiksi.


Hyvä sängyssä  9

Vaatimattoman näköiset naiset ja nörttimiehet ovat petoja sängyssä. Onko näin ja miksi?

Olen kuullut miesten puhuvan hiirulaisen näköisten naisten tulisuudesta seksissä. Kauniit naiset odottavat miehen palvelevan heitä.

Aiemmin blogasin tutkimuksesta, jossa hyvännäköisten naisten todettiin olevan muita itsekeskeisempiä ja konservatiivisempia, mikä ei kuulosta hauskalta rakkauselämää ajatellen.

http://www.city.fi/yhteisot/blogit/mirjawuokko/122695/

Entinen pomoni, paperi-Cityn päätoimittaja Maria Pettersson (http://areena.yle.fi/radio/1797309) pyysi minua tekemään suhteet-palstalle jutun kuumista nörttirakastajista.

Geeks are better lovers -haku tuokin hauskoja tuloksia.

http://www.wired.com/culture/lifestyle/commentary/sexdrive/2007/04/sexdrive_0406

Suhtautuvatko nörtit seksiin kuin parhaimmat tutkijat tieteeseen? Uteliaisuudella, intohimolla, leikkisyydellä, intuitiolla ja varmuudella omasta älykkyydestä?

Hyvin älykkäät miehet tuntuvat etsivän naisesta muutakin kuin perusnättiyttä. Huomion pois omasta ulkonäöstään suuntaava nainen on yleensä onellisempi ja rennompi kuin omiin ulkoisiin ominaisuuksiinsa jumittunut henkilö.

Ja onko vanha väite totta? Naisen tärkein erogeeninen alue on aivot?

Kaikkien ihmisten tärkein elin on aivot. Ilman niitä mikään ei liiku minnekään. Ei ajatus, tunne eikä teko.

Tässä artikkelissa kerrotaan, miten kaikista tulee ihania rakastajia ja miten kaikki nauttivat eniten: http://www.psychologytoday.com/blog/all-about-sex/201202/when-it-comes-sex-women-know-best


Katsokaa, olen hyvä saalis!  11

Anniina Hovi on tutkinut markkinoinnin pro gradussaan luksuksen kuluttajia. Laajan kirjallisen materiaalin sekä oman laadullisen tutkimuksensa perusteella Hovi on löytänyt luksuskuluttajaa ja tavallista massakuluttajaa kuvaavia ominaisuuksia.

Luksus on etsintää ja seikkailua. Joskus se korvaa yksinäisyydentunnetta. Luksustuotteiden käyttäjät ovat enimmäkseen 24-25 -vuotiaita sinkkuja, jotka haluavat esitellä saavutuksiaan ja näyttää sivistyneeltä. Luksus osoittaa muille nuorille aikuisille, että tuotteen omistajan elämän perusasiat ovat kunnossa. "Katsokaa, olen hyvä saalis."

Hovi näytti nuorille aikuisille samasta nuoresta naisesta otettuja kuvia, joissa toisessa kuvattiin nainen luksustuotteen, toisessa massatuotteen ostajana. Parikymppisillä tutkittavilla oli voimakkaita mielipiteitä ja mielikuvia erilaisista kulutusryhmistä.

Mihin kuluttajatyyppiin samaistut?

Luksustyyppi. Omasta mielestään tärkeä ja hienostunut. Arvostaa laatua ja mielihyvää. Kaipaa ja ansaitsee huomiota. Muiden mielestä luksuksen ostaja on itsekeskeinen ja pinnallinen tyyppi, koppava ja turhamainen materialisti.

Massatuotteen ostaja. Mukava ja kiltti ihminen, sopeutuva ja ahkera. Arvostaa aitoutta. On perheihminen. Ostaa joskus itselleen kalliin tuotteen, jos katsoo ansainneensa sen kovalla työnteolla.

Trendsetteri. Vaihtelunhaluinen, kärsimätön, utelias, itsenäinen ja rohkea.

Klassinen tyyli. Varma ja looginen, mutta myös viileä ja pidättyväinen.

Retro/ kierrätystyyli. Omasta mielestään oikeudenmukainen, moraalinen, omaperäinen ja huumorintajuinen. Muiden mielestä vähän outo, köyhä ja tosikko.

Värikäs ja runsas tyyli. Ulospäin suuntautunut, iloinen ja antelias.

(Jotkut hermostuvat ulkoasun viestien tulkinnasta. Mitä sanoo psykologi? "Ihmisen olemuksen perusteella ei pidä tehdä liian pitkälle meneviä tulkintoja, mutta se antaa viitteitä henkilön persoonallisuudesta. Onko hänellä korkea vai matala itsekontrolli, vaikuttaako hän tasapainoiselta, onko elämä hallinnassa? Epäsiisti tai yliampuva ilmiasu saattaa kertoa ongelmista." Psykiatrian peruskurssilla kehotetaan lääkäriä huomioimaan potilaan vaatetus. Onko ulkoinen olemus balanssissa henkilön iän, sukupuolen ja aseman kanssa?)

Voiko luksusta ostaa "vahingossa", vai halutaanko sillä aina viestittää jotakin?

"Luksuskuluttaminen on usein nimenomaan statushakuista", sanovat nuoret tutkittavat henkilöt Suvi Schreyn markkinoinnin gradussa: .https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/18562/URN_NBN_fi_jyu-200806025385.pdf?sequence=1. Näyttämisen halu on vahvasti läsnä.

