Rapsakkata

Näytetään kirjoitukset syyskuulta 2009.
Edellinen

Tuppeen sahattu koivu  1

Eiliseltä päivältä jäi sieluni sopukoihin soimaan pääministeri Vanhasen sanomana "tuppeen sahattu koivu".

Kuitenkin kyseisessä Silminnäkijän-ohjelman Matintalot-jaksossa esitettiin tietoa huomattavasti suuremman koko luokan kyktkennöistä vaalirahoituksen suhteen.

Katso halutessasi ohjelma YLE Areenasta:

Keskustalainen Nuorisosäätiö lihoi hyvien veljien tuella lyhyessä ajassa isoksi vuokra-asuntojen omistajaksi. Matkan varrella tukea heltisi myös vaalityöhön. Toimittaja Ari Korvola.

http://areena.yle.fi/video/448407
(28.9.09 - Katseluaikaa jäljellä 29 päivää)

- - - - - - - - -

Huikeaa on tiedonvälityksen nopeus (kello 13,40 päivitys ylläolevaan):

Ajankohtaisjournalismin päällikön Jyrki Richtin mukaan "Kyse on korkealaatuisesta erikoishöylätystä puutavarasta, ei aiemmin puheena olleesta tuppeensahatusta puutavaraerästä.".

... ja sitten odottamaan jännityksellä pääministeri Vanhasen kommentteja...


Vihreiden ja sdp:n salainen ase?  1

Vaalirahakohun jatkaessa kasvamistaan tulee ilmi entistä villimpiä epäilyjä.

Pääministeri Vanhanen sai Ylen uutistietojen mukaan eilisessä Silminnäkijän lähetyksessä aika mojovan lähetyksen syliinsä.

"Silminnäkijä kertoo saaneensa noin vuosi sitten nimettömän lausunnon, jonka mukaan Vanhaset eivät olleet maksaneet kaikkia rakennuskuluja. Tietoa yritettiin varmistaa vuosi.

Tiedon varmistuksesta Silminnäkijä kertoo vain sen, että pätevä näyttö löytyi Vanhasten saamasta varsin kalliista rakennustarvike-erästä, jonka maksoi Nuorisosäätiölle kerrostaloja urakoinut rakennusliike."

Pääministeri Vanhasta ei ole kuulemma saatu kiinni kommentoimaan väitteitä. Joissa tosin ei saata olla mitään huolestuttavaa.

Mikäli ei ole, niin tässä kohtaa pääministeri Vanhanen tullee vetämään Yleisradion Silminnäkijä - ohjelman vastaavat oikeuteen. Vrt. Ruususen oikeudenkäynti.

Mystinen ja vaikeasti hahmotettava maan tapahan tuntuu vapauttavan kaikki vähänkin korkeassa asemassa olevat henkilöt tällä hetkellä kaikesta mahdollisiin väärinkäytöksiin viittavista.

VIHREIDEN JA SDP:N SALAINEN ASE ON SANOMA OY?

Tämä juttu on todennäköisesti täyttä potaskaa, mutta siinä on toisaalta mukana sellaisia elementtejä, että se voi olla tottakin.

Itse en pääkaupungin kunnallispolitiikkaa tunne, joten tämän jutun avoimeen arviointiin.

"Ihan hyvä muutoin, mutta kuinka valvotaan median toimintaa. Maksullinen ilmoittelu vielä helppoa, mutta alennus%:n antaminen suosikeille aiheuttaa jo hankaluuksia.

Entäpä sitten artikkelien valvonta? Esimerkiksi Samoma Oy:n Hesarissa ja Ilta-Sanomissa antama tunhansien ppm:n ilmainen kehuminen SDP:n ja Vihreiden osalta, sen jälkeen, kun näiden puolueiden poliitisella tuella rannettiin Sanomatalo parhaimmalle paikaalle Helsigissä ja vieläpä yksi ylimääräine kerros.

Kannattaa Erkon saamastaa jättiavusta SDP:tä kunnolla kiittää ja se on kyllä huomattu."

Näin kirjoitti muuan Suomipoika vaalirahoitukseen liittyvässä keskustelussa alkuviikosta.


Eduskunta kumileimasimena  1

Vaalirahoituksen kytköksiä ja sidonnaisuuksia edelleen selvitettäessä on syytä pohtia vakavasti eduskunnan roolia.

Näin valta ostetaan - pamfletin mukaan vuoden 2000 perustuslakiuudistus poisti Suomesta todellisen opposition. Tai mahdollisuuden siihen.

Yksinkertainen määräenemmistö ja tiukka puoluekuri takaavat hallitusten lakiesitysten läpimenon eduskunnassa, vaikka ne olisivat pelkästään suurten korpotaatioiden ylivertaista asemaa entisestään vahvistavia.

Valtaosa lainsäädännöstä valmistellaan tällä hetkellä nelikantaisesti, joten eduskunnalle on monessa asiassa jäänyt pelkkä sisällön lukijan ja kirjoitusvirheiden korjaajan rooli.

Tietoa avoimesti netistä hakusanoilla:

nelikantainen lainsäädäntömalli
nelikannasta

Herää kysymys mikä onkaan eduskunnalle lainsäädännössä varattu rooli? Ja pitäisikö sitä päivittää nelikannan vai kansalaisten hyväksi?


Iltalehden vaalirahalista  2

Iltalehti listasi jo 15.5.2008 seuraavia poliitikkoja, joiden vaalirahoitusilmoitukset eivät täytä voimassa olleen lain ehdokkaan vaalirahoituksesta (414/2000) 1 §:n tavoitetta:

Alla muutamien ehdokkaiden vaalirahoitusilmoituksia, joiden vaalikampanjaa on rahoittanut joku tukiyhdistys ilman, että kansanedustaja olisi tarkemmin eritellyt rahojen alkuperää.

Risto Autio (kesk) 30 000 euroa, josta Menestyvä Suomi ry 5 000 euroa;;

Hannu Hoskonen (kesk) 54 100 euroa, josta 34 000 € Varmasti maakunnan puolella ry

Liisa Hyssälä (kesk) 49 011 euroa, josta Tukiyhdistys 36 469 euroa;

Timo Kalli (kesk) 59 752 euroa, josta Satakunnan Parhaaksi ry 56 892 euroa;

Anne Kalmari (kesk) 36 986 euroa, josta Kehittyvien maakuntien Suomi ry 5 000 euroa;

Oiva Kaltiokumpu (kesk) 46 150 euroa, josta Satakunta Menestykseen ry 22 230 euroa;

Kyösti Karjula (kesk) 53 428 euroa, josta Pohjanmaan tulevaisuus ry 10 500 euroa;

Arja Karhuvaara (kok) 58 270 euroa;, josta Uudenmaan puolesta ry 25 000 euroa;

Tanja Karpela (kesk) silloinen Saarela 51 773 euroa, josta Nuuksion paikallisyhdistys 44 300 euroa;

Sampsa Kataja (kok) 72 200 euroa;, josta Satakunnan tulevaisuus 2011 -kansalaisyhdistys 54 200 euroa;

Mari Kiviniemi (kesk) 65 999 euroa, josta Huomisen Suomi ry 57 350 euroa;

Paula Lehtomäki (kesk) 68 834 euroa, josta suurin tukiryhmä Eheän Suomen tuki ry 39 721 euroa;

Suvi Lindén (kok) 52 997 euroa;, josta Oulun Tulevaisuuden tekijät 12 800 euroa; ja Kehittyvien Maakuntien Suomi 5 000 euroa;

Marjo Matikainen-Kallström (kok) 45 000 euroa, josta Havuja-yhdistys 8 500 euroa; ja "tuki yhdistyksistä" 21 000 euroa;

Jukka Mäkelä (kok) 48 557 euroa, josta Kansalliset Innovaatiot ry 16 668 euroa;

Petteri Orpo (kok) 67 397 euroa, josta Uudistajat ry 54 897 euroa;

Pekka Ravi (kok) 46 950 euroa, josta Pekka Ravin tukiyhdistys 42 250 euroa;

Janne Seurujärvi (kesk) 71 439 euroa, josta Tulevaisuuden Lappi ry 29 050 euroa;

Paula Sihto (kesk) 102 000 euroa, viiden vuoden talkoot, tuki puoluejärjestöiltä 45 200 € ja tuki etujärjestöiltä, säätiöiltä, yhdistyksiltä ja vastaavilta 36 280 euroa;

Lenita Toivakka (kok) 58 147 euroa;, josta Future Management ry 14 303 euroa;

Tapani Tölli (kesk) 49 744 euroa, josta Pohjolan Itunen ry 32 594 euroa;

Markku Uusipaavalniemi (kesk) 15 000 euroa, josta Uudenmaan tulevaisuuden tekijät ry 12 000 euroa;