Kuluttajat kuvailevat varsinkin itseään kuitenkin niin, että kuluttaessaan luksusta he eivät välttämättä halua tuoda itseään esiin varsinkaan parempana ihmisenä, vaan kyse voi olla halusta käyttää laadukkaita ja tietyntyylisiä tuotteita. Itsestään huolehtiminen ja mielihyvä ovat motiiveja luksuskuluttamiseen.

Schreyn mukaan ylellisen tuotteen hankintaan ja oston suunnitteluun liittyy enemmän mielihyvää kuin itse tuotteen pitämiseen. Kannattaako mitään siis ostaa?

Vastatrendi eli halu ottaa etäisyyttä merkkeihin ja suora vastenmielisyys brändäämistä kohtaan on myös vahva. Osa ihmisistä ei tietoisesti osta merkkituotteita, tai jos ostaa, saattaa esimerkiksi leikata merkit pois.

Suomessa on pitkään (vai aina?) vallinnut säästäväisen ja järkevän kuluttajan ihanne ja luksuksen kuluttamisen perinne on ohut ja lyhyt. Tuleeko tilanne muuttumaan? Mitä mieltä olette? Olisiko hyvä, jos suhteemme luksukseen muuttuisi?

Entä miltä vaikuttaa kalliita tuotteita käyttävän ihmisen ajatus siitä, että hän on "hyvä saalis"? Onko luksustuotteita käyttävä henkilö houkutteleva kumppani?


Avuton kumppani  5

Avuton tarvitsija hakeutuu herkästi vahvojen ihmisten seuraan. Joskus avuton ja vahva muodostavat ”toisiaan täydentävän” parisuhteen.

Mielen taito -kirja tarjoaa hyviä ajatuksia ja idiksiä avuttomalle ja avuttoman kumppanille.

Psykologi Juhani Laakso väittää meidän luovan oman maailmamme ajattelumme kautta. Voimme elää täyttä elämää tai tehdä olostamme surkean - pelkän oman ajattelun voimalla. Ajatukset saavat aikaan kehollisia reaktioita ja paniikkitilan ruokkiminen johtaa lopulta jopa mielen tai kehon sairastumiseen.

”Paniikkituntemuksia on enemmän niillä, jotka yrittävät aktiivisesti kontrolloida ahdistustaan”, kirjoittaa Laakso.

Maailmassa tapahtuu paljon asioita, joita emme haluaisi hyväksyä. Lapsenomaisesti toivomme ja vaadimme saavamme elämältä vähintään kaiken mitä haluamme. Miten opetella kestämään elämän ikävät puolet menettämättä toimintakykyään? Monet piileskelevät ja välttelevät pahoja tunteita (eivätkä esim. avaa laskuja).

Ikäviä asioita ei tietenkään voi oikeasti välttää.

Mitä ajatuksia ruokit?, Laakso kysyy. ”Sisällämme oleva tietotulva täytyy rauhoittaa. Ajatukset ovat mielen yksi ilmentymä. Ne ovat vain ajatuksia, eivät suinkaan aina tosiseikkoja. Voimme suhtautua kaikkiin ajatuksiimme levollisesti, koska ne eivät voi tuhota meitä eivätkä pakottaa meitä tekemään mitään.” Ihminen voi rakentaa ajatuksilleen vastineita ja kysyä itseltään: miten perustelet tuon?

Passiiviseen mieleen hyökkää helpommin kamalia asioita. Ikävät ajatukset kannattaa oppia huomaamaan ajoissa, etteivät ne pääse valloilleen. Niitä pitää oppia kaitsemaan.

”Henkilökohtaiset totuutemme sisältävät usein arvostelmalauseita.”

Määritteleminen on toinen luonto, eikä sitä lopulta enää huomaa. Kaikkia ajatuksia ei tarvitse ostaa, voit hyvästellä ne sanomalla hyvää päivänjatkoa!, neuvoo Laakso.

Tämä on mielestäni ihastuttava vinkki. Hyvästi typerät ajatukset!

Laakso neuvoo kysymään itseltään: millaista on hyvä elämä? Jos emme käyttäisi kaikkea aikaamme loputtomalta tuntuvaan taisteluun (tosiasioita tai kuviteltuja vastoinkäymisiä vastaan), mihin omistaisimme elämämme?

Odotamme pääsevämme perille, asioiden tulemista valmiiksi, ikävien asioiden lopullista poistumista. Sitä päivää ei tule, elinaikanamme.

Kulje kohti arvojasi, Laakso kehottaa. Älä keksi tekosyitä, ”teen vain ensin nämä asiat alta pois”. Iloitse siitä, mitä sinulla on. Keskity arvokkaaseen ja hyvään, älä pahaan. Selvitä elämäsi ykkösasia ja mene sitä kohti.

Avuton kumppani syyttelee pariaan tai muita vastoinkäymisistään tai ainakin odottaa puolisonsa selvittävän hänelle itselleen kuuluvia asioita. Hyvässä parisuhteessa tuleekin voida turvata toiseen, mutta jos suhde on täysin epäsuhtainen voimatasapainon suhteen, ei ehkä kaikki ole kunnossa.

Kuka haluaa olla avuttoman kanssa? Ehkä joku, joka haluaa päteä ja tuntea ylemmyyttä. Jokainen viisaasti ajatteleva tukee kumppaniansa kohti oman elämän herruutta, oli tämä sitten mies tai nainen.

Juhani Laakso: Mielen taito.