Raija Vahasalo (kok) 55 767 euroa, josta Kehittyvä Uusimaa ry 16 817 euroa;

Matti Vanhanen (kesk) 45 300 euroa, josta Nuuksion keskustakerho ry 6 000 euroa, Nuuksion keskustakerho ry TV-mainos 10 000 euroa, Kehittyvien maakuntien Suomi ry 10 000 euroa;

Jan Vapaavuori (kok) 54 353 euroa, josta "tuki yrityksiltä" 44 340 euroa;

Mirja Vehkaperä (kesk) 33 637 euroa, josta Myötätuulessa Eteenpäin ry tukiyhdistys 14 935 euroa

Pekka Vilkuna (kesk) 41 500 euroa, josta Lakeuden Kilpi ry 37 000 euroa;

Paavo Väyrynen (kesk) 24 050 euroa, josta Kehittyvien maakuntien tuki ry 10 000 euroa;

Lähde: Iltalehti - Tukiyhdistys rahoittaa monien ehdokkaiden kampanjaa

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Laki ehdokkaan vaalirahoituksen ilmoittamisesta 12.5.2000/414

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §
Lain soveltamisala ja tarkoitus

Tässä laissa säädetään ehdokkaan vaalikampanjan rahoituksen (vaalirahoitus) ilmoittamisesta eduskuntavaaleissa, presidentinvaalissa, kunnallisvaaleissa ja europarlamenttivaaleissa.

Lain tarkoituksena on vaalirahoituksen avoimuuden lisääminen ehdokkaiden mahdollisten sidonnaisuuksien selvittämiseksi.

Lähde: Finlex

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Joten sattuhaan sitä, ettei ministerienkään mahdolliset sidonnaisuudet vaalirahoittajiin tule mitenkään esille.


Hallitusohjelman laatijoita kaivataan  1

Ei ainakaan vielä uuden hallituksen, vaan esimerkiksi seuraavien aiempien:

Lipponen 1 ja 2
Vanhanen 1 ja 2

Muutenhan keskustelut vaalirahoituksen vaikuttavuudesta jäävät mielestäni pahasti kesken.

- - - - - - - - - - - - -

Suomihan toimi vuonna 2006 EU-puheenjohtajamaana. Silloin Suomen valtion tavoitteita oli kirjattu näin:

Suomen EU-puheenjohtajakauden tavoitteena avoin ja tehokas unioni

"Suomi haluaa kaudellaan puuttua unionin ydinongelmaan, sen vähentyneeseen oikeutukseen kansalaisten silmissä.

Suomi katsoo, että unionin tarpeellisuuden osoittaminen onnistuu parhaiten tekemällä tehokasta lainsäädäntötyötä ja hoitamalla myös unionin muut tehtävät tehokkaasti.

Siksi Suomi panostaa erityisesti avoimeen ja tehokkaaseen toimintatapaan.

Avoimuuden lisääntyminen unionin toiminnassa näkyy erityisesti neuvoston istuntojen avautumisena kansalaisten seurattavaksi internetin kautta.

Suomen tavoitteena on myös unionin lainsäädäntötyön laadun parantaminen. Tähän sisältyvät sekä säädösten vaikutusten selvittäminen että selkeyden parantaminen."

- - - - - - - - - - - - -

Tavoitteita pitää poliittisessakin elämässä aina olla. Ulkopuolisen silmin tehty arviointi auttaa paremmin korjaamaan epäkohtia omassa toiminnassa.

Mitenkähän noissa on EU:a koskevissa tavoitteissa on onnistuttu Suomessa? Ja mitä meneillään olevassa vaalirahaskandaalista ajatellaan EU:n muissa jäsenmaissa?


Kansanäänestys tai...  1

Koko ajan kasvavan vaalirahakohun ratkaisunavaimet ovat olleet koko ajan valtaeliitillämme.

Avoimen haun kautta aloittava virkamieshallitus voinee ottaa vastuun Suomen toimista, siksi aikaa, kunnes koko 2000-luvun vaalirahoitus on saatu avoimeksi ja kattavaksi.

Lopussa oleva ja avoimessa internetissä päivittyvä laintulkinta kattaa valtaosan 2000-luvun vaaleista. Vaaleissa valittujen ja ehdokkaiden vaalirahoitushan on ollut valtaosin Suomessa koko ajan avaamatta.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mikäli tullaan vetoamaan Tarastin työryhmän hauteissa olevaan lakiin, niin sen lopullisesta hyväksymisestä pitää järjestää SITOVA KANSANÄÄNESTYS.

Hinnalla ja muilla tarvittavilla lainmuutoksilla ei ole enää tässä asiassa väliä.

Mikäli kansanäänestys torpedoidaan, niin toivon jonkun tahon organisoivan seuraavansuuntaisen toiminta-aallon:

Kaikki nykytilanteeseen tyytymättömät - omista lähtökohdistaan toimien:

1. Sanovat irti Yle-lupansa x-päivänä
2. Lopettavat sanomalehtitilauksensa x-päivänä
3. Lopettavat aikakausilehtitilauksensa x-päivänä

Saadaan sitten vauhtia vallan sylikoiriinkin, koska mielestäni edelleen näkyvissä on vasta jäävuoren huippu.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

AVOIMEN VAALIRAHOITUKSEN ABCDE

Avoimen vaalirahoituksen ABC – laintulkinta on saanut viime kuukausien uusissa vaalirahoituksen paljastuksissa lisää kohdat D ja E.

A.
Laki ehdokkaan vaalirahoituksesta 414/2000 oli voimassa kaikkia valtakuntamme vaaleja koskevana 30.4.2009 asti.

B.
Laki (414/2000) sallii antamaan alkuperäiset lahjoittajan nimitiedot kaikista rahoittajatahoista, vaikka rahoja on siirretty kampanjaa varten perustetun yhdistyksen tai mahdollisten välikäsiyhdistysten kautta.

C.
Lain (414/2000) avoimet sanamuodot antavat täydet mahdollisuudet takautuvalle selvittelylle.

Koski sitten tuo rahan tai vastikkeellisen rahasuorituksen antaminen etujärjestöä, yhdistystä, säätiötä ja/tai yritystä. Nimikkeenä esimerkiksi seminaarilippu, kirja- / taidehankinta, golf-tapahtuma tai vastaava.

Laki (414/2000) sallii ko. nimitietojen antamisen takautuvasti ilman keinotekoiseksi luotuja eurorajoja.

D.
Laki (414/2000) sallii myös kaikkien mainoskuluja tai muita vastaavia vaalikampanjaan kuuluvien kulujen maksamista ”sponsoroineiden” yritysten, etujärjestöjen, yhdistysten ja/tai säätiöiden nimeämisen.

E.
Lain (414/2000) mukaan vaalirahailmoitukset pitää päivittää ajan tasalle oikeusministeriöön, jonka jälkeen ne ovat myös internetin kautta avoimesti kaikkien saatavilla.

Takautuvaan selvittelyyn voidaan siten ottaa kaikki 2000-luvun vaalit, jotka on pidetty ennen 30.4.2009. Kuten presidentinvaalit, EU-vaalit, eduskuntavaalit ja kunnallisvaalit.

Avoimen vaalirahoituksen ABCDE – on kaikkien vapaasti levitettävissä ja hyödynnettävissä.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kukahan eduskuntapuolueiden kansanedustajista ja/tai ministereistä uskaltaa aloittaa vaalirahoituksen avaamisen?


Lisähaara vaalirahoituksen virtoihin  1

Eduskuntaa on turha hajoittaa ennen kuin poliittisten rahavirtojen koosta ja lähteistä on saatu koko 2000 - luvun kattavat selvitykset.

Muuten uutta vaalirahoitusta koskevaa lakia on turha hioa lopulliseen muotoonsa.

Uuden kuuman vinkin heitti eilen eetteriin entinen pitkäaikainen oikeusministeri Johannes Koskinen. Uskon, että mies tietää mistä vihjaa.

"Eduskunnan varapuhemies sosialidemokraattien Johannes Koskinen patisti keskustelussa mediaa selvittämään jatkossakin vaalirahoitusta.

Esimerkiksi viime presidentinvaalin osalta Johannes Koskinen muistutti, että "erään ehdokkaan vaalilaskuista yksi, suuruudeltaan kymmeniä tuhansia euroja, oli ihan kuin tavan mukaan laitettu suoraan yritykselle maksettavaksi".

Tällainen poliittinen vaalilaskuttelu avaisi Koskisen mukaan lehdistölle mielenkiintoisen väylän, jos lähdettäisiin katsomaan mihin kaikkiin yrityksiin tai mille kaikille tahoille on lähetetty maksettavaksi vaalilaskuja ja -mainoksia."

Yle Hämeenlinna 23.9.2009

Pitäisikö tuota mahdollista vaalilaskujen ja - mainosten maksattamista tarkastella myös etujärjestöjen, yhdistysten tai säätiöiden suhteen?

Ei sinällään, että niihin sisältyy mitään laittomuuksia, mutta onko niistä ilmoitettu oikeusministeriöön ja muille ko. organisaation toiminnasta vastaaville?


Seuraava vaalirahapaljastus  1

Tälle päivälle ainakin kokoomus on luvannut lisää tietoa vaalirahoittajistaan.

Avautumisen suunta on mielestäni ollut myös SDP:n ja ay-liikkeen vaalirahoituksen osalta hyvä. Kunhan se laajenee kattamaan koko 2000-luvun.

Otan esimerkkiä 31.3.2006 Halosen oikeusministeriolle jätetystä ehdokkaan vaalirahoitusilmoituksesta. Ilmoituksen on allekirjoittanut Sdp:n puolesta Risto Salonen, joka toimii Sdp:n hallintopäällikkönä.

1. Tuki yrityksiltä seminaarituotot 140 000 euroa
2. Taidemyynti 174 200 euroa

On selvää, ettei presidentinvaaliehdokas voi olla vaalikampanjan aikana tietoinen kaikesta vaalirahoitukseen liittyvästä. Mutta miten on kampanjapäällikön laita?

Halosen voitokkaiden vaalikampanjoiden 2000 ja 2006 päällikkönä on muuten toiminut Markku J. Jääskeläinen, jonka työpaikka löytyy Työeläkevakuuttajista eli Tela ry:stä.

Pääministeri Vanhanen antoi kesäkuussa aika hyvän sisäpiirin vinkin:

Työeläkevakuuttajien kattojärjestön Telan mukaan eläkeyhtiöiden mahdollisia poliittisia kytköksiä ei ole tarpeellista selvittää.

Telan toimitusjohtaja Esa Swanljung tyrmää täysin pääministeri Matti Vanhasen keskiviikkoisen lausunnon. Vanhanen esitti, että Kevan lisäksi myös muiden eläkeyhtiöiden tulisi tehdä selkoa puolueiden rahoittamisesta.

Lähde: Yle Uutiset 25.6.2009

Uskon ja luotan tässä vinkissä pääministeri Vanhaseen, että vielä on paljon paljastettavaa juuri näissä isoissa könttäsummissa, joihin perustuu muun muassa eriasteinen "vastikkeellisuus".

Kokonaan käsittelemättä on vielä esimerkiksi se, että miten vastikkeelistä tuotetta tai palvelua käytettiin tahikka käytetään.

Tuoreimpana esille tulleena esimerkkinä lienee Nuorisosäätiön taide - ja kirjahankinnat.


Vaalirahoittajat hallitusneuvotteluissa  2

Tärkeää on pikku hiljaa saada laajaa tietoa pitkäkestoisen vaalirahoituksen vaikuttavuudesta tarkemmin.

Lipposen ja Vanhasen hallitusten hallitusohjelman tekijät on saatava kattavasti julkisuuteen.

Muuten meiltä äänestäjiltä puuttuu avoin vertailumahdollisuus siihen, että kuinka hyvin vaalirahoittajat ovat päässeet vaikuttamaan kulloiseenkin hallitusohjelmaan.

Vaalirahoittajathan (yritykset, etujärjestöt, yhdistykset, säätiöt) eivät omaa missään vaaleissa edes äänioikeutta. Pois lukien tietysti yksityiset henkilöt.

Miksiköhän ne ovat sitten valmiita maksamassa poliittista vaalirahaa puolueille ja ehdokkaille ...?


Suomi läpivalaisuun  1

Tärkeää on tässä vaalirahakohun yhteydessä käydä avointa keskustelua demokratiamme tilasta. Siitä todellisesta.

Parlamentaarinen valtahan on 2000-luvun aikana kaapattu eduskunnalta nelikannalle. Eduskunnan rooli on yhä enenevissä määrin kumileimaisin.

Siksi pidän tärkeänä, että koko 2000-luvun vaalirahoitus avataan. Niin puolueiden kuin ehdokkaiden osalta.

Taustoitusta hakukoneilta hakusanoilla:

korporativismi
nelikantainen lainsäädäntömalli

Uskon, että noiden taustoitusten jälkeen ruohonjuuritason kansalaistenkin on helpompi ymmärtää se, miksei meillä ole toimivaa oppositiota.

Edellinen